Sign in to follow this  
cri74

Hjelpetråden for ArmA

Recommended Posts

Føstepost har noe informasjon som kun gjelder for ArmA 2

Tenkte det kunne være på sin plass med en hjelpetråd for ArmA. Dayz ser ut til å dra veldig mange nye inn i spillet og som nybegynner kan det være en del til man lurer på i forhold til innstillinger og hvordan ArmA fungerer.

Det kan anbefales å kjøpe ArmA her og holde det utenfor Steam fordi du slipper filsystemet i Steam. Når det kommer til Arma så vil det bli en del filer og ting som skal installeres, patches og konfigureres. Dessuten lager community en hel del addons og modifikasjoner som også vil være enklere utenfor steam og som du kan ha glede av utenom Dayz.

DayZ installasjon - Update: Dayz Commander anbefales uavhengig av Steam eller Manuell installasjon

  • Dayz krever Combined Operations (Arma2 + Operation Arrowhead). Etter installasjon av begge må du patche via wiki eller Arma2.com. PMC er optional, men gir deg high-res på visse objekter(soldater og våpen) som brukes i Dayz
  • Installer betapatch som vist under.
  • Installere Dayz. Du kan installere det manuelt eller bruke feks Six Update
  • Manuell installasjon betyr at du laster ned alle filene selv. I ArmA mappen din->Lag en mappe som heter @Dayz og innne i denne mappen lager du en mappe som heter Addons -> her legger du alle filene du har lastet ned (du må selvfølgelig pakke dem ut)
  • Changelog.txt forteller deg hvilke filer/moduler som har blitt oppdatert, ved en oppdatering behøver du bare laste den/de aktuelle filen(e) og overskrive dette i @Dayz mappen din.
  • Lag eller modifiser en snarvei på skrivebordet ditt og lim inn som vist i "Uten Steam" spoiler.

Et par ting i starten når du skal spille DayZ på Norway serverne. Frem til den nye patchen slippes må du spille med siste betapatch. Alle patcher finner du her http://www.arma2.com/beta-patch.php Server description vil fortelle deg hvilken patch som kjøres. Du kan eventuelt se på http://arma2.swec.se/server/list og skrive inn Norway i filter

Uten STEAM

Siste patch finner du her http://www.arma2.com/beta-patch.php (siste patch vil alltid ligge øverst i grønt felt)

Når du installerer siste patch vil du få en advarsel om at du må installere hele spillet på nytt om du skal fjerne betapatchen og bruke spillet normalt. Dette er gammel informasjon. Betapatch vil legge seg under...../arma2/expansion/beta

Som du ser på snarveien lengre ned, så angir du at betapactch skal kjøres. Om du ikke vil spille med betapatch så bruker du bare den vanlige snarveien som du har brukt tidligere.

Om du ikke bruker Steam (anbefales - altså Arma utenom steam) så vil snarveien din se tilnærmet slik ut (om du har installen på path og du har navnet Dayz mappen din @Dayz)

"C:\Program Files\Bohemia Interactive\ArmA 2\Expansion\beta\arma2oa.exe" -beta=Expansion\beta;Expansion\beta\Expansion [email protected] -nosplash

I tillegg har du arma launchers i forskjellige utgaver på http://www.armaholic.com/

Sixupdater suite på http://www.six-updater.net/

STEAM

When you install the beta patches you have to start the game using the beta shortcut/exe instead of the normal game exe, so it doesn't trigger the Steam overlay or keep track of your play time. You can add the shortcut to your Steam library as a non-Steam game to get the overlay back but Steam still won't keep track of your play time. So here is how you fix that.

