Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
kiwer

Norsk særemne

Recommended Posts

ikke BF3, FIFA! haha :yell: Skippertak ftw!

FIFA? Men det spillet kom jo ut for minst ti år siden... Hvordan kan det ha vært så spennende å spille denne uken? :thumbsup:

Edit: Sorry, du mener du spilte FIFA med den nye skin-packen?

ikke BF3, FIFA! haha :yell: Skippertak ftw!

FIFA? Men det spillet kom jo ut for minst ti år siden... Hvordan kan det ha vært så spennende å spille denne uken? :thumbsup:

Edit: Sorry, du mener du spilte FIFA med den nye skin-packen?

Ja, sorry. burde utdype meg bedre.

spilte FIFA 12 :yell:

Læreren i meg gremmes...........

Skjønner jeg godt. Jeg mener, det er det faktum at vi kjører særemner i norsk skole du gremmes over, ikke sant? Det tåpeligste og dårligste forsøket på akademia jeg har vært borti, prosjekter på ungdomskolenivå holder jo ofte en høyere standard :thumbsup:

Læreren i meg gremmes...........

Skjønner jeg godt. Jeg mener, det er det faktum at vi kjører særemner i norsk skole du gremmes over, ikke sant? Det tåpeligste og dårligste forsøket på akademia jeg har vært borti, prosjekter på ungdomskolenivå holder jo ofte en høyere standard :thumbsup:

Det holder ikke å skylde på lærere eller systemet her. Åtti prosent av videregående-elever er slasker. Du har de kule, som bruker tiden på fotball, moped og CS. Du har nerdene, som spiller Battlefield, Starcraft og LoL, og du har outsiderne, som røyker hasj, hater systemet og spiller Solitaire. Så har du de 10 prosentene som er genuint interessert i ett eller to av fagene på skolen, og til sist de 10 prosentene som skal bli leger. Samme for jenter, men da sminke, gutter med moped og World of Warcraft.

Altså kunne 80% av elevene like gjerne latt være å gå på skole, for de skal bli flyvertinner og ansatte på Rimi uansett. Det burde finnes et alternativ for de 20 prosentene som enten er interessert eller ambisiøse, men neeei, eliteskole er så fælt, se bare på snobbene i Frankrike (uaktet at Frankrike produserer banebrytende forskning innen alle felt, mens Norge stort sett bare produserer hemoroider).

/rant

Reinsdyr: Jeg skylder ikke på systemet, jeg snakket dritt om særemnet i faget norsk på videregående skoler i Norge. Resten av den debatten du legger opp til, er en debatt hvor jeg kan se vi ville vært enig uansett.

2. og 3. gym gjorde jeg ikke lekser én eneste gang (innleveringer/større oppgaver unntatt siden de er obligatoriske). Fikk omtrent like mange femmer og firere, noen seksere (hovedsakelig språkfag) og en/to treere og én 2'er (matte). Smart? Nope, men jeg ble veldig tidlig skolelei og kjedet ræva av meg. Kunne jeg fått bedre karakterer og høyere snitt hvis jeg bare tvang meg til å "like" skolearbeidet de delte ut? Joda, det kunne jeg sikkert, men å gjøre ting som kjeder meg og jeg misliker fungerte ikke for meg.

Skole var alltid dølle saker for min del og egentlig kun en sosial møteplass. Jeg likte derfor særemnet (og andre prosjektarbeid) fordi da fikk jeg faktisk lov til å fordype meg i noe jeg selv faktisk fikk lov til å velge. (Betyr ikke at jeg mislikte fagene noe spesielt, med mulig unntak av matematikk. Matte og meg ble aldri venner. Likte vel språk, biologi og kjemi best.)

Mitt særemne i norsk ble en analyse om forskjellene mellom Are Kalvø ("Men fjernkontrollen min får du aldri") og Odd Børretzen (en i "skjærgårds-trilogien", husker ikke hvilken). Ble en 4+ og jeg var fornøyd med det.

(...) vanskelig og skrive 5-10 sider om en kort og ganske lettlest bok. det er jo ikke så veldig mye som skjer i den boken(...)

Ehhh....

-JO! DET er det. MYE som skjer, altså.

Men du tar vel ikke det? For du er Super? Og naiv...?!

;-)