Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
RBrambo

Baserape...

Recommended Posts

Hadde egentlig ikke tenkt å lage en egen tråd på dette, heller ta det på klagemuren...

Er jo ikke lov med baserape her på bruket, noe jeg setter veldig pris på. Men opplevde i dag å bli utsatt for baserape. Først en runde der det gjentatte ganger ble skutt inn i uncap med MG, LAV med mer. Før jeg så ble utsatt for baserape i form av en sniper som skjøt inn i uncap, uten å selv ha blitt skutt på fra meg i hvertfall, da jeg var ute med MAV. Men jeg som spiller sto fortsatt i uncap, nettopp for der var jeg trygg (trodde jeg).

Så jeg rapporterte dette på klagemuren. Siden jeg ble skutt uten å ha provosert det fram på noe måte.

Her får jeg da det noe overraskende svaret at siden det er en sniper så er han ikke å anse som noen stor fare og at dette da ikke er noe å slå ned på?

Kun hvis det er total overkjøring og laget ikke kommer ut av uncap?

Med andre ord, det er bare å snipe i vei inn i uncap?

Skrekk og gru. Dere kan da ikke mene dette? Siden det nå ikke er noe commander assets i uncap er det INGEN som har noe å gjøre i nærheten av fiendens uncap, uansett om vedkommende spiller med den ene eller den andre klassen.

Nå kan jeg på en måte forstå at det kan være vanskelig å plukke ut alt og slå ned på dette da adminverktøyene kanskje ikke er helt ferdigutviklet og derfor ikke fungerer helt tilfredstillende enda.

Men enhver form for skyting inn i uncap. uten å selv ha blitt skutt på må da være å anse som baserape?

At en kan ta ut AA som står i uncap og skyter, greit... At en kan skyte en sniper som ligger i uncap og skyter ut, greit... Men det å skyte noen uten å selv ha blitt skutt på, fy fy spør du meg...

Så også at dette ble kommentert i chat'en flere ganger både i går og i dag.

Når tråden i klagemuren ble stengt ser jeg desverre ikke noe annen måte å få tatt opp dette på.

Men her mener jeg at hva som er baserape og hva som ikke er baserape kanskje bør diskuteres på nytt mellom dere som er admins...

Med andre ord, det er bare å snipe i vei inn i uncap?

Skrekk og gru. Dere kan da ikke mene dette? Siden det nå ikke er noe commander assets i uncap er det INGEN som har noe å gjøre i nærheten av fiendens uncap, uansett om vedkommende spiller med den ene eller den andre klassen.

Tolket det slik at du kjørte MAV og dermed deltar i spillet.

Spillet hindrer i seg selv baserape med bakkeenheter (på de fleste maps) via buffersonen rundt mainbase/uncap.

En sniper kan ligge 1000meter unna og er da ikke i nærheten av main, han kan neppe holde hele laget under kontroll :)

Det er regler mot luftenheter og mortar mot mainbase/uncap. Resten er lov.

Så må du dele opp ordet Baserape.. ( Base voldtekt) ;)

Ligger 30 snipere å sniper inn i spawn er det "baserape" Liger det ett par stk, er det det ikke.. Baserape regelen kom vel i BF2 og gjald i uncap base. Var lov å snipe da også.. ;)

Så må du dele opp ordet Baserape.. ( Base voldtekt) ;)

Ligger 30 snipere å sniper inn i spawn er det "baserape" Liger det ett par stk, er det det ikke.. Baserape regelen kom vel i BF2 og gjald i uncap base. Var lov å snipe da også.. ;)

Baserape regelen kommer fra BF42 :) Baserape er ikke lenger et stort problem,da motstanderen ikke kan gjemme seg i uncapsonen lengre.

RBrambo du må forvente å bli drept i basen din når du camper...

Tips: Det går ann å hjemme seg.

Ehh... må si meg uenig her... Om det ligger en eller tjue snipere og med viten og vilje skyter inn i uncap så er det etter min mening baserape/spawnkilling. At det går an å skyte på store avstander og et bomskudd kanskje tar en annen enn den det var beregnet på er slik som kan skje. Men selv har jeg som hovedregel å aldri skyte direkte mot fiendens utagbare base. Med mindre jeg selv blir skutt på fra en eller annen som befinner seg i uncap, selv om jeg nok også da heller ville flytte på meg slik at vedkommende ikke kunne nå meg fra uncap.

