[aCe]Total 53 Report post Posted April 22, 2012 Heisann, Jeg trenger litt hjelp med å finne riktig reciever/forsterker for 5.1/7.1 surround etter litt probblemer med det gamle. Forklaring på problem mitt: Jeg har i dag en billig (3-4k) surround-pakke fra Sony og har fungert veldig bra (heftig futt) med blu-ray (innebygd), men etter at jeg skaffet meg en HTPC har jeg ikke fått skikkelig surround lyd, pga. HTPC er koblet med HDMI rett inn i TV'en (bruker tv som switch) og fra TV og til Sony anlegget med optisk. Optisk standard støtter kun å sende 2 kanals PCM (Sterio) eller DTS\AC3 surround, og det holder ikke for meg, da jeg ønsker full kvalitetslyd fra source/multikanals PCM. Jeg ønsker derfor noen tips til en surround reciever eller forsterker som støtter å motta både lyd og bilde rett fra HTPC via en HDMI-kabel og en HDMI UT til TV, for bildet. Gjerne en der høyttalere følger med, eller tips til høyttalere for 7.1. Totalpris m/ høyttalere bør ikke gå over 10 laken. EDIT: Noen som har god erfaring med trådløse høyttalere? Isåfall er jeg interessert i det! Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted April 22, 2012 Trådløse høyttalere finnes kun til billige ferdiganlegg lignende det du har, men lyden er jo fortsatt ganske drit samt at du fortsatt har en fin tjukk strømkabel ned veggen din. Blir nesten lettere å kjøpe en fin tynn høyttalerkabel å legge bak lister eller elegant kle langs kanten på veggen. Er en hel del receivere ut der som gjør det du ønsker, stort sett alle jeg selger gjør det. Tar flere HDMI-inputs så alt fra BluRAy og PS3 og TV-dekoder kan kobles inn, og en enkel HDMI opp til TVen. De fleste receivere idag gjør nytten som både en switch og en repeater for HDMI signal. Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted April 22, 2012 Dæven, jeg som ikke er oppdatert altså. Vet du om noen litt dyrere ferdiganlegg/ en diger pakke med reciever med flere HDMI-inputs, høyttalere for 7.1 og kanskje innebygd Blu-ray spiller? Hvis ikke, kunne du være så snill å lage en liste over reciver, høyttalere og BD-spiller til en pris av 8-10k? Hvis det er mulig (Vet det ikke er mye for et slikt anlegg, men lag en liste over det billigste), hehe. Dere i Hifi-klubben selger vel anlegg for 50-100k, noe som er litt i overkant i min lille stue. EDIT: Duger denne til mitt bruk, tror du? http://www.hifiklubb...ekinoanlegg.htm eller http://www.hifiklubb...ekinoanlegg.htm (Hva er bedre med den som koster 1000 kroner mer?) eller http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/systemer/denon_avr-1612-argon-c1840-51_hjemmekinoanlegg.htm Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 22, 2012 Jeg kan ikke uttale meg om høyttalerpakkene du linket til der, annet enn at basert på hva du skriver tipper jeg de kommer til å levere bedre lyd enn du har hatt åkkesom. Det jeg derimot vil uttale meg om er receiveren: ikke gå for 1612, legg heller på 500,- og kjøp 1912. Om du noen gang får bruk for de to ekstra kanalene, eller kommer til å trenge fler enn de 4 HDMI-inngangene er én ting, men du får Airplay - og det er ingenting annet enn genialt. Her i huset er streaming fra Wimp, direkte til receiveren med Airplay det soleklart mest brukte valget for avspilling av musikk, og det er så utrolig enkelt og praktisk at man blir forelsket ved første blikk... ta nærmeste iphone eller ipad, fyr opp wimp eller lokal playlist og to klikk etterpå kommer musikken automatisk på anlegget, trådløst og uten et cd-cover i sikte. Jeg kan også browse & spille hele musikksamlingen via forsterkeren (som bare leser media-serveren på NAS'en), dog det er ikke airplay-spesifikt så det klarer sikkert 1612 og. Uansett: det er så prismessig liten forskjell på 1612 og 1912 at jeg vil anbefale sterkt at du vurderer skrittet opp, den har rett og slett mer varige specs! Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted April 22, 2012 Enig i det Sussidal sier hvis du har masse Appleprodukter, men da mister du igjen pakkerabatten. Begge to spiller uansett pokkers mye bedre enn noe samleanlegg, så det beror mest på om du liker lyden i dem og designet. Angående BlyRay-spillere så finnes det veldig gode spillere til en kjekk pris så du holder deg under 10k grensen Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted April 22, 2012 Tusen takk for all hjelp hittil. Når det gjelder høyttalere, hvis jeg hadde valgt 1912 som gir 90W per kanal, så går det vel greit med høyttalere og sub på 100W? Hva er egentlig grensen der? Tenkte isåfall enten http://www.hifiklubb...talersystem.htm eller http://www.hifiklubb...system_sort.htm Hva ville du valgt? Og hva er forskjellen på kabler? Samme hva jeg kjøper til dette? Er ikke lange strekninger uansett. Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 22, 2012 For det første spiller det ingen rolle hva sub'en er på watt-messig i forhold til effekten på 1912, sub'en er aktiv - altså den har innebygget forsterker og driver mao. seg selv Når det gjelder resterende høyttalere så har 1912 ingen problemer med å drive noen av de høyttalerne du ser på, så ingen grunn til bekymring. Når det gjelder høyttaler-pakkene du linket til så har jeg ingen erfaring med dem, men min erfaring med Dali er generelt god. Argon kjenner jeg ikke. Dog: det virker for meg som at Dali-pakken er et hakk vassere enn Argon, men så er også prisen høyere... man får jo ofte hva man betaler for Kabler er alltid et morsomt tema, det finnes plenty av jokere som mener det eneste som funker er kabler av "rent...." (insert metal of choice) og som skal være tvinnet av brystfagre jomfruer fra Maldivene eller noe slikt tull, men så lenge du ikke bruker lampettledninger røsket fra en ødelagt lampe så er du på god vei. Styr unna den aller billigste, og ikke tro at "jo tykkere jo bedre" for det stemmer heller ikke, personlig foretrekker jeg litt slanke kabler da de er lettere å "gjemme bort", men bottom line er at du ikke trenger noe til 500 kroner meteren... Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted April 22, 2012 Sussidal har rett ved sub, her kan du teknisk sett kjøpe deg en monstersub med 1400 Watt, suben kobles likevel til "pre-out" så forsterkeren gjør forholdsvis lite med selve lyden der, det tar forsterkeren i suben seg av. 1912 greier fint å drive begge pakkene du har satt opp, så det skal gå greit det. Forskjellen på de to pakkene, blir subjektivt egentlig. Hva man hører av dem går så mye på øret som hører Men Dali generelt vil jeg kalle gjennomsiktige høyttalere, i at de spiller det de får inn med fokus på f.eks. rytmeseksjon og smådetaljer i musikken. Personlig er jeg Dali-fan og vil glatt anbefale dem. Koster mer, men du får mer igjen i pakken, samt at suben der passer godt til høyttalerne og gir den rette bassen der filmen krever det. Argon C1 er overraskende gode, men personlig synes jeg de blir litt spake for hjemmekinobruk. Ville heller anbefalt dem som stereopar med sub hvis man vil ha et greit stereoanlegg i budsjettklassen. Har ikke hørt så all verden på dem, men det lille jeg har hørt ga meg det inntrykket. Kabler er morsomme saker ja. Kabler bør stå i stil til anlegget. De faktorene jeg mener teller inn er hva som skal sendes gjennom kabelen og hvilke enheter kabelen er imellom. Til dyre høyttalere der man får mer og bedre detaljer i musikk og film fram, kreves det solide kabler som holder lydbildet rent og instrumentene riktig sortert så å si. Rett og slett for å få ut potensialet i høyttalerne. I hjemmekino ville jeg aller helst satt gode kabler av samme type på alle 5 høyttalerne, men skal man kutte litt på kabler så ha noen gode på fronten (høyre, venstre og senter) da 90% av filmlyden skjer der. Bakkanalene kan man gå ned på kabelen til, men over lengre avstander der og kan det lønne seg med litt gode kabler. Kabler utgjør faktisk en forskjell, da du kan få forskjellig lyd med forksjellig type kabler. Testet dette hjemme på den riggen jeg har nå med kabler jeg kjøpte til riggen og de jeg hadde før, fikk så mye mer fram i lyden at det ble skummelt. De jeg ville anbefalt til systemet her er enten http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/van-den-hul_the-snowline_kabel_vdhsnowlinesc.htm eller