Sign in to follow this  
jondudd

Hei!

Recommended Posts

Er dette vanlig prosedyre med alle nye medlemmer?

Jeg forsøkte å gi et innblikk i min kompetanse fordi jeg kanskje kunne bidra (jeg liker faktisk å bidra) og fordi jeg har fått grønt lys fra arbeidsgiver til å bruke kompetansen min på det jeg vil og delta i det jeg vil så lenge jeg ikke kopierer faktisk kode fra arbeidsgiver. Det tolkes tid hen at jeg forsøker å være "bedre enn" ander.

Dette er storm i ett vannglass. Jeg stiller et spørsmål, fordi jeg reagerer på "humoren" til GalSektleder, og umiddelbart blir jeg angrepet fra flere hold. Jeg er enig i at nye medlemmer bør sette seg inn i hvordan ting er men basert på erfaringen jeg har gjort her de siste dagene har dere også jammen noe å jobbe med selv (og jeg får vel kjeft for dette utsagnet også).

At dere tror jeg er scav eller scavenger får så være. Jeg kjenner ham godt og har jobbet med ham på flere prosjekter. Han er rart, sær, sint og veldig frekk, men han er flink til det han gjør. Han bryr seg også. Så ja, det er scavenger som er "vennen" min som brydde seg nok om dette communitiet til å anbefale meg å bruke litt tid her dersom jeg kjedet meg i ferien. Jeg synes det var en god plan siden jeg liker frivillig arbeid og sånne type "ungdomstilbud" som dette. Det var kanskje bare noe jeg mente. Er kompetansen min er så lite interessant for dere kan jeg selvsagt bruke tiden min andre steder.

Tror ikke det er "mye" battlefield.no trenger å jobbe med. Er jo endel folk som henger her fremdeles år etter år. Som alle communitys så kommer det nye "tøser" etterhvert, som tror de vet som som skaffe til å ordne flere medlemmer.

Det er flott at det finns sånne personer, Det er ikke alle som har tid til å sitte her på forumet og serverene desverre.

All kredz til serverdrifterne, spesielt Kåre Krigsmaskin. BF.no skulle hatt flere som deg....:)

Hvis du har noen tips til forbedringer, Jondudd, så er det bare å skrive noen linjer...:)

BF.no tar alltid imot råd...

For hvor hadde ikke dette communityet vært, uten frivillige og tips fra medlemmene..c".)

Er grenser for hvor mye jeg kan se trenger forbedring på stående fot. Det hender jeg føler noen deler av siden laster tregt men uten å ha sett logger og kode er det umulig å uttale seg om det. Ut over det åpenbare - siden er skrevet i PHP? :p

Hva angår det jeg ser på skjermen når en side har laste holder jeg for meg selv inntil videre, ønsker ikke tråkke på noens tær...

Fin måte å ta i mot nye på. For å være ærlig var det en bekjent av meg som fortalte at denne siden hadde slitt litt med trege nettsider o.l. etter at en ny portal ble satt i produksjon og jeg tenkte jeg kunne brukt litt av ferien min på å hjelpe til / rådgi litt (dersom det var ønsket).

Du får tro hva du vil om meg. Jeg har hverken tid eller interesse av å krangle på nettet.

du får høre med scav hvordan han tok i mot nye forummedlemer som lagde tråder som dette :lol:

spøk til side, du har fått en flott mottakelse i forhold til mange, tåler du ikke litt hyggelig spøking vil du uansett ikke overleve lenge på et nettforum, folk morer seg og kødder litt, det er ikke noe vondt i det. Take it or leave it,

forøvrig har vi alltid bruk for frivillig hjelp, hvis det er folk som fullfører det de begynner på :)

Her er folk blitt gode venner allerede ser jeg! *Host*Sektleder*Host*

Neida, velkommen til bf.no, er ganske så ny her selv, men mye fine folk, å veldig humoristisk forum. :)

du får høre med scav hvordan han tok i mot nye forummedlemer som lagde tråder som dette :lol:

spøk til side, du har fått en flott mottakelse i forhold til mange, tåler du ikke litt hyggelig spøking vil du uansett ikke overleve lenge på et nettforum, folk morer seg og kødder litt, det er ikke noe vondt i det. Take it or leave it,

forøvrig har vi alltid bruk for frivillig hjelp, hvis det er folk som fullfører det de begynner på :)

Han sier han tok i mot de fleste med åpne armer og et smil om munnen. Så lenge de var smarte, oppegående, veltalende og målte seg med hans ideal på intelligente mennesker. Jeg velger å tolke det som at han var frekk med de fleste :) På en side note - bf.no hadde nok vunnet utrolig mye på å bruke ham som en ressurs på utviklingssiden. Han er en flink fyr når det kommer til den koden de fleste sukker over og når han har mye å gjøre blir han faktisk hyggelig :p

Jeg reagerte ikke på hva folk sa til meg. Jeg reagerte mest på det at jeg måtte være scavenger og at jeg forsøkte å virke bedre enn andre på forumet. Det var litt fremmed for meg å ikke kunne si hvem jeg er og hva jeg kan uten at jeg forsøker trykke folk ned i gjørma.

