Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
PuNky

Årets strømpriser

Recommended Posts

Nå er det jo hot stuff i media etter hafslund plutselig setter opp prisene med over 30 prosent tiltross for fulle vannmagasiner og alskens gode tider for oss forbrukere.(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015603) Dette bekymrer meg lite siden jeg har guldbransdal energi, men det at mange varsler at de vil følge etter, og det faktum at hafslund skylder på at det er børsen som er årsaken til prisoppgangen gjør at behovet for en fastpris igjen melder seg.

Ifjor bandt jeg strøm for ca 55 øre og fyra med god samvittighet mens jeg leste om trøndere som satt med priser på oppimot krona. I år er jeg himla usikker.. Dersom det i enden av løypa er børsen som skal avgjøre vår skjebne, så vil vel historien gjenta seg i det uendelige, og da vil jo en fastprisavtale lønne seg..

Ser at GE har en fast vinterpris på 53øre frem til april, og sitter nølende med fingeren på knappen her.

Hva tror dere? Is i magen, eller fastpris i frykt for gjentagelse av kapitalismens fråtsing på vårt livsnødvendige strømbehov i år som i fjor?

Kald vinter - Strømprisene stiger

Varm vinter - Strømprisene stiger

Tørr vinter - Strømprisene stiger

Våt vinter - Strømprisene stiger

Lys vinter - Strømprisene stiger

Mørk vinter - Strømprisene stiger

Tidlig høst - Strømprisene stiger

Sen høst - Strømprisene stiger

Fulle magasiner - Strømprisene stiger

Tomme magasiner - Strømprisene stiger

Vi importerer strøm - Strømprisene stiger

Vi eksporterer strøm - Strømprisene stiger

Renta går opp - Strømprisene stiger

Renta går ned - Strømprisene stiger

Edit: Er forøvrig fornøyd med min leverandør, Gudbrandsdal Energi. Jeg er ganske billig i drift når det gjelder strøm uansett :p

Edited by BcK

What BcK wrote. Min favoritt fra Hafslund var i 2008 eller 2009 mener jeg det var hvor de gikk ut en uke og sa at strømprisene bare MÅ opp... ja de mÅtte jo tjene penger de ogsÅ. Uken etter kom kvartalsregnskapet og viste rekordoverskudd... jeg husker det føltes litt som om Hafslund sto og pisset pÅ meg - and not the good kind.

Og who cares om du bytter til noen med billigere kilowatt-pris, det er fortsatt Hafslund som stÅr og utvider daimkrysset ditt... tross alt har jo ikke nettleie noe med forbruk eller magasinene Å gjøre - der er jo belastningen konstant :sadolf:

Så lenge folk ikke orker å gjøre noe med hvilken leverandør de har så kommer prisen til å stige uansett hvordan situasjonen er. Nordmenn er naive, late og orker ofte ikke gjøre noe med ting som plager dem. Nå skal det sies at ingen ting slår en god gammeldags vedovn.

så lenge sverige ikke fikser atomreaktorene sine vil prisen stige jevnt utover, fatter ikke at folk klager på en så eldgammel mekanisme som tilbud/etterspørsel hvert forbanna år.

Skulle ønske vi drev med kjernekraft vi også, utrolig teit å droppe så ren og billig energi. Folk i Norge er så hysteriske..." åhh neeiii kjernekraftverk, det kommer til å sprenge som en atombombe og alle vi bli misfostra, og alt vil bli tilintetgjort"

Selv Japan som har blitt bomba ett par ganger av atombombe, har plenty med atomkraftverk tiltross for at de legger mellom 3 kontinentplater, og er det landet i verden som er mest utsatt for naturkatastrofer. Det som skjedde i Fukushima var forsåvidt selvforsynt. De visste at barrikadene som skulle beskytte mot flodbølger var altfor svake, og at kraftverket generelt trengte en gjennomgang. Kraftverket var heller ikke godt nok sikret mot KRAFTIG jordskjelv. Uansett I Norge derimot ligger landet vårt trygt plassert, langt fra kontinentale aktiviteter o.l.Vi har også økonomi til å drifte dette på en sikker måte.

• Like 1

Har forsåvidt ikke et problem med mekanismen tilbud/etterspørsel, jeg har et..., vel to problemer: Hafslund som jeg på generelt grunnlag hater, og privatiseringen av kraftmarkedet.

