Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Vafflus_Slappis

Terror i "trygge" Norge?

Recommended Posts

Han er som han er pga miljøet han har levd i. Måten hjernen hans fungerer på er et resultat av mennesker rundt han. Man kan peke på valg han har tatt, men det er vanskelig å si at han med god viten gjorde ondskapsfulle valg for å bli gærn i huet. å si at han er gjennomført ond er en cop out. Jeg uskyldiggjør han ikke, mannen har gjort grusomme ting og samfunnet må skjermes for han, men jeg tror ikke Breivik er en ondskapsfull person, bare gal. Han valgte ikke selv å være psycho.

Så alle som gjorde tilsvarende ting i f.eks Srebenica og Rwanda var gale?

Eller er mennesker generelt i stand til å gjøre sånne ting bare vi blir plassert i den rette situasjonen og velger selv å faktisk gjøre det?

Han sier selv at det var verre å skyte enn å trykke på en knapp for bomben, og han sier at de første skuddene var de verste.

Høres ikke særlig gal ut.

Voldsutøvelsen han gjorde er noe han selv i fred og ro bestemte seg for, og den er han ansvarlig for. Så gjenstår det å se hvordan han endte opp med en så ekstrem virkelighetsoppfatning, som jo var det som ledet han til volden.

Temmelig mange her i landet som er uenig med innvandringspolitikk og flerkultur and what have you uten at de blir voldelige på noen måte.

Gal er et bredt begrep. Å drepe shitloads med folk var vel ganske standard back in the day, men i moderne tid tror jeg vi kan klassifisere folk som er kapabel til Å gjøre slikt gal. Det er ganske Åpenbart at mannen er gæern i hauet, selvom han sikkert er tilregnelig.

Alle er enig i at ordet gal passer på han.

Men han er en gal mann som skal i forvaring resten av livet fordi han er farlig og ansvarlig for det han har gjort, han er ikke noen syk uskyldig stakkar.

All honnør til dagbladet som har en knapp for de som vil se forsiden uten ABB-nyheter de første 30 scrollemeterne...

Flere enn meg som synes det er litt rart at media kan sitere ABB ordrett, men å få se bilder i fra rettsaken er det ikke mulig?

Er jo helt latterlig. Dette er tidenes rettsak, og en viktig del av norsk historie, å i 2012 må vi lese om dette i stedet for å se hva som virkelig skjer. Tragisk!

Alle er enig i at ordet gal passer på han.

Men han er en gal mann som skal i forvaring resten av livet fordi han er farlig og ansvarlig for det han har gjort, han er ikke noen syk uskyldig stakkar.

Selvsagt, jeg mener jo også at han må fengsles resten av livet, poenget mitt er mer at jeg forstår ikke hvorfor han skal demoniseres.

Slenger meg forøvrig på dette med sensuren - latterlig. Jeg vil se på talen hans ffs!

Gi deg a. Han er ikke gal i den forstand at han er utilregnelig eller ikke bevisst på hva han gjorde. Selvfølgelig er han "gal" pga. det han gjorde, men han er og var bevisst på hva han gjorde så selvfølgelig kan han hates for det han gjorde. Det er ikke så enkelt og erklære han enten gal eller pure evil. Det er flere nyanser enn svart/hvitt.

Sensuren er helt latterlig. Som vafflus sier: Det siteres akkurat nå LIVE, ord for ord. Hadde jo ikke gjort noe som helst å ha lyd og bilde.

Sensur er så :dry:

Så alle som gjorde tilsvarende ting i f.eks Srebenica og Rwanda var gale?

Eller er mennesker generelt i stand til å gjøre sånne ting bare vi blir plassert i den rette situasjonen og velger selv å faktisk gjøre det?

Han sier selv at det var verre å skyte enn å trykke på en knapp for bomben, og han sier at de første skuddene var de verste.

Høres ikke særlig gal ut.

Voldsutøvelsen han gjorde er noe han selv i fred og ro bestemte seg for, og den er han ansvarlig for. Så gjenstår det å se hvordan han endte opp med en så ekstrem virkelighetsoppfatning, som jo var det som ledet han til volden.

Temmelig mange her i landet som er uenig med innvandringspolitikk og flerkultur and what have you uten at de blir voldelige på noen måte.

Bra innlegg. Veldig enig.

Ah ghad-edit.

