Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Entreri

En noob oppsummerer BF3 Beta

Recommended Posts

newsdesk En noob oppsummerer BF3 Beta

Vår kjære QeD har hamret løs på tastaturet med de svære pølsefingrene sine, og oppsummerer sine opplevelser fra BF3 Beta. Med seg på laget har han også flere erfarne BF-spillere, som har årevis av erfaring å støtte seg på.

qed%20i%20tr%C3%A5bil.thumbnail.jpg
Førsteinntrykk: Fra en trøbilkjørende noob.
Betaen er over folkens! En hektisk mix av å gråte over bugs, finne på unnskyldninger ovenfor kjæresten, tøse mest mulig på mumble og krasje fly inn i fjellvegger er gjennomført med stil. Så hva er inntrykket vi sitter igjen med fra dette etterlengtede spillet?

Positivt utgangspunkt

Personlig er jeg meget positiv. En av de mest irriterende tingene med BC2 er endret (nemlig hvor fort folk dauer), jeg har for første gang i mitt liv spilt et spill hvor fly kan bli en viktig
del av gameplay, og wow-effekten av Frostbite 2-motoren er over all forventning selv på mitt småsvette gtx 460-kort. I tillegg MÅ jeg trekke fram hvor inni helvetes fantastisk lyden er, følelsen av å få en rakett hvinende over hodet har aldri vært så sexy!

Samtidig er det mange bugs som må fikses, en tanks KAN ikke sitte fast bare fordi et tre velter, og personlig mener jeg SMG må ha større spredning på lang avstand, hvis ikke har man ingen insentiv for å velge andre klasser imo. I tillegg er vi helt avhengig av å få et bedre squad-system for å kunne få til et samarbeid. Personlig er jeg også veldig skuffet over manglende verktøy for å ta cheatere, da tenker jeg spesielt på manglende in-eyes og recording.

Dette er noe jeg virkelig håper DICE kan ta til seg hvis vi presser på. Like vel er jeg helt sikker på at dette blir et av de spillene jeg legger ned mest timer i, i min spillkarriere. Jeg kan virkelig ikke vente til spillet slippes. Men, jeg er battlefieldnoob og css-nerd og har derfor kjørt mer tråbil enn tanks. Derfor har jeg selvfølgelig også fått noen kjappe uttalelser fra mer kvalifisert personell om hva de tenker om spillet.

Rewrite:

Playtest.thumbnail.pngIkke godkjent: Rewrite likte ikke Battlefield: Bad Company 2.Hva tenker du etter å ha spilt betaen i denne perioden?
At det skal bli gøy og komme igang igjen etter ett laaangt avbrekk fra BF2, men også at dette egentlig er BC3 fremfor noe annet..

Tror du muligheten er der for at det vil bli et bra klanmiljø?
Definitivt, det er grunnen til at vi i Team-Frux går hardt ut med en Kick-off, fordi vi håper og tror at dette blir det beste siden Sliced Bread innen klanscenen!

Hvis du skal trekke fram noen ting de bør endre fram mot release, hva bør det være?
1. TTK - Per dags dato er den for lav og kan gjerne justeres bittelitt opp..

2. Hardware - Tank etc. skal være farlig, akkurat nå føles det mer som en pappeske på hjul.. Og at en buggy tåler en RPG er på grensen til det latterlige..

3. Flashlight! - Den må fikses, hvor ofte har noen blitt blendet på 300m avstand av en Maglite?(red.anm: DICE har bekreftet at de har forandret på lommelykta før lansering).

Phantom:

battlefield-3-plane.thumbnail.jpgPhantom vil ha flares fra start!

Hvordan har flyopplevelsen i betaperioden vært?

Å fly i BF3 har vert både gøy og frustrerende, mest av det siste. Generelt sett vil jeg si at fysikken og flykontrollen er god, men lider av en del hakkete bevegelser (mulig det skyldes min eldende PC).

Jeg liker at man kan spawne direkte i flyet. Som klanpilot er det fantastisk at man kan spawne rett i kjøretøyet man vil, og ikke trenger å høre hvem som står nærmest flyet av squadleaders, for så å spawne på den nærmeste. I public derimot fører dette til en del aggresjon fra de som står å venter på flyet.

