Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Its a war out here

Stæsj til hybel

Recommended Posts

Hei kjære bf.no

Jeg er i ferd med å bli voksen gutt og planlegger sånn smått å skaffe meg egen hybel. Etter neste sommer færer jeg til Trondheim by for å studere der. Jeg fikk tidligere i måneden en ahà opplevelse når det kommer til ekstremt kjipe og lite gjennomførte hybler. På grunn av det har jeg begynt å planlegge noen småting jeg må skaffe meg før flyttestriden er her.

De tingene jeg allerede har skrevet ned er platespiller, greit lydanlegg, data, liten server.

Kom gjerne med kule/smarte/gjennomførte ting. Keep in mind at jeg mest sannsynlig får meg et lite kott på rundt 20 kvadrat.

PS: Jeg er klar over at taken lagde en liknende ståd for noen år siden, men det ble for mye babel om diskolys og fitte den gang. Så jeg prøver igjen! Keep em comming

Må bare anbefale deg å gå til anskaffelse av en stk. discokule, da helst 50cm i diameter. Disse discokulene har stor fitte-appeal og du vil nærmest bade i kuse.

Hei kjære bf.no

Jeg er i ferd med å bli voksen gutt og planlegger sånn smått å skaffe meg egen hybel. Etter neste sommer færer jeg til Trondheim by for å studere der. Jeg fikk tidligere i måneden en ahà opplevelse når det kommer til ekstremt kjipe og lite gjennomførte hybler. På grunn av det har jeg begynt å planlegge noen småting jeg må skaffe meg før flyttestriden er her.

De tingene jeg allerede har skrevet ned er platespiller, greit lydanlegg, data, liten server.

Kom gjerne med kule/smarte/gjennomførte ting. Keep in mind at jeg mest sannsynlig får meg et lite kott på rundt 20 kvadrat.

PS: Jeg er klar over at taken lagde en liknende ståd for noen år siden, men det ble for mye babel om diskolys og fitte den gang. Så jeg prøver igjen! Keep em comming

Mitt råd er: Tenk på hva du faktisk kommer til å bruke hybelen til. Jeg har bodd på 20 kvadrat de siste 7 årene (omfg), og jeg har funnet noe som fungerer for meg. Jeg har stappet inn de tingene man trenger for å ha det bra alene eller +1 (dobbelseng, sofa, pc), men jeg har ikke komfortabel sitteplass til mer enn 2. Hvis jeg skal sosialisere, tusler jeg til byen.

Alternativt kan du halvere sengen og ha ekstra stol (slik har jeg hatt det i perioder), men en ting jeg ikke kan anbefale, er sofesofa. De er ukomfortable, og man gidder aldri rydde dem med mindre man vet det kommer folk.

Du må ofre noe når du bor på 20kvm, og jeg har valgt å ofre mulighetene for å underholde til fordel for komfort.

Kjøp god PC-skjerm, og bruk den i stedet for TV.

Ja, jeg tenkte på en sånn løsning der man løfter senga oppunder taket og evt har en kontorplass under. Skal se om jeg finner bilde eller noe slikt av det jeg tenker på.

Noe sånn som dette. s8-9

Når man flytter ut av gutterommet og inn i egen hybel finner man ut at det er himla mange ting man har tatt for gitt. Bare så enkle ting som ostehøvel, stekespade, rett og slett kjøkkenutstyr. Håndklær og gudvethva.

Ta deg en skikkelig runde på Ikea e.l. og handle inn en god forsyning av "dagligdagse" ting. Ja, det blir fort mer enn hva dataen din koster.

Ellers kan du alltids se på "gibort" på finn.no, folk gir vekk rimelig bra ting altså som kan være greit om det er første gangen man flytter hjemmefra.

Det er også viktig å kjøpe ting du trenger, og ikke ting du tror du trenger. Ikea selger hybelsett typ "2400 KJØKKENDELER I ETT! NÅ 399!" og disse er stort sett full av ekstradeler du ikke trenger. Kjøp det du trenger i starten - ei gryte og ei stekepanne. 2 tallerker og 2 skåler og 2 kniver og 2 gafler. Så kan du heller kjøpe ting etterhvert som du ser du trenger dem. Kjøp en bolle om du vil lage salat, eller litermål om du begynner å lage mye mat, og trenger helt nøyaktig mål. Men du trenger jo aldri en "10målekopper i ett" sett uansett.