After you install the most recent beta patch you get a "Launch Arma2 OA Beta Patch" shortcut in the main Arma 2 OA folder "C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead" which has all the info we need when you check its launch options in Properties. Currently it points to a beta exe at "\Expansion\beta\arma2oa.exe" with the launch parameters of "-beta=Expansion\beta;Expansion\beta\Expansion"

So do the following:

  • Navigate to C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead\
  • Rename ArmA2OA.exe or move it to a backup folder.
  • Locate the beta ArmA2OA.exe in the \Expansion\beta folder, copy and paste it to the main folder where the original exe was.
  • Open your Steam library, right click on ARMA 2: Operation Arrowhead, and click Properties.
  • Click Launch Options and add "-beta=Expansion\beta;Expansion\beta\Expansion" without the quotes
  • Add any additional launch options you want such as -nosplash, -world=empty, [email protected]
  • Launch ARMA 2: OA as normal from Steam and enjoy.

Any time you install a new updated beta just update the ArmA2OA.exe and check the beta shortcut to see if there are any additional launch options needed.

Grafikk innstillinger

- Sett "interface resolution" og "3D resolution" til det samme. Finn ut hva som er best for din skjerm

- Post processing effects vil gi deg en del eye-candy men også en del effekter du kanskje ikke liker. Test den ut

- Texture detail og Videomemory henger sammen, om du får mye feil i grafikk så forsøk å sette disse til samme verdi

Lav eller delvis lav FPS måling er normalt i ArmA

Game options

- Headbob er effekten av hvordan det ser ut i første person. Har den mye verdi så vil du ha opplevelsen av at det gynger.

- Aiming deadzone er effekten av siktesystemet. Har den mye verdi så vil du kunne snu på sikte før kroppen reagerer.

Keyboard

a2keylayout.png

Post her om du har problemer med ArmA. Forhåpentligvis er det noen som kan hjelpe :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googla litt etter åssen man får opp console uten noe hell.

Veit du? Trenger og flushe litt innimellom trur jeg, så slepper jeg og gå ut og inn av spellet hver gang :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøv å hold nede shift og press minus knappen på num-tastaturet, så skriver du flush

Mener å huske at shift + minus har en del funksjoner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venstre shift + minus på numpad, slipp begge to og skriv flush. Testet det hos meg nå og så lenge du ikke har remappet knappene eller skrud av numlock så skal det fungere. Kort tekst som kommer opp som står flushing og skjermed blir svart, reciving og vips tilbake til normalt bilde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom noen synes spillet er uklart og blurry, vil jeg anbefale å gå inn i configfilen til Arma2-OA og sjekke at ResolutionW og ResolutionH er lik sideforholdet du bruker i spillet. Interface resolution må være lik 3d resolution, og sideforholdet bør være det samme som skjermen din. For å øke responstiden til musa, kan GPU_DetectedFramesAhead endres til samme eller en verdi som er tilnærmet lik GPU_DetectedFramesAhead og Vsync skrus av. å ha AA-innstillingen på Very high skal visstnok gi bedre ytelse enn High.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke DayZ til å fungere som det skal. Noen ganger kommer jeg inn på servere, andre ganger ikke. Stopper i siste loading screen der man lager character (Male/female).

Har kjørt alt igjennom six launcher og updater. Alt er up to date, men fremdeles sliter jeg med å komme inn på servere. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hold deg langt unna Six Launcher. :p

Last ned den nyeste beta-patchen.

If you are having issues on your client side, you will need to update your battleye client for your game manually by doing the following (This is only until six updater releases the update):

Here is the file you need to update: http://www.battleye.com/downloads/arma2/1.61/BEClient.dll

Six Updater does not include the latest update (v1.61.94945+) as of yet, so all players using SIX updater will not be able to connect to the latest updated servers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny patch til ArmA 1.62 er sluppet i dag og med slik pågang det er i DayZ kan det lønne seg å laste den ned før alle skal laste ned.

For Norske klienter kan disse anbefales. Dette gjelder de som ikke spiller via STEAM

http://addonsync.dyn..._Update_162.zip

http://www.kellys-he..._Update_162.zip

KILDE

ARMA 2: Combined Operations / Operation Arrowhead / Reinforcements Update 1.62

-----------------------------------------------------------------

Copyright © 2012 Bohemia Interactive. All rights reserved.

