Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ldd1

Regning på 17.000 O.o

Recommended Posts

Dama hadde bilen på årskontroll i helgen, fikk pappen til å kjøre bilen inn til ford sitt verksted da hun skulle til England. Mens hun var bortreist ringte verkstedet til Faren og fortalte hva som var feil med bilen etc, litt i forvirrelse svarte han at de skulle fikse det som var å fikse slik at den var i kjørbar stand. Da jeg og dama var å hentet bilen fikk vi regningen med oss i hånden og de har fikset bilen for 17.000 kr.

Det jeg da lurer på er om verkstedet har lov til å fikse bilen for 17.000 kr uten eiers tillatelse? Hun står som eier av bilen og egen forsikring. Kan vi nekte å betale? Noen som har vært borti samme problem? Bilen er verd ca. 50-60.000 og var i relativt god stand før reperasjonene, og vi er da såklart ikke interessert i å legge så mye penger i en relativt gammel bil....

:thumbsup: forstår meg ikke helt på dette å vurderer å ta meg en tur til Politiet i morgen for å sjekke hvilke rettigheter vi har. Setter pris på innputs, råd/tips:)

...

Btw FUCK Ford

Hvis ingenting spesielt er avtalt så har dem vel lov til det.

Husker med min forrige bil som var Audi så var jeg innom Audi verkstedet med den for årlig service.

Da hørte jeg ingenting før jeg skulle hente bilen, da satt det en idiot på andre siden av disken og sa med et stort smil i fjeset "Flott bil du har, det var ikke mye galt å finne her nei ! Men dyrt ble det likevel ! HA HA HA " OK ? tenkte jeg ...... så dro han fram kortmaskinen hvor det stod 13 000 kroner. Da hadde dem skiftet bremseskive på ene hjulet og rensket noe i air condition systemet.

Bilen før der igjen så skulle dem bytte forskjerm på bilen. Da sa verkstedet at "koster bare 1200kr for delen her" men regningen ble på 8000 siden dem brukte mange timer på dette og måtte valse til forskjermen >_>

Så jeg er pissredd bilverksted .......

Tror du egentlig har en god sak der, verkstedet kan ikke bare reparere bilen uten videre om det ikke foreligger en avtale med forbrukeren. Pappen skulle vel ikke gjøre annet enn å levere bilen på verkstedet som jeg forstår det, og ettersom han ikke har eierskap i bilen, så er det heller ikke han som er forbrukeren. Uansett, hør med en advokat. Masser av de som har en times gratis rådgivning og slikt. Politiet tror jeg gir en lang F. Antar dog at det foreligger en avtale av noe slag? Bestilling av kontrollen eller lignende? Da skal du berge ganske fint, men igjen, advokat. Eller tving pappen til å betale.

Håndverkerloven Kap II - Oppdraget
§ 5. Utføring og materialer.

(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.

(2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.

(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4).

§ 6. Offentlige sikkerhetskrav.

Tjenesten skal utføres i samsvar med sikkerhetskrav fastsatt i lov eller i medhold av lov.

§ 7. Plikt til å frarå.

(1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det.

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

§ 8. Unnlatt fraråding.

(1) Har tjenesteyteren ikke underrettet forbrukeren eller stanset arbeidet i samsvar med § 7, og det må antas at forbrukeren ellers hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt tjenesten, kan tjenesteyteren ikke kreve betaling i videre utstrekning enn om forbrukeren hadde latt være å bestille eller hadde avbestilt.

(2) Kostnader som ikke dekkes etter første ledd, kan tjenesteyteren likevel kreve dekket så langt det er rimelig og den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeid har for forbrukeren.

§ 9. Tilleggsarbeid.

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom

(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

(:thumbsup: prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.

(4) Om pristillegg for tilleggsarbeid gjelder § 33.

§ 10. Tiden for utføring.

(1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester.

(2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet.

Hele loven finner du her - http://www.lovdata.no/all/hl-19890616-063.html

Glad jeg kjapt lærte å styre unna merkeverksted og fant meg et anstendig bilverksted i stedet. Hadde bilen inne for en sjekk av noe mystifistisk med elektronikken for en tid tilbake, verkstedet fant ikke ut hva feilen var og jeg slapp å betale en krone. Anstendige priser ellers, og alltid god service. Fikk til&med delt opp en monsterregning da jeg hadde den inne til motorskifte. :yell:

Så for meg at forbrukerombudet var rette stedet å ta dette til. Grav til på egen hånd først, eventuelt la Whitefall over her gjøre jobben..

