Sign in to follow this  
qed

For alle høyttaler-geeks

Recommended Posts

Var innom hi-fi klubben i Oslo i går, og kjenner at jeg må lage en kjapp tråd for å tipse alle som er interessert: de neste to ukene står nemlig B&Ws 800 Diamond rigget opp i det største lytterommet i Marcus Thranes gate!

Har personlig vært hekta på B&W siden jeg så min første Nautilus-høyttaler, og måtte bare innom for å høre på de. Du kan lese om høytalleren her:

http://www.hifiklubb...yglans-sort.htm

Har du noe som helst interesse av lyd og høytallere stikker du innom en dag og ber de skru opp lyden, det er en opplevelse av en annen verden :-D

Sekt: denne tråden er ikke lagd så du skal flexe bilder av Dali-oppsettet ditt!

170k var jo heller ingen dum pris. Vurder om jeg skal sette av ei krone her og ei krone der fra studielånet mitt. Kanskje jeg har råd om en måned eller to

hadde de kostet lite hadde jeg ikke lagd en tråd for å anbefale folk å høre på de :p

Hehe, sant det! Når jeg blir millionær på en oppfinnelse som gjør skrivebordet ditt til en svær touchskjerm som kun responderer på fingertuppene, tenker jeg nok at jeg skal gå til innkjøp av dyre duppeditter til å ha rundt omkring i villaen min. På høyttalersettet skal det være inngravert: "Inspirert av qed" :p

• Like 1

Hehe, sant det! Når jeg blir millionær på en oppfinnelse som gjør skrivebordet ditt til en svær touchskjerm som kun responderer på fingertuppene, tenker jeg nok at jeg skal gå til innkjøp av dyre duppeditter til å ha rundt omkring i villaen min. På høyttalersettet skal det være inngravert: "Inspirert av qed" :p

Snakker vi BF/HF rabatter på disse? :iiiiik:

Snakker vi BF/HF rabatter på disse? :iiiiik:

Naturligvis. Alle admins skal få! GRATIS! Er sånn jeg tenker å bli millionær; av å gi bort ting gratis

qed: Da må du få hært på Epicon fra Dali, som blir Dalis konkurrent til 800-serien. Personlig synes jeg de gir en utrolig mye finere lyd og ikke minst en tilstedeværelse i musikken helt av en annen verden :p Og å flexe "bare" Mentor 8 og M3 mot 800-serien er jo bare teit :( Hadde du hørt på Argon skulle jeg kanskje gjort noe slikt :(

Til dere som har slike anlegg til 100k +, er det SPotify, 320 kbits, FLAC eller et eller annet format dere bruker til å høre på musikk med?

Flac ? Får man ikke grei nok kvalitet med å laste ned youtube videoer(som gjerne er tatt opp fra kassett om du er uheldig) og konvertere til mp3 :confused:

Jeg hamstrer fortsatt CDer og vinylplater som om det sto om livet og fastholder at den beste musikkopplevelsen får du av et helt album, men coverarten i hånda og ei snurrende plate i en spiller :) Venter på å få lov til å ta et personalkjøp på Nads M51 superduperDAC, for å få tynt mest mulig ut av CDene, samt få koblet til BLuRay og TV via HDMI :D

Alt dette gjør jeg for musikken sin del, får jeg musikken fram slik produsenten og artisten tenkte det, så har jeg oppnådd perfeksjon. Sitte å lytte til mininyanser gidder jeg ikke, musikken kommer alltid først!

Finnes en mellomting. Et godt høyttalersett og en god forsterker kan øke musikkopplevelsen med flere hakk. Her i huset ble det mange glade gjensyn med gamle skiver hvor jeg ofte sa "Hey kult, de lydene der på skiva har jeg aldri hørt før". Få fram ting slik som produsenten mente det skulle høres ut.

"finnes en mellomting" = frasen til alle fornektere. tsk tsk

tl;dr

inb4: "vinyl er lydkvalitet"

Var det med å gi mening da, du får ligge litt av juice-blandingen til neste post så jeg skjønner hva det er jeg fornekter ;)

"finnes en mellomting" = frasen til alle fornektere. tsk tsk

tl;dr

inb4: "vinyl er lydkvalitet"

Du ga en "tl;dr" til en post med 3 linjer, mens du selv er storfan av å slenge ut side opp og side ned med bokstaver? :lol:

>Nesten ikke skrevet noe på et år+, men kk. Nesten så jondudd har rett :tafse:HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH

Pointet er at de som betaler 100k for et jævla høytaler-sett i villfarelsen av at det "bedrer musikkopplevelsen" fordrar, ikke bare seg selv, men musikk som en helhet i samme slengen. Du kan høre rach's femte like bra på et standard 5.1 system som et design-oppsett fra B&O.

Folk som vil ha den type høyttalere er samme folka som har bildøra åpen og hyler "hører du hvor bra lyd det er?". De sier ALDRI "hør hvor bra musikk det er".

Igjen så er det bare svart-hvitt. Du kan få en knall blanding av god lyd og musikk, som jeg skrev i min post (som du ser ut til å ha glatt ignorert, forsåvidt de tidligere postene mine og om hva som er viktigst for meg). Selvfølgelig finnes det de som kjøper anlegg som en ren penisforlenger, men de aller felste av de jeg snakker med som er innom arbeidsplassen min i dne prisklassen, setter virkelig pris på god musikk. Har med seg CD-er de har spilt ihjel fordi de kan den utenat, blir som regel pratende mye om musikken i tillegg til om anlegget han tenker på å kjøpe.

