Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Puffah

Nettbrett eller ultrabook til studiebruk

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge lekt med tanken om å kjøpe meg en ultrabook eller et nettbrett med tastatur til studiebruk. Dette vil da si notater, nettbruk, powerpointer, mail o.l.

Maskinkraft er ikke så viktig, fokuset er heller på vekt, størrelse, design og kanskje mest av alt skjermkvalitet.

De jeg har snust mest på er:

Asus Transformer Pad Infinity 10,1" 1920x1200! (4988kr)

+ Tastatur til 1300kr

gallery-1.png

og

Asus UX31E 13,3" (6990kr)

Eventuelt lillebroren Asus UX21E 11,6" til samme pris

7.jpg

Må innrømme at det nettbrettet ser vanvittig rått ut, men hva mener dere? Er et nettbrett + tastatur noe brukende til studentbruk?

Edited by Puffah

Feks. UiO har tilgang til masse programvare, lagringsplass og tidskrifter via nettsky. Denne fungerer bare med internet explorer i windows (og på red hat linux og mac osx). Kanskje noe lignende med andre universiteter. Kanskje verdt å undersøke før du velger?

Har både en transformer TF700T, samt den nye samsung 9. Tok samsung 9 foran asus UX31A selvom asus har klart bedre hw fordi de rett og slett sliter med vifter/varme/støy og det er uaktuelt på forelesninger/konferanser etc. Uansett, den nye generasjonen ultrabooks er HELT fantastiske når det gjelder prestasjoner og batteri, den du linker til er forrige generasjon og er ikke like digg. Først og fremst skyldes dette at de ikke har ivy bridge, noe som går utover batteritid.

Like vel ville jeg valgt den foran en prime, rett og slett fordi prime ikke er en pc. Android market for nettbrett begynner å bli bedre, men det er fortsatt laaang vei å gå. Den er lagd for å bruke fingrene, ikke en mus. Det er også relativt mye ustabile apper samt at asus aldri har giddet fikse nettleserkrasjene som de har slitt med siden sitt første nettbrett. Jeg elsker den over alt på jord hjemme i sofaen eller på flyet, men tanken på å skulle få den til å funke overens med alt av microsoftsystemer som universitetet bruker, samt tanken på å ha den som arbeidsverktøy når den fortsatt er såpass ustabil som den er, skremmer meg.

TF700T e strengt tatt det samme som infinity, Atle. mener du at du foretrekker Samsung 9 fremfor den?

Ett viktig poeng er i så tilfelle pris. Samsungen er jo det dobbelte av TF700T.

Grunnen til at jeg valgte forrigegenerasjons er fordi jeg ikke er gira på å bruke 10 000 på en laptop som kun brukes til studier, så ja, pris er også en faktor

TF700T e strengt tatt det samme som infinity, Atle. mener du at du foretrekker Samsung 9 fremfor den?

Ett viktig poeng er i så tilfelle pris. Samsungen er jo det dobbelte av TF700T.

Vet det er det samme, bare brukte navnet siden det finnes noen versjoner. Og ja, jeg foretrekker samsungen. Ikke fordi det er en samsung til 10.000 men fordi TF700T er og blir et nettbrett med android. Jeg håpet og trodde den kunne erstatte en laptop men den greier rett og slett ikke overgangen pga stabilitetsprob, androidmarket som ikke er til for nettbrett, og fortsatt problemer med en del av programmene Puff vil trenge på UiO. Derfor anbefaler jeg heller Asus UX31E på det varmeste :-)

TF700T er genialt til alt et nettbrett er genialt for, men den greier ikke mer. Den er bare utrolig utrolig sexy :wub:

I min mening er det ikke faktum. jeg bruker google apps i jobbsammenheng, og TF700T dekker alle mine behov.

Det eneste er word, som jeg får lest, men ikke redigert i Gapps (vel å merke gjelder det bare komplekse dokumenter med mye layout-dritt. Andre dokumenter lar seg enkelt konvertere til et drive-format)

oppsummert mener jeg at den er ikke bare et nettbrett. Den er mye mer. Kanskje du har andre behov enn meg, som spesielle applikasjoner og programvare som krever windows. I så tilfelle forstår jeg lett ditt valg. :)

Det eneste av applikasjoner jeg trenger er en til å vise powerpoints, som jeg ser det finnes flere apper for. Ellers er det bare notatskriving. Jeg ser det følger med en app som heter Polaris eller noe, som visstnok er en form for Word?

https://www.infrawar...t/product17.asp

Setter pris på synspunktene!

Edit: HEHE, zpam, jeg møtte deg i ålesund, men var for redd for å si noe i tilfelle det ikke var deg likevel! Du husker kanskje hun i posten på Kiwi Flisnes som kalte meg noob :blush:

Edited by Puffah

Edit: HEHE, zpam, jeg møtte deg i ålesund, men var for redd for å si noe i tilfelle det ikke var deg likevel! Du husker kanskje hun i posten på Kiwi Flisnes som kalte meg noob :blush:

njaaaa. når var dette? og er du fra ålesund?

Kommer jo veldig an på hva du studerer da... Kunne aldri erstattet det jeg gjør på min jobb med noen tablet. Synes selv at tablet / mobil apps er og føles ofte veldig mye mer amputert ut enn de programmer man får og kan bruke i Windows dessverre.

njaaaa. når var dette? og er du fra ålesund?

Var vel april/mai, fikk flashback fra bildetråden en gang du var og hentet pakker :p Jeg er fra ålesund ja, men flyttet nettopp til Trondheim

Kommer jo veldig an på hva du studerer da... Kunne aldri erstattet det jeg gjør på min jobb med noen tablet. Synes selv at tablet / mobil apps er og føles ofte veldig mye mer amputert ut enn de programmer man får og kan bruke i Windows dessverre.

Jeg studerer historie, så jeg har ikke allverdens behov til software egentlig

Jeg landet til slutt på nettbrettet. Mye på grunn av at UX31E vistnok har gått ut av sortiment plutselig, og litt fordi jeg har vurdert padden til mer passende mitt behov. Skrive notater på skolen, og bruke kun padden til gjennomgang av notater, powerpoints og internett når jeg er på farten. Et nettbrett er jo veldig hyggelig å ha på fritiden og :)

du har jo ikke noen bilder her puff? Prøver å finne ut hvordan du kan ha sett ut. Men jeg kan ikke si at jeg husker situasjonen. At noen kalles noob er ganske hverdagslig for min del ^^,

gief pix!