Sign in to follow this  
drozo

Voldteksbølgen i Norge

Recommended Posts

Media har de siste ukene fokusert intenst på at antall voldtekter har økt mye spesielt i Oslo, men også i andre deler av landet.

Store deler av debatten som nå har startet går på om holdningskampanjer hjelper eller ikke.

En annen side av debatten er at noen mener det bare er våre utenlandske borgere som voldtar, mens

statistikk har vist at det er flest etniske nordmenn som er overgripere.

Mange tror det er store mørketall her. Mange voldtekter som ikke blir registrert pga. forskjellige årsaker men en årsak skal være det at offeret ofte føler skam.

En blogg som ble publisert i helgen, skrevet av en ung mann, belyste også en annen side av debatten. Nemlig at mange menn blir sett på som overgripere, selv om de er helt uskyldige.

http://merenn140.ori...ktsmann?ref=mst

En FrP-representant fra Hurum var klar i sin tale da han skrev følgende på sin facebookside:

«Kan IKKe forstå at det er noe problem å bli kvitt alle voldtektene i Oslo og NORGE... Det er jo bare å stoppe alle ved Norges grense og sende alle apekattene tilbake til afrika der de kan dyrke si JæVLA fine kultur (som noen presterer å si). Det værste er jo at det finnes kvinner i Norge som syntes apekatter fra Afrika er såååååååå fine»

http://dt.no/nyheter...ikane-1.6596987

Politiet har ikke ressurser og publikum har tatt saken i sine egne hender ved å opprette egne borgervern ala Nattravn for å gå rundt i byene i helgene.

Jenter har tatt saken i egne hender ved å late som om de ringer til venner når de sitter i taxier/går hjem fra byen alene.

http://veronicasimon...643_ny_tid.html

Når skal dette ta slutt ? Og hva må til for at vi får begrenset antall voldtekter?

Har det ikke gått for langt når ingen kan gå hjem alene trygt uten at de skal være redde for å bli voldtatt?

(Beklager, men har ikke fått med meg alle linker/kilder, bidra gjerne til det i tråden)

*edit* Minner om at denne er postet i Forum sérieux

Svineri hele greia.

Men når man skal nedbemanne og nedbemanne til det er knapt en patruljebil igjen....så blir det vel sånn da.

Vi har jo ikke RåD til å ha Politi synlig i gatene på patrulje.

Et annet poeng som har blitt tatt opp er at kommunene sparer på belysning på mange av gangstiene og parkene rundt omkring og at det

ofte er feller for jenter som går hjem alene.

Har kommunene også et ansvar her?

Hadde frpmannen tatt forbehold om OVERFALLSvoldtekter hadde han hatt en symbolsk poeng, for dessverre har enkelte av våre nye landsmenn brukt voldtekt aktivt som våpen i den krigshverdagen de kommer fra. Når de kommer hit tar de en norskprøve som de ikke må bestå og så slippes de ut uten oppfølging. Ikke rart det går galt, og her er vi dessverre blodig naive. Dog må det påpekes at de fleste eksperter vel sier at det ikke har blitt flere overfallsvoldtekter men heller flere anmeldelser. Isåfall er det en holdningsendring blant kvinner om å føle mindre på skammen og mer på hevnen, noe jeg synes er utelukkende bra. Uansett er idioten fra frp sitt forslag selvfølgelig helt absurd, og bruker en 20-30 menn til å dømme flere hundre tusen personers framtid.

Voldtekt i hjem er en helt annen greie, og mye mer utbredt. Her er norske vanlige menn i flertall, og de aller fleste voldtekter skjer mellom folk som kjenner hverandre. Dette er ikke noe nytt problem og sannsynligvis er mørketallene jævlig svære pga skammen. Det er dessverre en del menn som har en latterlig dårlig impulskontroll, kombinert med et kjempetrist kvinnesyn, og å nå ut til disse med holdningskampanjer vil være en sinnsyk krevende jobb. Jeg arbeider jo med holdningskampanjer hver dag nå, og ser hvor mye som skal til over lang tid før man i det hele tatt kan påvise kunnskapsendring hos personer utsatt for en kampanje. Avstanden mellom kunnskap og holdningsendring er stor, og veien fra holdningsendring til atferdsendring er enda større.

Det eneste man kan håpe på er at langvarig informasjonsarbeid og holdningsarbeid i kampanjeform kombinert med høyere oppklaringsprosent og større andel anmeldelser fra kvinners side skaper en normendring i samfunnet som over tid treffer selv de mest middelalderske menn.

