Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
cri74

Hvordan lage sitt eget spill?

Recommended Posts

De som har en god ide og en plan for å lage spill har virkelig mange muligheter til å slå igjennom. Ikke siden 80 tallet har det vært så store muligheter til å kode på "gutterommet" og få ting ut i verden, takket være x-box, ps, steam, mobiler, pc og indie community. Dette forteller denne artiklen deg mer om og det er interessant lesing. I ukene som kommer blir den oppdatert, så om man er en "want to be developer" kan det lønne seg å bookmarke den. Om ikke lage eget så kan man jo modde med ferdig laget ressurs, ArmA er et godt eksempel med tanke på Day Z. Arma er kanskje lettere å modde en mange tror, her er hva Ivan Buchta hadde å si om spillet da vi snakket med han. Under finner du en gruppe nyttige linker fra artikkelen og en samling av informasjon. Tenkte det kunne være til interesse for noen :)

Development tools

Core advice: the dev tools to give you the edge

Getting started with Game Maker

Developing with Unity

Platforms

Core advice: the platforms on which to start your career

Mobile

Core advice: making a living from mobile

How to make an iPhone game

Console

Making PS Minis

Working with partners

How to pitch your game to publishers

Marketing

Core advice: Marketing games on social media

Fin samling ressurser det der, rakk ikke å lese så mye, men det jeg såg på var veldig fornuftig.

Generelt tips til alle som har en utvikler i magen; lek og eksprimenter på egenhånd.

Er prosjektleder i et utviklingsfirma, og selv om det vi driver med er ganske langt fra spill, gjelder samme prinsippene.

Dette er et fag hvor utdanning svært sjelden trumfer interesse, engasjement og erfaring.

Sier selvsagt ikke at utdanning er urelevant - men de dyktige utviklerne har blitt det gjennom egen innsats.

Utdannelsen gir stort sett bare et grunnlag man kan bygge videre på - ikke reelt anvenlige kunnskaper.

Snakket litt med TurboTapeGames i Bergen da de skulle gi ut Naval War: Arctic Circle, om tips til de som vil starte med spill utvikling

For de som er interessert i spill utvikling, kan du gi noen tips ?

Alle er sikkert veldig glad for å høre at å faktisk spille er meget nyttig for å utvikle dataspill, men det er selvsagt ikke nok. å være involvert i modding av spill er også meget nyttig erfaring å ta med seg.

I hovedtrekk er det to veldig viktige fagområder for spillutviklere, og det er programmering og 3D modellering. Du bør være god i èn av disse hvis du ønsker å jobbe med spillutvikling. Det finnes egne studieretninger for spill ved en del høyskoler. Hvis de har et solid innhold av de ovennevnte fagene, kan de gi et godt grunnlag.

Vær klar over at å ha en god idè til et spill ikke skaffer deg en jobb i spillbransjen. Vi er seks ansatte i Turbo Tape Games, og vi har alle minst tyve gode spillideer hver (og kommer på nye hele tiden), langt mer enn vi noen gang vil kunne realisere. Du må faktisk kunne lage spill, enten logikken (programmering) eller innholdet (grafikk). Spilldesign er selvsagt helt sentralt for utviklingen, men det er meget usannsynlig at noen vil ansette en uten meget solid erfaring i en design jobb. Spilldesignere begynte stort sett med kode eller grafikk.

Og de som lurer på hvem som noen gang får bruk for den kompliserte matten vi hadde på skolen: spillutviklere har bruk for det hele tiden! Så følg gjerne godt med i matematikken på skolen.

Vi vil på det sterkeste oppfordre spesielt jenter til å begynne å lage spill, og utdanne seg innen spillutvikling og relaterte fag. Det er få jobber hvor du får være mer kreativ, mer skapende, enn hos oss. Hvis bare halvparten av verdens befolkning er involvert i å lage dataspill, får vi bare halvparten så mange gode spill.

