Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Echi Echiba

skjermkort...men hva?

Recommended Posts

Hei,

har store planer om å bygge en ny pc til BF3, men skjermkort har plaget meg en stund nå. I og med jeg ikke har vært på "pc-froten" på veldig lenge !!!

Lurer på om jeg skal gå for enten gtx 590 eller ati 6990?

En annen ting jeg lurer på:

Et stykk gtx 580 på 3072MB, tilsvarer det dèt samme som å kjøre to 1536MB i SLi ?

har også vurdert å gå for to 580's i SLi istendenfor enten 590 eller 6990 ' />

TAKK PÅ FORHÅND p

heilt uenig med jihad, men det skal eg ikkje ta her nå.

Du bør kanskje vurdere å vente litt. Trur neste generasjon skjermkort ikkje er så langt vekk, og det er fremdeles lenge til BF3 komme ut

Hei,

har store planer om å bygge en ny pc til BF3, men skjermkort har plaget meg en stund nå. I og med jeg ikke har vært på "pc-froten" på veldig lenge !!!

Lurer på om jeg skal gå for enten gtx 590 eller ati 6990?

En annen ting jeg lurer på:

Et stykk gtx 580 på 3072MB, tilsvarer det dèt samme som å kjøre to 1536MB i SLi ?

har også vurdert å gå for to 580's i SLi istendenfor enten 590 eller 6990 ' />

TAKK PÅ FORHÅND div

SLI har jeg gitt opp for LENGE siden.

Generer alt for mye varme og støy når man kombinerer to toppkort.

Angående spørsmålet ditt, så kommer det vel ann på hva du vil bruke av penger.

Personlig har jeg sluttet å kjøpe toppmodellene, da jeg synes du betaler 2k for noen FPS du reelt sett aldri har bruk for.

Eksempelvis spiller jeg med et overklokket 570 (som yter en del bedre enn stock 580) BC2 med alt på max i 1920-oppløsning.

Kortet drar dette uten antydning til å svette, og temperaturene er lave og fine.

Om jeg hadde betalt 2000,- ekstra for et 590-kort, hadde jeg ikke hatt noe utbytte av det der i alle fall.

Toppkort har noe for seg om du skal spille på 2560-oppløsning, eller med flere skjermer i eyefinity-lignende oppsett.

Ut over dette er det bortkastet penger imo, siden du uansett kommer til å oppgradere om et par år; uavhendig om du har 570 eller 590 smile.png

Oppløsningen har overraskende lite å si på FPSen, Spiller selv med oppløsning på 5040 x 1050 med alt på max med et HD6970 kort. Dette helt uten problemer smile.png

Utgør egentlig veldig lite om jeg går ned til 1680 x 1050 (testet med FPSen i CSS)

Ellers så har jeg en annen negativ ting å si om SLI/Crossfire er at det er større sjanse for noe tull med det, jo mindre komponenter som skal snakke sammen jo mer stabilt blir systemet.

Enig med Entreri. Skal du kjøre 1920 oppløsning klarer du deg fint med et 580 imho. Skal du høyere vil jeg anbefale Asus sitt 6950 i crossfire - kortet er meget stillegående og ytelsen er drøy på høyere oppløsninger (hvor single-kortene ruller av), og prisen spør du? 4K, ikke spesielt mye mer enn et 580! Det er kanskje ørlite bedre ytelse på 590/6990, men det kommer du ikke til å merke, mao. spar pengene...

Nå er ikke de nye korta t nVidia så veldig varme ei heller bråker spessielt.

Har 2stk 570gtx i sli for tilsammen 4500kr på deal.no (bråker mindre enn mitt gamle 4870 X2 med god margin), lite kan måle seg med dette sammenlignet ytelse pris uten å overklokke i et high end system.

Men 2stk 560 Ti yter bedre enn et stk 580 og koster vel mindre, en no-brianer i mine øyne.

Mener det blir litt feil å si at man ikke trenger mer grafikk ytelse, det blir jo å velge selv når man må oppgradere systemet sitt senere, kjøper man et litt overkill kort i dag hvor man kansje ikke trenger all den tilgjengelige fpsen så vil du få det om kansje bare ett år eller to.

Jeg kommer aldri til å kjøre et SLI eller crossifreoppsett så lenge microstutter fortsatt er et problem, ei heller anbefale det.

Kjøp heller et bra enkeltkort. bra tilbud http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728

Microstutter er ikke så stort problem så lenge du kan kjøre høyere fps enn refresh-rate på skjermen, men overall er jeg enig: det er generelt bedre med enkeltkort, er ikke like avhengig av drivere og profiler for full utnyttelse heller da.

På ingen måte nei - det har fortsatt bare en grafikk-prosessor vs 2 stk som kjører parallelt.

Men den har jo 3072 mb? Skjønner at det blir mer optimalt å kjøre to prosessorer HVER FOR SEG, men tenker man sparer penger ved kjøp av ett til 3072 istedenfor TO i 1500mb ish serien?

Eller så vurderer jeg bare til DICE gir ut spec's og kjøper ett som står på lista, LOL, da har jeg sikra meg tongue.png

PS! Setter stor pris på hjelp !

Edited by Echi Echiba

Du sammenligner epler og kanel. Hvor mye minne et kort har sier ingenting om hvor raskt kortet kan jobbe med dataene som mellomlagres i det minnet.

To kort med 1500 Mb minne hver vil faktisk bare kunne lagre 1500 Mb med grafikkdata (hovedsakelig teksturer), fordi kortene ikke kan dele minne, og begge kortene må ha de samme dataene tilgjengelig til å jobbe på.

Ett kort med 3000 Mb minne kan jobbe på større datasett, men for at du skal ha noen nytte av det må spillet faktisk utnytte det. Hvis ikke er det bortkasta. Og de to kortene med mindre minne vil kunne jobbe raskere på de dataene de har tilgjengelig, men må kanskje laste inn nye data fra systemminnet oftere.

Har ennu ikke møtt på ett spill som har brukt hele gig'en av ram på mitt skjermkort. Pluss windows 7 deler også litt system ram sammen med video ram.