Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

The War Z - Verdens første overlevelses Zombie MMO ?

Recommended Posts

Har nå spilt litt.

Folk tåler for lite - ett hogg med lommelykta så dør man.

Serverbrowseren er ekstremt ustabil. Spesielt Quick Match.

Spillet krasjer OFTE.

Zombier tåler alt for mye.

Zombier har en tendens til å bare stå stille mens de "grynter".

Middelmådig grafikk.

Når man dør kan man gjenopplive karakteren sin etter 60 minutter(ja, man mister alt av utstyr).

Mikrotransaksjoner. :yuk: Kan dog ikke kjøpe rifler osv, men balltre, kniver etc. Samt mat, medisiner, bekledning.

Rare animasjoner.

Ikke de beste lydene.

Høres ut som det ikke er altfor imponerende.

Men så langt har det en enorm fordel over DayZ som ingen har nevnt.

Ingen scriptkids og annet mass-teleport og slikt dritt som forsøpler hele DayZ (og som er grunnen til at jeg kasta DayZ ifra meg inntil videre).

Sant nok.

Foreløpig er spillet like bra som direct-to-dvd-filmene til Steven Seagal, men det har absolutt potensial til å bli bedre.

Bare til å vente å se hvordan betaen blir(31. okt), siden det er alpha folk spiller nå.

Vel, så har jeg fått prøvet ut litt The War Z.

Det er jo mye simplere enn DayZ (eller rettere sagt ArmA2) men det er vel absolutt alle FPS spill som ikke er en ArmA2 mod.

Man kan ikke lene seg til sidene i TWZ (for å se rundt hjørner for eksempel). Man kan heller ikke freelook'e ved å snu hodet uten å snu hele kroppen for å redusere sjansen for å bli sett. Så det er en del slike ting som ikke er med i TWZ.

På den andre siden så har TWZ ett fungerende inventory system. Man kan ha med seg ett hovedvåpen, f.eks hagle eller rifle, samt ett melee våpen som hammer, baseball kølle, lommelykt osv. Det er enkelt å plukke opp ting og enkelt å bruke ting fra inventory vha hotkeys. Om det gjør spillet mindre realistisk kan selvfølgelig diskuteres. Noen foretrekker å bruke tid på å finne en Can of Pasta i sekken for så å spise den siden det er mer realistisk sett fra ett tidsmessig ståsted når man tenker på at man skal ha av seg sekken og så rote nedi den.

Personlig så foretrekker jeg TWZ sitt system (så langt ihvertfall).

Når det gjelder zombies så oppfører de seg faktisk som zombies og ikke som infected med en vri av glitch i bevegelsene. De beveger seg forholdsvis tregt og de slår tregt så de er ikke så vanskelige å drepe når de kommer 1 og 1. Men de tåler ganske mye bank, ihvertfall med melee våpen, og får du flere på deg så blir det fort problematisk. Fyrer du av ett skudd med våpen så kommer de vrimlende etter deg og da er det kjipt hvis du ikke har en vei ut (f.eks hvis du er inne i en liten butikk eller hus).

Jeg liker hvordan de har implementert zombiene i TWZ, men jeg synes det kunne vært flere zombier (de spredt litt tynt så det er forholdsvis lett å angripe dem en og en med melee våpen for å rydde en sti gjennom områder). Zombier skal jo være farlige hvis de kommer i flokk, og da må det være nok av dem rundt til at de kan omringe deg!

Textures i spillet har noe lav oppløsning (spesielt textures for terrain og bygninger). Noen liker ikke det i det hele tatt, men siden kartet er ganske stort så ser jeg ikke på det som ett problem. I spill som DayZ og TWZ så er det gameplayet som trekker og ikke nødvendigvis grafikken. Men det er jo smak og behag.

Våpen er copy/paste fra War Inc. Ikke mye tvil om det egentlig. I tillegg er hatter og gas masker som du kan finne i TWZ også tatt direkte fra War Inc. Våpen er nok en god del mer arcade-stil i TWZ enn i DayZ, men igjen... det er jo pga ArmA2 er basert på å være en simulator mer enn underholdnings FPS. Jeg har ikke fått testa annet enn en Mossberg hagle. Den var ihvertfall effektiv nok til at jeg først oneshotta en spiller og deretter en zombie med den.

Hvordan andre våpen fungerer på zombies (f.eks, må man skyte dem i hodet med rifler) har jeg ikke fått prøvt ut enda.

Men... TWZ har samme problemet som DayZ når det kommer til langtids spilling. Det hele koker ned til 4 punkter:

1. Finn mat
  2. Finn vann
  3. Finn våpen
  4. Gå å drep andre spillere

Med andre ord så er det ikke så mye å gjøre i spillet. Det hele ender opp med å jakte på andre spillere pga mangel på annet du kan finne på. Og da velger jeg heller å spillet ett spill som har det som formål fra bunnlinja, f.eks Battlefield 3, Darklight Retribution osv.