Hvis det tillates at det skytes inn i main som sniper er jeg redd dette er noe som kan utarte seg. Derfor er det bedre å ta det med en gang og slå ned på det før det utarter seg. Ikke skyt før du selv blir skutt på bør være hovedregelen her, uavhengig av om du ligger 10 meter unna main eller en kilometer unna. Spesielt ettersom det går an å snipe over så store avstander som det er mulig på BF3, er jeg redd dette kan bli et problem etter hvert. Så ta det med en gang, før det rekker å utarte seg... Før det blir masse snipere som finner ut at de kan ligge å skyte folk ettersom de spawner i main, da dette per definisjon i dag ikke er baserape, slik jeg tolker det.

Er ikke bare for min egen del jeg ønsker at det gjøres noe med dette og at baserape regelen strammes inn, men også for alle andre, uavhegig av hvilke klasse de spiller.

Er visse map jeg ikke liker meg veldig godt på og velger da å kjøre en litt safe strategi, med å gjemme meg, noe jeg også gjorde i dette tilfellet, og observere med MAV da jeg føler at jeg er til større hjelp for laget gjennom å gjøre det enn å løpe rundt som en hodeløs kylling og bli drept gang på gang.

Ehh... må si meg uenig her... Om det ligger en eller tjue snipere og med viten og vilje skyter inn i uncap så er det etter min mening baserape/spawnkilling. At det går an å skyte på store avstander og et bomskudd kanskje tar en annen enn den det var beregnet på er slik som kan skje. Men selv har jeg som hovedregel å aldri skyte direkte mot fiendens utagbare base. Med mindre jeg selv blir skutt på fra en eller annen som befinner seg i uncap, selv om jeg nok også da heller ville flytte på meg slik at vedkommende ikke kunne nå meg fra uncap.

Hvis det tillates at det skytes inn i main som sniper er jeg redd dette er noe som kan utarte seg. Derfor er det bedre å ta det med en gang og slå ned på det før det utarter seg. Ikke skyt før du selv blir skutt på bør være hovedregelen her, uavhengig av om du ligger 10 meter unna main eller en kilometer unna. Spesielt ettersom det går an å snipe over så store avstander som det er mulig på BF3, er jeg redd dette kan bli et problem etter hvert. Så ta det med en gang, før det rekker å utarte seg... Før det blir masse snipere som finner ut at de kan ligge å skyte folk ettersom de spawner i main, da dette per definisjon i dag ikke er baserape, slik jeg tolker det.

Er ikke bare for min egen del jeg ønsker at det gjøres noe med dette og at baserape regelen strammes inn, men også for alle andre, uavhegig av hvilke klasse de spiller.

Er visse map jeg ikke liker meg veldig godt på og velger da å kjøre en litt safe strategi, med å gjemme meg, noe jeg også gjorde i dette tilfellet, og observere med MAV da jeg føler at jeg er til større hjelp for laget gjennom å gjøre det enn å løpe rundt som en hodeløs kylling og bli drept gang på gang.

Du sitter og camper i main, du prøver ikke å komme deg ut, og det er 1 sniper som skyter deg i blant. Derfor er det ikke base_rape_, heller en sniper som countrer strategien din.

7. Angrep på motstanderens MAIN base med fly, helikoptre eller mortar er FORBUDT!!

Fly, helikopter eller mortar har IKKE LOV å angripe MAIN baser! Fly og helikoptre som har forlatt basen, er fritt vilt. Men det er om å gjøre å unngå å påføre skade på andre spillere som ennå ikke deltar i strid, samt hardware

som ikke er tatt i bruk.

Som pilot har man lov til å følge etter fly og heli selv over MAIN baser, og da også forsvare seg mot stasjonært luftvern i basen. (Igla/Stinger) samt mobilt AA som åpner ild mens det befinner seg i basen.

Spillere som derimot camper og skyter ut fra egen main med mortar eller kjøretøy, vil bli kicket fra serverne.

