Sign in to follow this  
Steiner

Trøndere med bil sier jeg....

Recommended Posts

Forbud: det mest urnorske ordet som finns.

Nei, ikke forbud, men avgiftsbelegging - slik nettopp et sånt forbasket oblat er.

Så oppsummert så er kvinner mindre flinke å kjøre bil rent teknisk, men de er flinkere til å vurdere risiko.

^2

Men det skal sies, jeg har sett en drøss med kvinner råkjøre på veier jeg, spesielt de som stiger opp i sine store SUVer.. Tror det kan ha litt å gjøre med hvor mye de kjører til vanlig også.. Frua ble i det minste langt "råere" i trafikken etter at hun begynte å kjøre daglig til jobb. Dessuten gjelder det kun strekningen hun alltid kjører. Med en gang vi har oss en langtur og hun er bak rattet så roer hun ned. Slår aldri feil.

Da er det er kanskje grunnen til at de fleste utforkjøringer skjer med SUV - dårlig kvinnelig sjåfør som får falsk trygget av å kjøre stor balje og feiler å ha kontroll når kontrollen glipper? :D

Men på den annen side har jeg ikke sett noe til kvinnelige grisekjørere i Oslo eller på motorveiene ut av byen, så dette må være en myte. Jeg synes stort sett jeg må jage dem vekk fra venstrefila og tute på dem når de ikke står på forkjørsretten sin. :angry:

Nah, er ikke jenter som kjører ut med suv-ene, det er menn på vei til hytta (de aller fleste ulykkene skjer på fredager på vei til et fjell, med osloskilter) som tror at de kjører vinterbiler bare fordi de er høye. VW Touareg, BMW X5 og Volvo XC90 er alle biler som er mye utenfor, rett og slett fordi sjåførene tror de er sikre pga de har firehjulstrekk. Faktum er at høyt tyngepunkt, mye vekt og firehjulstrekk gjør at man får veldig dårlig feeling på om man har feste, og når det glipper skjer det uten forvarsel og det glir jævlig mye lenger enn i en liten bil.

Dessverre er det slik at vi mennesker blir tryggere med sikkerhetsutstyr, og derfor øker fart/øker risiko når man får tryggere biler. Det spennende er at den økte risikoen i de fleste tilfeller overgår den økte sikkerhetsgevinsten fra utstyret. Vi er fascinerende dyr :p

Skal jo være mulig når man har ABS og 4X å kjøre i 120 i en 90 graders sving på vinterføre vett.

Alle vet jo at den perfekte vinterbilen er Ferrari FF. Dessverre koster den 3-mill-ish. Men en 550 xd får du jo for halve prisen og den er faen ikke gal den heller. Lave biler med 4x4 er fett.

Dessverre er det slik at vi mennesker blir tryggere med sikkerhetsutstyr, og derfor øker fart/øker risiko når man får tryggere biler. Det spennende er at den økte risikoen i de fleste tilfeller overgår den økte sikkerhetsgevinsten fra utstyret. Vi er fascinerende dyr :p

Likevel går skade og dødsfallene i trafikken nedover år for år. Tror de som kjører som idioter gjør det uansett sikkerhetsutstyr.

Edit: Eller en annen tilnærming. En bil som for 20 år siden ble omtalt som "det beste innen sikkerhet" skapte samme trygghetsfølelse da, som de sikreste bilene i dag. Forskjellen er at sikkerhetsutstyret faktisk har blitt bedre, og gjennom det minsker skader og dødsfall.