Er livredd dette selv. Hvem kan ut med 17.000 sånn ut av det blå? Og så vidt jeg vet så er dem kjipe med å eventuelt dele opp etc også?

For guds skyld, aldri aldri ALDRI merkeverksted, og ALLTID avtal at de skal ringe hvis prisen overstiger et visst beløp.

Så lenge faren sa i tlf at den skulle bli kjørbar så har dere imo ikke noe dere skulle ha sagt.

Med en godprat så får man som regel delt opp regninga ja. kjørte en 2002 Audi 1.9 tdi A6 i stein her for et år siden. regninga ble stor, men de var villige til og dele den opp i 3 deler:) Men aldri morsomt med bilverksted:( greieste dealen er at de ringer deg og forteller omfanget og at du da får en fastpris på hele rep.

Den der kommer man ikke unna så lenge det ikke er avtalt noe på forhånd. "Kjørbar stand" betyr for en mekaniker "fix whatever". Kjipt og sure penger tho.

Når jeg hører alle utgiftene relatert til bil er jeg faktisk glad jeg ikke har lappen en gang :thumbsup:

Så lenge faren sa i tlf at den skulle bli kjørbar så har dere imo ikke noe dere skulle ha sagt.

Slik forstår jeg det også.

De har ringt opp faren, så de har åpenbart ham som kontaktperson. Derfor, etter min forståelse, er dette ikke verkstedets problem. Det er kjipt, men det hender fra gang til gang at også vi forbrukere må ta ansvar for egne handlinger. Dersom samboeren din var i England, kunne hun avtalt med verkstedet å ringe henne. De har telefonforbindelse i England også. Eventuelt, og dette stusser jeg på hvorfor ikke, kunne du vært kontaktperson?

I dette tilfellet vil jeg tro verkstedet handlet i god tro da de snakket med faren til samboeren din.

Snakk med de om å splitte fakturaen. Evt ring banken din. Forbrukslån med nedbetaling over tre måneder så går nok det der fint.

Slikt er kjipt, men jeg er på verkstedets side i denne saken. Har de fått "go" fra kontaktperson, så er det ditt ansvar.

Kjipt, men slik er det iblant :thumbsup:

Shit, den er lei ;(

Hadde samme opplevelse med en Alfa Romeo jeg eide, der reparerte de en feil på motor de mente måtte fikses uansett.. 22k ble det.. Jippi.

Når du kjøper Alfa Romeo eller ethvert merke som forhandles av Møller, så bør man vel sette av 15.000 på konto først som sist? Og handle inn rikelig med lube.

Når du kjøper Alfa Romeo eller ethvert merke som forhandles av Møller, så bør man vel sette av 15.000 på konto først som sist? Og handle inn rikelig med lube.

Og når du kjøper Ford, er du ihvertfall sikker på at den må på verksted jevnlig.

Jeg skulle forøvrig skifte servosnekke på forden min for noen år siden ifm. EU-kontroll. Merkeverksted var latterlig dyrt, så jeg gikk til en jalla-fyr som skiftet servopumpe i stedet ... 4000 for å skifte en del som ikke var ødelagt, og jeg var så noob at jeg ikke kom på å klage. Merkeverksted koster, men de gjør ihvertfall jobben.

Bruker kun merkeverksted på motorsykkelen, men der gjør jeg også mye selv. En av fordelene er at de stort sett alltid har deler på lager, og MC-verksteder er dyre uansett.

Med en godprat så får man som regel delt opp regninga ja. kjørte en 2002 Audi 1.9 tdi A6 i stein her for et år siden. regninga ble stor, men de var villige til og dele den opp i 3 deler:) Men aldri morsomt med bilverksted:( greieste dealen er at de ringer deg og forteller omfanget og at du da får en fastpris på hele rep.

De gangene jeg har brukt Snap Drive og Mekonomen har de alltid ringt meg og sagt fra om utgifter utover det som var avtalt på forhånd. Mener de og kan gjøre godkjente servicer. Men da jeg leverte bil hos merkeforhandler etter noen kjørte på meg bakfra, hørte jeg ikke noe før den plutselig stod der med nylakkert bakfanger (selv om jeg ba dem si fra).

