Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Angelou

Hva syntes dere om Fly og helikopter i BF3?

Recommended Posts

Jeg var pilot i bf42, men aldri i BF2 og det ser ikke ut som jeg blir det i BF3 heller.

For det første må du svinge hele tiden for ikke å fly ut av mappet, for det andre må du for guds skyld ikke fly noe særlig oppover da staller du eller flyr i sirup om man kan kalle det det og for det tredje så er ikke fly noen som helst trussel for gutta på bakken.

Nei få tilbake propellflyene fra bf42, da var det faktisk vits i oss djerve menn der oppe i skyene.

Tankser skalv i buksa om de så oss, infanterister bemannet AA og MG med største vilje og selv om de ikke klarte å ta ned flyene på første forsøk så lyktes de iallefall å holde fly unna.

Så hvordan skal dette løses i BF3?

Vel, la flyene fly saktere for det første. Så bør man åpne mapsa mye mer, iallefall i høyden.

Så trengs det nok mer power som mange her sier, men jeg skjønner at fly fort kan bli for mektig så dette må nok gjøres med omhu.

Du tok ordene ut av munnen min. Synes jagerfly er noe piss :p Spilte nesten kun som pilot i 1942, men har aldri vært fan av jets, verken i BF2 eller 3. Jeg spilte også mye Desert Combat i gamledager og da gjerne i helikopter. Synes utviklingen har gått feil vei. Ble aldri noen stor fan av heli i BF2, da jeg følte jeg ikke hadde like stor kontroll på hvor mye gass jeg ville gi(helikopter "hovrer" når du slipper gassen). I BF3 synes jeg kontrollen er bedre, men som mange har nevnt over meg så tåler de ALT for lite. Er det en Jeep på bakken på f.eks Damavand peak så er du ofte ferdig, iom at det tar 2 fulle bursts fra 2 miniguns for å ta den ut.. I tillegg er det 15(slik det føles ut) stingers som prøver å locke deg. Savner maps type Gazala, El Alamein og Wake Island hvor man faktisk hadde litt avstand mellom hverandre, eller i hvertfall litt luftrom å fly rundt i.

Nå høres jeg kanskje i overkant negativ og nostalgisk ut og det er ikke meningen. Alt i alt synes jeg BF3 har gitt meg mye av Battlefield-følelsen tilbake og jeg digger det. Mine vel 20 timer spilt allerede tilsier at dette er et spill jeg liker veldig godt. Håper bare Dice velger å patche dette spillet innen rimelig tid og setter seg ned og faktisk ser på feedback de får.

For min egen del er jeg litt uenig at det gir en Battlefield-følelse, syntes den var mer tilstede med Bf2 og 42

Fly er ingen trussel mot bakkemål lengre. Kun en trussel mot andre fly og heli. Det blir for dumt. Ja, jeg var fette forbanna hver gang jeg ble bomba til døde i Bf2, men det var en del av å spille battlefield. Om det er 8vs8 som blir spilt i pcw framover ser jeg for meg at fly blir brukt til dropp, og heli heller bli main airforce.

Noen her som har fått unlocka alt til MI-28 / AH-1Z ? Hvordan føles balansen heli vs bakke (inf og kjøretøy) med alle unlocks ?

Ja. Det er ingen forskjell mot bakke om man har alle unlocks eller ingen. TV-guided missile, som er den siste unlocken, fungerer bare i 1/8 tilfeller.. Og har man unlocka flares, så er det ikkje noe poeng å bruke ECM-jammer, om man ikkje har ein gunner som kordinerer sine flares/ecm-jammer, heilt perfekt. Lock-on missiles mot tanker fungerer...men gud bedre så treige dei er. Og tar ikkje mye skade. Man har jo ein unlock mot slutten som pilot som gjer rakettene går omtrent rett fram. De funker, men da må man ofre andre unlocks som kanskje er meir nyttig..

Fly og heli generelt er ALT for dårlig, og jeg spiller kun inf. Det er av ingen taktisk betydning å ha en A-10 i lufta for støtte siden den kun fyrer av luftgevær kuler og er komplett ineffektiv mot mål på bakken. Samme med heli (som er litt bedre enn fly), det må ha en betydning at man faktisk får skutt de ned.