Dette er Baserape-regelen. Den bygger på baserape-regelen fra Bf2, og kan leses på forsiden av forumet under "Retningslinjer/Battlefield"

Col. Jensen

Nå så jeg flere kommentarer i chat på fler av brettene i løpet av helga, der folk klagde på at snipere skjøt inn i main. Så dette gjelder ikke bare den incidenten jeg var borti. Sitter med en vond følelse av at dette derfor er noe som kan komme til å utarte seg, slik at det etter hvert kan bli en del sniping inn i fiendens utagbare base. Dersom dette er noe som tillates fullt og helt. Er fullstendig klar over at det er krig, men alle bør ha som en uskreven regel uansett hvor ille eller hvor fristende det måtte være. å ikke skyte på folk eller hardware i de utagbare basene.

Men siden det er like sannsynlig som at det er 2 meter snø ute i morgen, så bør det komme som en del av baserape regelen at det ikke skal skytes direkte mot de utagbare basene uansett omstendighet. Ikke på folk og ikke på hardware, med mindre det er en AA som står og skyter ut av basen, må jo være lov å forsvare seg...

Nå ble regelen postet mens jeg skrev kommentaren... Men...

Her føler jeg at baseraperegelen blir for svak. Mener at dette også bør omfatte infanterister, ikke bare fly, heli, LAV, tanks og mortar.

Slik den er nå så sier den ingenting om at det ikke er lov å gå inn i main som infanterist å skyte på alt og alle som rører seg.

Edited by RBrambo

Sakset fra Retningslinjer/Battlefield...

Det ER LOV å angripe uttagbare baser fra bakken som infanteri og med hjul- og beltegående kjøretøy.

Jaha... Nå er ikke dette noe stort problem på BF.no serverne da folk stort sett holder seg for gode til å gjøre dette. Og jeg mener ikke at utagbare baser skal være å anse som et fristed, men mener likevel at det må til en endring i reglementet.

"Det ER LOV å angripe uttagbare baser fra bakken som infanteri og med hjul- og beltegående kjøretøy, dersom du selv har blitt beskutt fra infanterister eller hardware som befinner seg i den utagbare basen.

Men er kun lov til å besvare ild fra disse, ikke provosere fram ildgivning ved å skyte inn i utagbar base."

Som et eksempel...

Poenget i akkurat ditt tilfelle er at du står i uncap og camper med MAV. Dvs. du deltar i fighten og er dermed like fritt vilt som alle andre. At du da blir skutt av en sniper er vel da rett og rimelig ettersom du deltar i kampen, selvom "kroppen" din er i main.

Joda, jeg skal godta det... Må bare finne bedre/andre steder å gjemme meg. Fyrer ikke opp MAV hvis kuler og granater flyr over hodet mitt...

Men på generelt grunnlag, jeg så som sagt en del klaging fra flere i ingame chat i helga, på det med sniping inn i main. Og at dette derfor bør gjøres noe med. Så lenge vedkommende ikke står og skyter ut av main så kan han heller ikke angripes i main, generelt...

Ser en forøvrig noe forskjell på en som bare står i main og er AFK kontra en som står i main og er ute og flyr MAV?

Om en ser forskjell vet jeg ikke. Men om en person spawner i main, for så å være AFK så ser jeg heller ikke problemet med at denne personen blir drept.

Ser en forøvrig noe forskjell på en som bare står i main og er AFK kontra en som står i main og er ute og flyr MAV?

Ja han står vel litt annerledes når maven er ute og flyr

Lurer kanskje på om det ser litt ut som han står og gjør fra seg i bleia... kom over en "karakter" her forleden som så litt snodig ut, lett fremoverlent, litt som en unge som står og "presser" :p ...han var ute og kjørte med en engi-robot av noe slag.

Skjønner at en sniper mot main kan føles irriterende når en selv blir skutt, men dette er et lite problem i den store sammenheng og det er ikke å anse som baserape.

Rape ser jeg personlig på som nesten total lockdown der alt blir tatt ut i det øyeblikk det spawner.

Eneste mappene jeg kan se at dette kan blir problem med infanteri per nå er Seine Crossing og Grand Bazaar. Har bare opplevd dette en gang personlig og det var på Bazaar.

En sniper som ligger på avstand og skyter inn i main er også relativt vanskelig for en admin å oppdage f.eks. på en 64 player server.