Nah, man har da 5 års nybilgaranti fra både RSA og Møller nå :thumbsup:

Møller finner nok andre måter å rævkjøre kundene sine på uansett.

Ja, nei. Når snart annenhver tulling i Østlandsområdet kjører en VAG-bil så kan man vel være så drittsekk og suge penger så mye man orker uten at det gjør noe. Men men, folk er dumme og vil bedras. Sist så jeg nå at det var feil på TDI motorene deres (igjen!).

Brutalt ærlige dere må være med stakkaren da :thumbsup:

Men det er sant, om fattern har fungert som kontaktperson for bilen med verkstedet så er det nok noen som må ut med 17000 kronasjer. Kan hende dere kan dytte det over på han i bytte mot litt ufred i heimen da, men sånt blåser over. :yell: Må aldri, aldri sette inn en bil på verksted uten avtale om hva skal gjøres og i skriftlig form. Kan være dere greier å ro dere ut av det om dere kun har bestilling på EU-kontroll og intet annet i skriftlig form, iallefall prute prisen litt. Muntlige avtaler duger ikke til annet enn å krite øl av kompiser mot fagre løfter.

For øvrig, klage på at Alfa, Ford og Mercedes er dyrt i drift og ramler sammen? Dere aner ikke hva verkstedsutgifter er før dere har hatt en Chrysler. Dog ruster Mercedes mer, men det er stort sett det eneste poenget Chrysleren skal ha, ikke et snev av rust.

Må si meg enig med Zpam. Har de fått godkjennelse fra personen som er oppgitt som kontakt, så må de regnes som å ha handlet i god tro.

Og klart at 17000 er en solid sum å betale, men det er faktisk ikke mer enn du må regne med å gi for å ha bil i Norge i dag. At bilen er gammel har ikke noe å si, dele- og timeprisen går ikke ned bare fordi verdien av bilen gjør det. Spørsmålet er: hvor mye er det verdt for dere å betale for å ha tilgang til bil? Du må fort regne med en 10000+ i året i rene vedlikeholdskostnader, og det er rett og slett prisen man betaler for å ha bil. Ja, du slipper unna mye av det med nybilgaranti, men da kan du jo begynne å regne på kostnadene ved billånet i stedet.

Jeg gav selv nylig 14k for kilometerservice pluss skifte av en del slitedeler på bilen. Ja, det er relativt mye i forhold til hva bilen er verdt i rene kroner og øre, men det er faktisk ikke så mye å gi for å ha tilgang til en bil med så stor bruksverdi som den har for meg. Og skulle jeg kjøpt en ny V70, så skal jeg love at det hadde kostet meg mye mer i året enn de 10-15000 jeg bruker på vedlikehold.

Er livredd dette selv. Hvem kan ut med 17.000 sånn ut av det blå? Og så vidt jeg vet så er dem kjipe med å eventuelt dele opp etc også?
Tja. "Ut av det blå" er nå en ting, men jeg vil si at hvis man har bil og vet at det nærmer seg service og/eller EU-kontroll, så er det fornuftig å prøve å ha litt sparepenger i bakhånd. Det er selvsagt surt å slakte PC-fondet, men hvis det står mellom det og å få skifta et par morkne bremsekabler, så vet jeg hva som er livsviktig :thumbsup:

Det er selvsagt surt å slakte PC-fondet, men hvis det står mellom det og å få skifta et par morkne bremsekabler, så vet jeg hva som er livsviktig :thumbsup:

Ny pc? :yell:

Kjip regning det der ja.

Bor dere sentralt i Oslo, Stavanger, Kristiansand eller Tromsø kan jeg anbefale Bilkollektivet.

http://bilkollektivet.no/hjem.26185.no.html

Da betaler du kun for det du bruker bilen. Reperasjoner, service, forsikring, årsavgift osv. trenger man ikke tenke på.

Men det lønner seg ikke hvis du bruker bil mye.

Skal du ha service eller andre reprasjoner på bilen, eller lettere sagt ALLTID når du ringer for å bestille en tjeneste.

Husk å avtale pris. Da får du hva som skal gjøres og hva det koster på en ordre bekreftelse, som også mange verksteder nå vil at du skal signere før arbeid startes.

enkelt for deg, enkelt for verkstedet