En anna ting er vel at disse overfallsvoldtektene kunne vært redusert litt, hvis de som ble voldtatt ikke var sørpe dritings på vei hjem.

Jeg var faktisk natteravn på lørdag i oslo sentrum, herregud jeg har aldri hatt så mye respekt for politiet som etter den kvelden der. En ting er at det var cupfinale, men sattan så mange mennesker det er der ute som ikke tar ansvar for eget liv overhodet. Vi fant flere dresskledde menn sovende rundt på benker samt en foran den stengte inngangen til Oslo S. Vi geleidet tre jenter separat som var så fulle at de ikke greide å gå. Vi var med å avverge tre slåsskamper mellom idioter men måtte være vitne til en som ble slått rett i bakken og sparket mens han lå nede på youngstorget (natteravner skal ikke gå imellom hvis slåsskamp har brutt ut). I alle tilfellene var EN ting felles, alle skjelte ut, spyttet på og var frekke i kjeften mot politiet. Uten unntak. Han ene var så forbanna at han marsjerte bort til en politikvinne som sto halvveis med ryggen til og slo henne rett i huet.

Når jeg dagen etter leser i aftenposten at politiet rapporterer om en rolig natt ser jeg med gru på de nettene de opplever som vanskelige.

• Like 1

Folk kommer hit ifra andre kulturer,og ser hvordan vi nordmenn oppfører oss mot hverandre i fylla.

Rart de går bananas?

Etter å ha jobba endel som dørvakt vil jeg karakterisere norsk uteliv som totalt anarki og folk som deltar i det som huleboere.

Trist at det er så mye elendighet, håper ihvertfall stigmaet blir mindre og etterforskningen bedre så flere blir anmeldt og evt straffet. Er vel ikke noen overraskelse at jeg synes straffenivået har vært helt latterlig lavt.

En blogg som ble publisert i helgen, skrevet av en ung mann, belyste også en annen side av debatten. Nemlig at mange menn blir sett på som overgripere, selv om de er helt uskyldige.

http://merenn140.ori...ktsmann?ref=mst

Det der er med respekt å melde noe tåpelig dramaqueen føleri tullball, skrevet av en luring som så sitt snitt til å få mange klikk ved å skrive noe himla dagsaktuelt.

En anna ting er vel at disse overfallsvoldtektene kunne vært redusert litt, hvis de som ble voldtatt ikke var sørpe dritings på vei hjem.

Du må ikke si det der høyt, om du ikke vil bli skjendet av Martine Aurdal.

Voldtekt i hjem er en helt annen greie, og mye mer utbredt. Her er norske vanlige menn i flertall, og de aller fleste voldtekter skjer mellom folk som kjenner hverandre. Dette er ikke noe nytt problem og sannsynligvis er mørketallene jævlig svære pga skammen. Det er dessverre en del menn som har en latterlig dårlig impulskontroll, kombinert med et kjempetrist kvinnesyn, og å nå ut til disse med holdningskampanjer vil være en sinnsyk krevende jobb.

Finnes det virkelig noe holdfaste data for å si at voldekt er noe mindre problem i hjemmene til folk ned steinaldersyn på kvinner enn det er ute på gata? I mange land i den tredje verden blir jo jenter steinet for å bli voldtatt.

Ikke at det er noe å underslå at voldtekt i hjemmet, på fest, og daterape er et stort problem også hos etniske nordmenn. Men jeg tror faktisk at moderne kvinnesyn vil gjøre dette mindre sannsynlig. Jeg finner det helt naturlig å ta min del av oppvask og bleieskift, og det er helt utenkelig å skulle bruke vold mot samboeren min.

Først og fremst bør FrP-representanter lære seg når de skal holde kjeft, for historien til det partiet til tross - så fortsetter de altså å buse ut med kommentarer som understreker så til de grader hvorfor de aldri kommer til makten her i landet.

Dernest kan man prate om Oslo by, som jeg hadde gleden av å tilbringe de større deler av 20-årene mine i, og som jeg i disse dager ikke setter en fot i om jeg kan unngå det (i helgene på kveldstid i hvert fall). I grunn er alt fra og med Karl Johan ned til Oslo S, samt videre opp mot Grünerløkka steder man enten blir tilbudt blåsejobb til hundre spenn - eller en pent brukt kniv i nyrene. Tilbudene kommer for øvrig sjelden fra noen som er etnisk norske - uten at det er ment som en brannfakkel. Politibilen kan du gjerne se etter, men med tanke på områdene som de få bilene politiet har i tjeneste i helgen skal dekke, så ville jeg heller levert kupong på viking-lotto.