Det plager meg litt at man ikke kan holde inne "E" for å entre flyet med en gang det spawner. Det plager meg også veldig at det er en relativt lang delay når man prøver å entre et kjøretøy. Jeg endte opp med å trykke "E" to ganger fordi jeg trodde den ikke registrerte den første, noe som førte til at jeg gikk inn og ut av kjøretøyet. Kan være dette skyldes PCen min.

Men, det er horribelt at man må unlocke flares og raketter på jagerfly. Jeg kan heller ikke fordra at flyet blir "disabled" når man skyter litt på det. I en kamp mellom to gode piloter har man allerede tapt om man blir disabled. Da kan man like godt suicide. Jeg liker heller ikke at flyet begynner å brenne på hva, 35% hp? Flyet burde begynne å brenne på rundt 10%. At man ikke kunne konfigurere joysticken er veldig irriterende. Jeg vil ikke sitte inni cockpiten når jeg flyr, jeg vil se HUD'en uten å ha cockpit GUIen på skjermen.

Hvordan sammenlikner du den med flymotoren i bf2 og andre spill?
I Desert Combat var flyene svært sensitive og kunne snu svært fort. Dette gjorde at gapet mellom gode piloter og svært gode piloter var kjempe stort. I Battlefield 2 var sensitiviteten høyere, mer noobfriendly og mer realistisk. Dette gjorde at gapet mellom gode og svært gode piloter var mindre. I Battlefield 3 virker det som om se har stilt opp sensitiviteten enda et hakk. Dette tror jeg vil gjøre at gapet mellom piloter vil bli enda mer forminsket.

Jeg føler at "A" og "D" knappene har en betraktelig mindre virkning i Battlefield 3 enn i Battlefield 2 og Desert Combat. Dette er noe jeg vet at mange gode piloter irriterer seg over. Jeg ELSKER hitboxen i BF3. Skyter man på flyet så treffer man. I BF2 kan man skyte rett på flyet uten å treffe hitboxen. MGen i BF3 er betraktelig kraftigere enn i BF2, noe som er fantastisk. Den minner mer om Desert Combat enn BF2. Er litt usikker på BF3 afterburneren. Man mister mye kontroll på flyet når man bruker den, noe jeg tipper kommer til å føre til at gode piloter ikke bruker den i dogfights. Mobility > Speed.

Hvis du skal trekke fram noen ting de bør endre fram mot release, hva bør det være?

• La meg konfigurere joysticken slik at den fungerer i Battlefield 3
  • La meg se bak flyet ("Nose view")
  • La meg se fremfor cockpiten med HUDen
  • Fjern den alt for kraftige lens flare effekten når man flyr i retning sola
  • Gi jagerfly flares og raketter fra starten
  • Ikke gi vehicles generelt evig ammunisjon
  • Fjern "Disable vehicle" funksjonen, og sett ned fly brann effekten til 10%
  • Gi meg kill dersom jeg skyter flyet til det krasjer, ikke gi den andre piloten suicide
  • Fiks det sånn at jeg entrer vehicles instantly når jeg trykker "E"
  • Fiks sånn at flyet ikke "sladder" når man svinger mye (usikker på hva som triggrer denne effekten)

Ztaale:

strike.thumbnail.jpgSlått: Ztaale regner med at Battlefield 3 tar lurven på Call of Duty-serien.Hva tenker du etter å ha spilt betaen i denne perioden?
Opplevelsen av BF3-Beta var vel så som så, det var ikke mange timen jeg fikk logga pga sinnsyke systemkrav. Men inntrykket jeg sitter igjen med er vel at spillet uansett blir bedre enn COD i alle varianter. Bugs og sånt vet vi jo at DICE kommer til å luke bort i løpet av de første 2-3 årene så det bekymrer meg ikke, men det som irriterer er at ALT må unlockes... Hvordan skal man kunne sprenge intetanende tanks og APCer tilbake til steinalderen fra første dag når noe så elementært som TVG må unlockes i heli?

Hvordan sammenlikner du den med spillmotor og feeling i bf2 og andre spill?
Jeg syns våpenfølelsen i Bf3beta er flott, jeg ble aldri fortrolig med f.eks medic-rifla til US i BF2 (ja jeg var en ak-skiller av værste sort) men for å sammenligne tror jeg ikke no-scoping med f.eks AK i BF3 kommer til å være på nært like effektivt som i BF2. Men alt i alt, våpenfølelsen er bra den. Når det kommer til den nye spillmotoren er jeg av typen som liker at man kan tweake spillet til man har det som man liker det (tenk quake serien), jeg ser selvsagt
både positive og negative sider med at jeg kan kle meg ut som en potteplante og være usynlig i stua di i 5 timer før jeg sprenger huset ned over hodet på deg men jeg ser på de fleste MP shooters som konkuranse-spill så jeg ville foretrukket å ha muligheten til å tweake ting til min egen fordel (og det burde alle andre få lov til også).

