Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Laban

Ny bærbar pc

Recommended Posts

God formiddag/tidlig ettermiddag godtfolk.

Som trådtittel sier er jeg nå på jakt etter en ny bærbar pc. Jeg så at det er laget en tråd lik denne i fabruar, men tenkte det kan ha kommet noe nytt på markedet siden den tid(?)

Jeg har falt helt av lasset på pcer, merker, komponenter o.l. de siste årene så jeg aner ikke hva som lønner seg, og av gammel vane har jeg problemer med å stole på butikkselgere.

Pcen skal for det meste brukes til studier(les: 3D-modelleringsprogrammer og tekstbehandling), men jeg vil også ha muligheten til å game litt på den. Jeg har spesielt ett spill i tankene; DayZ :p Men om jeg kan kjøre andre nyere spill er det absolutt en bonus!

Har sett litt på denne Aceren fra MPX, men er litt usikker på hardisken mtp plass:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=753690

Har også tenkt på denne, da den er litt rimeligere:

http://www.mpx.no/k/...ku=751792#extra

En siste kandidat jeg har kommet over, HP:

http://www.lefdal.co...ar-pc-g6-2025so

Jeg brukte ikke lang tid på å finne disse så om dere har bedre alternativer i omtrent samme prisklasse tas disse imot med takk :)

Har også lagt merke til at det er noe som heter SSD/HDD hybrid, hvordan fungerer disse og hvilke fordeler har den fremfor en "ren" SSD?

Eneste fordelen med en hybrid er jo at du får mer lagringsplass. SSD skaper hastighet og en vanlig snurredisk gir økt lagrinskapasitet :-)

kan litt for lite om laptoper i den klassen der, har nylig kjøpt den nye samsung 9 ultrabooken, og den er HELT fantastisk, men den er til litt annet bruk.

9 serien til Samsung ser jo bare helt fantastisk ut! Har siklet litt over en sånn, men får bli en annen gang :)

Snublet over denne Aceren; http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=8604545&ref=section

Er dette en pc som kan kjøre spill som feks Left 4 Dead, BF3(selvfølgelig ikke med innstillingene på topp) osv?

Er det mulig å kjøpe en hybrid harddisk og bytte den som sitter i pcen originalt?

Acer er crap (blir fort varm, mye plastikk, strøminngangen blir ofte fucked). Om prisnivået ditt ligger på rundt 5-6k så anbefaler jeg Asus, har bare ikke helt oversikt til at jeg tør å anbefale en bestemt modell, men du burde sjekke ut Asus hvertfall :)

Men noen som vet noe om 5-serien til samsung? Snublet over denne i dag og lurer på om noen vet noe om varmeutvikling på denne?

Samsung 5 series 550P

Har en HP som er tre år gammel, den blir så varm til tider at jeg frykter for komponentene :p

aner ikke, samsung har utviklet egne vifter for ivybridge for blant annet samsung 9 som jeg akkurat har fått hjem, fantastisk bra! laptopen blir aldri varm, i motsetning til feks asus som suger kuk på varme.

aner ikke, samsung har utviklet egne vifter for ivybridge for blant annet samsung 9 som jeg akkurat har fått hjem, fantastisk bra! laptopen blir aldri varm, i motsetning til feks asus som suger kuk på varme.

Aldri hatt problemer med Asus og varme. Acer derimot har vært superdårlig.

Hva er budsjettet ditt egentlig? Om du går litt opp i pris kan du jo kjøpe en laptop som de brukte på sist Homestory cup: http://www.taketv.net/xmg.php

Budsjettet mitt var egentlig på 5000, men har funnet ut de siste dagene at jeg savner det å kunne spille

på pcen min. Da uten at grafikken likner Baldurs gate eller Jill of the jungle.

Nå tror jeg at jeg stopper på 7000, er ikke rare økningen, men stort høyere kan jeg ikke gå desverre.

Ser specsene på XMG A(R?)502 på linken din drozo, men den ser da ikke så mye bedre ut enn Samsungen?

Sånn rent spesifikasjonsmessig på arket?

Nå skal det sies at jeg vet ikke helt hva jeg snakker om, vet ikke helt hva jeg ser etter fi en maskin jeg skal kunne

spille på og gjøre skole. Når jeg ser på pcer nå så går jeg etter høyest mulig verdier på komponentene(ram, grafikk osv) i forhold til pris.

En ting til; hva er ivybridge?

Nyeste typen chipteknologi til Intel sine prosessorer, etterfølgern til Sandy bridge, gir mer power selv om den bruker mindre strøm, så den er digg for laptops. Dessverre genererer de mer varme enn forgjengeren, og de nyeste laptopene har derfor generelt mer problemer med varme enn tidligere.