Oppsummert... jeg liker TWZ bedre enn DayZ, men det er pga DayZ i nåværende situasjon har for mange problemer. Scripting, hacks, tungvint inventory system, glitcha zombies, bugs (f.eks brekke foten når du kryper inn en dør) og andre slike barnesykdommer for en mod / alpha av ett standalone spill.

DayZ kan nok bli mye bedre enn TWZ siden DayZ og ArmA har simulator og realisme som kjernen i spillet og TWZ blir nok en del for mye arcade for de som liker realisme.

Men i 'current state of the game' så er TWZ bedre enn DayZ etter min mening. Men sånt sett... så skal det jo ikke så mye til når man ser på hvor mye problemer DayZ har.

Du glemmer som mange andre som sier de liker The WarZ å ta opp alle elementene som WarZ faktisk ikke har kontra DayZ.

• Ingen biler
  • Ingen båter
  • Ingen helikopter
  • Ikke noe reperasjonssystem
  • Ingen overlevelsessystem. I DayZ så kan du få sjokk, miste blod og knekke bein. I WarZ så auto healer du ved å bruke bandages og du har medpacks som healer deg fullstendig. I DayZ må andre spillere gi deg blod, injisere sprøyter, ta antibiotika, slakte dyr, grille kjøttet og fylle kantinen din med vann osv.
  • Våpen har rekyll men det er ikke noe bullet drop som jeg har sett, DayZ er langt mer avansert og realistisk med skytingen noe som gjør kamper og møter med survivors nervepirrende.
  • WarZ har også "Safe camps" hvor du ikke kan bruke våpen og kan være trygg
  • Manglende lydsystem, lydene er forferdelig utenom våpenlydene.
  • Du kan ikke svømme og heller ikke gå I vannet på noen mate.

DayZ har sine mangler men det er fortsatt veldig gøy siden det har et solid grunnlag og communitiet lager nye kart hele tiden som gjør spillet spennende igjen. Du får også mye mer survivor følelse I DayZ siden kartet er langt større og du kan overleve selv ute I skogen hvis du jobber hardt nok.

WarZ for meg en slags arkadeversjon av DayZ og har 0 tillitt til utviklerne der av flere grunner.

Her blir det ihvertfall DayZ inntil DayZ Standalone.

• Like 1

Ingen tvil om at ArmA2 er mer realistisk enn andre skytespill der ute, og 'by extension' så vil DayZ også være det så lenge DayZ er basert på ArmA2.

Men ukontrollerte scriptkiddies og hacking sammen med utallige glitcher og bugs og ett tungvint inventory system (sorry, men det er helt horribelt uansett hvordan man snur og vender på det) som prikken over i'en så er ikke DayZ særlig attraktivt å spille.

Har DayZ potensiale? Definitivt.

Kommer DayZ til å nå lenger enn TWZ? Kommer det ut som en gjennomtenkt Stand-alone så vil det helt klart det.

Men er DayZ særlig interessant å spille slik det er pr idag? For min del, nei.

La meg presisere at det å bli drept og miste tingene har jeg ingenting imot. Det er en del av gamet i DayZ akkurat som i EVE som jeg har spilt i en årrekke. Men å miste det du har oppnådd over flere timers spilling på grunn av glitcher, bugs, scriptkids som kjeder seg og diverse andre hacks... det gidder jeg rett og slett ikke.

Så langt har ikke TWZ de problemene, ergo er det mye mer spillbart enn DayZ (pr idag).

Det er klart DayZ har flere ting når det gjelder å overleve. Men hele system er ett problem/counter system. F.eks. brukket fot blir instant-fixed av morphine. Sjokk blir instant-fixed av painkillers. Kulde blir instant-fixed av thermopaks.

En liten avsporing, men hvis de skulle hatt en bedre tilnærming til realisme i DayZ så skulle brukket fot, selv om du bruker morphine, hindret deg fra å sprinte i den neste timen eller to. Du kan selvsagt ikke forvente at folk skal løpe rundt i 30 dager IRL uten å kunne sprinte. Da vil folk bare drepe seg selv, respawne og la en kamerat plukke opp tingene dine. Men instant-fix blir en utrolig lettvint måte å gjøre det på.

Jeg er helt enig med at DayZ har mer potensiale og er mye mer interessant med tanke på features som de har i spillet allerede (som de overnevnte problemer med kulde, sjokk og brukne bein). Men DayZ har noen så graverende problemer, igjen som nevnt over, at det er bare frustrerende å spille.

