Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Vafflus_Slappis

Terror i "trygge" Norge?

Recommended Posts

Politiet har nå nedjustert antall drepte på Utøya. Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobom...?artid=10080770

Det er en liten trøst i det hele, selv om det ikke hjelper de som er berørt. Akkurat nå er det de som har det vanskeligst, og vi som er på utsiden kan ikke gjøre annet enn å vise medfølelse og være til stede.

Bare jeg som syns det er rart at det er all "VI SKAL VISE TIL MER DEMOKRATI, VI SKAL IKKE KNEKKES" osv, samtidig som det snakkes om å "tie ihjel" Breivik? Irriterer meg at han liksom ikke skal få lov å si sitt. Ytringsfrihet ffs osv.

Han får nok sagt sitt når rettsaken starter. Det er ikke slik at han burde ha sin egen pressekonferanse nå, selv om pressen sikkert ville like det.

Ser at en admin har slettet de tidligere postene, så orker ikke dra dette videre...

Men - Kult at du er så voksen og moden i motsetning til meg, men vær så snill å ikke lat som om du er noen slags autoritet som kan gå rundt å godkjenne/nekte andre poster. En kommentar som "ok da sier vi takk til deg" er absolutt helt verdiløs. Hadde jeg komme inn med noe helt latterlig ala "GO ANDERS", så greit, men jeg har et oppriktig ønske om at han skal få tale sin sak, både utav nyskjerrighet, og at jeg syns vi folk rundt kan få vite mest mulig om denne mannen. Manifestet er allerede ute, massakren var jo markedsføringsplanen for dokumentet sitt. Dokumentet er ute, vi kan lese det, ingenting står eller faller på hvorvidt han får snakket seg ferdig eller ikke. Han mistet selvfølgelig absolutt all kredibilitet i sin (sinnsyke) plan med det han gjorde, jeg ser virkelig ikke problemet med at han skal få sagt det han har å si. Hvorvidt han føler han har oppnådd noe eller ikke er totalt irrelevant, han blir å rotne i fengsel resten av livet sitt.

Med tanke på norges sikkerhet så er det av interesse at han fyren der ikke får kommunisert med noen.

Det er ikke uten grunn dem nekter han kontakt med noen, det er fortsatt fare for at han har medhjelpere.

Regner som faen i Trondheim, men 20 000 står sammen mot denne mannens handlinger. Var egentlig ganske rørende, og godt å se at folket samler seg :blink:

Bra vi er enige om noe da. :blink:

Jeg synes ikke han skal få noe å gå på når det gjelder dette, fordi dette er akkurat det han ønsket å oppnå. Han har altså drept 76 (og skadet et stort antall andre) for å fremme sitt syn. Jeg synes ikke vi skal gi ham den anledningen. Ja, manifestet er ute, og det får holde. De som har interesse av å lese det får gjøre det. Å la ham bruke rettsvesenet som sin talerstol synes jeg blir helt feil, ytringsfrihet eller ei. Og det står jeg for. Det er den jeg er.

Vi vet hvor du står politisk fra før. Hvis du føler det er på tide å åpne arenaen for denslags diskusjon igjen, så får du heller gi beskjed, inntil videre lar jeg ihvertfall den ballen ligge.

Jeg er faktisk oppriktig lei meg hvis du mener at dette var et politisk motivert innlegg. Jeg hadde ingen intensjon om å gjøre dette til en politisk debatt og kritiserte både høyre og venstreside i usa. Det var ment som en rimelig balansert tilnærming til kommentaren over om at det ikke kunne forventes overhodet med et angrep fra en høyreradikal. Min egen bakgrunn fra høyre ser jeg på som veldig lite relevant i den sammenheng, og ærlig talt tror jeg du legger mer i mitt innlegg basert på egne meninger om meg enn det som opprinnelig står i min post.