Selvsagt må han holdes ansvarlig for det han har gjort - det er jo ingen andre som har gjort det. Men faktum er jo at han har en virkelighetsoppfatning som legitimerer det han har gjort - det var jo derfor han gjorde det. Og det er vanskelig å holde han ansvarlig for virkelighetsoppfatningen hans. å være sint og hate fyren og konkludere med at han er pure fucking evil er et enkelt svar på en komplisert problemstilling. Samfunnet har skapt han, og hvordan han oppfatter verden er ikke hans egen feil.

Drozo: Jeg vet ikke om du har et problem med hvordan jeg bruker begrepet "gal", men poenget er at mannen åpenbart har et forvridd verdenssyn. Jeg sier ikke "gal" & put a stamp on it, men jeg tror det er der det ligger, ikke at han er pure evil. Det er du sikkert enig i.

Jeg forstod det slik at du enten mente at han var gal som i: "stakkars man, han er jo syk".

Forstår nå at det ikke var slik du mente det :)

Tror (merk tror :p) jeg er enig i at sensuren har gått en smule for langt. Man burde hatt en ordning hvor alt var tilgjengelig i sin helhet, uten at man pushet dette på forsiden/i beste sendetid. Altså, at man tok hensyn til de berørte i saken så de kan slippe å få hele greia i trynet, samtidig som det var mulig å finne for resten av oss.

Er vel ganske greit bevist at mennesker genrelt sett er i stand til å gjøre uhyrlige ting i en del situasjoner. Det vanligste er vel gjennom systematisering som gjør ansvarsfraskrivelse lettere.

Tror (merk tror :p) jeg er enig i at sensuren har gått en smule for langt. Man burde hatt en ordning hvor alt var tilgjengelig i sin helhet, uten at man pushet dette på forsiden/i beste sendetid. Altså, at man tok hensyn til de berørte i saken så de kan slippe å få hele greia i trynet, samtidig som det var mulig å finne for resten av oss.

Er da virkelig en av/på knapp på tven til folk?

dessuten, mange av de berørte er jo der selv å hører hva han har å si....

Mange, men ikke alle. Og man kan ikke kreve at berørte skal være nødt å isolere seg fra samfunnet for å slippe å få de værste detaljene slengt i trynet. Men det betyr jo ikke at man ikke kan la det være tilgjengelig for de som ønsker å oppsøke informasjonen.

Litt som skattelistene, egentlig :p

Er viktigere og ta hensin til de pårørte enn oss som ikke er dirkete berørte. Kunne tenkt meg og sett og hørt mer kanskje. Men har ingen problemer med og akseptere og forstå at de gjør det slik. Er vel egentlig ikke noe som heter at det er noe vi har "krav" på at det i det hele tatt skal sendes via TV osv. Normalt får man ikke mer enn lest i avisen med oppsummering? Dessuten får man forklaringer i pausene av folk som kan sakene sine. forteller om åssen linjer de legger seg på osv. Noe jeg føler dekker behovet mitt for hva info jeg bør og skal ha

Jeg driver for tiden å boikotter aviser fordi jeg er lei trynet til karen. Kan ikke en gang late som om jeg får til å lese utenriks saker uten at skitkallen kommer opp over alt.

Det forandrer jo ikke saken at dette er det viktigste som har skjedd i Norge siden WW2 da.

Om alt skal sensureres kunne de likegodt holdt rettsaken i indre strøk av Mongolia.

Er vel forskjell på å sensurere og det å la trynet til karen være over alt eventuelt bedre ikke la trynet være over alt. Det at man må dra til bbc eller russiske aviser for å lese utenriks blir for drøyt, men slik er det faktisk nå mens restsaken går.

Denne saken er heller ikke det viktigste som har hent med Norge siden WW2, hvis det er slik at denne saken er det så har ikke Norge som land mye å være stolt av. Hva med oljefunn, oppbygging av velferdsstaten, hjelp til andre land. Alt dette er viktigere en den karen som ikke er helt god. Hvor mange liv har ikke blitt reddet både i Norge og utlandet pga det Norge gjør og har gjort de siste årene (etter 1945), hva med de norske feltsykehusene som dro og reddet liv i Koreakrigen, er ikke dette viktigere? Er ikke det å redde liv viktig? Hva med feltsykehusene i Afrika da? Norsk medisinforskning? Hvor mange i Afrika er det ikke som får mat i magen pga norsk hjelp? Er ikke dette viktigere en restsaken til en gal massemorder? Eller er det slik at vi Nordmenn ikke lengre har noe å være stolt og glad over siden dette er viktigere en alt som har hent siden ww2? Hvis det stemmer så vil jeg si at nordmenn har dårlig holdning på hva som er viktig. Hver dag dør det utellelige mengder med barn i verden. Hvis vi hadde brukt en brøkdel av tiden vår på å hjelpe dem fremfor å høre på hvilke bøker og filmer en gal masse drapsmann liker så ville faktisk verden blitt et bedre sted.