Det er vel mekanikken som han poengterer som et problem i tillegg. Jeg kan forstå frustrasjonen, kommer man fra et "strengt" FPS miljø så vil Arma fremstå som et meget upolert spill. Med det sagt så har Arma et vanvittig potensial for alle som spiller det, noe som mangler i andre spill av samme sjanger, derfor er mulighetene også vanvittig større enn alle andre spill. Arma spillere kaller det en del av sjarmen, andre sier det er en forferdelig bugg hele greiene. Det spørs hva man vil ha og hva man liker i spill - noen liker det enkelt og greit....man logger på, skyter, og når man går lei så logger man av - andre liker at spillet har et "liv" i seg selv og at det er så åpent som mulig....da aksepterer man nok også feil og at kantene "rundt bordet" ikke er runde, barne sikringen er av og støttehjulene er kastet - man kan slå seg. Til gjengjeld får man en helt annen opplevelse.

• Like 1

så denne på face i dag

"Good news, everyone!

Our new and improved anti-cheat system is finally live. Over the past few weeks we've been collecting data on the ways folks are hacking (ESP hack, adjusting weapon settings, no clipping) and have updated our code.

This means that using any cheats or hacks, or even ATTEMPTING to use them, will result in a ban.

First offense will result in a 24-72 hour ban.

Second offense... permaban.

SO, this is a formal warning to the 0.8% of you using cheats - stop what you are doing or face the consequences."

Dette er det første spillet jeg har sett som gir deg en 24-72 times ban for cheat :p

Edited by gummirev

Dette så faktisk litt interessant ut. Spilt DayZ og det er helt klart spennende, men DayZ er meget kronglete samtidig som det sliter med en del problemer, men det har ikke ødelagt stort for min del.

Her har vi jo samme konseptet men litt mer strømlinjeformet og noen par hakk enklere, som både kan være bra og dårlig.

Lurer litt på om ikke dette må testes, spillet er oppe 24/7 nå? Selv om det er i "Alpha"? Er det noen store problemer man burde være klar over?

Dette så faktisk litt interessant ut. Spilt DayZ og det er helt klart spennende, men DayZ er meget kronglete samtidig som det sliter med en del problemer, men det har ikke ødelagt stort for min del.

Her har vi jo samme konseptet men litt mer strømlinjeformet og noen par hakk enklere, som både kan være bra og dårlig.

Lurer litt på om ikke dette må testes, spillet er oppe 24/7 nå? Selv om det er i "Alpha"? Er det noen store problemer man burde være klar over?

Jeg har ikke hatt noen problemer i TWZ enda ihvertfall.

Systemet er enklere, spesielt inventory håndteres på en helt grei og forståelig måte.

Eneste du trenger å være oppmerksom på i TWZ kontra DayZ er at zombier tåler en del mer bank. Til gjengjeld går det faktisk an å treffe dem i motsetning til glitcha zombier som "warper" rundt på skjermen din i DayZ.

Grafikk og gameplay er en del hakk enklere, men så fungerer faktisk spillet uten massive mengder glitcher og hacks.

Så frem til DayZ faktisk leveres som Stand-Alone så er TWZ helt greit å spille.

DayZ er nå rimelig mye større enn TWZ også da samt mer detaljert. Er view distance på flere kilometer. Fatter ikke at dere faktisk har kjøpt det :p

• Like 1

The War Z er et makabert resultat av en horribel mod til et ræva spill(war inc). :p

Kjøpte og testa, men gav ikke mersmak.

Men for all del, bra at dere som har kjøpt det liker det :)

Som sagt. DayZ har så mange issues, for min del ihvertfall, at det klassifiseres det ikke engang som spillbart (se tidligere innlegg i tråden om akkurat det).

Derfor er TWZ ett helt kurant spill å bruke tid i hvis man liker zombier og post-apocalypse settingen frem til DayZ blir spillbart, muligens når det kommer ut som Stand-Alone.

Ett spill med redusert grafikk og forenklet game mechanics som er spillbart er i mine øyne mye bedre enn ett spill med kjempebra grafikk, avansert gameplay og mer bugs, hacks, scripts enn man kan telle.

Beste zombie våpen må jo være våpen som ikke slipper opp for kuler... f.eks sverd, slegge, spyd, armbrøst/bue osv. Har (foreløpig) 3 skikkelige (dvs ikke pynte sverd men noen som tåler å bli brukt) sverd på veggen hjemme. Hadde nok garantert dratt med meg ett av dem hvis det var en zombie invasjon.

