Sign in to follow this  
Entreri

Hvorfor er mange "nerder" så redd for forandring?

Recommended Posts

Dette er en ting som jeg har lagt merke til, og som forbauser meg:

Av folk jeg kjenner, som enten jobber innen data eller rett og slett er forholdsvis "datakompetente",

er det utrolig mange som skyr endringer som pesten selv.

Eksempelvis:

Facebook innfører "timeline" - hylekor uten like. 2 dager etterpå har man vendt seg til det.

Windows 8 kommer uten startknapp, men med startskjerm i stedet:

MINIMAL forskjell i brukermønster, og noe man ikke tenker over etter noen dagers bruk.

-> Hylekor.

Nytt Counter-Strike: Litt annen grafisk kjøpemeny, som ingen bruker likevel -> hylekor.

Grunnen til at jeg synes dette er litt rart, er at en skulle tro at nettopp denne brukergruppen

både var mest mottakelige for nye features og endringer, og mest interesserte i å sette seg inn i nye ting.

Blir selv vi; oppegående, IT-glade, unge mennesker så lett "satte" i vaner og rutiner?

Av folk jeg kjenner, som enten jobber innen data eller rett og slett er forholdsvis "datakompetente",

Eksempelvis:

Facebook innfører "timeline" - hylekor uten like. 2 dager etterpå har man vendt seg til det.

MINIMAL forskjell i brukermønster, og noe man ikke tenker over etter noen dagers bruk.

-> Hylekor.

Nytt Counter-Strike: Litt annen grafisk kjøpemeny, som ingen bruker likevel -> hylekor.

Grunnen til at jeg synes dette er litt rart, er at en skulle tro at nettopp denne brukergruppen

både var mest mottakelige for nye features og endringer, og mest interesserte i å sette seg inn i nye ting.

Blir selv vi; oppegående, IT-glade, unge mennesker så lett "satte" i vaner og rutiner?

De som hyler over timeline er ofte de samme som whiner over bieber, skrillex, twilight osv. Mennesker som har et stort behov for å virke annerledes IMO. Det morsomme er seff at de grupperes fordi det er så mange med slike personligheter, så det fungerer ikke likevel :( Tror generelt ikke det handler om at det betyr så jævlig mye for dem.

Det ligger dypt dypt plantet i alle mennesker at man ønsker å oppnå stabiltiet og ro, endringer er derfor noe de aller fleste misliker. Resistance to change er jo et av de største forskningsområdene innen arbeidspsykologi, hehe.

-> Hylekor.

Stygg sak! Heldigvis finnes det måter å fike problemet på. Problemet mitt med slike endringer (i dette tilfelle endring fra startknapp til den store, stygge og ubrukelige greia) er at jeg oppfatter det som et tilbakesteg. Hvorfor fikse noe som allerede fungerer fint? Jeg liker å ha ting enkelt og rent. Startmenyen min er videre endrer slik at den bare inneholder det aller mest nødvendige, og det jeg bruker mest har jeg selvfølgelig lagt inn som en win+r funksjon. Mye av de brukervennlige funksjonene som legges til er beregnet på folk med null teknisk innsikt, og dermed går det utover effektiviteten.

Nerder som klager vil jeg si er en myte. Grunnen til at du legger merke til hylekoret er at flesteparten som er registrert på forum eller er aktiv på facebook er nemlig folk som absolutt må få utav seg sin mening riktig eller feil.

Ikke latt meg imponere av Windows 8 selv siden det virker som det er tilrettelagt for touch skjermer. Jeg er vandt til å jobbe med mange programmer oppe samtidig over flere skjermer, med Metro så virker det som det er laget for å jobbe med en ting om gangen. Det er skikkelig trasig. Akkurat som det er på Ipad.

Jeg tror Microsoft kommer til å gå på tidenes smell med dette operativsystemet, det er ingenting i veien for å tiltrettelegge for brukere som vil ha det gamle oppsettet. Stardock har jo laget modifikasjon som gjør nettopp dette, så hvorfor ikke Microsoft ? Hvorfor erge på seg millionvis av brukere ? Bedriftsmarkedet kommer til å gå av hengslene pga dette, det kan jeg garantere.

