Sign in to follow this  
Sussidal

Norges beste fighter

Recommended Posts

kompis av meg trener kickboksing med han ene, og har fått se et par episoder. Er visst ganske underholdende :)

Nå så jeg min første episode. Det ble episode 6, der de introduserer TKD-jente og Muay Thai-jente.

Hvorfor tar de med en som ikke kan en ordentlig kampsport? Jeg gikk i mine yngre dager på taekwon do sammen med faren min, og tilogmed på voksenpartiene er det bare tullball. Har ikke viasat 4 innvendinger mot å pitte noen som kan sloss vs noen som aldri har sloss før??

Nå så jeg min første episode. Det ble episode 6, der de introduserer TKD-jente og Muay Thai-jente.

Hvorfor tar de med en som ikke kan en ordentlig kampsport? Jeg gikk i mine yngre dager på taekwon do sammen med faren min, og tilogmed på voksenpartiene er det bare tullball. Har ikke viasat 4 innvendinger mot å pitte noen som kan sloss vs noen som aldri har sloss før??

Taekwon Do er en ordentlig kampsport men som med alt innen tradisjonell kampsport tar det mange år å bli god i. Taekwon Do har utrolig mange klubber i Norge og ikke alle er bra, men har noen venner som har sort belte i både ITF og WTF som er meget dyktige.

Dyktige i TKD ja, fortsatt ubrukelig i forhold til reelle kampsporter.

Tåpelig utsagn men lar det være.

Dyktige i TKD ja, fortsatt ubrukelig i forhold til reelle kampsporter.

Tåpelig utsagn men lar det være.

Jeg gikk på ITF taekwondo og man lærer bare tullball der. Jeg lærte mer etter 1 uke på MMA om slossing enn 5 år på tkd.

Nå er jo første episode ute. Er dette spoilerfree eller åssen er det? Legger i spoiler for sikkerhetsskyld.

Slowmo og klipping under kampene irriterte meg sykt. Jeg skjønner heller ikke første kampen - hvorfor tar de en wrestler mot en kickboxer der de får 2 timer på å forberede seg? Det sier seg selv at det blir totaldominering. Ellers så lærte vi oss at 1 år med muay thai er mer relevant til slossing enn et helt liv med taekwondo.

Taekwondo og nanbudo er jo lættis mtp. mmakonkurranse? Har forøvrig gått på Nanbudo når jeg var ung. Slo meg selv i nesen når vi gikk sånn mønstergreier (kata?) under graderingen og blødde ut hele den hvite drakta, men gult belte fikk jeg. Like a baws!!

Nanbudo vet jeg ingenting om, men på generelt grunnlag er alle kampsporter hvor kata faktisk er en del av den ubrukelige i mma-sammenheng. Grattis med gult belte drozo!

Nanbudo vet jeg ingenting om, men på generelt grunnlag er alle kampsporter hvor kata faktisk er en del av den ubrukelige i mma-sammenheng. Grattis med gult belte drozo!

Ty!

Kata brukes for å få inn teknikken i muskel hukommelsen, så når du evt får et angrep mot deg reagerer du med teknikk og slipper å "tenke" over hva du skal bruke. Jeg gikk taekwon do selv tidligere og trener nå kung fu samt har trent i en mma leir i filippinene. Det er vanskelig å tilpasse en tradisjonell kampsport inn i en MMA ring med sine regler, men teknikkene er ikke ubrukelig, er opptil utøveren å tilpasse og bruke det som faktisk funker. Noen klubber innen tradisjonell kampsport tar med også en del MMA elementer, som i kung fu hvor jeg trener i Trondheim har vi faktisk grappling og takedowns også. Men vi trener ikke der for å vinne i ring, vi trener på absolutt alt så krever dedikasjon i mange år for å bli god.

Syns det er merkelig serie utifra kampene igår, virker som dem ikke har fått opplæring i det hele tatt i MMA. TKD dama viste svært lite til ingenting erfaring i nærkamp, kickboxeren ante ikke hva han skulle gjøre liggende .....

Ja, det er vanskelig å tilpasse tradisjonell kampsport inn i en MMA ring der det faktisk sloss. TKD-dama viste akkurat så mye erfaring som alle tkd-utøvere har i fullkontakt (ja, tkd har en "fullkontakt"-versjon, men det er jo bare tull).

Alle "tradisjonelle kampsporter" er bs (om judo og enkelte fullkontaktskarate-typer er tradisjonelle så er de ihvertfall unntaket). Ja, selv uttrykket tradisjonell kampsport er bs.

....

edit:

Å dømme tusen År gamle fantastiske tradisjoner som bs fordi uttøverne av det ikke kan mÅle seg med en bola apekatt inni et bur er sÅ banalt som det kan fÅ blitt. De gamle kampsportene handler like mye om meditasjon, trening av mental og fysisk styrke og bedring av helse i like stor grad som noe annet. Det er gamle tradisjoner utviklet for Å forsvare seg og er svært nært knyttet opp mot asiatisk kultur og meditasjon. BJJ og annet nymotens er seff mer effektivt, men det har jo en helt annen hensikt, og ble først utviklet pÅ sent 1800-tall som etterfølger av Kodokan Judo.

