Sign in to follow this  
Sussidal

Sjakk

Recommended Posts

Det var skuffende lite tråder/poster om sjakk her, og jeg fant ingen andre tråder å invadere, så da får vi lage en ny.

Magnus Carlsen kvernet akkurat i stykker Levon Aronian med hvite brikker i Tata Steel, altså hhv. spiller #1 og #2 på verdensrankingen. Et sykt game som Magnus vant velfortjent. Hans uoffisielle Elo liverating er nå 2842,6, knappe 9 bak Kasparov sin all-time-high 2851... du skal ikke se bort fra at Magnus passerer den allerede denne turneringen hvis han fortsetter å a-move på konkurrentene sine :p

Gutten er et monster, en maskin, og selv om det har blitt betydelig mer blest rundt han de siste årene tror jeg fortsatt folk flest ikke forstår hvilke prestasjoner det er guttungen lemper opp på bordet i turnering etter turnering...

Han er kanskje ikke så beskjeden lenger all den tid han skjønner hvor sterk han er som spiller og gjerne forteller om det, men det er uansett fascinerende å følge denne kid'ens fremgang - han skriver strengt tatt ny sjakkhistorie hvert år!

Hatten av fra meg!

Når man har den elo'en (flash har til sammenligning bare 2346 poeng) så er det ikke noen tvil om at karen er sabla dyktig. Men sjakk er ikke så fryktelig spennende imo.

Synes det er morro å lese om han, alltid gøy med norske folk som gjør noe litt unorsk. Er bare så grenser for engasjementet når man ikke helt greier sette seg inn i spillet selv.

Noen som vet hvordan han klarer å spille mot 10 sjakkmestere samtidig og vinne ? Da i blinde ...... han må jo vite hvilken brikke de flytter. Har sett magikere gjort det men da ikke i blindhet, dem bare lar mesterne spille mot hverandre, kopierer trekkene til hverandre. Men det Magnus gjør er jo bare helt crazy ..........

Jepp, simultankapasiteten og hukommelsen på denne gutten (og verdenstopp-sjakkspillere generelt) er helt syk.

Til sammenligning finner jeg meg ofte stående i et rom undrende på hvorfor jeg gikk inn dit til å starte med :p

jeg syntes det var skikkelig stilig å se på ham da han var med på senkveld i lynsjakk.. Han trengte ikke akkurat mye tid på seg for å utføre et trekk..

Å være NR1 i verden uansett idrett sport er veldig big imo!

Mulig sjakk ikke er sÅ stort i Norge, sÅ er jeg ganske sikker pÅ at det ikke er ille for rekrutteringen :)

Er selv stor fan av Magnus, men ikke sjakken selv, synes rett og slett det er gørr kjedelig.

Reportasje av Magnus Carlsen i 60 minutes

Mulig sjakk ikke er sÅ stort i Norge, sÅ er jeg ganske sikker pÅ at det ikke er ille for rekrutteringen :)

Er selv stor fan av Magnus, men ikke sjakken selv, synes rett og slett det er gørr kjedelig.

Herregud han er gal! :blink: Sussi posta den forøvrig lengre oppe.

Herregud han er gal! :blink: Sussi posta den forøvrig lengre oppe.

True, sÅ den ikke, my mistake :unsure:

Still, there is something about Magnus Carlsen, det burde det ikke være tvil om i allefall.

Liten tvil om at man kan se *visse* tendenser til at han er litt lenger "out there" enn den gjennomsnittlige, men han er tross alt relativt jordnær når alt kommer til stykket.

Jeg suger i sjakk, men følger allikevel med på de store turneringene når han spiller. Godt hjulpet av et forum med folk som faktisk kan litt, samt analyser som legges ut blir det interessant for min del. Dessuten er jeg Carlsen-fanboi uansett - han herjer tross alt i en sport (kall det hva du vil) som er enorm på verdensbasis... litt som om Norge hadde verdens beste bowler (cricket, ikke den andre ;) )