SYSTEM REQUIREMENTS

-------------------

An original version of Arma 2: Combined Operations / Operation Arrowhead / Reinforcements 1.60.

HOW TO INSTALL THE PATCH

-------------------------

- Run the patch exe to apply the patch setup automatically.

- It will install all content of the patch to the folder with your Arma 2: Operation Arrowhead installation.

- Please note that it is not possible to rollback to a previous version after the installation of this patch, only a full reinstall of the game is possible,

- if you want to keep your previous version you may want to backup the entire game installation folder before applying this patch.

- NOTE: This patch will also update your:

* ARMA 2 1.05 to 1.11. (note: ARMA 2 version 1.00-1.04 must first use patch 1.0x to 1.05)

* ARMA 2 BAF 1.00 to 1.03 if necessary.

* ARMA 2 PMC 1.00 to 1.02 if necessary.

* BattlEye within ARMA 2, ARMA 2: OA, ARMA 2: RFT to actual revision

VERSION 1.62 HIGHLIGHTS

-----------------------

* Multiplayer optimizations, security and server improvements

* Overall stability was improved with numerous tweaks and fixes

* Added new video options (Post-Process Anti-Aliasing, Alpha To Coverage)

* Additional AI improvements and numerous bug fixes

* Resolved issues with several training missions

* Added a lot of new script commands for content makers

* Documentation to accompany these changes is available on our community wiki BIKI: http://community.bistudio.com/ and our BIForum http://forums.bistudio.com/

Patch related informations:

---------------------------

the changelog is always approximate, we suggest You to read also CIT (Community Issue Tracker) roadmap of resolved/closed bug/feature tickets:

https://dev-heaven.net/projects/cis/roadmap

The complete list of all previous and upcoming versions and theirs progress is available on URL below (the size of page is huge so it may take while to load)

http://dev-heaven.net/projects/cis/roadmap?tracker_ids%5B%5D=1&tracker_ids%5B%5D=2&tracker_ids%5B%5D=4&completed=1&with_subprojects=0&with_subprojects=1

We would like to thanks all BIF & CIT staff/mods/volunteers, whole ARMA community, our partners and everyone who helped us to release this new patch!

Version 1.60-1.62 Changelog

---------------------------

ARMA 2: Operation Arrowhead / Combined Operations Engine

--------------------------------------------------------

[94918] New: command unit addMagazine[name, ammoCount]

[94912] Fixed: Video memory detection on W7/x64 sometimes wrong because of bug in IDirect3DDevice9::GetAvailableTextureMem.

[94886] Fixed: Possible gear item duplication (private https://dev-heaven.net/issues/36648)

[94761] TBB 4.0 update 5, (tbb40_20120613oss, http://threadingbuildingblocks.org/ver.php?fid=187)

[94699] Tweak Reinhard tonemapping pars

[94629] Fixed: Wrong magazines are removed with weapon in briefing gear.

[94206] Fixed: Disabled channels can be bypassed in briefing screen (https://dev-heaven.net/issues/33906)

[94049] New: terrainIntersectASL command

[94049] Fixed: terrainIntersect reverted to ATL

[94002] Fixed: PlayerId changed for users using Reinforcements or Arma X Anniversary edition to prevent PlayerId conflicts.