(håper linken fungere)Sånn burde A-10 fungere ingame.

Ja, enig med du.

Og mens vi fikser A-10 slik at den 'raper' alt på bakken, så kan vi samtidig booste disse.

Denne bør gis mer rekkevidde (dermed mer realistisk), mer treffsikker (dermed mer realistisk) og gjøre omtrent x 1000 mer skade mot fly (dermed mer realistisk). I tillegg burde sikting ikke være manuelt (dette er jo ikke 8.8cm antiluft kanoner fra WW2) men datastyrt og ha mye høyere treffsikkerhet (dermed mer realistisk).

Akkurat som A-10 bør slakte alt på en fly-by (tydeligvis, jamfør det som vises i videklippet), bør AA også bli liktestilt og gjort mer realistisk.

Tross alt, tror du når en C-IWS, C-RAM eller Phalanx treffer ett fly eller helikopter med den skuddtakten og eksplosive skudd at de overlever i kvartdelen av ett halvsekund?

Skal alt gjøres realistisk så vil det aldri være balansert.

Hvorfor ikke?

Uhm... tror du at krigføring, i en realistisk sammenheng, har som mål å være balansert?

Nei, ergo må noen ting i spillet gjøres utrolig mye svakere ingame enn de er i virkeligheten.

Er rimelig latterlig hvor lite skade en full "stråle" med ammo fra en Tunguska gjør på ett fly eller heli i BF3, for ikke å snakke om mot infanteri. Men sånn er det. Hadde de blitt boosta til realistisk nivå så hadde ikke kjeft satt seg i ett fly i spillet.

Edited by xAncalagonx

AA gjør helt latterlig skade på fly og helikopter. å påstå noe annet er ren løgn, og tyder på at du må ta deg en time eller to til i AA'n. Den bruker ca. 1-2 sekunder på å ta ned et fly om den treffer riktig. Ett treff tar 7% skade på flyet, så det skal med andre ord ikke mye til.

En ting skal de ha, flares/stinger timinga er ypperlig... det krever skill og timing fra begge sider for å få til suksess. Du har akkurat noen få sekunder for liten tid mellom du bruker flares og når neste rakett suser avgårde til det er lock på deg igjen så da må du klare å out runne stingern i de få sekundene før du fyrer av flares igjen. Blir en hårfin kamp om timing.

Men ja, jeg er i grunn enig i at litt mer kraft mot bakkemål (og bare en smule) hadde vært å foretrekke, slik det er nå blir det fort bare at luftkamper og bakkekamper har lite med hverandre å gjøre.

Har god tro på at DICE kommer til å gå inn å finjustere ting her etter hvert. De gjorde mye bra småtweaks i BC2 uten å gå bannas med nerfs og buffs i alle retninger. Er lurt å gjøre endringer små og inkrementelle og ikke minst fundert i stats slik at man unngår at ting blir enda værre snarere enn mer balansert.

Er det noen som har brukt thermal optics med stort hell som gunner i heli? Fikk unlocka det, men ennå ikke testet noe særlig, ser at du må ofre flares.

Og den som heter below radar...må du ofre stealth da regner jeg med? Noen som bruker det effektivt?

Edited by DosMetros

Savner også at fly/heli blir mindre luft-til-luft og mer luft-til-bakke. Sånn som det er nå er fly og heli kulisser for å få kule omgivelser for inf, ikke noe annet. Hadde håpet man fikk til en dynamikk der det ble en integrert del av spillet og ikke to separate kamper :(

tanks og AA synes jeg derimot begynner å fungere veldig bra :)

AA gjør helt latterlig skade på fly og helikopter. å påstå noe annet er ren løgn, og tyder på at du må ta deg en time eller to til i AA'n. Den bruker ca. 1-2 sekunder på å ta ned et fly om den treffer riktig. Ett treff tar 7% skade på flyet, så det skal med andre ord ikke mye til.

Foreslår du gjør det samme. Med begrensa rekkevidde og stor unøyaktighet over avstand gjør den fint lite skade. Har kjørt mobile AA flere ganger. Ja, hvis flyet står stille og alle skudd treffer så tar det 1-2 sekunder.