Endringer? 3D spottinga er jeg imot, make it BF2 or make it go away! Sånn ellers håper jeg de slipper utviklerverktøy så man kan få en slags promod for de av oss som liker konkuransepreget spilling. In-eyes demoer ville ha vært veldig flott, serverside demoer også, noe HELT annet enn battlerecorder i allefall. Kort sagt, mere konkuransevennlig. Til slutt, om jeg får hilse til noen vil jeg hilse til hele GfC, vi er enda best på forumet.

Scavenger:

bf3_4.thumbnail.jpgGodkjent: Scavenger liker tanksene i Battlefield 3.Hva er feelingen etter noen hektiske dager med beta?
Hektisk? Du tuller nå sant? De gamle er fortsatt eldst! Et par fine kvelder med noen folk fra bruket og noe random spilling, men for å være helt ærlig, jeg klarte ikke å klokke inn mer enn 8 timer.

Unnskyldningen min er derimot vanntett, og jeg står ved den; Det gjelder å balansere papparollen og tid med samboer før spillet slippes, slik at man da har både tid og samvittighet til å flytte for seg selv og spille BF3 hele dagen!

Hva er tankene dine om spillmotor i tanks og kjøretøy kontra det vi opplevde i BF2 og andre spill?
Todelt her. Er litt skuffet over hvor svak tanken føles mot alt annet. Dette gjelder både offensivt og defensivt. Det er også ufattelig irriterende å ikke få kill når en planter et tank shell rett i styrehuset på et helikopter. Skjedde så mange ganger at jeg sluttet å bry meg, men jeg syns uansett et skudd som treffer slik fortjener et kill. Slik det er nå er man heldig nok om en får en disable og det bør ikke være slik. Positivt derimot, tanks føles lett, og minner veldig om BF1942, da spesielt T72 fra DC.

Kontrollene responderer veldig bra og det er en fin bane på shells. I tillegg er denne turbo/sprint saken en god ide, men den mister hele effekten når man uansett er dead in the water etter en RPG! Ser man bort i fra et utrolig tregt tårn og en MBT som lett setter seg fast i smårusk på bakken, føles det hele virkelig bra og gjennomført. I DC føltes tanken som en forlenging av våpnene en løp rundt med, noe som gjorde det utrolig deilig å spille med, jeg merker noe av dette i BF3 også. I BF2 sluttet jeg å og trakk meg fra laget til Komplett før første kamp, fordi jeg ikke likte måten tanks oppførte seg på. Dette føles derimot som noe helt annet og jeg gleder meg!

Tror du spillet har potensialet til å ha en langvarig klanscene?
Absolutt. Dersom DICE sørger for en skikkelig server-pakke som støtter klanspill, record/spectator og støtter spillet med patcher over lengre tid, slik at spillet kan etablere seg som en standard slik andre store spill som CS har gjort. Like viktig er det at vi slipper å ende opp med en håndfull forskjellige ligaer som alle kjører på med egne regler om hva en kan bruke og ikke bruke, ser det absolutt lyst ut, Fusk og skittent spill er selvsagt alltid noe en bør være obs på, men jeg tror ikke det vi så i betaen er representativt for det endelige spillet.

Som sagt, det viktigste jeg kan se, er at scenen står samlet om et felles regelsett på tvers av ligaer, konkurranser osv. Vi bør stå samlet om en felles plattform for hvordan en viser muskler. Det er derimot også opp til oss å vise oss frem, en kan ikke forvente at sponsorer og andre seriøse aktører vil ofre mye ressurser inn mot PC-delen av BF3 dersom vi som miljø har en dårlig tone og et miljø som ikke kan representere disse aktørene på en positiv måte.

a) AT vs tank er rimelig ZzZzzZ. En tank skal skape frykt, men nå skaper den bare gratis kill for engineers. La tanken tåle mer, fjern regen på alt, og la oss gjemme oss for å reparere selv. Er dritt lei av å stå dead in the water og vente på å brenne opp.

b) Hitreg og netcode.

c) Ødeleggelsen i FB2.0 er ofte mer et større irritasjonsmoment enn en kul/taktisk greie. Jeg forstår den sikkert selger bra, men Dice må enten fikse dette, eller fjerne hele greien. Når du velter et tre med en MBT, for så å stå fast i det falne treet, da er det noe som skurrer for min del.

