Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
qed

Kjøpte akkurat sc2 :(

Recommended Posts

du kommer nok til å ha det morsomt uansett hva du velger, er selv terran og syns det er artig. (protoss er enkelt å spille tho)

Om man er ny til SC er terran det enkleste å begynne med, zerg det vanskeligste. Oppover i ligasystemet vil det nok ikke være slik lenger.

Hvordan kan zerg være vanskeligst? Bare å være grådig og vips så er du i diamond.

Nei, om man er ny til SC er zerg stilen den vanskeligste å bli vant til. Som jeg skrev i neste setning vil det ikke ha noe å si når man blir litt vant til spillet.

Om du har spilt for eksempel Age of Empires vil terran og protoss være langt mer like den oppbygningen enn zerg, og i starten vil man bli straffet mye hardere for små feil pga. hvor avhengig man er av larvas til å bygge alt.

Bare for å understreke det, dette har ikke noe med at zerg er eventuelt vanskeligere å spille og skrever mer "skills". Det er bare en større overgang fra andre strategispill :) Det problemet vil gå fort over når man blir litt vant til spillet og rasene.

Hvordan kan zerg være vanskeligst? Bare å være grådig og vips så er du i diamond.

Lol, hvor mye zerg har du spilt? Komisk at jeg ikke lenger er den bitre på sc2-forumet. Alle vet at det er 1000 flere måter zerg outright kan tape på enn de andre rasene. (Situasjonen er dog mindre ille nå med den nåværende mappoolen, men poenget står fremdeles.)

Jeg er faktisk litt enig i argumentet til bloo, hehe. Det er seff satt på spissen, men jeg kom meg til platinum uten noen forståelse for zerg bare ved å gjøre litt overlordscouting + drone til jeg så units move ut, lage masse units og holde angrepet, for så å vinne senere i et macrogame. På det tidspunktet var jeg low plat med terran. Det er tungt å spille zerg når man ikke gjenkjenner det motstanderen gjør, og man blir ofte forvirret over at man taper mot folk som bare gjør en retarded all in. Men straks man lærer seg slikt er plutselig ballen på andre banehalvdel, og de andre rasene må gjøre mer så de ikke bare blir slukt av macrozerg.

Er enig med mental på det, det å starte med zerg som det første man gjør når man starter å spille er vanskeligst pga at mechanicsene til zerg fungerer så annerledes i forhold til andre strategispill. Terran og protoss er mye mer "standard" i så måte. Et viktig poeng med zerg er jo også at man ikke kan bare følge en build order blindt og gjøre det relativt bra mot alt, det handler om å reagere riktig hele tiden noe som man bare får ved erfaring. Det faktum at zerg ofte handler om mobilitet og counter attacking siden zerg som rase er generelt dårlig i straight up fights bidrar også til at det er en vanskelig rase å starte med.

Lol, hvor mye zerg har du spilt? Komisk at jeg ikke lenger er den bitre på sc2-forumet. Alle vet at det er 1000 flere måter zerg outright kan tape på enn de andre rasene. (Situasjonen er dog mindre ille nå med den nåværende mappoolen, men poenget står fremdeles.)

En god del faktisk. Dersom du spiller grådig som zerg, og motstanderen ikke straffer deg så vinner du. Og de straffer deg ikke så ofte som man skulle tro før diamond-isj. Det at zerg er så vanskelig fordi det forskjellig fra vanlige rts er jo bare et merkelig argument. Er du fullstendig noob uten rts-erfaring gir zerg akkurat like lite/mye mening som de andre rasene.

Jeg tror litt av poenget her er at selv de mest basic tingene som å faktisk scoute motstander og se når han går ut lett feiler nedover i ligaene... og gjør du det som zerg har du tapt. De andre rasene har alltid parallell build av units og vil ha et forsvar av noe slag. De fleste av mine tap er enten at jeg totalt misset motstanders utrykning (fordi jeg er noob og ikke ser på minimap så ofte som jeg burde, eller ikke hadde noen scout i det hele tatt), eller at jeg var cocky og lagde så mye units jeg *trodde* jeg trengte som selvfølgelig var for lite...