For jo, du hører glatt forskjell på høyttalere oppover i prisklassene. Lydkvalitetsmessig finner man et stopppunkt, men opplevelsen av musikken blir fortsatt bedre over lydkvaliteten igjen. Når du kan lukke øynene og nesten tro at artisten sitter foran seg og spiller, så gjør det noe med musikkopplevelsen. Og mange musikk-elskere ønsker denne opplevelsen. Igjen, høre musikken skikkelig slik både artist og produsent har ment det.

http://youtu.be/fA7sY5qx1bY

• Like 1

Slutta ¨lese ved "har med cd-er de har hørt ihjel". Les det jeg linker til og du forstår hvorfor.

Den type høytallere har null funksjon og nada med musikklyst å gjøre. Det er for folk som vil ha LYD. Jeg snakker ikke om "m-penis"; jeg snakker om lyd, altså volum og bråk. "HøR BASSEN!" Typen som "åpner bildøra og roper at du skal høre på lyden" kontra å høre på musikken. Om jeg hører mozart eller zeppelin på en gammal radio, et 5-1 system eller en dundre til 100k er likegyldig, musikken er like god uansett, har null med anlegget å gjøre. Det som er poenget mitt

Til å være en som så inhendig ber alle om å være åpne innen legaliseringsdebatter, så er du utrolig trangsynt og svart/hvitt akkurat her, overraskende og trist.

Som sagt, musikken er den samme og er like god den ja, MEN det kan være mye artisten subtilt har lagt inn i musikken som du rett og slett ikke hører på elkjip-blikkbokser. De lydene er jo en del av musikken, og dermed en delav musikkopplevelsen. Alt virker inn på den totale opplevelsen av musikken. Opptaket og mastringen (loudnesskrigen har jo vært høyaktuell siden 60-tallet og de fant ut at ting skulle være høyt), hvilken type medium opptaket ble lagt på og ikke minst utstyret som skal spille av skiva i folks hjem.

Men folk er ulike, noen vil bare få spilt av musikken, noen vil ha masse bass, noen vil ha klar flat lyd fra utstyret sitt og noen sparer så det svir for å få høyttalere som gjengir ALT til punkt og prikke og som ikke mister kontrollen over musikken når den presses. Folk har forskjellig krav til hva de vil ha ut av musikken. Så ikke generaliser folk ut ifra at de vil ha dyrt utstyr. Det finnes seff folk som vil ha det dyrt bare for å ha det dyrt, men mange hører faktisk absolutt hvorfor de vil ha slike høyttalere. Sånn som du trasher dyre høyttalere, nekter jeg å tro at du har vært i nærheten av en butikk med slike høyttalere. Men hey, skal ikke sprekke boblen din.

Skulle du slutte å lese etter et setning nå og (dakar deg, mye tekst):

tl;dr: Jo, høyttalere i toppklassen har fint en betydning for musikken, selv om selve musikken er knakende god uansett.

Forresten hvis bck først skal gjøre narr av audiofile, hvorfor ikke angripe dem på deres svakeste punkt, nemlig kablene ? Min erfaring er at høyttalere og innspillingen har utrolig mye å si for musikkopplevelsen, den ene eller andre kabelen og den ene eller den andre kraftige forsterkeren har jeg derimot aldri klart å høre noe forskjell på. Er utrolig humor å lese kabel og forsterkeranmeldelser, siden det meste som står der er leking med adjektiver utifra fri fantasi.

Den type høytallere har null funksjon og nada med musikklyst å gjøre.

Beklager, men her skinner det rett og slett igjennom at du ikke har lyttet særlig til gode oppsett. Jeg er hundre prosent enig med deg i at forskjellen på et anlegg til 200.000 og 300.000 er vanskelig å skille mellom, det er mye tullball og subjektive følelser inni bildet. Som Lore nevner er det aller mest bs innen kabeldiskusjonen. Pendler hvert 20. år ca om man skal ha lite eller myue isolasjon blant annet, kjempemorro å le av. Men å si at musikk er musikk uansett hva slags anlegg man hører på er bare sprøyt. Har gamle vinyler med Zeppelin som har kommet i et HELT annet lys etter at jeg koblet opp et litt bedre anlegg for noen år tilbake. Du hører detaljer man aldri har hørt før, små feil i gitarsoloer, artister som puster og nynner til det de gjør. Det gir en helt annen nerve til en låt, og øker opplevelsen på MUSIKK-biten, ikke LYD-biten.

Det du hevder, er imo like dumt som å si at en god film er like god på en sort-hvitt gammel 26-tommer som på en god ny HD-skjerm. Du går glipp av ca like mye detaljer, følelser og farger. å si at filmen ikke tilføres noe, fordi det er jo samme film og den samme gode historien, er å lyve for seg selv.

Nja, kabler er ikke helt bullshit. Det er jo et fysisk medium som du sender signaler gjennom, akkurat som at forsterkeren og høyttaleren selv farger lyden så gjør og kablene det. Dette betyr dog ikke at kabler til tusenlappen meteren er bedre enn de til f eks 100lappen meteren. Har møtt kabler til den prisen som bare ødelegger alt i et ellers godt oppsett. Og tro meg, jeg har testet mye opp mot kabler da jeg har muligheten.

Jeg ser på harry potter fordi det er spennende, ikke fordi jeg vil se detaljene av tryllestøv og monstere :-D

utfordrer deg til å se hobbiten på en 26tommer og ærlig si det var en flott opplevelse :-)