Det du skisserer med 1-2 sekund på å skyte ned ett fly med mobile AA har ihvertfall ikke rot i virkeligheten, med mindre piloten fly som en idiot (les: i rett linje)

Fly trenger nok en grei boost. De er sjeldent noen veldig fare for bakkemål. Heli derimot synes jeg ikke er så dårlig, spesielt hvis piloten har de guidede rakettene som tar ut tankser fra lang avstand uten spesielt mye effort.

Foreslår du gjør det samme. Med begrensa rekkevidde og stor unøyaktighet over avstand gjør den fint lite skade. Har kjørt mobile AA flere ganger. Ja, hvis flyet står stille og alle skudd treffer så tar det 1-2 sekunder.

Det du skisserer med 1-2 sekund på å skyte ned ett fly med mobile AA har ihvertfall ikke rot i virkeligheten, med mindre piloten fly som en idiot (les: i rett linje)

En mobil AA skal ikke ha veldig lang range. Det er en grunn til at den er mobil. Den kan flytte på seg, posisjonere seg riktig. En AA som står litt gjemt til ute på slagmarken er en vanvittig stor trussel for fiendtlige fly, og en vanvittig god redning for piloter på ditt eget lag. En slags "safe zone" kan man kalle det. Ikke bar tåler de 20 raketter + MG belte, men de er vanvittig rask og gjør latterlig skade på både infanteri og tanks.

Tunguska er ikke stort raskere enn en vanlig tanks. Den har dog mindre armor og er mye mer sårbar mot RPG og tankser. LAV er kjapp, men igjen, på bekostning av armor.

Har vært i duell mot mobilt AA med tanks, og ja, de gjør skade, men latterlig mye? Uhm... de aller fleste som har kjørt tanks mer enn 3 ganger har reloader upgrade og plaffer ned en mobil AA lett som ingenting.

Dersom du kjører rundt i mobil AA og bruker den som en tanks da har du virkelig misforstått. Mens du kaster bort tid på tankser og infanteri kan fienden fly rundt som de vil over deg. Hva er da poenget?

Som sagt, kanskje kjøre litt mobilt AA og ikke bare fly?

Tunguska er ikke stort raskere enn en vanlig tanks. Den har dog mindre armor og er mye mer sårbar mot RPG og tankser. LAV er kjapp, men igjen, på bekostning av armor.

Har vært i duell mot mobilt AA med tanks, og ja, de gjør skade, men latterlig mye? Uhm... de aller fleste som har kjørt tanks mer enn 3 ganger har reloader upgrade og plaffer ned en mobil AA lett som ingenting.

Dersom du kjører rundt i mobil AA og bruker den som en tanks da har du virkelig misforstått. Mens du kaster bort tid på tankser og infanteri kan fienden fly rundt som de vil over deg. Hva er da poenget?

Jeg har nok av erfaring mot mobilt AA, og den trenger overhode ingen buff. Den gjør masser av skade mot tanks, og gjør det strengt tatt svært vanskelig å skyte tilbake mot grunnet den forstyrrer skjermen til han som kjører tank. Den smadrer infanteri som kniv i smør og spiser fly og helikopter som bare juling på close / medium avstand. Den er en trussel for alle luftenheter, og en buff i range ville vert totalt game-breaking.

Du sier den tåler lite, men 20 rocket pods + mg burst er mer enn nok spør du meg..

Slet virkelig med heliet i starten, selv etter 120 timer public fra BF2 i heli og sikkert minst like mye i klansammenheng. Gikk inn i kjent BF2-stil, god høyde og flott oversikt... Kunne fly en runde og sitte med null poeng og fem deaths. Nå begynner rytmen derimot å komme. Flares gir deg mulighet til å stikke en liten tur bak fiendens linjer, før du må tilbake igjen eller finne et skjulested. Føler meg som en geriljasoldat, og endelig gir det mening å fly i medium-høyde og bruke terrenget som dekning. Morsomt. Det blir noe helt annet om mange får TVG, men det tviler jeg på at andre enn de mest dedikerte går inn for. Jeg får sjeldent kills som fører av heliet, folk bare bailer i hytt og gevær og det blir mest disables og vehicle destroyed. Maskingeværet er fantastisk sterkt mot både tanks, andre heli og infanteri, og med zoom optics og bursts så blir det mye skade. Har også en sjanse mot andre jagerfly. Føler heliet er truet av alle, men at det også er en trussel mot alle, og at balansen er fornuftig. Kunne drømme om at det holdt seg flyvende litt lenger når man bytter sete, men det går.