Er ganske sikker på at jeg greit skulle tatt meg til plat eller høyere som grådig zerg om jeg:

A) Scoutet

B) Fikk med meg det som skjedde på minimap

C) Husket injections

D) Aldri ble supply capped

Resten er et spørsmål om minimal forståelse av spillet.

Takk for tilbudet, men motivasjonen til å faktisk gjennomføre er ikke stor nok til å overkomme kostnaden i form av tid, wifecred-points og belastningen på en allerede kranglete musearm... ;)

En god del faktisk. Dersom du spiller grådig som zerg, og motstanderen ikke straffer deg så vinner du. Og de straffer deg ikke så ofte som man skulle tro før diamond-isj. Det at zerg er så vanskelig fordi det forskjellig fra vanlige rts er jo bare et merkelig argument. Er du fullstendig noob uten rts-erfaring gir zerg akkurat like lite/mye mening som de andre rasene.

Så klart kan du cheeze deg til diamond(økonomisk cheeze), men da er det bare basert på flaks og du kommer bare til å dø mot motstandere som vet hva de gjør. Og det er veldig mange som kommer til sc2 som har ihvertfall litt erfaring med strategispill fra før så synes ikke det er et veldig merkelig argument. Og selv for noobies som aldri har spilt strategispill før så er zerg vanskeligere siden man må velge mellom å lage units og workers, mens protoss og terran er mye mer streamlined siden de lager begge samtidig.

Zerg er jo kjempevanskelig for noobs i forhold til terran/protoss. Med zerg må man huske injections, larver brukes til _alt_ og det er ikke noen intuitiv sammenheng mellom bygging av workers/units. Jeg kan ikke følge en fast mal for når jeg bygger hva, det må tilpasser informasjon som jeg i alle tilfeller ikke henter inn.

Det eneste jeg får til som zerg er 6pool i 2v2 eller roach bust, siden disse to tingene er rimelig terran-style i oppbygging.

Som zerg, om kampen varer over 10 minutter, så taper jeg.

Som terran kan jeg klare meg med å huske:

1. alltid bygg scv

2. alltid bygg units fra andre bygninger

3. bygg flere bygninger når du får råd etter å ha gjort de to andre tingene først.

Jeg trenger ikke tenke noe særlig på timing, da jeg kan bruke hotkeys til å se når en unit er ferdig bygget. Jeg trenger ikke tenke så mye på scouting, for jeg kan bruke en scan til å titte på motstanderens bygninger (uten at det sier meg noe). Jeg trenger ikke gjøre så himla mange gamechanging avgjørelser (på mitt nivå) fordi det alltid er riktig å bygge scv-er og units.

Og når jeg sliter med at motstander har bedre macro enn meg så trykker jeg hotkey for barracks og holder inne 'a'.

Faktisk, eneste jeg virkelig trenger å ta av avgjørelser er:

1. har motstander mye bakke-units: bygg tanks (alltid bygg marines)

2. har mostander mye air-units: bygg thors. (alltid bygg marines)

Varer gamet eviglangt: bygg cattlebruiser og få armorupgrades til den.

vel, mtp at pcen krasjet så har jeg ikke kommet lenger enn halvveis i campain :p

Selv har jeg rykket opp i silver. Forskjellen er at protoss kjører treg 4gate istedetfor cannonrush, og at zerg expander før han bygger mutas. Også taper jeg mer.

Selv har jeg rykket opp i silver. Forskjellen er at protoss kjører treg 4gate istedetfor cannonrush, og at zerg expander før han bygger mutas. Også taper jeg mer.

Skam deg altså!

Haha, Pazuzu :D

Selv har jeg ikke fått spilt så mye i det siste. Er i plat på eu og diamond på NA (NA= clearly ezmoad, dessuten rager alle like mye som meg så det blir banter på slutten av alle kampene)

Foreslår at du spiller Terran eller Protoss. Zerg er vanskelig i starten mtp. at larva brukes til alt (ja, det ekke logisk fra andre RTS) og de fleste i bronze og silver etc liker ikke å lage workers så da blir det ofte masse units og lite økonomi :D

Så kan du heller bytte når du finner ut at Zerg er nice ellerno