I Britisk spill media snakker de også mye om en del ubrukelige utdannelser som har kommet i den siste tiden, for det meste har det vært snakk om Spill-Design kurser og 1-2 års kurs innen spill utvikling. Code Masters med fler anbefalte at man tar Computer Science og eventuelt slike kurs på toppen, et kurs i seg selv er ikke nok liksom. Det er også med tanke på at industrien har stor konkurranse og generelt høyt nivå, men da handler det om ansettelse og hva feks Code Masters leter etter i en CV. Hjemmesnekrede spill og indie er jo noe helt annet og det er jo flere eksempler av de akkurat nå :) Det ville vært interessant å høre hva feks Pirelli(Norsk utvikler som har designet en del kart for bl.a BF3) i DICE har for noe tips.

Så, jeg spurte Pirelli om å lese denne tråden og kommentere. For dem som ikke kjenner til Pirelli så har han en ganske lang meritt liste hos DICE. Her er et utrdag :

Multiplayer Designer at DICE

Key contributions to Battlefield:

Designer of:

Bandar Desert (Armored Kill)

Operation Firestorm

Kharg Island

Operation Metro

Bad Company 2:

Atacama Desert

Arica Harbor

White Pass

Nelson Bay

Battlefield Heroes:

Perilous Port

Battlefield 2142:

Cerbere Landing

For dem som er interessert, så forklarer han hvordan designe Bandar Desert kartet til Armoured Kill, det største kartet i BF noensinne. DICE Designer Inge Jøran Holberg tells the story of how we created Bandar Desert, the biggest map in Battlefield history. He also provides some playing tips for surviving in this harsh environment once the Armored Kill expansion pack appears in September.

Her er hva han hadde å si om spørsmål som blir tatt opp i denne tråden :)

Hei!

Det er sikkert veldig mange som kunne tenke seg å jobbe innen spillbransjen og derfor er det alltid veldig viktig å kunne vise fram att man har den kreativiteten og evnene som ett spillstudio behöver, ved å vise frem at man har laget noe.

Selv begynte interessen for spilldesign da jeg laget mine förste kart på hobbybasis for ett RTS spill som het Sudden Strike for ca. 10 år siden. Fölelsen av att jeg kunne spille på disse kartene med venner og andre i multiplayer kjentes nesten magisk. Muligheten til å påvirke spillet med mine egne ideer ble plutselig veldig interessant for meg etter denne opplevelsen.

Interessen fortsatte når jeg begynte å spille Battlefield og da Battlefield 2 kom ut, fanns det en portal på Internett som het TotalBF2. Her hadde en gjeng hobbydesigners samlet seg og gjorde custom kart til BF2 som de lanserte på sin portal. Jeg tok kontakt med dem og viste dem mine kart og fikk publisert disse i en ”mappack” som de laget, og jeg ble også med i deres hobby-designergruppe.

Min jobb og erfaring på den tiden var da innenfor reklame, elektronisk handel og webdesign. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skifte beite, men det var flere fra DICE som hade värt med å spille mine kart online da vi lanserte vår mappack, som meldteinteresse.

Först tok de kontakt fra DICE-studioet som var i Kanada på den tiden, og siden fra designers fra DICE i Stockholm. Fra begge hold foreslo de att jeg skulle söke på stilling som designer i DICE på bakgrunn av det potensiale de har sett ved å spille mine kart. Dette virket såpass spennede for meg at jeg var villig til å pröve spilldesign som jobb. Nå har jeg värt her siden 2006 og har fortsatt gleden av å få väre med på å utvikle spill som jeg er veldig interessert i.

Ps:

Her er en interessant video der utviklere fra Valve og Bethesda snakker om hvordan man kommer i gang med å lage spill og modder som jeg vil anbefale:

Lykke til hilsen Pirelli @ DICE

I hardware.no finner du en artikkel med et mini intervju av Øystein Eftevaag i FunCom, her forteller han litt om jobben med The Seceret World og spill utvikling. Han er leder for programmeringsteamet og har ansvaret for all ny teknologi i prosjektet.

Jeg ser som vanlig at ingen snakker nevneverdig de som skriver historier i spillene.

Dette er kanskje spillbransjens mest undervurderdte felt. Mye av fokuset ligger på det data-tekniske.

Kanskje er dette grunnen til at svært mange spill har en banal, uengasjerende og åpenbar historiepresentasjon?