Grunnen til at alt virker så satt hos nerder er at hylekoret, nettopp hyler så alle andre får det med seg. De som gir blanke faen gidder jo ikke hyle, ergo virker det som hylekoret står for majoriteten. Litt som høyrevridde retards på dagbladet-kommentarsidene.

Liker ikke timeline. Sikkert fordi jeg ikke liker facebook, og derfor hater forandring der.

Men ser poenget. Det er ikke alltid forandring fryder :confused:

Eksempelvis:

-> Hylekor.

Fikk uheldigvis timeline på facern for lenge siden, har enda ikke vendt meg til det. :S haha

Føler ikke den frykten for forandring er utpreget hos nerder, men ganske så generell. Som regel virker frykten basert på manglende informasjon/kunnskap om hvorfor endringen kan være bedre enn det gamle, noe man ikke umiddelbart ser og derfor instinktivt hyler ut et panikksignal. Qed sa det vel greit. Også det med folk som må uttale seg om alt. Angående Facebook-eksempelet så er jo det som om det sitter en kommunikasjonssyk person med en ropert og plutselig oppdager at roperten har fått byttet om på funksjonalitetsknappene, selvsagt skal det kommunikeres!

Vel.. jeg mista litt over 50 venner i dag fordi Origin og Battlelog skulle "merge" som det så fint heter, det er en forbedring vil jeg si av et allerede bra social gaming produkt (sarkastisk)

Putt dette på battleloggen din om du er enig :)

I lost a lot of friends today - Origin is a idiots solution to social gaming.

Føler ikke den frykten for forandring er utpreget hos nerder, men ganske så generell.

Enig - tror dette gjelder de fleste folk.

du kan prøve å omorganisere på badet eller klærne til dama di uten at hun er med og se hvordan det blir tatt i mot..

jeg elsker forandringer så lenge de er inovative og fører noe bra med seg..

Jeg er vel også en av de få som påtvang meg selv timeline @ fb mens det enda var i beta..

jeg elsker forandringer så lenge de er inovative og fører noe bra med seg..

Jeg er vel også en av de få som påtvang meg selv timeline @ fb mens det enda var i beta..

Hehe samme som meg det, ble app utvikler eller hva det var for noe bare for og få timeline raskt. Elsker header bilde du kan ha :)

Tror dette i stor grad er en myte. Det er jo ikke de samme som er misfornøyde hver gang (slike er i fåtall).

En endring vil, forenklet sett, føre til en forbedring eller en forverring. Siden folk er forskjellige, vil endringer normalt føre til at noen blir fornøyde og noen misfornøyde. Misfornøyde folk ender gjerne med å klage. Misnøye ved endring vil også normalt sett gi mer støy enn misnøye over initiell tilstand - fordi de som ikke liker produktet når de prøver det første gang bare lar være å bruke det eller antar at "ting er som det er". Terskelen for å kreve endring på noe som oppleves som "statisk" er langt høyere enn terskelen for å klage (og kreve endring) når noe blir forandret. For i sistnevnte tilfelle ser en jo at forandring skjer.

I tillegg er det en grunnleggende emosjonell forskjell i at noe er ("slik er det bare") og at noe forandres ("dette ble gjort mot meg").

Så: Fordi endringer alltid vil føre til nyskapt misnøye hos en viss andel av brukerne og fordi endringer gir en annen terskel for å klage enn statiske opplevelser så virker det som alle endringer alltid skaper misnøye; det virker som folk hater endringer.

Sannheten er derimot at i et representativt utvalg vil endringer alltid skape misnøye for en prosentandel tilfeldige mennesker. Resten er derimot fornøyde, men høres og synes ikke.

I tillegg spiller selvfølgelig kvaliteten på endringen en viss rolle (jo mer ekstrem "objektiv" kvalitetsendring, jo mer innflytelse har den på utfallet av fornøyd/misfornøyd). Om tilgangen på mat endrer seg fra det vi har i dag til liten eller ingen tilgang på mat, ja da blir alle som mistet tilgang på mat misfornøyde av forandringen. Likeledes, om et sulterammet område plutselig får tilgang på mat så kan man anta at samtlige ikke hadde mat fra før blir fornøyde.

Med det sagt: Timeline suger.