http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/qed_original_kabel_hvit.htm, muligens også tenkt litt på http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/qed_silver-anniversary-xt_kabel.htm Alle gode kabler, men generelt har QED kabler som gir litt strammere bassgjengivelse i lyden i motsetning til VDH som kan bli litt mer buldrende. Fordelen til VDH igjen slik jeg ser det er at den er mer rock'n roll og morsommere å bruke. Nå er jo alt dette subjektive meninger, så jeg ville anbefalt deg å stikke innom den lokale butikken og se om du får hørt på riggene. Men de blir uansett en kraftig forbedring i forhold til alt-i-et-anlegg fra Elkjip og Slaffdal Share this post Link to post Share on other sites
Arthedain 1 Report post Posted April 22, 2012 Enig med sekteder her, Dali og Denon er i tillegg en super kombinasjon! Anbefaler deg å booke lytting hos hifi klubben, de setter opp det du ønsker å høre på. Når det gjelder kabler er dette en evig debatt blant hifi folket, noen mener man bør legge mye penger i kabler , mens andre mener det ikke har stort å si om du kjøper kabler fra biltema. Jeg anbefaler deg å legge et par lapper i gode kabler QED og Van den hul anbefales. Kjører Snowline kabelen som sekt linker til på bak høytalerene mens jeg kjører disse på front og senter http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoyttalerkabler/van-den-hul_the-d-352-hybrid_kabel_vdhd352sc.htm De kablene går idag på Dali Ikon 6MK2 5.1 sammen med en Denon 4311 - er strålende fornøyd! Share this post Link to post Share on other sites
[aCe]Total 53 Report post Posted April 22, 2012 Wow! Tusen hjertelig takk for veldig gode svar. Det har hjulpet meg utrolig mye. Jeg er redd jeg er i ferd med å bli bitt av Hifi basillen. Når jeg får meg litt større kåk, så blir det nok større saker etter det jeg skal bestille nå. Det er virkelig dyrt å være mann Share this post Link to post Share on other sites
Zen0x 57 Report post Posted April 22, 2012 Hmm så veldig bra ut denne pakken Eneste jeg lurer på er subben. Er det ikke bedre om subben slår ned mot gulvet istedenfor bortover? Vet min JBL sub gjør det. Det er ikke den største tassen, men gud faen hva det rister når vi guffer opp film eller annet snacks. Noen eksperter her inne som kan forklare meg forskjellen igrunnen? Share this post Link to post Share on other sites
Arthedain 1 Report post Posted April 22, 2012 Jeg har blittbitt! Vurderer nå å bruke alle feriepengene mine på et par Dali Helicon 400 MK2! Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted April 22, 2012 ÅhÅhÅ Arthe, Ikon er sÅ morsomme høyttalere Å spille pÅ, digger dem Men ikke sÅ mye som jeg digger mine Mentor8 *flex hifi-muskel* Bare ikke hør pÅ superbe ting allerede nÅ Total, da er du fucked (selv om jeg vil anbefale seg Å høre pÅ Ikon-serien til Dali. Lett Å bli frelst pÅ dem)^^ EDIT: Skal dere ha virkelig Hifi sÅ mÅ dere vente til Dali Epicon 6 kommer og stÅr klar for demo i diverse butikker. Fikk hørt pÅ dem i Danmark og det var rett og slett himmelsk. Utrolig stramme og fine i lyden, samt at de spiller ALT som er i lydsporet. Fikk høre en lÅt der du kunne høre ene gitaristens tramping av takt svakt i bakgrunnen. Fanget opp av mikrofon, men ikke luket ut fra mixen av produsenten. Rett og slett digge greier 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 23, 2012 Eneste jeg lurer på er subben. Er det ikke bedre om subben slår ned mot gulvet istedenfor bortover? Kommer vel an på hva du skal bruke den til? Slår den mot gulvet får du sikkert mer "grunnmursristing" ved film, men da tipper jeg det går utover kvalitetene når du spiller musikk... den er uansett ikke stor nok til å gi dama orgasme når Sauron får ringen kappet av, så kanskje like greit å finne noe som fungerer best overall By the way AceTotal: du må for all del ikke høre på de gærningene over her... hvis du drar og hører på Sektleder sine Mentor8 (som du får kastet etter deg til over 30.000+) så kommer du til å sitte med geipen på tredje knappehøl når du fyrer opp pakken du linket til... det er en livsfarlig vei å gå, og den er DYR... det du