Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
scavenger

Fargefulle krasj

Recommended Posts

Har et skjermkort du kan låne Scav, er et AMD HD5770 ca. 1 år gammelt. :lol:

Sidespor @Avean
Hadde han hatt garanti så kunne han enkelt og greit tatt det innom butikken han har kjøpt den hos og få det fikset, med en reklamasjon så er det en klage rett mot produsent. Tar lengre tid (gjerne 1 måned) og hvis produsent mener det ikke skyldes noe feil med produksjonen av kortet så må kjøper dekke feiltestingen.

Har ingenting med butikker som prøver å lure deg, sånn er det bare.

Tipper noen har jobbet på Elkjøp eller Expert, for det der er 100% tull og fjas. Produsent og leverandør er ikke part i en handel mellom et utsalgssted og en forbruker, så hva som skjer i mellom de tre profesjonelle partene i handelen er revnende likegyldig. :lol: Men i praksis er det allikevel slik at de tre leddene i salgskjeden ofte krangler seg imellom om hvem som skal bære kostnaden når de ikke kan klandre kunden for feilen som har oppstått. Også virker det som om de forsøker å utmatte kunder med fjas og tull 2.0, slik at mange faktisk gir opp og kjøper ny vare. Men, loven er soleklar, utsalgsstedet bærer all risiko sålenge de ikke kan klandre kunden, får de ikke oppgjør fra leverandør eller produsent må utsalgsstedet selv bære kostnaden for omlevering eller reparasjon.

Såvidt meg bekjent er det heller ikke avgjørende at produsenten sier de ikke har gjort noe feil, utsalgsstedet må bevise at varen er blitt feil brukt eller utsatt for noe den ikke er laget for. Bevisbyrden ligger derfor på utsalgssted(evnt. service-verksted/produsent), ikke forbruker. Rene slitedeler har litt andre regler, men er vel ikke så mange åpenbare slitedeler på et skjermkort...

Sidespor @Avean
Hadde han hatt garanti så kunne han enkelt og greit tatt det innom butikken han har kjøpt den hos og få det fikset, med en reklamasjon så er det en klage rett mot produsent. Tar lengre tid (gjerne 1 måned) og hvis produsent mener det ikke skyldes noe feil med produksjonen av kortet så må kjøper dekke feiltestingen.

Har ingenting med butikker som prøver å lure deg, sånn er det bare.

Tipper noen har jobbet på Elkjøp eller Expert, for det der er 100% tull og fjas. Produsent og leverandør er ikke part i en handel mellom et utsalgssted og en forbruker, så hva som skjer i mellom de tre profesjonelle partene i handelen er revnende likegyldig. :lol: Men i praksis er det allikevel slik at de tre leddene i salgskjeden ofte krangler seg imellom om hvem som skal bære kostnaden når de ikke kan klandre kunden for feilen som har oppstått. Også virker det som om de forsøker å utmatte kunder med fjas og tull 2.0, slik at mange faktisk gir opp og kjøper ny vare. Men, loven er soleklar, utsalgsstedet bærer all risiko sålenge de ikke kan klandre kunden, får de ikke oppgjør fra leverandør eller produsent må utsalgsstedet selv bære kostnaden for omlevering eller reparasjon.

Såvidt meg bekjent er det heller ikke avgjørende at produsenten sier de ikke har gjort noe feil, utsalgsstedet må bevise at varen er blitt feil brukt eller utsatt for noe den ikke er laget for. Bevisbyrden ligger derfor på utsalgssted(evnt. service-verksted/produsent), ikke forbruker. Rene slitedeler har litt andre regler, men er vel ikke så mange åpenbare slitedeler på et skjermkort...

Sidespor @Henrix

Ikke nå lenger men har jobbet 5år i bransjen tidligere som produktsjef så vet en god del av hva jeg snakker om.

Butikken hjelper deg med en reklamasjon, aldri sagt noe annet. Jeg sier at reklamasjon dreier seg om en klage mot produsent, som produsent må godta som fabrikasjonsfeil.

Det er helt annet enn garanti. Blir det avslått så må forbruker ta kostnaden. Du har rett i at produsent ikke kan bare si at "Fant ingen feil!" men alle leverer dokumentasjon på at de har testet kortet.

Og vær så snill, drit i å tro at butikker prøver å utnytte kunder slik. Tro meg, vi tapte heller penger enn å irritere på oss kunder.

Men det er nettopp slike holdninger som du selv har at jeg aldri noensinne kommer til å ta et steg innenfor den bransjen igjen.:lol:

Takk for tilbudet, men jeg tror jeg skal klare meg. Er ikke noe stor fan av å sende ting frem og tilbake (tenk om kortet ble ødelagt!) og jeg aner ikke hvordan jeg skulle kunne gjenglede tjenesten på en ordentlig måte.

Maskinen min kjører stabilt nok nå, jeg har skrudd av alle AI-OC greiene ASUS kjører gjennom BIOS og dette har gjort maskinen veldig stabil. Merkelig hvordan den plutselig skulle bli ustabil (jeg har ikke rørt BIOS på over to år), men sånn er det vel bare. Får vente å se til i morgen hvorvidt den kjører BF3 eller ikke. Dersom det går dårlig får jeg flytte litt sparepenger og bekymre meg for ferien når den tid kommer :lol:

Om ikke noe annet, kan jeg i hvertfall spille Minecraft :lol:

Off topic:

Jeg gidder ikke bruke tid på å innbille meg at utsalgssteder er ute etter å være vennen min. Dersom dette var tilfellet ville de kastet penger etter oss og lovtekster og forbrukerorganisasjoner ville vært unødvendig.

På det bilde fra everest(?) står det at 12v er på 9v det er en smule lavt imo, kan være derfor den er stabil når du har skrudd av all overklokking ol. men ustabil når det er på. Resten av spenningene ser jo sånn tålig ut.

Har bestilt nytt skjermkort og ny psu. Den er stabil med et annet skjermkort så da antar jeg to ting. 1) skjermkortet er gåent, eller 2) strømforsyningen er gåen, men backup kortet trekker så lite strøm at psu feilen maskeres.