"De tradisjonelle kampsportene" funker dÅrligere mot en trent kampsportmotstander som har lært seg nyere teknikker for submission, de er ikke av den grunn bs i sin form og uttøvelse.

sry for edit, så du svarte meg før jeg svarte deg..

er vi derimot enig i at en del "tradisjonelle kampsporter" har en stor svakhet i en MMA-ring så er vi enig :)

sry for edit, så du svarte meg før jeg svarte deg..

er vi derimot enig i at en del "tradisjonelle kampsporter" har en stor svakhet i en MMA-ring så er vi enig :)

Ja der er jeg helt enig også noe Norges beste fighter egentlig viser, MEN hvis dem faktisk blander inn ekte kamptrening med sine teknikker så kan det bli veldig effektivt. Det er ikke taekwon do som er problemet i seg selv, men det er mangelen av ekte kamp som er store problemet hos mange klubber.

Ser ut som det blir spoilerfree ja...

Auda, frøken TKW fikk seg en trøkk gitt... men det skal hun ha: i stedet for sipping som jeg hadde pengene mine på så virket det som hun fikk litt smaken på fullkontakt :) Eller så bare holdt hun masken godt. Uansett - fint treff av thaibokseren, selv om den øvrige delen av kampen nesten så ut som 2 skanks utenfor en bar i England... (vel, uten de høye sparkene da).

Tydelig at de ikke tør å kjøre noen "kjedelig" førsteepisode, her skal man slåss med en gang så vi kanskje beholder seerne... de to gutta kunne godt fått *litt* MMA-trening før de ble kastet i ringen syns jeg. Begge virket relativt rådville der inne, kickbokseren ligger og lurer på hva han skal gjøre - og bryteren jobber med å komme over "skal jeg virkelig kline til han i huet?"-sperren sin... :p

i allefall tydelig at kickboxerne må være LITT bedre på å holde seg unna brytegrepet :p

Jeg kan ikke se for meg at noen av standupfighterne har sjans til å stuffe takedownsa til wrestlerne iløpet av programmet. De burde nok konsentrere seg om å angripe fra rygg. Der er wrestlerne like uerfarne.

edit: problemet med taekwondo er at det du lærer er totalt unviable på mange måter. All kataen har jo ingenting med slossing å gjøre - slagene du utfører i kata er totalt urealistisk og helt annerledes enn det man gjør i tkd-kamper. Hver gang vi trente slag/spark på tkd-treningene (altså ganske ofte) var det slag som ikke gjøres i faktisk kamp. Når vi sparret kasta vi alt vi hadde lært ut av vinduet og slo for poeng. Vi lærte aldri bokse-teknikk eller lignende. Ordentlige spark lærte vi heller ikke.

For eksempel, jeg husker ikke hva det kaltes, men et av de mest basic'e sparka man lærte var å heve foten i nitti grader og sparke rett fram. Man lærte aldri et solid sidekick, som seff er way mer skadelig. Etter at man hadde lært basic tullespark og tulleslag var det rett på fancy stuff som high frontkick og greier, og det er faktisk den eneste plassen jeg føler tkd har noe for seg - Du lærer deg å utføre spektakulere spark som, om connecter, kan være jævlig bra. Eksempel er front kick to tha face anderson silva-style. Men det er ikke en særlig solid måte å lære seg og sloss på.

Hva er tradisjonell kampsport egentlig? Hva er definisjonen? Karen som grunnla TKD døde vel i 2002 eller noe? General sumthin sumthin. Point being TKD er ikke veldig gammelt.

Av "tradisjonelle" kampsporter vil jeg si at Judo er desidert best. Det er noen villt effektive (OG FETE) takedowns og hipthrows der.

Faen, må man faktisk ha viasat 4 for å se kampene? Trodde vgtv skulle vise hele greia jeg :(

Jeg så det på viasatplay eller wtf nettsida het. Vil tro de ikke taes ned med en gang? Jeg så VOD, ikke live.

Kom inn litt sent i denne diskusjonen, og orker ikke lese hele, men synes det er rart at Joachim Hansen ikke er med. Med mindre han takket nei.

Skal også se om jeg finner et veldig godt eksempel på hvorfor ikke brytere bør være med på MMA.

Edited by AyeGee

Brytere bør ikke være med på MMA? Nå er jeg VELDIG spent :p

Husker jeg så en med OL-medalje i bryting i Pride. Skal se om jeg finner klippet i morgen.

Kom inn litt sent i denne diskusjonen, og orker ikke lese hele, men synes det er rart at Joachim Hansen ikke er med. Med mindre han takket nei.

Å ha med hellboy hadde jo ikke gitt noe mening, alle hadde dødd.