Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Photon

Nytt X-COM Strategispill

Recommended Posts

http://www.pressfire...XCOM-gjenoppstr

Og bønnene har blitt hørt, for nå har omslaget til den nyeste utgaven av det amerikanske spillmagasinet Game Informer avduket at det kommer et «XCOM»-spill i tråd med strategirøttene.

Det stopper ikke der– spillet utvikles av strategilegenden Sid Meiers studio!

Noen andre xcom fans der ute? Jeg spilte ikke så mye enemy uknown, men jeg har spilt myyye x-com apocalypse :).

Håper virkelig det blir bra det her, hype hype !

Interessant. Jeg spilte UFO: Enemy Unknown for maaaaange år siden. Husker jeg kopierte det av en kamerat tilbake i den tiden når vi drassa rundt på en kasse med 3.5" floppydisketter.

Var utrolig morsomt. Spilte det mye med en kamerat. Vi bestemte oss for å kjøre lag på 6 mann, og vi valgte oss 3 hver og styrte dem på hver sin tur. Ble en del konkurranse om hvem som fikk høyeste rank, mest kills osv.

Ser frem til hva de kommer med i dette nye. Jeg spilte også oppfølgeren der du sloss mest under vann, men det ble aldri like spennende som originalen.

Mange husker sikkert spillet som UFO: Enemy Unknown(Europeisk release navn). Historien starter i 1998(mens spillet kom ut i 1994) med økende rapporter om UFO'er rundt om i verden. Dette eskalerer med abductions og snart er verden truet av Aliens - vel.. unknown. Desember 1998 blir det satt sammen et møte i Geneve hvor de sterkeste nasjonene setter sammen et team for å utforske og sloss tilbake. Extraterrestial Combat aka X-COM, som du tar kontroll over i spillet. Etterhvert lærer du mer og mer om fienden og forsker ut teknologi og historien. Spillet dreier seg ikke bare om slåssing, men har en progressiv teknologi utvikling med base bygging, trening av soldater, bygging av prototype våpen og kjøretøy(fly) og forskning på den ukjente fienden. Spilte dette i mange timer - gleder meg. IGN og PC Gamer med fler har utnevnt dette til et av de beste spillene noen gang, scoret i gjennomsnitt 9+ av 10.

Det orginale spillet i spoiler

Det er gratis demo her om du har 6gb ledig plass på maskinen din :)

Spillet kommer 12 oktober.

Som vanlig - trykk HD

Yay, topicen min gjennoppstår. Selv var jeg litt for sent ute mtp enemy unknown, men Apocalypse spilte jeg mye =).

Har mange timer bak meg med Enemy Unknown... De hadde vel faktisk to spill som aldri kom seg til utgivelse etter Apocalypse, så om det her er en utvikling av dem e mulig. Er i allefall et artig konsept og (var) veldig artig å spille :)

Edited by Fiskervenn

Demoen er kort, men veldig interessant og kan anbefales. 2 missions der det første er introduksjon og læring av interface, det andre kan man eksprementere litt. Det er kun slåssing så det mest interessante, som er utforsking av tech og oppgraderinger, er ikke med. Det blir kjøp på meg uansett :)

Lasta ned og startet opp nå i XCOM.

Her er en kjapp gameplay video jeg FRAPS'a. Soldatene mine har alle blitt oppgradert til laser-rifler, derfor det ser ut som en Dire Straits konsert i noen korte perioder.

Utrolig kjekt spill. Har noen småbugs enda, men ikke noe alvorlig. Fortsatt fullt mulig å endre navn på soldatene dine og utruste dem med forskjellige våpen. Jeg liker veldig godt cover-systemet som de bruker. Soldatene blir også oppdelt i klasser som Support, Heavy, Assault og Sniper. Selv om jeg ikke er så veldig fan av klasse-systemer (foretrekker åpne løsninger som blant annet Skyrim) så synes jeg det fungerer bra her. Hver klasse har sine abilities som man må planlegge å bruke taktisk, eksempelvis så har Assault en "Run'n'gun" ability der du kan løpe langt og fortsatt får lov til å skyte når du kommer frem.

Fikk virkelig mersmak av både demoen og selve spillet (nå som jeg har kommet igang).

Nice.. takk for vidd :) Brukt alt for mye penger i det siste og venter på lønn.. På kjøpslisten- Xcom og Season pass i BL2

Har rebooten den samme feelingen som originalen ?

Nice.. takk for vidd :) Brukt alt for mye penger i det siste og venter på lønn.. På kjøpslisten- Xcom og Season pass i BL2

Har rebooten den samme feelingen som originalen ?

Jeg spilte originalen intensivt når den var ute. Faktisk spilte jeg og en kamerat co-op ganske mye, dvs, det var ingen coop mode, men vi valgte 3-4 soldater hver som vi styrte.