[94001] Fixed: "enableItemsDropping = 0;" now even for MP clients

[94001] New: moonIntensity command

[94001] New: sunOrMoon command

[93989] Changed: When dropping weapon unrelated magazine will not be dropped

[93958] New: Dropping items while swimming can be disabled with "enableItemsDropping = 0;" in description.ext

[93945] New: In gear added bars with ammo count

[93945] New: setGearSlotAmmoCount, setIDCAmmoCount, gearIDCAmmoCount, gearSlotAmmoCount gear commands

[93897] New: AToC & PPAA added into UI video options

[93841] Fixed: AI using NVGs as binoculars after dropping their primary weapon (https://dev-heaven.net/issues/27297)

[93821] Changed: Authentication Timeout is distinguished from bad CD key

[93812] Fixed: Restrict gamma value set by profile

[93809] Fixed: Restrict brightness value set by profile

[93722] Fixed: Effects of setDamage to buildings different on clients and server (https://dev-heaven.net/issues/23915#change-136685)

[93701] Fixed: Changing gear in briefing screen is not working reliable in MP (https://dev-heaven.net/issues/16421)

[93680] Optimized: MP: attachTo no longer sends a message when the attachment does not change.

[93672] Fixed: Unable to access AI soldier's gear in map

[93670] Fixed: Prone units stop engaging (https://dev-heaven.net/issues/32475)

[93664] Fixed: Damage of buildings synchronization in MP after JIP (https://dev-heaven.net/issues/25659, https://dev-heaven.net/issues/23915, https://dev-heaven.net/issues/18492)

[93657] Fixed: Target is no longer stored in the long-term target list when forgotten for the second time (https://dev-heaven.net/issues/27895)

[93654] Improved: Tone mapping

[93652] New: Scripting functions visiblePositionASL and nearestBuilding position

[93648] New: Scripting functions ASLToATL and ATLToASL to convert between coordinate systems.

[93624] Changed: Scripting function weaponDirection returns a primary weapon direction when empty string is used as a weapon name.

[93622] New: Scripting function eyeDirection.

[93598] New: Scripting functions eyePos object and aimPos object

[93583] Fixed: Player-created markers not synchronised with JIP clients (see https://dev-heaven.net/issues/6337)

[93575] Fixed: StringLoad command reads unicode

[93570] Fixed: Player-made map markers disappearing in MP under certain circumstances (https://dev-heaven.net/issues/32160)

[93542] New: MP Statistics screen (key I) contains the Server hostname

[93528] Fixed: Max distance for DirectChat raised from 20m to 40m

[93415] Fixed: empty weaponHolder is not deleted when used by remote player

[93398] New: System chat like player connected/disconnected switched to CCSystem=6 channel. New configuration opportunity disableChannels[]={chan1,chan2,...}; in mission description.ext file possible.

[93294] Fixed: Multiple Object not found problems such as Server: Object 6:4 not found (message 124)

[93276] New: terrainIntersect command

[93273] New: lineIntersects, lineIntersectsWith commands

[93156] Changed: increased gear MP messages priority

[93146] Fixed: LOD blending

[93120] Fixed: JIP connecting players less affect other players network bandwith

[93117] Fix: Crash: https://dev-heaven.net/issues/31784 - caused by fix: "LOD blending not working reliably (rev. 93017)

[93017] Fixed: LOD blending not working reliably

[92956] Fixed: Sound: Music often stop playing after window focus is lost and regained

[92925] Fixed: switching backpack with dead unit in MP

[92821] Fixed: Joining unit in the vehicle to a different side group did not change the perceived side of the unit.

[92781] Fixed: SelectPlayer makes direct communication unreliable (see https://dev-heaven.net/issues/30991)

[92754] Fixed: scaling icons with grenade cursor

[92706] TBB 4.0 update 4, (tbb40_20120408oss, http://threadingbuildingblocks.org/ver.php?fid=185)

[92705] Fixed: Possible crash when in out of VRAM conditions because of a race condition.

[92679] Fixed: A Javelin missile often did not lock a target when playing with a Veteran or harder difficulty (https://dev-heaven.net/issues/28865)

[92612] Fixed: SelectPlayer in MP can break the Direct Chat or cause other MP issues.