Om du holder nede antall stasj og ting både på kjøkkenet og ellers, så gjør du det veldig mye lettere for deg selv. Ikke bare blir det mye lettere å holde rent, og å rydde, men det blir lettere å flytte på når du flytter ut. Og du kommer til å flytte mye, så det er ganske essensielt. :lol:

Skal du kjøpa gryter og steikepanne så for guds skyld kjøp det i TEFLON! (og eit sett redskaper i tre eller plast. metall og teflon er nogo)

Første veka eg var på hybel kasta eg 2 gryter (i stål eller aluminium) fordi maten var brent så mykje i botn

Jeg derimot råder til å ligge unna teflon. Dårlig erfaring der da maten smakte teflon etter at det ble en ripe i panna. Smitter litt over i maten kan det gjøre da. Beste tipset er å ikke brenne maten i utgangspunktet :lol:

Om det er enkelte ting man trenger så skader det sikkert ikke å legge det ut her heller. Noen av oss er godt etablerte og har samlet opp ganske mye stæsj som vi sikkert kan gi bort eller selge billig til en nyetablert gamer-kollega. :lol:

Selv er jeg vel der at jeg har det meste jeg strengt tatt trenger, så jeg driver og oppgraderer til mer fancy shit. Da blir det rett som det er fullt brukbare ting til overs som jeg selv ikke har bruk for lengre.

Jeg derimot råder til å ligge unna teflon. Dårlig erfaring der da maten smakte teflon etter at det ble en ripe i panna. Smitter litt over i maten kan det gjøre da. Beste tipset er å ikke brenne maten i utgangspunktet :lol:

Man må ha 2 (helst 4) stekepanner: En non-stick (teflon eller tilsvarende) til egg og div annet som lett setter seg fast, og en jernpanne til resten. Når jeg skriver helst 4 i parentes så er det fordi man, hvis man har plass til det, også bør ha en sauté-panne og en grillpanne. Man kan seff også utvide dette med en liten "enmannspanne" (for f.eks å lage omelett til én person uten at det blir millimetertynn).

Når det gjelder kjeler så er det absolutt å anbefale å røre flittig, slik at maten ikke brenner seg. En ting er at kjelen/gryten blir ødelagt eller vanskelig å gjøre rent, men en annen ting er at maten smaker dritt når den blir brent... og brent blir deg like gjerne i en teflonkjele, selv om det er lett å "røre løs" det brente. Mitt tips er at kokken alltid bør få et glass vin og godt selskap på kjøkkenet. Da slipper han/hun å gå inn i stua for å sosialisere, og dermed glemmer man heller ikke å røre. :lol:

men en ting jeg ikke kan anbefale, er sofesofa. De er ukomfortable, og man gidder aldri rydde dem med mindre man vet det kommer folk.

Why? Er mange behagelige sovesofaer der ute ,som er både gode å sove på og å sitte i.

Utrolig plassbesparende er det og,hvis man ikke har soverom.

Anbefaler med sjeselong.

Man må ha 2 (helst 4) stekepanner: En non-stick (teflon eller tilsvarende) til egg og div annet som lett setter seg fast, og en jernpanne til resten. Når jeg skriver helst 4 i parentes så er det fordi man, hvis man har plass til det, også bør ha en sauté-panne og en grillpanne. Man kan seff også utvide dette med en liten "enmannspanne" (for f.eks å lage omelett til én person uten at det blir millimetertynn).

Når det gjelder kjeler så er det absolutt å anbefale å røre flittig, slik at maten ikke brenner seg. En ting er at kjelen/gryten blir ødelagt eller vanskelig å gjøre rent, men en annen ting er at maten smaker dritt når den blir brent... og brent blir deg like gjerne i en teflonkjele, selv om det er lett å "røre løs" det brente. Mitt tips er at kokken alltid bør få et glass vin og godt selskap på kjøkkenet. Da slipper han/hun å gå inn i stua for å sosialisere, og dermed glemmer man heller ikke å røre. :lol:

Dette har så lite å gjøre med vanlig hybelliv at jeg er imponert. :lol:

Stekepanne til hybel: Kjøp den billigste du finner, for de du bor med kommer til å brenne fast bacon klokka fire om natta, og deretter spise driten rett ut av panna med kniv og gaffel. (Eller du selv kommer til å gjøre det. :lol:)

ghad har skjønt det :lol:

forøvrig enig i at man bør velge mellom partyunderholdningbule og komfort. Personlig mener jeg trhm er en eneste stor partybule, en harry en også, så sats heller på komfort med dobbeltseng og litt stearinlys til kosen som kommer etterpå.

