Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Photon

Anbefal en bok (eller flere)

Recommended Posts

Mulig den er gjemt et sted i forumet, men jeg har ikke sett en topic for bøker i det siste.

Skriv her en bok du har lest i det siste som du har veldig lyst til å anbefale.

Selv vil jeg seff anbefale Game of Thrones og påfølgende bøker (alle er sikkert ganske greit på disse bøkene allerede, men men.

Tror ikke jeg trenger å beskrive akkurat denne serien ;p.

Andre bøker jeg har lest siste årene er hovedsaklig fagrelaterte så ikke relevante for denne topicen.

Ellers har jeg alltid digget wheel of time serien, og jeg driver og snuser litt på hunger games etter å ha sett filmen.

Noen andre? =)

Jo Nesbø sine bøker. Helt klar t:) Jeg vil anbefale alle sammen, men lurt å begynne på første boka i serien ..Selv syntes jeg Panserhjerte var sinnsykt bra..

Anbefaler Mine fem år som legionær

http://www.bokkilden...oduktId=1682024

Handler om en nordmann som var i Fremmedlegionen på 80-tallet. Meget spennende bok, har lest den flere ganger :)

EDIT: Boka kan leses gratis her: http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2010060103029

For de som er litt filosofiske av seg anbefaler jeg oppdageren, forføreren og erobreren av Jan Kjærstad. Det var den de prøvde å filmatisere på nrk til min (og alle andres) store forferdelse. Man må aldri finne på å filmatisere noe så intrikat.

anyway, fantastiske bøker, fantastiske historier, men det krever litt av leseren.

Pillars of the Earth

Meget god bok. Gikk som serie på TV2 for ett års tid siden under navnet "Stormenes tid" (som er det norske navnet på boka), serien sugde balle, boka er hundre ganger bedre. Tidvis litt mye intrige, men den er skrevet meget godt med høyt spenningsnivå og fremkaller mye følelser hos leseren. Vil gi folk flest et nytt blikk på (middelalder)arkitektur. Om en ikke føler det blir for mye intrige kan man også prøve seg på oppfølgeren (som ikke handler om de samme personene, men om samme sted ~200 år senere), den er dog enda mer såpeopera, men fortsatt underholdende lesning.

Pelsjegerliv, skrevet av Helge Ingstad. En skildring av hans fire år som pelsjeger i mer eller mindre ukjent terreng lang inne i Canada fra 1926 til 1930 sånn ca. Knallbok.

Har en bok til faktisk, eller en triologi av Trygve Guldbransen. bøkene heter; Ingen vei går utenom, Det blåser fra dauingfjell og Bakom synger skogene. Handler om en ætt som bor i en gammel bygd oppi fjellet. Du følger forskjellige personligheter og gjennom de tre bøkene så følger man jakten på en bjørn. Gode skildringer om livet i gamledager. Det er lenge siden jeg leste de bøkene, men digget de. Er dog skrevet på gammelnorsk(?). Man må kanskje være litt sær for å like de, men anbefales hvertfall :)

Ellers har jeg alltid digget wheel of time serien

Noen andre? =)

Hvordan i himmelens rike kom du deg igjennom bok 10 ? Er rundt halveis nå(har holdt på med boken i månedsvis nå, er jo så lite som skjer av interesse), og tror at hvis Elayne klager noe mer på svak te nå så kommer jeg til å ende som grønnsak :(

Anbefaler forresten :

Joe Abercrombies First Law serie http://www.amazon.co.uk/The-Blade-Itself-First-Gollancz/dp/0575079797/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1339015483&sr=8-1

Robin Hobbs Farseer Triologi http://www.amazon.co.uk/Assassins-Apprentice-The-Farseer-Trilogy/dp/0006480098/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1339015541&sr=1-2

Brandon Sandersons Mistborn Triologi http://www.amazon.co.uk/Mistborn-Trilogy-Boxed-Set-Ascension/dp/0575118563/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1339015763&sr=1-1

Alt fra Jo Nesbø og Gunner Staalesen! :nor:

Helt klart gode bøker fra de to ja.

Jeg er forresten storfan av Lars Kepler bøkene. Stieg Larsson går også ned som bare det. Sist, men ikke minst, ønsker jeg å anbefale Johan Theorin. Herlig å lese de 4 bøkene fra Öland. Nå nylig kom det jo ut enda en bok som har nada med Öland å gjøre; Sankta Psyko. Den skal lånes av svigermor så snart jeg er ferdig med boken jeg leser nå :)

Alt av Tolkien, utrolig fine historier og godt skrevet:)

H.P. Lovecraft sine historier er også fantastisk bra. Anbefaler Penguin-versjonene, der man faktisk får med forklaring da ting er tungt skrevet :p Men kommer man seg over den kneika har du en utrolig (og bittelitt trist) verden foran deg :D

Bram Stokers Dracula er også en god bok. Mye bedre enn Coppolas filmatisering.

Også må jeg slenge inn Knut Nærum sine bøker, spesielt Norsk litteraturhistorie, fritt etter hukommelsen. Herlig bok.

Ellers har jeg alltid digget wheel of time serien

Noen andre? =)

Hvordan i himmelens rike kom du deg igjennom bok 10 ? Er rundt halveis nå(har holdt på med boken i månedsvis nå, er jo så lite som skjer av interesse), og tror at hvis Elayne klager noe mer på svak te nå så kommer jeg til å ende som grønnsak :(

Haha, jeg har ikke lest lenger enn til bok 8 :o, men ja, virker som om de dabber av litt etter hvert. Blir som tv-serier man har sett på lenge, til slutt ser man ikke på fordi det er så utrolig underholdende lenger, blir mer bare for å finne ut hva som skjer videre :/

Denne trilogien av Gert Nygårdshaug er absolutt verdt å få med seg:

Mengele zoo

Himmelblomsttreets muligheter

Afrodites basseng

Mengele Zoo ble sågar kåret til "folkets favoritt" i en avstemning i 2007.

Ellers er selvsagt også "Prost Gotvins geometri" av samme forfatter noe jeg sterkt vil anbefale. :)

Lord of the Flies

Forbrytelse og Straff

Ivanhoe, Moby Dick, Skatten på Sjørøverøya er jo også veldig gode bøker.

Så noen nevnte Pillars of Earth og kan være enig i det, ettersom nesten alt Ken Follett skriver blir bra! Pillars of Earth muligens den beste boken, men oppfølgeren World Without End er også veldig fengende. Igjen alt av Ken Follett er spennende...

Kan på det varmeste anbefale http://www.amazon.com/The-Drunkards-Walk-Randomness-Vintage/dp/0307275175/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1338900092&sr=8-1

Jeg driver og leser den nå. Man lærer å forstå sannsynlighet og statistikk mye bedre, og ting er skrevet slik at det faktisk ikke er vanskelig å følge med. I tillegg lærer man litt om hvordan kunnskapen har utviklet seg, og hvordan tilfeldigheter faktisk styrer livet vårt i stor grad.

Utrolig fascinerende og lærerikt tema i en godt skrevet bok.

harry potter og ringenes herre xD

er det kun skjønnlitteratur som skal anbefales i denne tråden?

Det meste går vel så lenge du ikke begynner å anbefale fagbok for 5. klasse engelsk e.l ;P