Sign in to follow this  
Zen0x

Lett delingsprogram

Recommended Posts

Jeg skulle dele et fotooppdrag idag etter jeg hadde formatert pcen.

Da jeg merket at min trofaste Opera Unite File Sharing ikke var med i den nye Operaen.

Kort fortalt om Opera File Sharing:

Geniale med denne var at jeg hadde en fast mappe på pcen. Med en egen kryptert URL med password på. Som jeg kunne dele med hvem som helst eller og sende via mail til mine kunder. De trengte ingen program eller noe dikke darier. Bare åpne i nettleser og laste ned det som lå i denne mappen.

Veldig enkelt for meg og holde oversikt, og trygt og enkelt for mine kunder.

Finnes det noen andre alternativer?

Husk at dette må være SUPER enkelt og trygt og fungere på Windows og Mac.

Jeg har vært litt borti dropbox, men har ikke helt fått snurten av det, føler det fort kan bli litt rotete og uroganisert. Pluss at kunden også må ha dropbox for og kunne laste ned (?)

Selv ville jeg brukt en FTP server og en webserver for å dele slike filer, selv laster man filene opp på FTP servern og bare gir en link til de som skal ha filene

Jotta er en fin tjeneste. Der kan man sende dele-link til mail eller gi direkte-link. Om du skal ha mer enn 5 gb plass, er det 49 kr for ubegrenset med plass.

Jeg har Jotta ubegrenset,

Men kan du dele egne filer der altså? Trodde det igrunnen kun var låst backup jeg.

Når jeg da deler denne kan folk gå inn i hele bilde samlingen min da, eller blir det kun den mappen jeg har delt?

FTP er ikke vanskelig. Det er alltid det jeg bruker.

Høres ut som Opera File Sharing var en type cloud sak, så du kan jo gi de andre alternativene en sjanse? SkyDrive og Dropbox er de jeg bruker og er fornøyd med de

Tusen takk for tipset Nightzirch!

Skydive var faktisk ikke så galt :)

Var ikke like enkelt og genialt som Opera da, men funker som en arvtager.

Np! Det som jeg digger med SkyDrive er at den er hooka up til mobilen min også som kjører WP7, så når enn jeg tar et bilde, tar det et par sekunder, så liggern i SkyDrive-mappa på PCen min. Superenkelt!

Jeg har vært litt borti dropbox, men har ikke helt fått snurten av det, føler det fort kan bli litt rotete og uroganisert. Pluss at kunden også må ha dropbox for og kunne laste ned (?)

Dropbox er genialt og mye brukt i firmaer, så det er nok ikke en dum løsning.

Dropbox har også mulighet til å laste ned gjennom nettleseren, om kundene kun skal laste ned og ikke dele noe selv. Av alle cloud-løsningene er dette den beste.

Om du har egen server med tilgang, grei fart osv. er det like greit å bruke ftp, men dette krever egne programmer, og du må start opplastning manuelt og kan ikke gå ut av den underveis som i Dropbox. Samtidig må du gi folk tilgang for at de skal kunne dele, og da må du sette opp kontoer med begrenset tilgang osv. Mesteparten av dette vet du sikkert fra før.

Dropbox får man også på Win, Mac, Linux, iOS, Android. MAO alt man trenger.

Dropbox, Dropbox, Dropbox!

Opera unite var forresten ikke en cloud-tjeneste. Den delte faktisk ut data fra harddisken din. Personlig likte jeg ikke den løsningen i det hele tatt, men kan forstå at den kunne fungere til enkelte sære formål.

Utover det så burde vel både Jotta og Dropbox fungere fint til dette formålet. Evt, om det er en større bedrift man jobber for, så burde man vel etablere en "mediabank", i form av en slags filserver med web-frontend hvor man kan dele ut alle slags filer, og der man gir egne brukerkontoer til de ulike leverandører/kunder slik at de får tilgang til akkurat de filene de trenger...

Nei det var det som var så genialt med Opera.

-Ha dedikert Opera Unite mappe.

-Gå inn i fotooppdraget og zippe ned aktuelle filer.

-Legge zip filen inn i den dedikerte mappen.

-Gå inn i Opera Unite og lag et unikt password og få hashet URL.

-Gå inn på mail og sende denne linken.

Woalla. jeg kunne igrunnen ikke fått det enklere for meg og mine kunder. Husk at det er ikke bare bedriftskunder, men og mange kunder som har generelt veldig lite peiling på data.

Kanskje litt sent, men slik deler du med Jotta:

1. Logg inn på Jotta.no

2. Finn mappen, huk av én eller flere filer, og velg "deling"

3. Gi ut link vi epost eller kopier linken direkte.