Så hva har skjedd? Jeg vet faktisk ikke, og selv om man vanskelig kan spekulere her uten å dra opp det uunngåelige utlendingskortet, så blir det for billig å legge skylden på hudfarge. Staten Norge har ikke imponert i integreringsspørsmålet, om det er fordi integrering mellom kristne nordmenn og hovedsaklig muslimske innvandrere er utopi er en egen diskusjon, men med noen hederlige unntak er det litt olje og vann over nordmenn og deres "besøkende". Videre klarer ikke Staten Norge å drifte sine offentlige instanser ordentlig heller - vi er like flinke på investering i egen infrastruktur som vi er til å bemidle politiet og sykehusene. Hadde vi bare vært halvparten så flinke til å forvalte ressursene som vi er til å skryte av hvor flinke vi er til å gjøre det, så hadde det fa*n meg vært velstand så langt øyet kunne se.

Og da sitter vi igjen med det faktum at jentene væpner seg til tennene for å tørre å gå på byen i sin egen hovedstad. Og det er faktisk ganske tragisk, spesielt med tanke på den falske tryggheten det sikkert kan gi dem. En snelle på 55 kilo som tror hun kan karate skal stoppe en kåt bamse på 90 kilo? Yeah right! Kanskje hvis hun heter Thea Næss, hvis ikke håper jeg hun tok med peppersprayen og.

Jeg kjenner selv at jeg har ambivalente følelser for vigilante-virksomheten: det er fint med tiltak som gjør jentene tryggere, men det nesten uunngåelige faktum av at folket i gaten tar rettsak og domsavsigelse i egne hender er at det før eller siden er noen som blir feilaktig dømt.

Det er i hvert fall liten tvil om at synlighet, og da både med folk i gatene (ikke bare politi, men også natteravner) og lykter som lyser opp gatene, fungerer! Videre bør det kanskje bli litt drøyere strafferammer... mener jeg leste at snitt-soningstid for en dømt voldtektsmann var 2 år? 2 år når du i verste tilfelle har ødelagt et helt liv? Håpløst - man får jo flere ganger så lang straff for å snyte på skatten!

Det henger ikke på greip for folk flest, og det er tross alt folk flest som visstnok styrer dette landet.

• Like 1

Det som er mest på trynet, syntes jeg, er straffen for voldtekt. Leste en sak om det i VG hvor den strengeste straffen (av de voldtekstsakene de skrev om) var 4 år. Blir man dømt for voldtekt burde straffen være ti år, minst.

Soningstider i Norge er en spøk, jeg får noia.

Nesten så en ønsker at en av amøbene på stortinget ble spretta opp en sen Lørdagskveld.

DA skal du se snuten hadde velta ut i gatene. Ikke hadde den saken blitt henlagt heller.

Hvor mange ''henlagte'' voldtektssaker tror dere det forekommer ila et år?

De fleste i disse dager mener at straffene for voldtekt er for lave:

Dagens lover for voldtekt: http://www.lovdata.n...10-023.html#195 (scroll opp)

Den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel i minst 3 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom a) voldtekten er begått av flere i fellesskap, b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

*edit* quote ble litt bugga, bruk linken :)

I noen stater i USA så er det dødsstraff for voldtekt, men det har vist seg at raten på voldtekt ikke har gått ned.

Kan man forsvare strengere straffer når det tydeligvis ikke har fungert i andre land ?

Falske anklager om voldtekt er visstnok også er stort problem:

Det var Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene.

(fritt sakset inn fra http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt)

Falske anklager er vel når de samma som er drita på byen skal på nach og finner seg en som er kjekk der og da.

Men morran etter er han bare fæl altså, og trooor du ikke han stakk kjeppen i meg og?

Jeg ser at loven har de nødvendige rammene på plass for at det virkelig skal svi å svinge med kjeppen... ikke uventet er det langt mellom teori og praksis tydeligvis.

Politiet har ressurser, men de prioriterer feil i mange saker. Når oppklaringsprosenten på voldtekt i Norge, uansett type, er på 8% så kan man ikke påstå at det bare er snakk om "ressursmangel". Voldtekt er såkalt "vanskelig sak" og politiet liker ikke slike, de vil fokusere på "enkle" saker som de kan få ut av verden raskest mulig. Signaleffekten av så lav oppklaringsprosent er "bare voldta, det er usannsynlig at du blir tatt. Kjør på!" Jeg går faktisk så langt som å si at per i dag så er voldtekt i praksis lovlig i Norge.

