Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Zaxo

Oslo vs Bergen - To rain or not to rain

Recommended Posts

Hvor våt har Oslo vært i sommer?

Om det var noen i det hele tatt som ikke fikk med seg de titalls nyheter i sommer om at Oslo danker ut Bergen som regnhovedstad eller rett og slett at det er oftere regn i Oslo enn i Bergen, så tenkte jeg det var greit med en liten refleksjonsrunde.

Mye nedbør?

Sant nok, det var utrolig mye regn i Oslo, faktisk hele 144% regn falt i forhold til normalt i Oslo gjennom juni i motsetning til Bergens 41 %. Målt i millimeter vil det være 93,8 mm og 54,7 mm henholdsvis for Oslo og Bergen. Oslo knuste altså Bergen med nesten det dobbelte i nedbørsmengde.

Legger man sammen sommermånedene, juni, juli og august, ligger Oslo på gode 145% av normalen, 341 mm i nedbørsmengde. Samtidig har Bergen ligget under normalen disse sommermånedene, på beskjedne 92 %. Det kan se ut til at mye av regnværet fra Bergen har lurt seg over på østlandet i løpet av sommeren.

Problemer

Og da er det vel ikke rart at Oslo-boerne får lov til å påpeke at det er mer regn i Oslo enn i Bergen i sommer. På Rena i Haugadalen ble det faktisk målt hele 262 mm nedbør på en måned alene, ekstremt mye regn i juli med andre ord. Da er det ikke rart at politiet advarer bilister i Oslo-området. Ikke er det greit for vannetaten heller hvor kraftig regn skaper store problemer!

Sommern er over

Nå er sommeren over, vi begynner å komme tilbake i normale kår og Oslo ser igjen ut som den pleier å gjøre på høsten. Det blir stille i media hva nedbør angår, det er ikke like problematisk som det har vært gjennom sommeren. Spørsmålet som da reiser seg er; hvordan har det virkelig vært i storbyene i vårt land?

Tydeligvis har det vært en uvanlig kjølig september, det kan vi alle enes om. Graver man litt lengre ned på siden derimot, så finner vi:

Bergen fikk 409 millimeter nedbør, og vi må helt tilbake til 2005 for å finne en våtere september i regnbyen.

For leserens bekvemmelse så minner jeg om at Oslo hadde 341 mm nedbør gjennom samtlige 3 måneder, mindre enn hva Bergen hadde i september alene.

Konklusjon

Til tross for 3-4 ganger så mye nedbør som Oslo hadde i juni, har det ikke vært nevnt i særlig stor grad at Bergen hadde mye nedbør i september. Uansett hva Oslo-folket tror, så har de ikke særlig mye nedbør. Tittelen som regnhovedstad er det Bergen som har hatt, fremdeles har og alltid vil ha.

Så, kjære østlendinger, mann dere opp og slutt med sytinga. Jeg hadde vært flau hadde vi i Begen proklamert i samme grad, det er bare litt vann. Dere dør ikke av det..

Love you.. :)

• Like 4

Får litt lyst å nevne snø i samme slengen.

Er det slik at det snør litt en HEL dag østpå, så kjøre halve østlandet i grøfta og det står "SNøSTORM På øSTLANDET" på førstesiden av VG.

Her opp i det kalde nord kan det snø i ukesvis, uten at folk rynker på panna, just sayin'

Er østlendinger sytete av seg?

Er det slik at det snør litt en HEL dag østpå, så kjøre halve østlandet i grøfta og det står "SNøSTORM På øSTLANDET" på førstesiden av VG.

Her opp i det kalde nord kan det snø i ukesvis, uten at folk rynker på panna, just sayin'

^this

får samme inntrykk selv om jeg bor på sørlandet

Jeg tror heller at det er snakk om at på feks. østlandet, Oslo om du vil, så kjører det flere biler på veiene i løpet av en dag enn det gjør i løpet av et helt år mange steder i Nord Norge. øker man mengden biler så øker mulighetene for at noe skal gå gale. Så grunnen til at det er mindre problemer på veiene i Nord Norge når det er snø er at det er færre biler som kan kjøre seg fast og når en bil kjører seg fast så er det færre biler som blir berørt av det. Alle som har vært i Nord Norge og som har ferdes på veiene der vet at det ikke er de "fantastiske kjøreferdighetene" til Nordlendingen som er utslagsgivende.