[92582] Fixed: AI detection after load

[92463] Fixed: AToC ATi 77xx

[92071] Changed: Observer RPT messages now once per 60 sec, https://dev-heaven.net/issues/29985

[92061] Fixed: AtoC on nVidia for CSAA

[92059] PPAA pars tweak & SMAA use color edge detection method

[91173] New: Registry driven mod can contain list of required mods in its REQUIRE string value (the same syntax as for LOADAFTER). Moreover, the reg.value CANDISABLE="0" can be used to make the Disable button disabled.

[91055] Fixed: Respawn with backpack

[90909] Fixed: crash of Linux server when player with custom face connects

[90901] New: setUnitRecoilCoefficient command

[89964] Fixed: Linux servers were never green in server list.

[89899] Fixed: Helicopter is more accurate with unguided rockets

[89898] Fixed: Secondary gunner tracks enemies

[89603] Fixed: A possible crash when textures were loading too slow from the disk.

[89523] Fixed: Crash during engine termination from multiplayer game.

[89361] Fixed: Linux server slow startup

[89205] New: Player can look up/down using a mouse while driving land/water vehicles.

[89201] New: SMAA antialiasing introduced, use PPAA=3, PPAALevel=0..3 in Arma2OA.cfg.

[89104] New: Implemented automatic looking intro turns when driving a car with a mouse.

[89086] Experimental: A different way to handle mouse steering is implemented for cars, tanks, boats and bikes.

[89079] Fixed: Multiple reload sounds in mp (see https://dev-heaven.net/issues/28201)

[89011] New: A cursor is shown to provide a visual feedback when steering a car.

[88975] Fixed: Multiple reload sounds in MP (see https://dev-heaven.net/issues/28201)

[88948] Improved: Airplane thrust and brakes can now be applied at the same time.

[88947] New: Full joystick axis can be mapped by mapping both positive and negative part of the same axis (map negative first to use the axis inverted) (https://dev-heaven.net/issues/3546)

[88918] Improved: AI scanning for the target more when a visual contact is lost.

[88890] Improved: AI vehicles scanning area with their weapons when target position is not known exactly.

[88870] Fixed: AI vehicles sometimes see player outside their field of view (https://dev-heaven.net/issues/28203)

[88850] Fixed: AI was sometimes able to reveal a unit which has detonated a satchel (https://dev-heaven.net/issues/11610)

[88726] Fixed: Frequent client/server crashes in MP (when merging multipacket messages)

[88269] Changed: Application name changed to "ArmA 2 OA" for "ArmA 2 Reinforcements".

[88195] Improved: -beta mods now always loaded first (https://dev-heaven.net/issues/27762)

[88147] Add: Optional FXAA sharp filter, *.cfg "FXAASharp"

[88119] Improved: AI spotting reducing in high speed moving vehicles more accurate now (movement direction is considered).

[88111] Fixed: Unguided rockets no longer explode when passed by the target (https://dev-heaven.net/issues/27772)

[88110] Fixed: AI gunner hits the ground with manually guided missile when "Auto guided AT" is disabled (https://dev-heaven.net/issues/14297)

[88015] Fixed: Aircraft gunner firing even when manual fire was selected by a pilot (https://dev-heaven.net/issues/27689)

[87963] Optimized: Reduced memory footprint in complex missions.

[87840] New: Added scripting command productVersion (https://dev-heaven.net/issues/25580)

[87837] Changed: Addons config value requiredVersion ignored for easier addon sharing between various products (A2, TOH).

[87824] Changed: Removed support for config parameter nightVision (https://dev-heaven.net/issues/26117)

[87768] Fixed: AI vehicles crews seeing targets badly (https://dev-heaven.net/issues/23388)

[87755] Fixed: Player automatically reveals targets which AI would never see (https://dev-heaven.net/issues/27493)

[87746] Fixed: Looking around no longer possible when combat mode changes in vehicle (https://dev-heaven.net/issues/17777)

[87745] New: Cheat Shift+Minus+FPS to allow artificially limit FPS for testing to 40,20,10,5.

