Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Vafflus_Slappis

Terror i "trygge" Norge?

Recommended Posts

De dubbet videoen nå, men både tv2 og nrk viste bildene usladdet første minuttene med ansiktet hans og pågripelsen. Er det hjelpern hans er det en dum annenrangs follower, var i allefall på langt nær samme type person som denne vestkantgutten med kristen frimurerlosj-bakgrunn. Så mer ut som en lokal redd smålubben ungdomspolitiker, og håret var farget rødt.

Venter fortsatt på litt mer informasjon rundt det her. Men utifra bildene ser det ikke ut som han har vært i militæret en gang, så tviler personlig på at han har noe med skytingen å gjøre.

Usladdet bilde finner du på http://ekstrabladet.dk/. Ekstrabladet har forøvrig kjørt en rimelig usensurert linje gjennom hele situasjone, både i oslo og utøya.

En skal nok være en tanke mer hardbarket for å stikke noen ihjel med kniv enn for å skyte dem. Denne kid'en har åpenbart ingenting med saken å gjøre, rent bortsett fra at han var offer.

For litt over en uke siden ble jeg helt satt ut da jeg så 11 politimenn i afghanistan ble henrettet. De ble skadeskutt og så skutt i hodet etterpå. Tenkte dem må være i steinalderen al qaida folket for å kunne gjøre noe sånt. Men er jo akkurat det samme som nå har skjedd i Norge, bare uskyldige ungdommer og 8x flere folk :blink: Ubegripelig .....

Helt for jævlig, sov lite i natt. Kan ikke tenke meg hvordan natta/dagen har vært for ofrene og de pårørende. Fikk meg til å tenke på min familie, man skal ikke ta ting for gitt lengre. Mangler ord, håper han råtner i fengsel lenge og blir noens bitch.

For litt over en uke siden ble jeg helt satt ut da jeg så 11 politimenn i afghanistan ble henrettet. De ble skadeskutt og så skutt i hodet etterpå. Tenkte dem må være i steinalderen al qaida folket for å kunne gjøre noe sånt. Men er jo akkurat det samme som nå har skjedd i Norge, bare uskyldige ungdommer og 8x flere folk :blink: Ubegripelig .....

Sjukt. Faen er det med folk.

Om han skulle slippe straff (noe jeg ikke ser på sannsynlig) så blir det forvaring resten av livet.

Han blir garantert dømt til forvaring i 21 år. Noe annet er utenkelig.

Er snakk om et av verdens verste massakre i moderne tid, utenfor krigssoner etc.. Må jo gjøres unntak i lovverk for dette da mord, dobbelmord osv blir dømt til 21 år..

Litt merkelig at han, etter å ha drept 80+, overgir seg rolig(?) til politiet og etter hva jeg har skjønt snakker med dem. Får skikkelig vondt inni meg av å tenke på alt dette og at det finnes personer som faktisk kan drepe forsvarsløse ungdommer fordi de er politisk engasjert..

Husk at en hendelse som dette fører med seg mye følelser og gjerne fører til at man er krassere i språkbruken enn ellers. Om vi klarer å holde tråden fri fra de verste personangrepene så slipper den å bli moderert.

Takk.

Om denne personen får noe annet enn 21 års forvaring med lovnad om å kaste nøkkelen til helvete kommer vi til å få et ramaskrik uten sidestykke. Det er helt utenkelig at han noengang skal vise seg utenfor murene igjen.

Hele hendelsen er jo helt uvirkelig, og det som gjør meg mest trist er å tenke på alle de som ikke vet noe om sine barn, som venter, og i altfor mange tilfeller venter forgjeves. Når man samtidig får hjerteskjærende vitneberettelser, så triller det litt tårer.

Det som er vanskelig å forstå, er hvordan ett enkelt menneske kan klare å gjennomføre noe slikt. Det er jo nødvendigvis en nøye planlagt aksjon, og (i mangel av bedre ord) bombingen i Oslo virker jo nesten som en avledningsmanøver, med tanke på hva som skjedde etterpå. 7 døde i Oslo er også dypt tragisk, så det blir jo litt feil å kalle det avledning. Men hvordan kan et menneske finne ut at dette er en rasjonell handling? Hvilken virkelighetsforståelse legger han til grunn for å rettferdiggjøre det han har gjort? Jeg klarer bare ikke å forestille meg hvordan dette har foregått oppe i hodet hans.

En annen ting som overrasker meg er at han faktisk ble arrestert, og ikke enten tok sitt eget liv eller konfronterte politiet slik at han måtte bli skutt (f.eks ved å skyte mot politiet, eller andre truende handlinger). Det vi ofte ser i sånne saker fra andre land er jo at gjerningsmannen som regel går inn i dette vel vitende om at dette får også dødelig utfall for hans egen del.

Når det gjelder straff.........jeg har aldri vært noe tilhenger av dødsstraff prinsipielt sett, og det er jeg fortsatt ikke. Jeg forventer at gjerningsmannen blir sperret inne for resten av sitt liv.