Jeg mener man ved å starte med teknikken, begynner i feil ende(gitt at man skal lage et spill med en historie vel og merke).

En stor Hollywoodproduksjon(film altså) starter da ikke med å se hvilke spesialeffekter de kar lyst på for så å tilpasse en story etter dette.

Man begynner med historien man vil fortelle, og deretter finner best mulig måte å presentere dette på.

Noen spillutviklere (BioWare, tildels FunCom(Den lengste reisen), de som laget The Witcher m.fl.) har har et übertungt fokus på historiefortelling, og det med stort hell.

Jeg har faktisk spilt tekstbaserte spill på C64 som er mer engasjerende enn en del nyutgivelser i dag der alt fokus ligger på eksplosjoner og blodige effekter. Det blir litt sånn Eksplsosjon x Blod / Tid = Kvaliteten.

Heldigvis er dette sakte men sikkert i ferd med å endre seg. Ta f.eks "To the Moon" som har høstet fabelaktige anmeldelser verden over til tross for sin 8-bits (?) grafikk.

Spillbransjen burde kanskje lære noe (ikke alt) av måten man pitcher på i film&tv.

Der er det nemlig slk at dersom en god story havner på produsentenes bord, så ser de på "ok, hva slags historie har vi her. Hvordan fremstilles den på best mulig måte".

Mange spill ser ut til å ha blitt utviklet i motstatt rekkefølge. "Drit fet grafikk, kule konsepttegninger. Se om ikke du kan klemme inn litt historefortelling i mellom all skytingen og drepingen."

Kanskje unødvendig å si at jeg brenner litt for nettopp hisoriefortelling, men ta "The Walking Dead" som eksempel. Spillet som fikk en drøss gamere til å sippe i siste episode. Dette var, i bunn og grunn, et enkelt pek-og-klikk eventyrspill. Allikvel mener mange at det, om ikke revolusjonerte, så i det minste revitaliserte hele eventyr-sjangeren. Hvorfor?

Jo, pga en svært gripende historie, et godt utviklet karaktergalleri, og ikke minst følelsen av at valgene du tok faktisk fikk konsekvenser.

Dette er noe det snakkes om, og forsåvidt loves, nær sagt ved hver utgivelse av være seg RPGs, FPS osv, men innfrir de noen gang?

Svært sjelden spør du meg. Det blir stort sett bare tompreik.

Jeg tror at man i større grad bør tenke story først, teknikk etterpå. Se på en av favorittfilmene dine. Hva gjør dette til din favorittfilm eller serie?

Jeg tror de aller fleste vil svare en god historie og kule karakterer.

Ta for eksempel "Breaking Bad", en av de aller beste tv-seriene noensinne. Iallefall rent manusmessig.

Det finnes ikke den grunn verden til at denne serien ikke kunne vært et spill ala "Walking Dead", faktisk tror jeg det ville vært et helt glitrende spill. Ergo finnes det ingen grunn at spill ikke kan ha like velutviklede karakterer, og like spennende historier.

TellTaleGames er faktisk det eneste spillselskapet jeg har sett som aktivt etterlyser forfattere.

Stort sett er det slik at når stillingene utlyses, ja da er allerede "storyen" på plass.

Som nevnt virker dette heldigvis til å veie stadig tyngre hos noen utviklere, og med alle indie-spillene som skyller over oss, finnes det et reelt håp om at jeg har reddet min siste prinsesse fra den skumle trollmannen/dragen bla bla bla.

Gi meg etiske dillemmaer, gi meg valgets kval, tving meg til å velge bort noe for noe annet.

Gi meg en følelsesladd og meningsfull opplevelse for pokker!

Meningsløse shoot-em-ups har jeg liksom gjort meg ferdig med en gang på 90-tallet.

Når det er sagt har jeg stor respekt for de som progger og modellerer. Jeg er totalt analfabet på det området, og det hele fremstår som magi for meg.

Jeg skulle bare ønske at også de store utgiverne (ikke bare indieutviklerne) satset like hardt på story structure og karakterutvikling som de hadde på den visuelle fremstillingen.

Ja det var mine 2 cents for dagen.

g.

