Sign in to follow this  
xAncalagonx

Skjermkort kaputtski?

Recommended Posts

Har fått en del problemer med BC2 i det siste. Skjermen blir svart i hytt og gevær, og noen ganger må jeg kjøre CTRL+ALT+DEL og lukke det via Task Manager. Da er det av og til en melding som sier "Display driver has stopped responding."

Har avinstallert ATI driverne, reboota maskinen, kjørt DriverSweeper og renska filer. Reinstallert ATI CCC igjen men får fortsatt samme problemet.

Nå nettopp fikk jeg svartskjerm og spillet lukka seg av seg selv, og når jeg starta Mozilla så det slik ut (se bildet).

hardwarefeil.png

Virker som hardware feil, eller... ?

Får slike "glitcher" rundt forbi på skjermen på tilfeldige plasser. Virker ikke helt sunt tongue.png

Edited by xAncalagonx

Ja det kan se ut som det. Prøv å kjør en eller flere stresstester, de er som regel laget for å tvinge frem ustabilitet. Siden du opplever feil i windows regner jeg med det ikke er temperatur eller klock? som er feil.

Jeg overklokker som regel aldri.

Gikk inn i den der AMD Overdrive tingen og huka av "Enable AMD Overdrive" men har aldri skrudd den på tidligere.

Temperaturen ligger på 55-65 grader omtrent. Har tidligere økt hastigheten på intake og exhaust viftene i chassiset så det skal være grei temperatur generelt.

Når jeg starter PC'en dagen etterpå virker den fint. Er når jeg har spilt en stund, eller vært inne i flere forskjellige spill at den begynner å kødde seg til.

Hvilke stresstester kan jeg kjøre da? Benchmark type tester?

Får google litt rundt å sjekke.

Uansett ble jeg så forbanna at jeg bestilte ett nytt GTX590 kort, men det kommer ikke på lager før uti neste uke. Har fått nok av dette AMD/ATI opplegget.

Kommer vel helt ann på hvor mye ventilasjon det er i kabinett og hvor varmt det er på rommet.

55-65 idle grader er kanskje normalt om han bor i Afrika en plass. Om kortet er støvete har det ingenting å si hvor varmt rommet er eller hvor godt ventillert.

Nå skal det være nevnt at 55-65 grader er etter at det har stått på en stund og etter en del spilling.

Har egentlig aldri sjekka temperaturen i CCC rett etter at jeg har starta opp maskinen om dagen.

Får vel ta en runde med støvsugeren. Det skader jo aldri. Maskinen står på gulvet også, noe som ikke er helt optimalt med tanke på støvansamling.

Forhåpentligvis får jeg inn det nye kortet i slutten av denne uka, eller iløpet av neste uke. Er ikke noen kløpper på hardware og slik, men merka meg at GTX590 trenger 8 pins power, mens det jeg har i nå kun har en 6pins power tilkoplet...

Må jeg til med ny powersupply, eller finnes det overganger eller lignende for å få 8pin tilkopling?

Litt dritt hvis jeg får hjem nytt kort og må røske ut powersupply i neste omgang pga feil powertilkoplinger.

mitt skjermkort ligg på 66grader idle. dette er heilt vanlig idle temperatur for nye skjermkort. skjermkort sin smerteterskel er ca 120grader, så skal MYKJE til før varme blir eit problem

som eg sa: prøv furmark for å sjå maxtemperatur samt sjekke stabilitet

mitt skjermkort ligg på 66grader idle. dette er heilt vanlig idle temperatur for nye skjermkort. skjermkort sin smerteterskel er ca 120grader, så skal MYKJE til før varme blir eit problem

som eg sa: prøv furmark for å sjå maxtemperatur samt sjekke stabilitet

wait what?...66 grader er normalt? Aldri i mitt liv har en slik idle temp vært normalt. Mitt NYE skjermkort idler på 30 i disse dager. Og går aldri over 70 på load.

Om det går over 50 når det idler skal det taes ut å renses i alle fall.

not bad når mine ligger på 33°C med vannkjøling. Skal ikke så mye til før skjermkort i dag blir veldig varme. Er kabinettet et av de lydisolerte blir alle komponentene ekstra varme. Skader aldri å rense PCen da, så du må bare gjøre det og sjekke temperaturen igjen.

det er heilt vanlig med mellom 40 og 60 grader idle. alle skjermkort har ein vifteprofil i bios som seie kva temperatur det skal ligga på. på idle går vifta veldig seint, og lar temperaturen sige. når det blir load lar skjermkortet temperaturen gå opp til ca 80grader og så begynner vifta å gå.

har støvfilter, så treng ikkje rensing her i gården. rommet blir dog veldig fort varmt når eg game, som påvirke temperaturane.

Dersom eg legge inn ein eigen vifteprofil for å ha lågare idletemp går vifta mykje meir aggressivt, som ikkje er ønskelig.

dersom du har 30grader idle har du enten eit veldig svakt kort, mykje viftestøy, vannkjøling/annan 3-parts kjøling eller 0 grader på rommet ditt.

Har helt normal romtemp+ en Gigabyte GTX 560ti Windforce. Bråker ikke heller. Spilte nettopp en time TF2, og tempen gikk ikke over 55 grader.

Nettopp kommet hjem.

Spratt opp kassen og renska for støv, men det var faktisk ikke så mye.

Det som er litt betenkelig er at begge ATI korta ligger rygg i rygg med bare 2-3mm klaring mellom korta og vifta for det ene kortet blir jo da mer eller mindre tetta igjen av det andre kortet.

Fikk ihvertfall renska opp vifter og diverse så får vi se hvordan det går.

Worst case så er ikke GTX590 langt unna nå og da blir det bare ett kort og ikke to i crossfire.