Vi kan jo se på det å hjelpe til. Dersom det er spesifikke ting som skal løses kan jeg selvsagt se på det og estimere om jeg har tid til å fullføre dette. Om ikke, kan jeg jo alltids gi det til scavenger aka Dag. Han hadde gått til sengs med Java om han kunne og kjeder seg garantert på ferie :p

Jeg er ikke skremt vekk enda ;)

Hei på deg !

Min gjetning: http://www.evry.no/

Dessverre. Du skal få et hint (uten at jeg nødvendigvis svarer på det). Tre stikkord ville vært Java, ODA, JFX osv.

Edited by jondudd

Er grenser for hvor mye jeg kan se trenger forbedring på stående fot. Det hender jeg føler noen deler av siden laster tregt men uten å ha sett logger og kode er det umulig å uttale seg om det. Ut over det åpenbare - siden er skrevet i PHP? :p

Hva angår det jeg ser på skjermen når en side har laste holder jeg for meg selv inntil videre, ønsker ikke tråkke på noens tær...

ønsker du å hjelpe til er det selvsagt noe vi setter stor pris på. Allikevel er det slik at forumet i seg selv kjører IPB med en integrasjon mot Drupal, som er portalen. Disse tingene er utenfor vårt rekkevidde og blir utviklet av multigamer.no. Som Sjefsutvikler har jeg heller ingenting med dette å gjøre. ønsker jeg å få gjort noe må jeg requeste endringen, og de utfører den.

Noe knotete, men det er slik ansvarsoppgavene har blitt fordelt. Med såpass mange besøkende på siden her, kan vi ikke la hvem som helst surre rundt i filene på serveren.

Så ønsker du å hjelpe til må det eventuelt bli på andre oppgave og prosjekter som skjer litt mer bak kulissene. Problemet her er at språket mer eller mindre aldri er Java. Så vidt jeg kan huske har vi ikke utviklet noe i dette språket de siste 3-4 årene. Java er et kjekt språk, men når forumet og portalen er i PHP, og spillene vi fetcher data fra er i C/C++ og med data i MySQL/andre liknende databasesystemer, blir Java er noe "unødvendig" språk.

Og det hadde nok hjulpet om du hadde interesser for de spillene vi satser mest på, fordi det er vanligvis her vi lager verktøy og duppeditter.

Han sier han tok i mot de fleste med åpne armer og et smil om munnen. Så lenge de var smarte, oppegående, veltalende og målte seg med hans ideal på intelligente mennesker. Jeg velger å tolke det som at han var frekk med de fleste :)

Scav kunne sikkert vært en kjemperessurs, men det er litt vanskelig å gi folk slikt ansvar, når de vanligvis bare poster frekke ting. Du kan jo klikke deg inn på profilen hans og titte på postene, så skjønner du kanskje hvorfor han fikk seg flere småpauser fra bruket her.

No offence, Scav er en morsom type og det var underholdene å se han holde på. Det ble bare litt for mye av det til tider.

• Like 1

Er en veldig vanlig måte å dele ansvar på. Jeg ser den og er helt enig i hvordan det gjøres.

Om det hjelper kan jeg asm, kobol, c, c++, ruby (on rails) osv. og de fleste sql implementasjoner. Jeg forstår jo at jeg kanskje ikke er noe god ressurs når jeg ikke interesserer meg i spillene dere spiller. Det er godt mulig scav bare mente jeg kunne jobbet med backenden deres. Jeg vet faktisk ikke.

Uansett er Java trolig det beste teknologiske valget når man skal håndtere mye data (f.eks et forum fult av poster). For å være helt ærlig, PHP suger, har alltid sugd og vil alltid suge. Dessverre. Spesielt på web (ironisk nok).

Dere får gå i tenkeboksen da, om det er noe dere trenger hjelp med som faktisk krever mer enn å kjøre noen API kall, rote med en modell eller sende sql queries samt skrive PHP-kode - da kan jeg sikkert bli med og hjelpe til. F.eks om dere skulle kjøre opp en løsning for streaming av media, eller håndtering av big data.

Uansett er jeg imponert over jobben dere gjør. Dere utvikler altså egne verktøy opp mot spill og sånt? Slikt synes jeg er kult :D

scavenger er en av de dyktigste utviklerne jeg kjenner så det var uansett dumt å la ham gå. Dessverre er flinke folk ofte litt drittsekk også :p

Edited by jondudd

Om du virkelig mener at du ønsker å hjelpe til kan du sende meg en PM og fortelle litt om deg selv og hva du tidligere har gjort osv, så tar vi det opp i internfora også får en tilbakemelding når vi har landet på en beslutning.