• Like 1

I forbindelse med Get into Games Challenge har Unity Technologies laget flere tutorials, vissnok så er skal Unity være så enkelt at man kan starte med gratis versjonen og gå gjennom menysystem og det man finner online for å komme igang. Forums og community rundt Unity blomstrer, finner du ikke den guiden du leter etter så står forumet og mer erfarne medlemmer klare til å hjelpe deg sies det :) Her er den kort liste av noen spill som er laget på Unity

Nettadressen her http://unity3d.com/learn

Man behøver ikke reise helt til DICE for å utvikle spill, slik vi spurte Pirelli om litt tidligere i tråden.

.....

......

Hei!

....

........

Selv begynte interessen for spilldesign da jeg laget mine förste kart på hobbybasis for ett RTS spill som het Sudden Strike for ca. 10 år siden. Fölelsen av att jeg kunne spille på disse kartene med venner og andre i multiplayer kjentes nesten magisk. Muligheten til å påvirke spillet med mine egne ideer ble plutselig veldig interessant for meg etter denne opplevelsen.

.......

..........

Ps:

Her er en interessant video der utviklere fra Valve og Bethesda snakker om hvordan man kommer i gang med å lage spill og modder som jeg vil anbefale:

Lykke til hilsen Pirelli @ DICE

Her er en artikkel om spillutvikling i Trondheim

Unity Engine blir nevnt hyppig av nesten alle og motoren er gratis. Et av språkene som brukes i Unity er C#. Om du er helt fersk og ikke kan noen ting om programering så finnes det allikevel håp, selv om du ikke har mulighetene til å for eksempel melde deg på skole. Coursera er gratis universitets kurs og i september starter et nytt kurs i C# for nybegynnere, her trenger du ingen forkunnskaper i programering. Coursera tilbyr også andre kurs i programering og teknologi.

Beginning Game Programming with C#

by Dr. Tim "Dr. T" Chamillard. Univiersity of Colorado

Workload 5-10 hours weekly

Mye bra linker og spennende stoff her :D Godt jobba cri74!

Har akkurat plukket opp unity her å driver å leker litt med det. Ser noen tutorials osv på youtube, må si det var enklere enn jeg trodde det skulle være, tok vel 30min fra å ikke ha programmet på pcen til jeg hadde lagd verdens enkleste bilspill.

Har bestilt meg et Occulus Rift dev kit så går å klør etter at det skal komme så jeg kan få sjekka ut noen demoer og lagd noen enkle landskap å "utforske" med riften!

• Like 2

Kult :) Jeg har ikke fått prøvd så mye selv, men ser frem imot å få C# kurs så fremt jeg finner nok tid. Vel 5-10 timer i uka burde jo man klare. Ser ut som vi har blitt 4-5 gubbs på C# spillprogramerings greia.

Jeg mener (som beskrevet i en annen tråd om programmering på bf.no) at det blir feil å bevege seg ut på avanserte temaer uten å skjønne det grunnleggende.

Greit nok å være interessert i å lage spill osv, men det er få som forstår hvor sinnsykt kompleks det området egentlig er. Bare det å tegne opp noe i 3d eller rendre noe som kan manipuleres av spilleren krever store mengder programmering.

Jeg ville anbefale alle som vurderer dette seriøst å ta ting fra det første steget og bygge kompetanse. Det er ganske greit beskrevet i denne tråden hvordan man kommer i gang. Etter noen år har man kanskje en visjon og nok kunnskaper til å ta de første ordentlige stegene.

• Like 1

Velg det feltet innenfor spillutvikling som interesserer deg mest og spesialiser deg innenfor det, samtidig er det greit å ha basic kunnskap om de andre feltene også. Ikke vær den fyren som går rundt å kaller seg game designer uten å ha noe å bidra med bortsett fra ideer. Studerer du spillutvikling så du vil du i de fleste tilfeller bare lære basics på skolen, og ligge langt unna nivået som industrien faktisk krever. Jobb med prosjekter på fritiden, som f.eks. mods eller indie spill, en super måte å skaffe erfaring og kontakter på. Sammenlign porteføljen din med folk som jobber i industrien og jobb deg opp til samme nivå :)

• Like 1