Forøvrig blir ikke akkurat min kritikk av høyresiden i usa noe mindre ikveld når Glenn Beck går ut å sammenlikner AUF-ungdommen med HitlerJugend..

http://mediamatters.org/mmtv/201107250006

Uansett, beklager hvis mitt forrige innlegg kan tolkes som politisk motivert, det var ikke hensikten :blink:

utrolig rørende å så på rådhusplassen med over 100 000 andre i dag

Ja det var fantastisk, morro hva man kan få sammen på to dager basert på et facebookarrangement. Gåsehud når man hørte den stille lyden av gnissing fra klærne til 150.000 mennesker som reiser armen med rose samtidig. Utrolig sterkt å se han auf-ledern også, han vil aldri få stemmen min men han har min respekt, han har tatt dette på en helt utrolig måte sammen med jensemann.

Med tanke på norges sikkerhet så er det av interesse at han fyren der ikke får kommunisert med noen.

Det er ikke uten grunn dem nekter han kontakt med noen, det er fortsatt fare for at han har medhjelpere.

Uhm, ja, og han har sikkert IKKE planlagt for en situasjon der han ikke har mulighet til å ta kontakt med omverdenen. Han har jo tross alt ikke tenkt gjennom noe, denne karen.

Om det er slik at det er flere bomber som andre kan detonere, så vil jeg kanskje tro de har avtalt hvor og hvordan dette skal skje, med backup dersom Breivik ikke får gitt noen kodeord eller lignende til pressen.

og derfor skal det være greit at han skal dele galla si med resten av verden? I fare for andre trussler er det uansett best at denne mannen tier for omverden til man har full kontroll på situasjonen uansett om ikke har flere planer eller om det sitter et par andre skrullinger klare til å fortsette verket hans

Friday July 22 - Day 82: Initiate blasting sequenses at pre-determined sites. Test dirt for gram of

gold per kg. Have enough material for at least 20 blasts.

Sites

Reagerte litt på den.

Men formen som det er skrevet på slutten tyder ganske mye på at dette er skrevet i god tid før de siste dagene, så det kan føye seg inn i det som er skrevet i media at han hadde planer om å sprenge flere steder. Han slet derimot både med økonomi og produksjon av sakene på slutten, så han fikk vel ikke tid.

Ren spekulasjon fra min side da.

Ufattelig vanskelig å bli klok på om det faktisk kan tenkes at han har vært involvert i et sånt nettverk som han snakker om, om det er rent oppspinn, eller noe midt i mellom.

Må si at jeg er helt usedvanlig fornøyd med hvordan Janne Kristiansen og Jon Fitje svarer i dette intervjuet. Har ikke blitt så overasket over noen som er ansatt i staten siden....siden noensinne egentlig. De kunne ikke svart mer etter min smak om de hadde ringt meg og spurt først. På en rar måte bekymrer det meg nesten litt. Verden er veldig rar for tiden.

Forresten veldig synd at de ikke lot Breivik stille i gallauniform. Han ville jo sett ut som nøyaktig den absurde galningen han faktisk er da. Unødvendig å hjelpe ham å framstå som mer verdig enn om han fikk velge antrekk selv.

Lore, det med uniformen hadde dessverre vært helt feil ovenfor ofrene og de pårørende. Hvis ikke hadde det bare stilt ham i et enda mer patetisk lys. Det viser jo bare hvor virkelighetsfjern han er.

Klientens oppfatning av det norske rettssystemet er fjernt fra virkeligheten, forteller forsvareren.

- Han har en annen oppfatning av hvordan det å sitte i fengsel er enn det som er virkeligheten, så han opplever ting veldig annerledes enn det vi vanlige ville gjort, for å si det sånn, sier Lippestad.

Blant annet har Breivik en forestilling om at tortur er vanlig i norske fengsler, ifølge advokaten.

Den virkelighetsoppfatningen hans har virkelig vært langt ute på jordet, tortur i norske fengsler?? :blink:

Klientens oppfatning av det norske rettssystemet er fjernt fra virkeligheten, forteller forsvareren.

- Han har en annen oppfatning av hvordan det å sitte i fengsel er enn det som er virkeligheten, så han opplever ting veldig annerledes enn det vi vanlige ville gjort, for å si det sånn, sier Lippestad.

Blant annet har Breivik en forestilling om at tortur er vanlig i norske fengsler, ifølge advokaten.