Forumet vi bruker et av typen IPB, som foreningen her har brukt siden forumet ble åpnet for herrans mange år siden. Jeg har vært en liten forumrotte i mitt liv, og det finnes ingen nettbaserte forum som er bedre enn denne løsningen. Titt på diskusjon.no; norges største forum. De bruker også IPB. I tillegg til å være et god forum har det drøssevis av løsninger som moderator-panel, subforum, grupper med tilganger, profiler osv osv.

I tillegg er hele portalen knyttet til dette forumet. Det er multigamer.no og deres folk som står for denne biten av det tekniske, da bf.no på en måte er...et barn/en søsken av mg.no. Vi deler artikler, brukerdatabase osv.

Jeg tror derfor det blir uaktuelt å endre hvordan dette er satt opp. PHP kan være et ræva språk (jeg har lest drøssevis av artikler om dette selv), men jeg vet ikke om noen andre språk hvor du kan gjøre så mye, og samtidig skrive så lite kode. Derfor er PHP ypperlig til den bruken vi har.

Vi har lagd systemer for spill-admins hvor vi har oversikt over bans osv. Her har vi også videreutviklet eksisterende løsninger og knyttet dette opp mot forumet. Det er mest slike ting det går på; hjelpemidler for admins og administratorene her slik at behandlingstider blir kortere.

Vi har lagd systemer for spill-admins hvor vi har oversikt over bans osv. Her har vi også videreutviklet eksisterende løsninger og knyttet dette opp mot forumet. Det er mest slike ting det går på; hjelpemidler for admins og administratorene her slik at behandlingstider blir kortere.

Det er det du ser ja ;)

Er også mekket endel ting som henter ut statestikk fra servere, script som organiserer serverloggen fra samtlige servere og systematiserer det i mapper, vi har en IRC bot som jobber opp mot spillservene, boten får info fra servern og sender info i retur :)

Akkurat nå savner jeg en utvikler som kan SP godt

Er ikke mye av det jeg har gjort tidligere jeg kan dele med deg. Dessverre. Jeg kan derimot forklare hva jeg kan og hva jeg kan gjøre. Skal sende deg en PM når jeg er tilbake fra ferie. Man må hoppe på toget, flyet, i bilen eller hva det nå måtte være, når muligheten byr seg :p

Poenget mitt med PHP var ikke hvilke løsninger du kan skrive i det, de samme løsningene kan du skrive i andre språk også. Jeg mener ikke at dette forumet ikke fungere, og til den brukermassen dere har fungerer det nok utmerket. Jeg bare klarer ikke la være bruke hver mulighet jeg har til å rakke ned på PHP til å gjøre nettopp det. Det er ikke så mye PHP det er noe gale med. Teknologien er fin. Det er folkene bak PHP og de som utvikler mot det som dessverre er problemet. Du kan gjøre mye fort og lett med PHP men det har sin pris. Dårlig sikkerhet og elendig skalerbarhet. Det er ikke dermed sagt jeg ikke jobber med PHP men føler jeg bruker mer tid i C på å fikse PHP enn å faktisk bruke det når jeg jobber med det :p

Foreslo ikke at dere skulle endre noe. Dette fungere jo tydeligvis ok men jeg har på min korte tid ved forumet allerede opplevd et par hickups. Hvorvidt dette er databaserelatert eller relatert til PHP er vanskelig å si men noe i produksjon er ikke ok her.

Mitt beste eksempel er en stor nett-tv løsning som bruker Java som backend og Ruby on Rails som frontend. Denne løsningen kunne aldri skalert bra nok på f.eks PHP. Tror dette blir litt for nerdete for folk flest nå men jeg er gjerne med på å diskutere ting som dette i egne tråder. Slike diskusjoner er jo kjempemoro og jeg tviler ikke på at dere sikkert sitter på noe kompetanse jeg ikke sitter på ;)

Sharepoint? :p

Lurer også på hva SP betyr. Singleplayer?

Edit: åjaaa. Greit å nevne at det bygger på C/C++ kanskje? Om jeg ikke tar helt feil

Det er det du ser ja ;)

Er også mekket endel ting som henter ut statestikk fra servere, script som organiserer serverloggen fra samtlige servere og systematiserer det i mapper, vi har en IRC bot som jobber opp mot spillservene, boten får info fra servern og sender info i retur :)

Joda, det er sant det. Vi har lagd mye rart i en drøss språk, men 90% av dette kom før min tid, så jeg vet ikke noe om det. Satset på at du skulle komme inn og supplere mitt innlegg :wub: