GoodC 0 Report post Posted March 17, 2012 Trist med Herkulesflyet som styrta. Føler med de etterlatte/pårørende. RIP! Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 17, 2012 Jupp, hverdagshelter det der, utallige timer i lufta både i norge, afghanistan og i uhjelp-arbeid. Dessverre alltid en risiko involvert i taktisk flygning, selvom jeg ikke kan skjønne at så flinke piloter feilberegner noe så banalt som høyde. human factors ftw dessverre. Quote Share this post Link to post Share on other sites
beep 1 Report post Posted March 17, 2012 Veldig trist hendelse, har flydd i søsterflyet Frigg.. Det er veldig profesjonelle folk, men ulykker kan skje uansett kor godt trent mannskapet er og flyet er veldig robust. Einaste trøsten er at alt tilseier at mannskapet omkom med ein gong. Quote Share this post Link to post Share on other sites
GoodC 0 Report post Posted March 17, 2012 Jeg har også flydd med et av Herkules flyene. Veldig hyggelig mannskap og en fin opplevelse. Bra folk.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zpam 99 Report post Posted March 19, 2012 Jupp, hverdagshelter det der, utallige timer i lufta både i norge, afghanistan og i uhjelp-arbeid. Dessverre alltid en risiko involvert i taktisk flygning, selvom jeg ikke kan skjønne at så flinke piloter feilberegner noe så banalt som høyde. human factors ftw dessverre. VELDIG tidlig å konkludere med at det er menneskelig feil. Havarikommisjonen har såvidt begynt etterforskningen. Jeg tror ikke det er snakk om menneskelig feil, men vær og atmosfæriske forhold. Vi får se.. trist er det uansett Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 19, 2012 Human factors i psykologien er pr definisjon at det ikke er menneskets feil, men at fordi vi alltid vil ha begrenset kognitiv kapasitet så trenger man sikkerhetsløsninger som fanger opp når vi kommer til kort. Dårlig presisert av meg Quote Share this post Link to post Share on other sites
drozo 68 Report post Posted March 19, 2012 Synd med de omkomne. Tragisk hele greia At helt nye militærfly fra 2010 ikke fungerer som de skal er jo krise. Det var to nødpeilere/sendere (dno hva de kaller det) installert på det flyet og ingen av de hadde blitt aktivert ved kræsjet. Det er faktisk på grensen til latterlig at de ikke finner et millitærfly mellom Norge og Sverige. Teknologien burde jo være tilstede, så det har tydeligvis vært en teknisk feil på flyet? Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 19, 2012 Trenger ikke være det hvis det har sprengt så til de grader kraftig som de sier, for så å utløse et jævlig svært snøskred som har begravet alt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Fett 24 Report post Posted March 19, 2012 Maksfart på 610 km/t, men det hadde de vel ikke. 400-500 kanskje? Blir ikke mye igjen da, når man pælmer rett i ei fjellside. Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 19, 2012 Maksfart når de var uten last er rundt 660 km/t, drev de taktisk flygning med terrenget kan de ha holdt alt fra 400 til 500 inni det terrenget der tenker jeg. Uansett sykt smell når 40.000kg treffer en vegg i hastighet. Quote Share this post Link to post Share on other sites
drozo 68 Report post Posted March 19, 2012 Det er jo ved akkurat slike smell de skal aktiveres? Alt fra bumpy landinger/nødkræsj til kræsj som dette? Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 19, 2012 Den svarte boksen har nok klart seg, men nødpeilere funker best ved nødlanding, de fuckes nok når så store krefter er i sving. Dermed mister man peilermulighet, for sendern på den svarte boksen aktiveres bare i kontakt med vann så vidt jeg vet, på land skal man kunne finne den fysisk fordi den er signalorange så man ser den. Begravd av snøras er nok en ny vri som ikke så mange har tenkt på. Quote Share this post Link to post Share on other sites
drozo 68 Report post Posted March 19, 2012 Er ikke bare militæret som glemmer at det er vinter i Norge: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1792967.ece :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
gummirev 33 Report post Posted March 19, 2012 Den "svarte boksen" skal tåle 1000g og 1000 grader celsius, ihverfall i sivile fly, vet ikke med militære da (hadde tilfeldigvis om det på skolen i dag ) Tror de vil finne den/deler av den, og få ut litt info Nødpeilesenderen skal egentlig utløses ved 9g, eller når den kontakter vann, men tror ikke den tålte den smellen der, siden det ikke kom noen signaler :/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
qed 312 Report post Posted March 19, 2012 jupp, peilerne utløses automatisk av gravitasjon, genial liten løsning inni som er sensitiv på brå endringer, men de er ikke like sikre som blackboksen når det gjelder trykk etc. Man kan bare ane hvordan 40.000 kg reagerer inn i en fjellvegg i 500kg/h Quote Share this post Link to post Share on other sites
Geronimo86 154 Report post Posted March 19, 2012 Tragisk ulykke, alltid trist når mennesker i sin beste alder går bort. Angående hva som egentlig har skjedd så er det typisk at ulykker av dette kalibret får mye oppmerksomhet, videre hagler spekulasjoner fra flere hold vilt. Kanskje ikke så rart da mange vil ha svar, men samtidig spres det alltid mye feilinformasjon så man må informasjonen med en klype salt. En konklusjon vil nok komme, men dette tar som regel lang tid og i denne ulykken vil jeg anta er utfordrende for havarikommisjonen da flyvraket er såpass pulverisert og ligger i en bratt fjellvegg delvis begravet av snø grunnet skred. Får bare håpe de klarer å finne ferdskriveren kjapt og at dens data er bevart. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Photon 74 Report post Posted March 20, 2012 ELT er jo hovedsaklig der for at folk skal finne overlevende, ikke et totalherpa flyvrak. Om det gikk snuta først rett inn i fjellet så kan jeg ikke tenke meg at den er helt operativ etter det. Nå er det jo uansett slik at bortimot 80% av alle flyulykker er pga menneskelig feil, så jeg vil annta at det også spiller inn i denne situasjonen. Alle er mennesker, og alle kan gjøre feil. Vær i seg selv er ikke en enestående faktor, da man må velge selv å fly inn i et område med dårlig vær. Evt. mountain waves osv. Men men, etterforskningen får vise. RIP til de ombord Quote Share this post Link to post Share on other sites