Midt i denne voldtektsbølgen stod f.eks. fortsatt politi på Plata for å jage narkomane. Nei, jeg prøver ikke å starte noen latterlig debatt om rus nå, men det er da merkelig at de ikke kunne sette "pause" på det der når dette pågikk for fullt og så komme tilbake. Det er politiet som skal patruljere og beskytte, ikke private vektere eller kommunalt ansatte. http://dittoslo.no/i...smenn-1.6588422

Men det blir likevel bare en liten ting i det hele. Problemet er jo menn som voldtar og at man vil at de ikke skal gjøre det.

Det må en enorm holdningsendring til i hele samfunnet når det gjelder voldtekt, innvandrer eller 40-åring i Tana har ikke noe å si. Voldtekt har store mørketall og blir begått over hele landet. En statlig holdningskampanje som bl.a. bruker reklamespotter på TV til "råe" øyneåpnere om voldtekt hadde jeg støttet helt. Man skal aldri undervurdere effekten av en seriøs holdningskampanje som ikke prøver å være "morsom og fjasete" med "hippe utrrykk", men er direkte og brutalt ærlig. Jeg tror f.eks. at den store økningen i fokus på voldtekt i det siste har bidratt til at flere kvinner får motet til å anmelde det og at en del av denne bølgen muligens er mørketall som nå er kommet mer i lyset.

Støtter forøvrig Raja sitt utspill: http://www.vg.no/nyh...?artid=10031088

• om harde straffer får ned hyppigheten av kriminalitenten eller ikke, burde ikke ha noe å si i det hele tatt.
  • Offeret vil alltid like harde straffer.. ergo.

Dernest kan man prate om Oslo by, som jeg hadde gleden av å tilbringe de større deler av 20-årene mine i, og som jeg i disse dager ikke setter en fot i om jeg kan unngå det (i helgene på kveldstid i hvert fall). I grunn er alt fra og med Karl Johan ned til Oslo S, samt videre opp mot Grünerløkka steder man enten blir tilbudt blåsejobb til hundre spenn - eller en pent brukt kniv i nyrene.

denne er nå litt over middels preget av gammelsmannsfrykt da, har bodd i oslo hele mitt liv, er masse ute både på løkka og på grønland. Har til gode å havne i bråk, bli truet/ranet. At en stakkars nigeriansk jente spør om jeg vil bli sugd er ikke akkurat noe som ødelegger dagen min eller gjør meg redd for busemenn.

:p

Ok da, det var kanskje satt litt vel utpå spissen, men det er til dels bitterhet over hvordan ting har forandret seg i byen fra gamle dager. En gang i tiden var jeg på grensen til forelsket i Oslo, den hadde alt - inkludert mine venner alt fra en spasertur til en trikketur unna, og jeg var på fornavn med de fleste dørvakter, og det var ett fett om vi gikk ut på løkka, Karl Johan, Aker Brygge eller majorstua... nå syns jeg spesielt Karl Johan er et jævlig trist skue. Den såkalte "paradegaten" vår paraderes av narkiser og nigerianske støvsugerselgere.

Jeg har vel aldri heller havnet i ordentlig bråk, på den annen side har jeg alltid vært flink til å unngå det, og defuse situasjoner om nødvendig, men jeg trives ikke lenger i visse deler av byen - føler meg rett og slett fremmed der. Skjønt, det kan selvfølgelig være fordi partylivet nå er over og man ikke drar noe særlig på byen lenger... ergo kan jeg ta på meg gammelmannshatten og hytte med neven samtidig som jeg ranter om hvor mye bedre alt var før ;)

http://www.aftenpost...nd-6702489.html

Politiet sa: "Vi har tapt byen"

Politiet oppsøkte Sturla Nøstvik da han var på legevakten til behandling etter ranet. De gikk rett på sak. Fra politifolkene fikk Nøstvik vite at unge menn i en ransgjeng hadde utført mange tilsvarende ran på Grünerløkka og områdene rundt de siste ukene.

- De sa at alle har krav på å føle seg trygge, men at de ikke har mulighet til å forhindre ranene. "Vi har tapt byen", sa de. Så spurte de om jeg kunne gjette hvor mange patruljebiler de hadde ute i sentrumsgatene denne kvelden, sier Nøstvik.

- De ga selv svaret, nemlig at to bilpatruljer var ute. Jeg trodde de tullet, men de sto på at det var alt de kunne tilby befolkningen i sentrumsområdene som beskyttelse, sier Nøstvik. Han legger til at han og kjæresten er blitt godt behandlet av politiet.