[edit] for øvrig enig med de to ovenstående: fyr opp noen kjernekraftverk, så kan tipp-oldebarna våre finne en måte å sende avfallet til mars eller beyond :p

[edit] for øvrig enig med de to ovenstående: fyr opp noen kjernekraftverk, så kan tipp-oldebarna våre finne en måte å sende avfallet til mars eller beyond :p

Vi har jo allerede en viss kompetanse med Sea Launch (gjennom Aker) :p. Men det å sende opp raketter kan imidlertid fort vise seg å bli litt vel interessant,

? Håper i alle fall dagen da russerne starter å sende radioaktivt avfall opp gjennom atmosfæren aldri kommer. Det kan umulig ende særlig bra.

Videre er jo atomkraft interessant. I Norge bør det la seg gjøre å bygge sikre atomkraftverk og håndtere avfallet forsvarlig. En viss risiko vil det jo alltids være, men ved å bygge reaktorer på steder der ingen kjente naturkrefter kan utgjøre noen risiko samt ved å lagre avfallet dypt nede i fjellhaller er vel risikoen tross alt svært lav. Spørsmålet er vel kanskje om vi i Norge trenger å bygge atomkraftverk, og svaret (i alle fall i dag) er vel nei.

Ringhals 1 (855 MW) er ute i revisjon i perioden 25/9-8/11.

Ringhals 2 (866 MW), er ventet tilbake i drift 18.11.

Ringhals 3 (1048 MW) er mest sannynlig ute frem til 5/12.

Ringhals 4 (934 MW) er ute i revisjon i perioden 31/5 - 31/10.

Oskarshamn 2 (638 MW) er midlertidig stoppet til lørdag.

Elgen, du lever i en illusjon, Trøndelag og Nord-Norge har landets dyreste strømpriser. Men Nord-Norge ( fra postnummer 8000 og oppover) slipper privatperson og betale MVA på strøm, selv om de slipper momsen på strømmen er det område 5 (bergen) og område 2 (Sør-Norge) som har de billigste prisene. Dog område 5 er desidert billigst.

Nå er det jo hot stuff i media etter hafslund plutselig setter opp prisene med over 30 prosent tiltross for fulle vannmagasiner og alskens gode tider for oss forbrukere.(http://www.vg.no/nyh...?artid=10015603) Dette bekymrer meg lite siden jeg har guldbransdal energi, men det at mange varsler at de vil følge etter, og det faktum at hafslund skylder på at det er børsen som er årsaken til prisoppgangen gjør at behovet for en fastpris igjen melder seg.

Ifjor bandt jeg strøm for ca 55 øre og fyra med god samvittighet mens jeg leste om trøndere som satt med priser på oppimot krona. I år er jeg himla usikker.. Dersom det i enden av løypa er børsen som skal avgjøre vår skjebne, så vil vel historien gjenta seg i det uendelige, og da vil jo en fastprisavtale lønne seg..

Ser at GE har en fast vinterpris på 53øre frem til april, og sitter nølende med fingeren på knappen her.

Hva tror dere? Is i magen, eller fastpris i frykt for gjentagelse av kapitalismens fråtsing på vårt livsnødvendige strømbehov i år som i fjor?

Is i magen, det blir en billig vinter.

Elgen, du lever i en illusjon, Trøndelag og Nord-Norge har landets dyreste strømpriser. Men Nord-Norge ( fra postnummer 8000 og oppover) slipper privatperson og betale MVA på strøm, selv om de slipper momsen på strømmen er det område 5 (bergen) og område 2 (Sør-Norge) som har de billigste prisene. Dog område 5 er desidert billigst.

Mesteparten av kraften blir produsert i nord og folk flest bor i sør. Med nye prisområder vil prisen reguleres mellom områdene, altså vil folk i sør måtte betale for overføringstap i nettet mellom seg og kraftprodusent.

Kan f.eks se fra Nordpool at NO4 per idag ligger under NO5 i pris.

Mesteparten av kraften blir produsert i nord og folk flest bor i sør. Med nye prisområder vil prisen reguleres mellom områdene, altså vil folk i sør måtte betale for overføringstap i nettet mellom seg og kraftprodusent.

Kan f.eks se fra Nordpool at NO4 per idag ligger under NO5 i pris.

Dagsprisene varierer og er ikke sammenlignbare.

Her ser du pris forskjellen mellom NO5 og NO4 fra uke 22 til og med 44

Det er kun uke 43 og uke 42 hvor NO4 var billigere enn NO5, sist uke var NO 4 billigere.