XO-klanen:

gamle%20krigere.thumbnail.jpgXO sine gamle krigere

Hva er tankene deres om spillet, og vil vi se en ny legendarisk satsing fra de gamle riddere?
Joda det er en god del av oss som går for BF3 i disse dager. Kan nevne i fleng. [xo] ArildS (meg  ),[xo] Col. Jensen , [xo] BajBaj, [xo] Ixio, [xo] Lano, [xo] Thrillseeker, [xo]Maahes, [xo] PotShot osv. osv. Vi har nettopp hatt avstemming om vi skal beholde BC2 laget, men det ser så langt ut som om vi konverterer hele gjengen.

Vi har spilt en god del public free for all, men så langt BF3 beta tillater har vi prøvd å squade sammen og få til litt godt samarbeid en dag i uken, dog ikke lett å få til i betaen.

Det er en generell følelse av at spillet er eye candy deluxe og gir en helt rå følelse av 'immersion' eller hva man skal kalle det. Foreløpig er balansen litt skeiv, men Dice har for vane å justere den ganske mye de første 6 mnd. av nye spill så det gjelder vel her også.

Det er også en del ting i spillet som må fikses for at det skal være spillbart. F.eks må squadsystemet fikses til noe tilsvarende lik BC2. Jeg f.eks kommer ikke til å kjøpe spillet om det ikke fikses. Så er det en del binding de må fikse. F.eks at fire/zoom bare kan bindes til musknappene sitter langt inne hos mange. Dice har vel lovt å fikse dette til release så da er vel
det greit.

At spillet ikke kommer på Steam er også rimelig negativt. Flere kommer til å droppe spillet pga. det. Man vil jo gjerne ha spillene sine på et sted, og skallet rundt som Steam tilbyr er etter hvert blitt så bra at alt nytt føles halvgjort i forhold. Generelt kan vi vel si vi er imponert over spillet og kommer nok fort til å logge noen tusen timer på det de neste par årene.

Hva tenker du?

Så, der har dere noen tanker fra meg, og fra mer kvalifisert personell. Hva er dine tanker nå som beta er over? Har du abstinenser? Håper uansett at vi sees på slagmarken!

Enig i mye av det som står her, men ikke alt.. Jeg synes også at tanks tåler for lite. De kan heller gjøre det slik at AT våpnene gjør mindre skade mot dem, men samtidig gjøre rakettene raskere.

Synes derimot ikke at man burde kunne flytte kamera fremfor flyet.

Synes også skaden på granatene til UGL var latterlig liten, håper dette fikses.

Radiusen på flaggene kunne med fordel være enda litt større også

Jeg er uenig angående tank dilemmaet i Beta'n. Tiltross for at 1 av 3 motstandere var engineers, og flagga er sentralisert. Var det rimelig lett å slå dem ut med tank shells og rask switching til MG. Jeg ble aldri slått ut fra luftstyrker. Jeg klarte derimot å skyte ned 4 helikoptre, med MG'n på tanken. Det finnes derimot noen kritiske punkter hvor det er større risiko for å bli slått ut enn andre. De grønne feltene, markerer hvor jeg selv ble tatt ut av fotsoldater.

- Mellom Hilltop <B> og Checkpoint <D> er det et kritisk område for tankcrews da det finnes mangeskjulesteder og veien er smal... Du vet aldri hva som kan lure der, i mitt tilfelle dukket det opp 4 engineers, og det endte dårlig.

- Ble også tatt ut av C4 i Forest <C>. Det er egentlig idiotisk å kjøre tanks nere i skauen der. Man har så å si null sikt. Det er også kronglete å kjøre der, en med C4 tar deg lett.

- Litt sør for Forest <C> ble jeg faktisk slått ut av miner... Lurt sted å legge miner, spesielt om du starter som russer og kjøre som bare faen ned ditt og slenger et par miner. Det går så å si alltid noen Abraham tankser dundrene forbi der, og jeg var en av dem.