Dette har så lite å gjøre med vanlig hybelliv at jeg er imponert. :lol:

Stekepanne til hybel: Kjøp den billigste du finner, for de du bor med kommer til å brenne fast bacon klokka fire om natta, og deretter spise driten rett ut av panna med kniv og gaffel. (Eller du selv kommer til å gjøre det. :lol:)

hehe... glemte kanskje bort at jeg satt i en hybeltråd :lol:

Men jernpanne er genialt i så måte. Den går ikke i stykker, og man kan vaske den med stålskrubb om det har satt seg for ille fast. Må bare bruke tilstrekkelig med smør når man steker egg så går det bra. Dessuten er den fin å slå folk i hodet med om de oppfører seg dårlig på nachspiel. :lol:

Faktisk noen gode poeng! Erfaring tilsier altså at enten går du for en teflonpanne til 69,- fra Nille, eller så kjøper du en god jernpanne. :lol:

Massevis av råd her, men det viktigste å vite for oss rådgivere er hvorvidt du tenker deg å bo alene eller i kollektiv. Kollektiv har ofte det som trengs av kjøkkenutstyr og gjerne også møblerte felles- og soverom, så innkjøpslista blir betydelig kortere og begrenser seg stort sett til det en selv trenger for å overleve i hverdagen, eller som mangler i fellesrom. På egen hybel blir lista lengre, men til gjengjeld får du ha tingene dine i fred. Holder på å flytte inn i leilighet nå, og mye av det som ble kjøpt til hybelen er bra nok til å kunne brukes videre der. :lol:

Og som sagt, Ikea er en hybelboers beste venn!

Bodde selv alene på hybel i Trondheim (delte gang og bad med en annen, men hadde eget kjøkken), denne var delvis møblert og på 25 m2. Supplementerte med egen seng, stuebord med hyller under (MEGET nyttig!) minikomfyr/stekeovn og fryser (tro meg, kjøleskapfrysere i hybelkjøkken fungerer IKKE). Kunne også ha bedre kjøkkenredskaper (f.eks. skikkelig teflonpanne og grytesett) siden ingen andre brukte kjøkkenet. Internett var totalt ubrukelig (sikkert noen som husker klaginga mi i BF2 første året :lol: ), så etter et år leide jeg faktisk inn montører som la kabel ned til hybelen min slik at jeg fikk egen linje. Koster litt, og man får større internettregning i måneden, men så til de grader verdt det om man setter pris på raskt og stabilt nett. Kunne også halvere regninga mi ved å dele nettet mitt med hybelnaboen, vel vitende om at nabos nettbruk var av den beskjedne sorten. :lol:

Sadolf daa! Kan ikke ha seng med vanskelig access. Blir noe dritt å måtte dytte kveldens fangst opp dit :lol: Men fin link, sto mye smart der.

1 - du kan pule på sofaen

2 - la dama gå opp først så du kan inspisere bakspeilet - poke poke

men en ting jeg ikke kan anbefale, er sofesofa. De er ukomfortable, og man gidder aldri rydde dem med mindre man vet det kommer folk.

Why? Er mange behagelige sovesofaer der ute ,som er både gode å sove på og å sitte i.

Utrolig plassbesparende er det og,hvis man ikke har soverom.

Anbefaler med sjeselong.

Name one...

mor di.

STUF GINGER

Ikke kjøp deg en pc skjerm.

Men heller en stor tv du kan bruke til alt :lol:

Lavoppløst TV? Selvetes Futt Bucking Hait å sitte langt unna en tv og surfe / jobbe...

Ikke kjøp deg en pc skjerm.

Men heller en stor tv du kan bruke til alt :lol:

This.

Sitter selv på en 42" og koser meg med 1920x1080. Både mus og tastatur er trådløst.

Etter jeg gjorde den switchen (først med en 32" Bravia) for noen år siden går jeg ALDRI tilbake til en jævla 17"/19"/21" skjerm. Ikke faen....

Er digg å ha alt på én skjerm. Pc, Xburk og blu-ray :lol: