Sign in to follow this  
Polska87

Kjøpe ny skjerm

Recommended Posts

Har nå en 32" skjerm jeg bruker som PC skjerm og synes det blir litt vel mye så skal hakke ned litt til 22" tenkte jeg. MEN er det best med en LED eller LCD skjerm og har det så mye å si om det er 2 eller 5ms respons??? Noen som har litt peil på skjerm her som kan gi råd?? :thumbsup:

Takk for tipset :thumbsup: har flere i tankene og lurer egentlig på hvor mye det har å si om det er2 eller 5ms. Er det viktig med mye mhz? Null peil på skjerm så er litt nyskjerrig.

her slenger jeg meg på, vurderer ny skjerm men vet ikke en dritt om hva som er bra og dårlig.. sitter på en 22tommer og er fornøyd med det egentlig :thumbsup:

Jeg bruker en "gammel" Asus VW222U som har 2ms og den fungere veldig bra synes jeg. For å være ærlig, er 2 og 5 ms så ufattelig fort uansett, at jeg personlig mener en bør gå for en skjerm som er bra for øynene. Lese tester og høre litt rundt. Er sikkert noen sider eller personer som har peiling på skjermer vs synd. Jeg har vært så heldig at jeg har ødelagt øynene mine og må bruke briller nå i en alder av 26 år fordi jeg helt brukte gamle "arvede" skjermer helt til jeg kjøpte Asus skjermen for tre år siden.

Tror uansett du ikke skal gå etter det billige når det gjelder en skjerm, men tenke på kvalitet.

Vil ikke si at jeg er helt enig med deg scav.

Har en billig Samsung Syncmaster som egner seg helt kurant til spilling og ikke vært plaget med den.

Pris var heller ikke poenget mitt. Poenget var at dersom valget er en dårlig skjerm som potensielt kan slite på øynene, eller en dyrere skjerm som skjermer øynene mer - bør man ikke gå for den dyre da? Øynene er tross alt den viktigste kroppsdelen for en gamer :thumbsup:

Har en billig Samsung Syncmaster som egner seg helt kurant til spilling og ikke vært plaget med den.

Pris var heller ikke poenget mitt. Poenget var at dersom valget er en dårlig skjerm som potensielt kan slite på øynene, eller en dyrere skjerm som skjermer øynene mer - bør man ikke gå for den dyre da? Øynene er tross alt den viktigste kroppsdelen for en gamer :yell:

Finnes faktisk svært gode skjermer til en ok penge, blant annet den nevnte over her, som jeg ikke vil karakterisere som dyr :thumbsup:

Finnes faktisk svært gode skjermer til en ok penge, blant annet den nevnte over her, som jeg ikke vil karakterisere som dyr :thumbsup:

Ikke missforstå meg, er ikke ute etter en krangel. Helse er bare viktigere enn lommeboken. Dersom en billig skjerm er god, så er det jo bare vinn-vinn :yell:

Ikke missforstå meg, er ikke ute etter en krangel. Helse er bare viktigere enn lommeboken. Dersom en billig skjerm er god, så er det jo bare vinn-vinn :yell:

Da er vi enige :yell: No problemo :yell:

Spørs hva du vil bruke skjermen til, Polska97.

Det første jeg tenker, er en 22-24 tommers 120hz skjerm. Billigste som er på markedet nå er vel rundt 2,5-3000 kroner for en slik skjerm. Men disse type skjermer er kun brukt av pro gamere som kjører alt av det beste i fps spill som Counter Strike osv..

Ellers koster det deg 1300kr for en 24" LCD BenQ fra komplett. Dette er vel den mest kjøpte skjermen i Norge vil jeg tro. :thumbsup:

Pris var heller ikke poenget mitt. Poenget var at dersom valget er en dårlig skjerm som potensielt kan slite på øynene, eller en dyrere skjerm som skjermer øynene mer - bør man ikke gå for den dyre da? Øynene er tross alt den viktigste kroppsdelen for en gamer :thumbsup:

da blir vel spørsmålet hva som er en god skjerm for øynene, hva er kriteriene?

hadde håpet på flere konkrete kjøpstips i tråden!

Samme her. Lurer fortsatt litt på mhz og kontrast (??) som f.eks 80000:1 eller 15mill:1

Da har jeg akkurat sendt min gamle BenQ xl2410t. Kan ikke si jeg likte bildet på dette. Liker generelt ikke bildet på en del TN-paneler. 120Hz er noe jeg aldri merket forskjellen fra 60Hz på egentlig (don't believe the hype!). Fabrikkinnstillingene er jævlige mhp farge, kontrast og sortnivå. Settingen "sRGB" med en del nedtoning av bildet fungerte greit. I tillegg er belysningen på den ujevn (det sees godt når skjermen viser et helt svart bilde - det er veldig mye lysere langs kantene av skjermen).

Men jeg skal tilbake til s-ips. Flotte farger og suveren innsynsvinkel. Jeg plages ikke med "etterslep" eller "ghosting" på disse skjermene. Så jeg har nå bestilt meg en HP ZR24W. Det er egentlig en litt mer proff / arbeidsskjerm enn en ren gamerskjerm. Men det er sånn jeg liker det. :thumbsup: Ikke minst er den supergod for øynene å se på.

Da har jeg akkurat sendt min gamle BenQ xl2410t. Kan ikke si jeg likte bildet på dette. Liker generelt ikke bildet på en del TN-paneler. 120Hz er noe jeg aldri merket forskjellen fra 60Hz på egentlig (don't believe the hype!). Fabrikkinnstillingene er jævlige mhp farge, kontrast og sortnivå. Settingen "sRGB" med en del nedtoning av bildet fungerte greit. I tillegg er belysningen på den ujevn (det sees godt når skjermen viser et helt svart bilde - det er veldig mye lysere langs kantene av skjermen).

Men jeg skal tilbake til s-ips. Flotte farger og suveren innsynsvinkel. Jeg plages ikke med "etterslep" eller "ghosting" på disse skjermene. Så jeg har nå bestilt meg en HP ZR24W. Det er egentlig en litt mer proff / arbeidsskjerm enn en ren gamerskjerm. Men det er sånn jeg liker det. :thumbsup: Ikke minst er den supergod for øynene å se på.

Trodde ikke du spillte på noe mindre enn 30" jeg sadolf^^

Uansett når denne tråden er igang. er på utkikk etter god skjerm. har hatt 3 stykk BenQ 2411 hd skjermer til nå, de er på tur ut døra. Vurderer sterkt og gå opp til 27" noen som har prøvd noen gode skjermer på 27" Vil også gjerne tilbake til 1920 x 1200 oppløsning da dette har sin sjarm.

Jeg sikler litt på denne som neste skjerm:

Dell 27" LCD Wide Ultrasharp U2711 Sort 2560x1440

Ganske nice oppløsning og ikke så gal pris. Tror 27" er grei størrelse for den oppløsningen, 1920x1200 passer vel egentlig bedre til 24". Ser ut som den har klart seg bra i tester også.

Liker generelt ikke bildet på en del TN-paneler. 120Hz er noe jeg aldri merket forskjellen fra 60Hz på egentlig (don't believe the hype!).

Er enig at fargene ikke er så bra, men at du ikke merker forskjellen på 60 Hz og 120 Hz er ganske utrolig. Kjøpte selv Benq XL2410T på timesalg her om dagen og jeg merket en forskjell (særlig i spill der jeg har høy fps, CSS f.eks) så å si med en gang. Kan anbefales hvis trådstarter ser etter en ren gaming-skjerm.

120hz synes nå jeg er et must når det kommer til spilling. Overgangen fra 60 til 120hz er som natt og dag, det forutsetter selvfølgelig at du har litt flere frames enn 60 da... Spiller cod 4 med 350 frames, og 120hz, flyter veldig fint. Kommer til å kjøpe inn ny(e) skjermkort til jul, for å få 120 frames + i bf3, så eg kan få brukt vsync.

Så hvis du skal ha en GAMING skjerm, så ville jeg gått for en god skjerm med 120hz, skal du derimot ha en film/bilde behandling skjerm, så ville eg gått for noen med høy kontrast, lav svart nivå og gode farger.

Til de som lurte på 2ms mellom 5ms, så merker du som oftest ikke forskjell før du går opp i 15-20ms. Det du derimot merker forskjell på er antall hz skjermen har.

Angående 80000:1 i kontrast og 15mill:1, så er det dynamisk kontrast det er snakk om, altså hva den av og til kan prestere etter den har justert seg inn, altså ved en lengre lys eller mørk scene. Den dynamiske kontrasten bruker altså noen frames på å justere seg inn, dynamisk kontrast sier altså egentlig lite. Det du heller bør se etter er "vanlig" kontrast (ligger fra 200-2000:1) altså det hviteste hvite og det svarteste svarte skjermen viser jevnt over.

Benq xl2410t. Har den selv, utrolig god skjerm med 120hz, 2ms, led, osv. http://apcmag.com/first-look-the-benq-xl2410t-.htm
hvilken skjerm har du da godbear?

Sitter med to skjermer, en Benq xl2410t som jeg bruker til spilling, film, Photoshop osv... og en gammel Samsung SyncMaster 710n fra 1942 dagene som blir brukt til ventrilo osv..

Sitter med to skjermer, en Benq xl2410t som jeg bruker til spilling, film, Photoshop osv... og en gammel Samsung SyncMaster 710n fra 1942 dagene som blir brukt til ventrilo osv..

Men vil du ikke helst ha 1920x1200 til gaming?