Poenget i akkurat ditt tilfelle er at du står i uncap og camper med MAV. Dvs. du deltar i fighten og er dermed like fritt vilt som alle andre. At du da blir skutt av en sniper er vel da rett og rimelig ettersom du deltar i kampen, selvom "kroppen" din er i main.

Hvordan er det man IKKE deltar i fighten? Med en gang man spawner så deltar man vel i kampen?

Men som jeg skrev over. Når det ligger snipere å tar deg ut i det du setter deg inn i helikopteret så ser jeg på det som baserape. Kan ikke skjønne at det kan være "lov"?! Hvorfor er det lov å "spawnrape"/baserape med sniper og ikke hw? Shame shit, different gun!

Flame on!

Hehe, skal prøve å legge merke til hvordan det ser ut når noen andre på laget fyrer opp MAV :)

Her er det visst bare å ture fram og skyte på alt og alle, så lenge en er på bakken.

Btw. En kamerat av meg som er med i en klan, men som ikke spiller her på bruket, pratet på noe om at det var en autokick sone i de utagbare basene dersom det skjedde at noen løp inn og begynne å slakte ned de som var der. I såfall er det bra, men er det noen som kan bekrefte dette?

Virker da som dette ikke er tilfelle dersom det skytes fra en avstand utenfor denne sonen.

Uansett så bør det være visse Rules of engagement ("angrepsregler") i de utagbare basene. Hvis det bare er å ture fram frykter jeg det kan bli seende stygt ut etter hvert.

Ikke skyt før du selv blir skutt på bør være en grei retningslinje å følge der, men utenfor hovedbasen er du selvsagt fritt vilt.

Var i vertfall slik dere praktiserte det i BF2, og ser ingen grunn til at det skal være annerledes i BF3.

Der haglet det med warnings og av og til kick så fort jeg nærmet meg en utagbar base, som spec. op. for å ødelegge commanderassets selv om jeg så godt som aldri skjøt noen, og når jeg skjøt så var det fordi jeg selv ble skutt på, eller for å hindre at commanderassets skulle bli fikset.

Edited by RBrambo

Men som jeg skrev over. Når det ligger snipere å tar deg ut i det du setter deg inn i helikopteret så ser jeg på det som baserape. Kan ikke skjønne at det kan være "lov"?! Hvorfor er det lov å "spawnrape"/baserape med sniper og ikke hw? Shame shit, different gun!

Ja det der vil jeg kalle smacktarding og den snipern ville jeg brukt en !kill på.

Hvordan er det man IKKE deltar i fighten? Med en gang man spawner så deltar man vel i kampen?

Flame on!

Her brukes det skjønn så klart. Tror du skjønner selv når man deltar i krigen, tror ikke jeg trenger å forklare dette.

Ja det der vil jeg kalle smacktarding og den snipern ville jeg brukt en !kill på.

:nono: Da ville nok Roy-Inge gi deg en smekk på fingrene hvis spilleren klaget, tenker jeg. Les regel nr. 7 i serverreglene. (Mitt svar over her.)

Col. Jensen

:nono: Da ville nok Roy-Inge gi deg en smekk på fingrene hvis spilleren klaget, tenker jeg. Les regel nr. 7 i serverreglene. (Mitt svar over her.)

Col. Jensen

Mener du det er greit å ligge å snipe folk som setter seg inn i helikopter? :nono:

isje brra..

• Like 1

Col. Jensen

Så du anser det med andre ord for å være OK? Selv om dette er et spill og det er krig det handler om, bør det da jaggu meg være litt sportsmanship og fairplay med i bildet. Og folk i utagbar base som nettopp har spawnet, er AFK eller på andre måter ikke er i stand til å kunne forsvare seg selv, bør være forbudte mål. Helt til de begynner å skyte.

Men her vendes vel bare det døve øret til :(

Serverregler er først og fremst veiledende. Forskjellige situasjoner kan kreve forskjellige virkemidler, og i blant må admins utvise skjønn.

Noen ganger er "sniper[ger]" bare irriterende, andre ganger er han så dum at du ler, og i blant må han irettesettes, ingenting er sort/hvitt - nettopp derfor kreves det at våre admins er voksne i hodet og kan utvise sunn fornuft.

• Like 1