ev. *kan* gjøre når du har penger til det, er å bytte sub'en din med XTZ 99 W12.18 ICE, som er ekstremt mye sub for pengene, og som du får til 6 laken. Et røverkjøp som kommer til å riste bildene av veggen, og som fungerer overraskende bra til musikk såvel som film. (Bare pass på at du tar med stor nok bil når du skal hente den... jeg måtte stå og pakke den ut av esken på parkeringsplassen ved posten for å få den inn i bilen ) Jeg har Monitor Audio GS10 som fronthøyttalere, mao. særs lite bass å snakke om, men har ikke savnet det i det hele tatt etter at jeg fikk sub'en i hus Uansett: pass deg for audiobasillen, den er svindyr og vond å bli kvitt Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted April 23, 2012 audiobasillen er faktisk en av de absolutt værste Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted April 23, 2012 audiobasillen er faktisk en av de absolutt værste pff.. skaff dere dame gutta, så kuttes alt av basiller før det rekker scrotum..eneste basillen som ikke er seksuelt overførbar.. Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 23, 2012 Kommer an på dama... det hender de godtar den basillen mot at de får noe til sin egen basill... f.eks. stuelamper til 8 laken... da er resultatet at din egen audiobasill kommer med 2 prislapper: ditt utstyr, og kompensasjonen til dama... Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted April 23, 2012 symbiosebasiller! har dog observert at de symbiosene ikke er kompatible over lengre tid, for det tar ca 2 år før lampene er off mote, og da er man fort tilbake til at høytallerne har feil farge, tar for stor plass eller generelt ikke er pene. du kommer dog lettere unna hvis du går LITT på kompromiss med lyden og velger design alla dette: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/dali_fazon-f5_hoyttalere_hoyglans-sort.htm de er peeeeene! Share this post Link to post Share on other sites
Arthedain 1 Report post Posted April 23, 2012 Heldigvis er dama like glad i film og god lyd til den som det jeg er blitt:) Neste prosjekt er å bygge dedikert kinorom i kjelleren. Gleder meg! Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted April 23, 2012 Fu og deres audofile damer... Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 23, 2012 har en kollega med samme problemet som deg: han kom hjem med en subwoofer på størrelse med en snusboks og fikk så ørene flagret Share this post Link to post Share on other sites
sadolf 27 Report post Posted April 23, 2012 Eneste jeg lurer på er subben. Er det ikke bedre om subben slår ned mot gulvet istedenfor bortover? Kommer vel an på hva du skal bruke den til? Slår den mot gulvet får du sikkert mer "grunnmursristing" ved film, men da tipper jeg det går utover kvalitetene når du spiller musikk... den er uansett ikke stor nok til å gi dama orgasme når Sauron får ringen kappet av, så kanskje like greit å finne noe som fungerer best overall ... Uansett: pass deg for audiobasillen, den er svindyr og vond å bli kvitt Alternativt får du en sub som gjør begge deler. Men ja, jeg er virkelig smittet og skadd av denne grusomme basillen. Mistet litt oversikt over hvor mye penger det har gått - og bra er det egentlig Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted April 23, 2012 Alternativt får du en sub som gjør begge deler. Jeg har allerede tipset om en sub som gjør begge deler - men til 6K i stedet for 15K Share this post Link to post Share on other sites
Gal Sektleder 342 Report post Posted April 23, 2012 Er en grunn til at jeg skaffet meg anlegget jeg ønsker å beholde i lang tid framover nå. "Sorry babe, skal du ha denna karen følger stereoanlegg med som påtvungen ekstrautstyr", dama som vil kaste ut høyttalerne mine blir selv tuppa på hue og ræva ut før hun har sagt ferdig setningen "Men høyttalerne er for stor....." Share this post Link to post Share on other sites
Zaxo 185 Report post Posted April 23, 2012 ..tuppa på hue og ræva ut før hun har sagt ferdig setningen "Men høyttalerne er for stor....." Når de ikke kan kommentere noe annet på det viset så.. Share this post Link to post Share on other sites