MRK: Prisene er MWH/EUR

Uke - år Tromsø Bergen 45 - 11 - - 44 - 11 38,89 38,71 43 - 11 38,08 38,32 42 - 11 36,45 36,52 41 - 11 33,96 23,38 40 - 11 12,77 3,35 39 - 11 24,70 11,55 38 - 11 31,29 21,33 37 - 11 23,37 8,88 36 - 11 37,69 30,60 35 - 11 44,61 42,54 34 - 11 42,49 40,67 33 - 11 41,36 39,19 32 - 11 37,38 31,35 31 - 11 41,07 32,82 30 - 11 35,32 32,91 29 - 11 36,48 33,79 28 - 11 41,80 40,32 27 - 11 44,44 37,81 26 - 11 41,46 34,91 25 - 11 43,60 42,15 24 - 11 48,45 46,95 23 - 11 52,24 47,84 22 - 11 52,66 52,27

Skal vi derimot se på hva spotprisen endte de 3 siste måneden Ser det slik ut

Område August September Oktober Snitt NO4 31,91 øre kwh 25,27 øre kwh 22,61 øre kwh 26,49 øre kWh NO5 28,55 øre kwh 17,23 øre kwh 18,92 øre kwh 21,23 øre kWh

Priser oppgitt eks moms og evnt. påslag fra forskjellige leverandører etc.

Sist prisområde kom ifjord 15 mars 2010. Nye prisområdene i Sverige er først og fremst for å senke nasjonalprisen i sverige (forhåpentligvis) som en gode kan dette redusere prisene i midt/nord, men på INGEN måte en garanti for at det vil gjøre det.

Meste parten av kraften blir ikke produsert i Nord-Norge

faen jeg blir så gretten på vg som prøver å skape hysteri for å "ta" folk..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015647

er de blåst?? Skal han spare 9000kr må snittprisen hos den nye leverandøren være på rundt 13 øre kW/h, er jo bare latterlig. Prisene er et direkte resultat av http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/, hafslund som er store må gardere seg mot økning i spotpris noe før små firmaer fordi de er større og trenger en større margin for greie et lite overskudd, og snart kommer de mindre selskapene etter. Spare tusenlapper my ass.

Jo, men dere må jo skjønne at Hafslund trenger mer penger for å finansiere stand på øya festivalen, diverse gratiskonserter og ikke minst julebordet!

At vi ikke har fått oss noen saftige Thorium-kraftverk skjønner ikke jeg. Norge har verdens tredje-største forekomst av thorium og det vil på et tidspunkt bli aktuelt så hvorfor ikke starte nå? Masse billig energi :D

For å kunne spare 9000,- på strøm i året.

Variabel pris 2010 - 60,04 øre kWh

Spot pris 2010 - 54.54 øre kWh

Differanse: 5,5 øre.

9000 delt på 5,5 øre kWh = 163 636 kWh i året.

Så denne "privat" personen må bruke 163 636 kWh i året siden han sparte 9000 på å bytte leverandør.

163 636 / 18 500 = 8,84

Så denne karen bruker strøm tilsvarende 8,84 hustander i landet. Snittforbruk pr hustand 18 500 på landsbasis i 2010

(Eneboliger 25+ leiligher 10-15, hybler og annet 3.5, Villa 30~

Dette er

1. Kraftig overdrivelse

2. Hvorfor er alle så skeptiske til media helt frem til det kommer en sak som påvirker alle? Da er plutselig media helt 110% pålitlige.

Thoriums kraftverk utvikling er dyrt og ubekreftet at det vil gi lave strømpriser, samt det gir avfall med levetid på flere hundre år (Miljøstaten norge på sitt beste)

Jeg tror at enten Thorium, eller et atom kraftverk hadde vært utmerket. I Norge har vi ingen jordskjelv eller andre naturkatastrofer utenom jordras så siden USA kan drifte over 150 atomkraftverk, burde vi i Norge iallfall klare ett !!!

Tidligere eksisterte ikke olje/gassinstallasjonene offshore i tilbud/etterspørselsregnskapet for elektrisitet i Norge fordi de brant egne hydrokarboner i egne generatorer, kort sagt, de var selvforsynte. Nå tar de en solid del av den elektriske energien de behøver fra det norske/europeiske strømnettet. Dette skjer fordi utslippene fra generatorene på plattformene var ganske store i forhold til effekten, og fordi man nå har CO2 avgift når man fyrer med hydrokarboner. Dermed lønte det seg å "elektrifisere" på sokkelen, etterspørselen etter kraft gikk opp, prisene gikk opp.

Den såkalt høye strømregningen du betaler er et miljøtiltak som monner kvantitativt, og det er et av de få tiltakene som faktisk gjør det! Folk tenker seg om før de bruker energi nå, og boliger blir stadig mer energieffektive. :Congrats:

Her i nabolaget ser det ut som om varmepumper er årets hit. Selv kunne jeg tenke meg en bedre offentlig struktur for utnytting av geotermisk energi, sitter en varm granitt under skiferen som fyller dalen her, har jeg lest!