Jeg vet ikke hvordan dere lever deres liv og skal ikke blande meg inn i det, men det som er viktig er å hjelpe til og gjøre verden til et bedre sted. Jeg gjør dette med at jeg skal dra til Afrika som sykepleier når jeg er ferdig utdannet. Hvordan dere føler at dere gjør verden bedre er opp til dere. Hvis dere ikke gjør noe så vel good for you.

Ja han skal ha rettssak slik som resten men det trengs da ikke å smøres inn over i alle kriker og kroker i samfunnet.

det å håndhilse ¨på han gir han masse av bekreftelse, han tenker vel at de respekterer meg men tør ikke å vise det åpenlyst, de tar meg i hånda og annerkjenner min innsats osv... det humane hadde vært å ikke sett på han og latt som om han ikke eksisterte i den grad det lar seg gjøre.. han har ingen rett til å være noe for noen !

hvorfor har han en forsvarer ? det er jo helt sprøtt at noen påtar seg den jobben, det er helt drøyt ! Dette er Norge, det er lov å si nei..

I norske rettssaker skal ein håndhilse. Han har ein forsvarar fordi han har rett på det, viss du er uenig i rettstaten kan du flytte til Syria, Iran, Nord-Korea osv.

http://imageshack.us/photo/my-images/198/somalia.jpg/sr=1

Det som slår meg mer og mer nå, er hvor mennesklig ABB er. Er helt enig med Torres her, jeg heller klarer ikke å aktivt hate en mann jeg aldri har møtt, selv om jeg fordømmer handlingene hans. Han er gal i form av et ekstremt selvopphøyd syn og han har konstruert et bilde av seg selv utav det. Jeg vil egentlig ikke kalle han gal på grunn av hans meninger om hvordan tilstanden i Norge er, ei faktisk heller ikke over at han har drept 77 stk. Du skal ikke lete så alt for lenge på nett før du finner flere med skremmende like meninger som ABB, og du skal lete enda mindre etter de som har utført massemord på mye mindre og dårligere grunnlag enn den ABB har i sitt hodet. Men at han har et verdenssyn jeg er klinkende uenig i, og at handlingen hans er avskyelig er jeg helt klar på. Det du kan kvalifisere han som gal på er at han følte han måtte gå til dette steg som å skyte forsvarløse ungdommer på politisk sommerleir, men som tidligere påpekt i denne tråden: Et menneske kan gjøre utrolig mye faenskap baser på egen overbevisning, påvirkning fra andre og ved egenpåvirkning. Den mennesklige hjerne er en merkelig sak og inneholder alle mulige fasetter.

Men igjen, han framstår som en helt vanlig, sårbar og en litt tragisk personlighet. Denne demoniseringen jeg ser overalt av han, denne navnekallingen og latterliggjøringen biter ikke helt på meg. Han er en mann som pisser og driter akkurat likt som alle oss andre. Han har bare et helt annet syn og handlingmønster enn resten av oss. Han er like sårbar som alle oss andre. En bitteliten del av meg har medfølelse for han, da han sitter meget alene og må leve framover med at han har tatt livet av 77 mennesker og aldri kan vende tilbake til samfundet igjen. Dette er en sak med mange flere gråtoner enn det mange svart/hvit-tenkere her skal ha det til.

Etter at jeg har skrevet dette må jeg vel komme med en disclaimer: Jeg støtter ikke ABBs handlinger, tankesett eller noe som helst av slikt med fyren. Jeg håper og vet at han får sin rettmessige straff og blir holdt utenfor det norske samfunn i lang tid fremover. Jeg forsvarer ikke hans handlinger, jeg bare reflekterer over det jeg har mange tanker om i hodet.

bbc news <3

Mishal og vår egen Marukh gjør nyhetene overkommelige å få med seg.