To patruljebiler.

"Verdens rikeste land".

My ass.

Virkelig trist lesning... :-S

Det er jo langt forbi grensen til uforsvarlig at det kun er 2 patruljebiler ute i Oslo Sentrum på kveldstid.

Nå er det jo kommet frem at politiet har færrest på jobb når det skjer mest. At det også skjer på natterstid generelt forbauser meg ikke. Det er ikke mangel på ressurser som er problemet, det er bedriten forvaltning av de ressurser man har.

Politi er ikke en vanlig jobb så ser ikke noen grunn, noen grunn overhodet, at politifolk skal ha krav på vanlige friordninger. Er man politi så har man en uvanlig jobb med uvanlige arbeidsoppgaver, og derav må det være uvanlige arbeidstider. Men nå har de jo kronidioten Arne Johannesen i fellesforbundet deres da, som syter og syter og syter.... Har ingen tillit til politiet. Null, zip, nada! De oppklarer ikke voldtekter, de henlegger vinningskriminalitet, og saker generelt, i hytt og gevær og samtidig sitter de å sutrer.... Ja, jeg er irritert og sikkert usammenhengende som faen... :dry:

Det godt å se at alt er ved det gamle her. Det klør litt i fingrene etter å komme med motargumenter, men til hvilken nytte ? Kanskje det mest fascinerende med å i det hele tatt lese her er at folk antagelig tror på det de skriver her.

Det er nesten like vittig som enkelte av drosjeturene jeg har kjørt i det siste. Voldtektene har vært ett hett tema blant de kvinnelige passasjerene. To separate turer med damer i ca50årsalderen tok kaken. Begge to hadde de blitt voldtatt mange ganger(!). Den mørke feite pleide bare å le av voldtektsmannen, så mistet han reisningen og gikk med senket hode derifra.

Den rødhårete pleide å gi voldtektsmennene juling. Hun hadde banket menn som var mye større og sterkere enn meg (1.82m, 137Kg, styrketrening som hobby). Hun satt også alltid foran i drosjen, for det var mye enklere å banke opp sjåføren derfra enn fra baksetet. Det var ikke få baller hun hadde knust i løpet av livet. Den rødhårete avslørte etterhvert at å klå på en dame var det samme som en voldtekt..... :blink:

Dessverre må jeg være litt profesjonell når jeg har med edru folk å gjøre, så det at de begge bare kunne nærmet seg en lyskilde så hadde enhver mann med fungerende syn løpt sin vei lot jeg bli usagt. Mørketallene er store liker de såkalte ekspertene å si, det samme er innbilskheten blant enkelte.

En ung blond pen jente jeg kjørte hadde litt mer virkelighetskontakt, men greide å få meg til å le likevel. Hun pleide alltid å gå fra sted til sted i Oslo sentrum, uansett hvor hun skulle. Hun hadde bodd der i 5 år nå, og aldri hadde noe skjedd henne. Frykten der borte var overdrevet.

Her i Bergen derimot, rundt midnatt en hverdag. Skulle hun inn en dal, som sikkert aldri har sett noe mer alvorlig kriminalitet enn sykkeltyveri og en likdumping for ørten år siden(ble begått ett annet sted). Stedet må være blant de tryggeste i kongeriket, noe hun forsåvidt var enig i.

Da måtte hun ha taxi, for det var skikkelig skummelt å gå langs veien der.

Må si jeg håper at medias fokus på voldtektene fortsetter. For det skaper mye komisk preik fra kvinnelige passasjerer som ellers ville kjedet meg med snakk om været.

Slenger på gøy inn link til antall politifolk per capita: http://en.wikipedia....f_police_forces

Og anmeldte voldtekter per capita, legg spesielt merke til hvor lavt Danmark er og hvor høye tall Sverige har: http://en.wikipedia....Rape_statistics

Tall for Sverige fra 1975 til 2008, og litt om den spesielle måten de fører statistikk på: http://affes.wordpress.com/2009/06/23/valdtaktsforsok-och-fullbordade-valdtakter-1975-2008/

Justisministeren reiser til New York. Der skal hun blant annet besøke NYPD og se på hvordan politiet bekjemper voldtekt og vold i nære relasjoner. Faremo skal også holde innlegg på en antiterrorkonferanse i FN-regi.

Eg likar :)

http://www.regjeringen.no/en/dep/jd/about-the-ministry-of-justice-and-the-po/justisminister-grete-faremo/kalender/new-york.html?id=667341