[87740] Improved: Targeting and firing always commanded by observer. (http://dev-heaven.net/issues/2353)

[87706] Improved: AI laser target detection at large distances improved.

[87692] Fixed: Manual guidance not working for a helicopter gunner (http://dev-heaven.net/issues/12025, http://dev-heaven.net/issues/27418)

[87659] Fixed: AI was unable to engage invisible laser targets used for SSM (http://dev-heaven.net/issues/26317)

[87658] Fixed: Command doTarget on friendly unit did not work (http://dev-heaven.net/issues/22724)

[87655] Fixed: Text parameter file parsing not reliable (http://dev-heaven.net/issues/27403)

[87654] Improved: A behaviour of the leader player is now assumed to be the most restrictive behaviour of his subordinates (http://dev-heaven.net/issues/11699)

[87652] Fixed: AI always turned out when player is effective commander in cargo (http://dev-heaven.net/issues/2733)

[87646] Fixed: MP: Bullet hits of remote units not visible over large distance (http://dev-heaven.net/issues/12973)

[87645] Changed: Default memory allocator is now tbb4malloc_bi instead of tbb3malloc_bi

[87643] Fixed: Manually guided missiles lost control when reaching 1500 m distance (http://dev-heaven.net/issues/12101)

[87640] New: RVExtension dll interface implemented (http://community.bistudio.com/wiki/callExtension)

[87640] Improved: AI sometimes did not start firing at enemy which passed quickly just in front of it.

[87640] Fixed: AI unable to target crew in vehicles other than tracked ones (http://dev-heaven.net/issues/25847)

[87640] Improved: AI units now give more preference to close targets (http://dev-heaven.net/issues/25847)

ARMA 2 / ARMA 2 Operation Arrowhead Data

-----------

fixed : [OA] SC 48 Sector Control is missing ammo for Mk17 EGLM RCO and Mk17 TWS SD

changed : [OA] New set of multiplayer chat colors

added : New Video Options (PPAA, AToC)

fixed : Boot Camp 02: https://dev-heaven.net/issues/36778

fixed : Boot Camp E08: https://dev-heaven.net/issues/28187

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey!

Prøver å hoste en en server veldig enkelt med å trykker på "host new session" i Multiplayer i hovedmenyen på arma2 OA...Server, mission og alt det funker, men lurer på hvordan jeg kan få logga meg inn som admin? Noen som vet? =)

Edit: Cri74 er en gud! Lasta ned en program som fiksa dedicated server for meg, og der kan man fikse alt :)

http://www.armaholic.com/page.php?id=11655

Edited by gummirev

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anbefaler folk å prøve denne tweaken om dere vil ha mindre stuttering og smooth opplevelse overall, selv har jeg merka MYE bedre resultater.

Gå til Dayz commander > Settings (eller hvor du går for å legge til parametere)

også setter du -maxVRAM=1024 i Additional Launch Parameters om du har 1024+ i minne på grafikk kortet :)

ikke sett høyere enn 2047 (vil lage problemer i følge wikien), bruker selv 1586 her.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor en SSD eller Ramdisk kan hjelpe deg i ArmA :)

Informasjon som burde vært i tråden for lengesiden, men som jeg bare tok for gitt. Nå er jeg ikke sikker på hvordan de optimaliserer ArmA 3, men vi kan ta med litt lærdom fra ArmA 2. En ting som er viktig å huske på i ArmA (i alle fall i A2) var at mye informasjon blir mærmest streamet fra harddisk fordi terrengene og størrelsen er gigantisk i forhold til mange andre spill. Battlefield 3 og 4 er superoptimalisert og når du loader et kart så puttes alt sammen i Ram og du spiller det derifra, mens Arma konstant henter informasjon fra harddisken. Så en SSD, eller en Ramdrive, kan være en fordel sammen med en god cpu.