Jeg tror heller at det er snakk om at på feks. østlandet, Oslo om du vil, så kjører det flere biler på veiene i løpet av en dag enn det gjør i løpet av et helt år mange steder i Nord Norge. øker man mengden biler så øker mulighetene for at noe skal gå gale. Så grunnen til at det er mindre problemer på veiene i Nord Norge når det er snø er at det er færre biler som kan kjøre seg fast og når en bil kjører seg fast så er det færre biler som blir berørt av det. Alle som har vært i Nord Norge og som har ferdes på veiene der vet at det ikke er de "fantastiske kjøreferdighetene" til Nordlendingen som er utslagsgivende.

Var heller ikke dette jeg skulle frem til.

Men tror heller at det er østlendingene, eller Oslofolket om du vil, som ikke kan sko seg etter forholdene.

Men så må man være forsiktige med å stigmatisere østlendingene, siden det er så fort for at de føler seg truffet ;)

bare vent til første dag med snå. det vil vare fullt kaos og folk skjønner ikke det snør. er jo midt utti januar :-o

• Like 2

Heldigvis er det kort vei til Gardermoen og til et fly som tar Oslo, og østlands folket, til varmere strøk. Når man er vandt til solen skinner, så må man ha sol. Det ville være interessant om man kunne sammenligne reisene til varmere strøk anslagsvis bergen vs oslo, jeg tipper at reiseselskapene tjener godt på regnvær-sommeren her på østlandet.

Flott artikkel :)

tja - det blir helt feil å sammenligne ant. mm nedbør. Det er mye mer beskrivende å se på antall nedbørsdager og antall dager med sol og 25+ C. Da ser man gjerne at sørlandet har best vær, med østlandet som en god nr. 2.

Her i sandnes/stavanger er det hvertfall noe bedre enn i Bergen, men fortsatt mye dårligere enn sørlandet.

Dog er folk skikkelig dårlige på vinterføre - snøen kommer og går flere ganger i løpet av vinteren og det blir kaos hver j. gang - ikke bare første snødag slik som andre steder.

• Like 1

Man kan sammenligne så mangt, og jeg vil egentlig ikke si det er feil å sammenligne antall mm nedbør når jeg beskriver problemer med vannmengde (ref vannetaten og politiet som gikk ut med advarsler). Tenker man på "godværet" så er jeg enig i at antall nedbørsdager bør tas med i bildet, men da også antall soltimer per dag fremfor antall dager med sol. Uten at jeg skal garantere noe så er jeg rimelig sikker på at Bergen har særdeles få soltimer i forhold til resten av landet i løpet av September måned.

Jeg har i det minste nesten ikke sett snurten av noe rundt dings som stråler.. :p

Sant nok. Jeg var ute å gikk i Oslo her om dagen og da regnet det ikke så fantastisk mye, men gatene var fulle av vann og det var nesten umulig å ta seg over enkelte steder. Tror ikke det er bygget for vann her :p

For moroskyld gjekk eg inn på Stavanger Aftenblad, Bergens Tidene og Aftenbladet, søkte på "regn" og sjekka i margen kor mange treff eg fekk i 2012.

Resultatet:

Stavanger Aftenblad: 198

Bergens Tidene: 178

Aftenposten: 243

Ingen tvil om kor det er mest syting

Enig, for det avisene skriver er hva alle mener.

Dessuten har det sikkert ingen ting å gjøre med at det faktisk var en uvanlig sommer på østlandet, mens septembermåneden i Bergen er hundre prosent normal :-)

Var da voldsomt som man skulle trekke slutninger om folks meninger basert på tabloidene, først vaffel og nå dette?

Husker fortsatt langt tilbake da TV2 hadde en nyhetssak på "åh så masse regn i Oslo", hvor de intervjuet ei dame som kom med en setning som traff så godt: "Det passer seg ikke at det er slik hos oss". Det var så gull :D

vinter%20oslo.JPG

vinter%20oslo.JPG

HAHAHA!! Så det, er så jææææævla typisk :iiiiik:

Ganske overraskende at det ikke sto: "Nå blir det snøstorm på østlandet: - Hold dere innendørs!"

Mener bestemt vi i Bergen hadde noen fine dager i mai, rundt pinsen ? Så vi har ingenting å klare på, er tross alt ikke hvert år vi har finvær flere dager på rad.

Men dette sier jo Dagfinn best:

Hvor drar Bergensere på harrytur egentlig? :D

Uansett, i Osloområdet kjører jo omtrent 50% av alle norges kjøretøy, samt en masse utenlandske, så der et ikke rart det blir kaos. I grisgrendte strøk som Bergen er det jo så lite biler at faren for kaos er liten. Utlendinger ankomer Bergen kun via båt og fly uansett for det er Norges jævligste veier som går dit.