Caspian_border_maptg.jpg

Helikoptere var rimelig lett å få ned med MG :thumbsup:

poffroflcopter.jpg

Noen sier at tanken er en svekling, men jeg klarte i hvertfall å dominere flere runder med tanks Og jeg har generelt lite erfaring med tank fra tidligere. Min spillestil med tank var slik at det var bare å kjøre til et nytt flagg når man hadde tatt over et flagg. Møtte generelt lite motstand, prøvde selvfølgelig unngå fiendtlig tank. Ha en ekstra mann i tanken var helt klart en fordel, ting gikk mye lettere med en ekstra mann. Engineers kunne bare gå å legge seg, samme med helikoptere. En våken secondgunner er som en skytsengel han ser utenfra og har full oversikt. Redder deg fra heli, C4, miner og raketter. Fikser tanken din når det trengs osv. :yell:

Knall artikkel, men litt misvisende tittel da det helt klart var flere noobs som oppsummerte sine tanker om BF3.

Flott artikkel, deler veldig mye de tankene rundt at tanks tåler alt for lite mot stusselige rpg fotsoldater :thumbsup:

Bare meg som syns at RPG osv skade for lite?

Eller, kanskje skaden er som den bør være, men eksplosjonen og lyden kunne vært større og kraftigere imo.

Virker rett og slett litt tassent :thumbsup:

Eller, kanskje skaden er som den bør være, men eksplosjonen og lyden kunne vært større og kraftigere imo.

Jeg synes den er bra som den er nå. Både i BF42 og BF2 kunne man onehitte tanks med bazooka. Nå tåler en tanks 3-4 RPG hit... Eneste som er litt teit er at tanksen blir for fort disabled, men det gjelder forsåvidt alle kjøretøy.

Skaden mot lette kjøretøy er for liten, men for stor mot stridsvogner sjenerelt. I virkligheten kunne gjerne en M1A2 tålt 50 skudd fra slike RPG'er. Joda, nå skal vi ikke ha det helts überrealistisk heller, men jeg er for å senke skaden, og øke farten på raketten som sagt.

Wow, faktisk noen som er enige med meg ang papp-tanksen. :thumbsup:

Flott skrevet!:thumbsup: Blir morsomt fremover, masse tafs å dram på xo-mumble, etter klokka 23:00 på fredagskveldene så er det ingen som skjønner hverandre anyways^^

Jeg synes den er bra som den er nå. Både i BF42 og BF2 kunne man onehitte tanks med bazooka. Nå tåler en tanks 3-4 RPG hit... Eneste som er litt teit er at tanksen blir for fort disabled, men det gjelder forsåvidt alle kjøretøy.

i bf2? lol?

Originally Posted by zh1nt0

Hello everyone!

So, I´ve seen many threads on this forum regarding the maps and some of the flags being very close together.

- From our reports we have gathered over the years, a lot of our players are actually infantry players or prefer to play in maps with a heavy infantry focus. Also, a big part of the community also like vehicles. We don´t want to alienate anyone from any map and that is why we are going for a rather mixed setup in the bigger and also smaller conquest maps.

- Vehicles do play a large role and there are flags that are also further apart. The trick for us is not to just roll out a map for players that use many vehicles or only infantry players. The trick is to keep maintaining focus and also cadre to players who prefer either setup.

Han her har skjønt det... Zzzznork ea.uk

Ja jøss, oneshotta tanks stadig vekk jeg i BF2...etter noen andre hadde skutt den først...

i bf2? lol?

Hva slags unlock hadde du? Tactical nuke bazooka? Har aldri hørt om, sett, eller klart å ta ut ein tank med 100% hp i bf42/bf2 med 1 bazooka-rakett, det går ikkje, isåfall var det ein bug. Derimot gikk det an å ta ut tankser på 1 skudd om man kjørte tank, men kun om man traff akkurat der man skal treffe (noe som var svært vanskelig).

Tanksene i BF3 må tåle 3-4 skudd med 'bazooka'. Selvfølgelig.

Knall artikkel, men litt misvisende tittel da det helt klart var flere noobs som oppsummerte sine tanker om BF3.

:thumbsup: jeg begynner å like deg!

elsker at jeg fikk lov til å bruke det bildet av xo :thumbsup:

Det er et faktisk bildet av klanens lederskap ved deres første treff, ikke sant?

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...