Storkoser meg, bare jeg får opp fps-en...

Flyene var jeg forøvrig stor fan av i BF2, men nå lar jeg dem stå parkert. Ble bare drept av korte maskingeværbursts av andre fly hver gang.

Å fly lavt er "the key" med heliet ja, Teddy. Men man har ikkje mye terreng Å dekke seg bak, om du tenker pÅ naturlig terreng. PÅ firestorm har man et stort fjell pÅ hver side, pÅ casbian har man, tja, veldig lite. Canals sÅ og si ingenting bortsett fra uendelige mengder tÅke, og Karq island har man fjellkjeden (men der er det lite Å skyte pÅ). SÅ det blir hus, siloer og kraner man mÅ bruke som "terreng" Å hjemme seg bak.

Å hoppe fra pilot til gunner posisjon er ingen problem, men trenger litt høyde (egentlig trenger man ikkje høyde, men heliet i bf3 er sÅ dÅrlig laga at noen ganger nÅr man hopper til gunner, sÅ sløkker man motoren, og noen ganger gÅr motoren slik at man gÅr rett oppover igjen nÅr man hopper tilbake til pilotseten. Veldig teit ..). Tar ut inf og heli pÅ den mÅten. Og man har 2x flares ladninger som kan brukes om man er aleine i kopteret. Og nÅr TV-guided blir fikset slik at man fÅr hit hver gang man treffer, sÅ blir det bra. Nesten for bra, etter min mening. Da det i klankamper kommer til Å bli slik at heliet stÅr pÅ bakken ein eller anna plass og skyter TV-guided heile runden. Fordi rangen pÅ raketten er veldig lang.

Ang. uendelig med prøving og feiling av unlocks-oppsett sÅ har eg endelig funnet ut hva som funker. Og det funker damn bra ^^

edit; ka skjer med stor Å ? ..

Jeg har nok av erfaring mot mobilt AA, og den trenger overhode ingen buff. Den gjør masser av skade mot tanks, og gjør det strengt tatt svært vanskelig å skyte tilbake mot grunnet den forstyrrer skjermen til han som kjører tank. Den smadrer infanteri som kniv i smør og spiser fly og helikopter som bare juling på close / medium avstand. Den er en trussel for alle luftenheter, og en buff i range ville vert totalt game-breaking.

Du sier den tåler lite, men 20 rocket pods + mg burst er mer enn nok spør du meg..

Hele poenget her er ikke å buffe mobil AA.

Poenget mitt er, hvis man skal booste A-10 til å gjøre skade som vist i videoklippet over, så får de booste opp mobil AA også.

Nå er mobilt AA nerfa i forhold til realisme for at ting skal være balansert. Dvs. elending range, manuell sikting og unøyaktig på avstand kontra hva en realistisk mobil AA kan prestere.

At fly trenger en liten bump i skade mot bakkemål... mulig det. Men ikke helsikken om de får buffe fly opp til realistisk dmg uten å booste AA.

Da blir det bare tull og back-2-BF2 stil igjen.

Er fan av Scout heli og flyr det ved vær lille sjanse, er på siste unlock nå, ECM jammer, har ikke helt trua på den men.

Fikk below the radar perken igår elns,(det er btw en permanent upgrade, den er altså aktiv hele tiden uten å måtte velge bort noe annet) jeg trodde den skulle gjøre det umulig å locke på heli så lenge jeg fløy lavt, men det stemte altså ikke. Etter å ha lest litt på den har jeg kommet fram til at den kun gjør det vanskeligere for Air to Air locks når man flyr lavt. Har ikke merket noe mindre lock i det hele tatt.

#1 Scout heli må kunne fly fortere (det er piss tregt) blir jo ofte skutt ned av RPG pga hastigheten.

#2 Skuddsikkert glass/panel eller i det minste noe som gjør så kulene ikke gjør 100% skade. 6/10 ganger dør jeg pga inf skyter meg rett ut av cockpit (tilogmed 9mm pistol har skutt meg ned.)