Jeg synes ihvertfall at det har tatt vare på mye av den samme stemningen som originalen hadde. Pluss med musikken de har lagt til og "action camera" (der du zoomer inn på soldatene når de løper og skyter) gjør det variert og interessant. Musikken har en fin og lun tone frem til du ser en fiende, da øker den på :)

Hvis du likte gamle UFO: Enemy Unknown som EU versjonen het, og senere XCOM: It came from the deep (iirc) så vil du like dette også.

Hmm, aldri spilt de tidligere spillene, men dette har fanget litt av interessen min kjenner jeg, ikke helt kjøpt spillet enda, men sitter å lurer.

Regner med at kampanjen varer en stund? Og hvordan er replay valuen til spillet? Virker som et spill man kan bruke mye tid på, slik som med

Civilization serien?

Hmm, aldri spilt de tidligere spillene, men dette har fanget litt av interessen min kjenner jeg, ikke helt kjøpt spillet enda, men sitter å lurer.

Regner med at kampanjen varer en stund? Og hvordan er replay valuen til spillet? Virker som et spill man kan bruke mye tid på, slik som med

Civilization serien?

Så langt så har min kampanje vart en stund. Men hvor lenge er egentlig lenge? Du får flere timer med spilling fra en kampanje, det er helt sikkert. Ett oppdrag (som du ser i videon) tar alt fra 15-30 minutter, avhengig av hvor stort brettet er, hvor forsiktig du er osv. Utenom selve kampene så er det jo flere andre ting du må styre, som bygging av basen, hva du vil fokusere på av forskning, hvilket utstyr du vil lage med de delene du får av å vinne kamper mot aliens. Så langt har jeg en 25-30 kamper bak meg så det er jo en ca. 8-10 timer, utenom alt det andre du skal styre imellom. Og jeg er langt fra ferdig med kampanjen.

Når det gjelder replay så er det jo forskjellig for hver gang. Du kan velge 5 plasser å starte base som utgangspunkt, og så er det random hvor mange og hvor aliens dukker opp, og hvert oppdrag er forskjellig. Det blir nok litt som Civilization at du kan spille det om igjen flere ganger hvis du først liker spillet.

Det som er litt surt i spillet er når du har trent opp noen av soldatene og de blir skutt, grrrr.. man blir jo glad i de stakkars figurene som skal skyte på romvesen, spesielt siden de får mer abilities jo høyere grad de har (som resultat av å overleve kamper).

Demoen var ganske kul, liker at man kan benytte omgivelsene sånn som dette. Men 49 euro er sinnsykt stivt, da bør multiplayeren være ufattelig bra. Gjerne litt feedback på multiplayeren hvis noen har prøvd det.

Har ikke prøvt multiplayer. Slik jeg har forstått det så er multiplayer bare at du har ett lag med soldater og sloss mot en annen spiller som har sitt lag. Ikke helt derfor jeg spiller XCOM spillene.

Som regel liker jeg ikke spill når de er singeplayer, men i tilfellet med XCOM så er det singleplayer som er hele greia.

Når det gjelder aim'en til soldatene så blir de bedre etterhvert som de får høyere grad. Du kan også få tak i en type sikte som forbedrer treffsikkerheten men den må du forske for å få. Husker ikke helt hva det var som unlocka den. Jeg har den ihvertfall som standard på snikskytterne mine. Det er også avhengig av hvilket våpen de bruker. LMG'en som Heavy har er lite treffsikker, men så gjør den mer skade, pluss at du får suppression og mulighet til å skyte to ganger iløpet av en runde med Heavy.

Kjøpte spillet på gamesplanet, men kjenner jeg angrer litt nå, de har vist en "validation process" som kan ta opp til 8 timer, så ikke noe skriv om det før etter at jeg hadde kjøpt spillet. Så nå sitter jeg her å venter...

Awesome spill. Kjøp her: http://www.gametap-shop.com/buy-download-pc-games/XCOM:-Enemy-Unknown-2651-43.html

Alltid noe å spare på å kjøpe steam-spill gjennom den butikken der. tips: FM2013 koster 35$ vs. 50€ på steam

• Like 1

Det har faktisk jeg også lurt på. Mistet kina og frankrike ganske tidlig. Må nok googles, men jeg mistenker at de er borte for godt.

Var veldig slit å holde alle landene, og kontinentene, fornøyde. Trodde jeg skulle miste alt siden de fleste var oppe på rødt, men så fikk jeg snusen i en alien base og etter å ha utradert den så gikk panikken ned worldwide. Gjorde godt å få litt pusterom da.

Ps. armor med sånn krok og vinsj er priceless for snipers. Har to snikskyttere på laget og begge har slike drakter. Det er ett "must have" hvis du bruker snikskyttere mye for å dekke laget.

Virker som de er borte for godt ja, denne "doom level" saken i situation room, ble jo også fylt opp med to hakk, så regner med at om man mister for mange land så er det game over.

En annen ting, merker jeg sliter litt med penger i spillet, skulle hatt lov til å selge soldater, men det hadde vel verdt litt rart.