I tillegg må jo full rustning være bra. De klarer jo ikke gnage seg igjennom en ringbrynje engang. I full rustning så er du jo trygg selv om du blir dratt i bakken av 100 zombies. Skytevåpen er bra, men du slipper opp for kuler, eller de kiler seg, eller de trenger vedlikehold av deler som fort kan bli vanskelig å oppdrive. Og da er det nok lurt å se litt bakover i tid etter gode våpen og måter å overleve enn å kun satse på det vi har idag :)

Gi meg en M16, sverd og rustning.. og finn en gammel borg med vindelbro. Oppegående folk med katapulter, stiger og utstyr slet jo med å komme seg inn i en bemanna borg, så det må jo være en genial plass å holde ut mot zombier!

• Like 1

Virker som The War Z får en god del dritt slengt etter seg ja. Denne "typen" spill starta jo med DayZ for mange, og det virker som alt annet bare er møkk i forhold, men nå er konkuranse en god ting, enten om de har "stjålet" ideen eller ei.

Beste zombie våpen må jo være våpen som ikke slipper opp for kuler... f.eks sverd, slegge, spyd, armbrøst/bue osv. Har (foreløpig) 3 skikkelige (dvs ikke pynte sverd men noen som tåler å bli brukt) sverd på veggen hjemme. Hadde nok garantert dratt med meg ett av dem hvis det var en zombie invasjon.

I tillegg må jo full rustning være bra. De klarer jo ikke gnage seg igjennom en ringbrynje engang. I full rustning så er du jo trygg selv om du blir dratt i bakken av 100 zombies. Skytevåpen er bra, men du slipper opp for kuler, eller de kiler seg, eller de trenger vedlikehold av deler som fort kan bli vanskelig å oppdrive. Og da er det nok lurt å se litt bakover i tid etter gode våpen og måter å overleve enn å kun satse på det vi har idag :)

Gi meg en M16, sverd og rustning.. og finn en gammel borg med vindelbro. Oppegående folk med katapulter, stiger og utstyr slet jo med å komme seg inn i en bemanna borg, så det må jo være en genial plass å holde ut mot zombier!

Om du liker synsing om et eventuelt zombie-outbreak anbefaler jeg The Zombie Survival Guide, morsom lesning. Skrevet av han karen som er med i den videoen som du quotet.

War z har riktignok påkrevd seg tittelen som verdens første zombie-survival spill, men i en tråd i Rihno Crunch går en tidligere forum moderator hardt ut mot utvikler gjengen i War Z. I noe som kan oppfattes som en virkelig rage hevder han blant annet at utviklerne banner kontoer, som har en viss fartstid og som de oppfatter som avhengige spillere, slik at de skal kjøpe nye kontoer. Dette betyr selvfølgelig penger i kassen for War Z når en spiller kjøper spillet 2 ganger og ikke ønsker en lengre saksgang for å komme tilbake til spillet han er avhengig av. Som vist i en artikkel, så vil spillere gjøre nesten hva som helst for å fortsette spillingen, i noe som nesten kan minne om en "junkie tilstand". Da kan man spørre seg om hvem som er Zombie ?

Samtidig bekrefter han antagelsene om at War Z er en direkte kopi av War inc, bare at spillet har blitt modifisert med et større kart og et par mekanikker som gjør det til verdens første zombie-survival spill. Allikevel skryter han av kunstner gruppen, som har gjort mesteparten av desinget for spillet, og lagt til rette for opplevelsen av War Z. Devin mener at dem er mer i kontakt med community enn både Sergey og Kewk.

Devin har lastet opp et bilde som forklarer situasjonen. Selv om han har betalt avgiften for å spille, og samtidig gjør frivillighets arbeid for War z, så er han utestengt. Han hevder at han er utesteng fordi han har vært uenig i hvordan eierne av spillet kun vil tjene penger. Vel... dette er jo ikke noe nytt under solen, de fleste utviklere vil jo gjerne tjene penger på det de lager og det er tross alt dems levebrød. Det er ikke lenge siden Minecraft sjefen forbannet seg på community deltagere, som ville ha lønn for strevet.

Men, det spørs om denne informasjonen henger så godt på knaggen i spillermassen. EA er jo nesten blitt en glittrende lederstjerne for spillere som vil kritisere utviklere og utgivere som vil tjene penger på produktet de har investert i. Enten det er tid eller penger, eller kunnskap. Det kommer frem i tråden at War Z vil legge ned spillet etter en seks måneders fartstid om de ikke tjener betydelig mer penger på spillet. Kanskje er de redd for Day Z? Tråden inneholder mer informasjon. Hvordan ville du likt å blitt utestengt fra ditt favoritt spill på grunnlag at du skal kjøpe spillet på nytt?

Håper dem går dunken og gleder meg utrolig mye til å gni det inn til alle suppegjøkene som har kjøpt spillet.

Hadde aldri planer om å kjøpe spillet da jeg lett kunne se at dette var et rushet jalla spill. Hadde et håp om at alle shitkidsa kunne holdt seg der så kunne vi andre kost oss med DayZ.