Den virkelighetsoppfatningen hans har virkelig vært langt ute på jordet, tortur i norske fengsler?? :blink:

Tjah, 4 uker i isolat vil jeg si grenser til tortur i alle fall..

I europa var islamister bak tre av 249 terrorangrep i fjor.. Det er et godt eksempel på hva man egentlig bør frykte.

Statistisk sant, men har du undersøkt omfanget i disse forskjellige handlingene og hvem som står for mest ødeleggelse?

Tipper NORGE er ett av svært få land i verden der dette kunne ha skjedd. (Dette=bomben+massakren på Utøya.)

For vi har:

1. Generelt høyt kunnskapsnivå. (Forståelse/utdanning/nettilgang/vitenskapelig tilnærming.)

2. Generelt høyt økonomisk handlingsrom. (Nettilgang/kjøpekraft)...

Så galt kan det gå når en intellegent psykopat med handlekraft og rimelig standard økonomi bestemte seg for å drepe MANGE.

-Og når han bestemte seg for å bruke kunnskapene sine til å bedrive utelukkende onskap....

10-20-30 år frem i tid?

Han kunne ha kjøpt ingredienser til en "skitten bombe."

Jeg gråter for de unge og gamle ofrene for denne gale mannens verk.

Dette er BARE trist.

Til sist; Jeg lurer på om det NOEN gang kommer til å gå opp for ham (Anders Behring Breivik), at det han gjorde var hinsides all folkeskikk, hinsides all etikk og hinsides all rett?

Kanskje etter å ha sett 70-80 begravelser?

Kanskje etter 70-80 år?

Men jeg tviler.

Er redd for at typen (Anders Behring Breivik) for resten av sin levetid vil hevde at det han gjorde var riktig.

Det er for jævlig.

Måtte du brenne i helvete, Anders Behring Breivik.

(JEG tror ikke på noe helvete, men jeg HÅPER at DU gjør det.)

:blink:

Sitter å funderer på om Breivik selv har et ønske om å bli erklær utilregnlig i gjerningsøyeblikket eller ikke. Om han blir erklært gal så vil jo manifestet hans være skrevet av en gal mann, noe jeg tviler på at breivik selv ville ønsket andre å tro/vite.

Lest mange "blogger"/gjennfortellinger de siste dagene, og jeg får fysisk vondt og blir kvalm hver gang jeg lerser eller tenker på utøyasituasjonen. Bilde hvor Breivik står og ser på en person som ber for livet sitt i vannet er et bilde jeg aldri kommer til å glemme.

Gruer meg til bilder og navn på de identifiserte begynner komme ut, er det noe som virkelig setter følesene i sving hos meg så er det å se navn, alder og bilder av omkommne etter forskjellige hendelser. =/

Sitter å funderer på om Breivik selv har et ønske om å bli erklær utilregnlig i gjerningsøyeblikket eller ikke. Om han blir erklært gal så vil jo manifestet hans være skrevet av en gal mann, noe jeg tviler på at breivik selv ville ønsket andre å tro/vite.

Lest mange "blogger"/gjennfortellinger de siste dagene, og jeg får fysisk vondt og blir kvalm hver gang jeg lerser eller tenker på utøyasituasjonen. Bilde hvor Breivik står og ser på en person som ber for livet sitt i vannet er et bilde jeg aldri kommer til å glemme.

Gruer meg til bilder og navn på de identifiserte begynner komme ut, er det noe som virkelig setter følesene i sving hos meg så er det å se navn, alder og bilder av omkommne etter forskjellige hendelser. =/

Som jeg har forstått det er han ganske klar over at han blir å rotne i fengsel. Han nekter straffskyld fordi han mener det han gjorde var riktig, selvom han jo innser at det ikke vil hjelpe han å komme tidligere ut eller noe. Mtp at han er relativt intelligent, så tror jeg egentlig han skjønner at han vil få gjort minimalt med impact, men det han oppnår er #1 at han føler han gjorde det han måtte, og #2 at han satte igang operasjonen. Nå venter han vel bare på at gærning-kompisene hans follows suit.