Spesielt merkbart er/var dette i Arma 2 når du entrer et nytt område, for eksempel en stor by som Elektro har mange teksturer og bygninger. Mange klager på serverlagg og sånt, men i virkeligheten er det ofte en treg harddisk - spesielt om man kommer raskt inn med fly eller bil så kan man se bygninger uten teksturer og med gråe flater istede. LOD, eller Level Of Detail blir påvirket av sen lasting av feks teksurer.

Dette er altså ikke så merkbart i Dayz der man for det meste går og viewdistance er cappet på 1500meter elns. Mens om du forblir i Elektro så vil det ettervhert bli bedre (mindre lagg) og da er spillet ferdig med å legge alle teksturer og ting på plass i Ram. I forhold til mange andre spill er dette litt spesielt med Arma og det blir hele tiden optimalisert via patcher. Nå skal den nye øya Altis bli gigantisk og ha flere bygninger. Det kan jo godt tenkes at Arma beholder denne typen lasting av teksturer osv.

Så et tips for ArmA kan være en SSD og en god CPU sammen med et godt grafikk-kort. Alt sammen vil påvirke hvordan spillet oppleves.

Her er en oversikt som er hentet fra en I/O test på Raptor Raid 0 disk i 2009 - ArmA 2. Vel og merke er at en Raptor er en kjapp harddisk, en vanlig 7200RPM vil gi enda dårligere resultater.

2i6ias1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vet at veldig mange er frustrerte over at de ikke treffer i Arma, spesielt i PvP missions. Det er nok en av grunnene til hvorfor så mange flykter til de enkle spillene, som for eksempel Battlefield 4. Tenkte jeg skulle skrive noen få punkter, som kanskje kan hjelpe deg og endre ditt syn på spillet. Arma 3 er dritfett - spesielt nå som ytelsen har blitt god, man må bare bite sammen tennene de første dagene.

1. Sett deg ned på huk/legg deg ned for bedre stabilitet. (Kun hvis du rekker det uten å bli sett eller fare for å bli drept).

2. Hvis du bruker kikkertsikte, sjekk hva kulebanekompensatoren er stilt inn på. Dette ser du enkelt, øverst til høyre. Du kan bruke Page UP/DOWN til å justere dette. De enkle skikkertsiktene med optisk på toppen er låst til 300m, så hvis du skal treffe en spiller på 50-250M så må du aime ned på fienden med crossair for å treffe. Optisk sikte er alltid nøyaktig.

Som oftest når man løper rundt med skikkertsikte og bruker det mye som marksman/snikskytter, så har man med seg en avstandsmåler. Har du ikke dette, så kan du finne ca. avstand ved å markere posisjonen til fienden på kartet og telle ruter. En stor rute er 1km og de små er 100m.

Punkt nr 2 her, er hoved årsaken til at alle bommer. De bruker et 300m kikkertsikte og sikter normalt på fienden som er 100 meter unna og bommer. Enten bruk optisk eller sikt lenger ned og høyere opp hvis avstanden er lengre enn hva kikkertsikte er stilt inn på.

3. Anbefaler på det sterkeste å binde "Holde pusten"-knappen til en egen key, som er lett tilgjengelig og "Zoom/fokuser"-knappen på Høyre museknapp alene. Som standard i Arma 3 er begge disse på samme knapp (Høyre museknapp). Det som skjer da er at hver gang du zoomer/fokuserer, så holder du også pusten, så når du endelig skal avfyre skudd, så gisper karakteren din etter luft og du avfyrer et dårlig skudd.

4. Bruk kun full auto i nærkamp (0-50m), og dra siktet nedover samtidig som du skyter. Bruk singelskudd for å treffe best mulig uten at rekyl ødelegger. Ikke glem å holde pusten og løp minst mulig.

Skal komme med flere tips etterhvert. Har du lyst til å lære deg Arma 3 skikkelig, så er det bare å bli medlem av [aCe], så er du ekspert innen en uke ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this