#3 (denne blir sikkert litt op) men hadde satt pris på rocket pods istede for den utrolig dårlige air to ground missilen. evt gjøre den missilen litt bedre.

Jeg er klar over at det skal ikke ha muligheten til å ta ut alt, men men. Er rimelig fornøyd med det, har det utrolig gøy med å fly det lille heliet. bare de kunne gjort det litt raskere :p

Scout heli er ganske moro ja, men enig i at det er ganske tregt.

Ville tro det var raskt med tanke på at det er scout, pluss at det har relativt dårlig armering og våpen i forhold til attack helis, men det stemmer jo ikke slik det er idag i spillet.

Hele poenget her er ikke å buffe mobil AA.

Poenget mitt er, hvis man skal booste A-10 til å gjøre skade som vist i videoklippet over, så får de booste opp mobil AA også.

Nå er mobilt AA nerfa i forhold til realisme for at ting skal være balansert. Dvs. elending range, manuell sikting og unøyaktig på avstand kontra hva en realistisk mobil AA kan prestere.

At fly trenger en liten bump i skade mot bakkemål... mulig det. Men ikke helsikken om de får buffe fly opp til realistisk dmg uten å booste AA.

Da blir det bare tull og back-2-BF2 stil igjen.

Hvorfor skal alle blande realisme inn i spillet. Det er ikke poenget å gjøre spillet så likt realismen som mulig, men å skape en god og balansert opplevelse for spillerne.

Jeg quoter deg: "Er rimelig latterlig hvor lite skade en full "stråle" med ammo fra en Tunguska gjør på ett fly eller heli i BF3, for ikke å snakke om mot infanteri." - står du fortsatt ved denne uttalelsen?

LAV AA

Er meg selv som spiller. Rolsa litt med thermal imaging... glemte bort at jeg hadde bytta ut zoom optics med thermal for å teste det ut litt. Så får dere ihvertfall sett det også om dere ikke har sett det før.

Skal nevnes at AA kanonen i spawn var også med å skyte på flere av flyene.

Holder på å laste opp Tunguska. Poster den etterpå. Så kan enhver avgjøre selv.

Edited by xAncalagonx

Aner ikke om du legger disse videoene ut for å poengtere noe, eller om de kun er for å vise hvordan en mobil AA fungerer i BF3. Om det er for å poengtere noe ovenfor diskusjonen vi hadde står jeg fortsatt ved mitt at AA'en er mer enn god nok som den er. Jeg har tritt og ofte sett spillere i mobilt AA som går av med score på 15/18 - 0. Som pilot vet jeg at om fienden plasserer en mobil AA på et strategisk punkt kan jeg ikke nærme meg den posisjonen uten å bli stilt i svært stor fare for å bli skutt ned. På den måten brukes AA til å skape såkalte "No fly zone" og "Safe Zones" for fly på motsatt og alliert lag.

Aner ikke om du legger disse videoene ut for å poengtere noe, eller om de kun er for å vise hvordan en mobil AA fungerer i BF3. Om det er for å poengtere noe ovenfor diskusjonen vi hadde står jeg fortsatt ved mitt at AA'en er mer enn god nok som den er. Jeg har tritt og ofte sett spillere i mobilt AA som går av med score på 15/18 - 0. Som pilot vet jeg at om fienden plasserer en mobil AA på et strategisk punkt kan jeg ikke nærme meg den posisjonen uten å bli stilt i svært stor fare for å bli skutt ned. På den måten brukes AA til å skape såkalte "No fly zone" og "Safe Zones" for fly på motsatt og alliert lag.

Kunne ikke være mere enig , når man har først spottet en AA og tar en laaang tur ut rød sonen og skal plukke den ut med raketten så har den allerde begynnt å plukke deg ut før du er ï nærheten av den. Og det nytter ikke med 14 eller 28 - Men før du har knottet deg tilbake (hvis du overlevde den første runden) så har han allerde fikset seg selv. Og da har jeg ikke tatt med lockene fra heli ,tanks, inf ,kameler, trær.

hvorfor ikkje slik som i dc? Heli dominerer bakken med a-10 og frogfoot. mens jagerfly ja de har bare aa raketter og sloss om og få skyte ned helis og slikt