Sign in to follow this  
Pazuzu

ABB og media.

Recommended Posts

Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste. ABB er jo faktisk ikke dømt for noe ennå - likevel har man bilder av ham i hopetall og skyldspørsmålet anses som avgjort i nyhetsartiklene.

I alle 'normale' tilfeller lar man gjerne være å vise bilde eller gå ut med navn, og man omtaler gjerne siktede nettopp som 'siktede'. For all del, VG og Dagbladet gir stort sett blaffen og bruker 'gjerningsmannen' uhemmet, men selv dagsavisen og aftenposten har et språk som tydeliggjør at skyldsspørsmålet faktisk ikke er et spørsmål, selv om ABB ikke har blitt dømt ennå.

Er dette greit? Jeg føler egentlig at selv i så opplagte saker som dette så bør media holde seg til de prinsipper man forventer i alle andre tilfeller.

Jeg mener å ha lest at han selv faktisk har sagt at han gjorde det, men jeg ser hva du mener. Forøvrig så er det som plager meg mest at de poster bildet hanes hele tida. Hvis høyreekstreme ikke skulle være et problem selv etter utøya så kan jeg si at holder de på slik som nå så vil han få fans som er ekstreme og han vil kunne fungere som en symbolsk leder. Vi trenger ikke at ekstreme får samlet seg bak en slik, men jeg tror det løpet er kjørt for lenge siden.

Jeg for min del har boikottet dagbladet og vg siden juli pga alle bildene av ABB. Jeg pleide å kjøpe avisene i papirform men ikke nå lengre.

Dette var faktisk en rimelig ny vinkling av ABB saken som jeg ikke har tenkt på. Utrolig hva du tenker over Paz.. :)

Prinsipielt vil jeg være enig med deg i at såfremt vedkommende ikke har blitt dømt skal personen refereres til som siktede. Det er vel helst av hensyn til pårørende og siktede selv man gjør dette. I denne saken vil jeg tro det opplagte i lovbruddet og at personen også har erkjent handlingen fører til at det anses som unødvendig å tilbakeholde identiteten.

Per nå så vil jeg påstå at ABB/Anders Behring Breivik faktisk har blitt et varemerke. Det er uten tvil nasjonalt kjent og mulig også noe internasjonalt. That's media's power for you!

Også skal det jo også nevnes at ABB selv har gått langt i å eksponere seg selv. Tenker da på manifestet og facebookprofilen som angivelig ble opprettet med hensyn på media. Men det var en interessant vinkling fra Pazuzu.

Ellers er jeg drittlei av å lese om ABB, om ikke annet har han blitt en real melkeku for mediene hva nyhetsproduksjon angår.

Mmmm. En annen ting jeg har problemer med er ideen om at media har forrett til å gjøre intervjuer før politiet selv rekker å gjøre det samme, samt ideen om at det er greit å publisere enhver form for lekkasje uten engang å prøve å bedømme resultatet av publikasjonen.

Jeg ser helt klart nytten i debatten som har gått rundt hans mentale helse og konklusjonen av denne - her har det fremkommet mye av samfunnsnyttig interesse som muligens ikke ville nådd lyset om ikke media tok affære. Noe helt annet er det med så uvesentlige ting bilder, eller mer vesentlige ting som referater fra forhør av både siktede og vitner.

Nå har det jo blitt litt oppmerksomhet rundt denne problemstillingen nylig, siden politiet nå valgte å gå til motaksjon for å bøte på de værste lekkasjene, men jeg føler at media titt og ofte er mindre opptatt av sin rolle i samfunnsoplysning og mer opptatt av å 'selge' merkevaren ABB.

Jeg mener å ha lest at han selv faktisk har sagt at han gjorde det, men jeg ser hva du mener. Forøvrig så er det som plager meg mest at de poster bildet hanes hele tida. Hvis høyreekstreme ikke skulle være et problem selv etter utøya så kan jeg si at holder de på slik som nå så vil han få fans som er ekstreme og han vil kunne fungere som en symbolsk leder. Vi trenger ikke at ekstreme får samlet seg bak en slik, men jeg tror det løpet er kjørt for lenge siden.

Jeg for min del har boikottet dagbladet og vg siden juli pga alle bildene av ABB. Jeg pleide å kjøpe avisene i papirform men ikke nå lengre.

Det er faktisk et godt poeng det med å hjelpe han bli et forbilde for andre forstyrrede mennesker, men jeg tror faktisk dette oppveies av å nettopp vise han for hva han er - et forstyrret* menneske.

På generelt grunnlag føler jeg ikke at en tilståelse rekker som grunnlag for å vike prinsippet om å ikke henge ut noen før de er dømt. Ei heller at de oppsøker media selv. Media har ansvar for å beskytte folk mot seg selv, også (potensielle) forbrytere.

*må ikke forveksles med begrepet 'strafferettslig tilregnelig' - det er en helt annen ting. Forstyrret er han uansett.

Nå var vel mye av grunnen til at bilder ble offentliggjort såpass tidlig at man skulle vise at det var en etnisk norsk person som sto bak. De sa det ettertrykkelig i media umiddelbart, men det går lettere opp for folk når de får et bilde å forholde seg til.

Hva angår den utstrakte bruken i etterkant så har daffman et poeng. Ingen grunn til å gi han mer PR enn nødvendig.