Jeg er heller ingen tilhenger av dødsstraff, men det er utelukkende fordi jeg vet det gjøres feil i rettsystemet. På den annen side liker jeg svært dårlig tanken på at våre skattepenger skal holde han i forvaring i de neste.. tja, femti årene? Basert på 2k dagen koster det mao. 36 millioner hvis han lever så lenge. Gi meg en låve jeg kan gå bak og noen kuler så kan vi gi millionene til pårørende i stedet...

Med tanke på at Arnfinn Nesset slapp ut igjen etter sine 21 år, så regner jeg det ikke som helt umulig at vi får se Anders B på gaten igjen i løpet av hans livstid, men selvfølgelig med en ny identitet isåfall.

En annen ting som overrasker meg er at han faktisk ble arrestert, og ikke enten tok sitt eget liv eller konfronterte politiet slik at han måtte bli skutt (f.eks ved å skyte mot politiet, eller andre truende handlinger). Det vi ofte ser i sånne saker fra andre land er jo at gjerningsmannen som regel går inn i dette vel vitende om at dette får også dødelig utfall for hans egen del.

Nah. Han overgav seg med en gang Politiet kom, han vet jo at straffene her i landet er en vits. Slike som han vil ikke dø, de vil freme sin sak. Han vil nå sikkert tilstå alt sammen, nærmest for å skryte av det og hvor smart og effektiv han har vært. Kun for å fremme sin sak og få mer omtale. Rettsaken vil bli et show uten like, som er akkurat det han vil. Om noen år får han sikkert stå frem i et portrettintervju også. Det beste vi kan gjøre er å glemme fyren og det han står for.

Personlig kunne vi ringt til Kongo og spurt om han kunne fått sone der nede mot at vi fikk Moland og French tilbake hit.

Med tanke på at Arnfinn Nesset slapp ut igjen etter sine 21 år, så regner jeg det ikke som helt umulig at vi får se Anders B på gaten igjen i løpet av hans livstid, men selvfølgelig med en ny identitet isåfall.

Jeg er 100% overbevist om at han aldri slipper ut.

Helt tydelig at dette er en intelligent mann, tragisk at visse ting kan gå så til de grader inn i hodet på noen mennesker.

fatter ikke at folk begynner en politisk motivert diskusjon om strafferammer i landet når man ikke engang har kommet inn og bært ut likene fra regjeringskvartalet. Det er da revnende likegyldig hva man synes om straffenivået i landet på nåværende tidspunkt. Vi har ikke filla peiling på hva domstolen om et halvt års tid vil dømme denne mannen til..

jævlig ekkelt at dette kanskje kunne vært stoppet, det har nå kommet fram at han sendte ut manifestet sitt på 1500 sider før han begikk handlingen, dette er manifestet han diskuterte og forklarte om at han skrev på diskusjonsider rundt omkring på nett og som han skrøt av skulle forandre verden.. I hans syke hodet så er sikkert denne handlingen legitim for å få oppmerksomhet rundt manifestet han har publisert.

Også ekkelt å vite at man kan starte opp en gård, bestille 6 tonn jødsel mens man lar marken på jordene gro igjen i mange måneder, uten at man har noe kontrollmyndighet med stoffet som i mange andre land.

fatter ikke at folk begynner en politisk motivert diskusjon om strafferammer i landet når man ikke engang har kommet inn og bært ut likene fra regjeringskvartalet. Det er da revnende likegyldig hva man synes om straffenivået i landet på nåværende tidspunkt. Vi har ikke filla peiling på hva domstolen om et halvt års tid vil dømme denne mannen til..

jævlig ekkelt at dette kanskje kunne vært stoppet, det har nå kommet fram at han sendte ut manifestet sitt på 1500 sider før han begikk handlingen, dette er manifestet han diskuterte og forklarte om at han skrev på diskusjonsider rundt omkring på nett og som han skrøt av skulle forandre verden.. I hans syke hodet så er sikkert denne handlingen legitim for å få oppmerksomhet rundt manifestet han har publisert.

Også ekkelt å vite at man kan starte opp en gård, bestille 6 tonn jødsel mens man lar marken på jordene gro igjen i mange måneder, uten at man har noe kontrollmyndighet med stoffet som i mange andre land.

Er man metodisk og intelligent tror jeg man kan få til ganske mange drap, uansett sikkerhetsnivå.

Er det bare jeg som stusser over at politiet brukte 40 minutter før de i det hele tatt forlot Oslo og ikke var framme før 1.5 timer etter første melding? Synes det virker som utrolig lang tid, spesielt 2 timer ut i en situasjon der beredskapen burde vært helt max

Ja og at de ventet på en båt som var forsinket når man så nyhetshelikoptre sirkulere øya og tar opptak av at Anders står og skyter på folk. Liv kunne vært reddet hadde noen grepet inn kjappere ..... Norge var vel ikke helt forberedt på akkurat noe slikt.

Beredskapstroppen brukte 35 min fra de ble kalt inn, problemet lå hos lokalt politi som ikke innså hva som skjedde de første 45 minuttene og derfor ventet med å kalle inn beredskaptroppen, selvfølgelig fordi de var redde for å kalle de inn på noe lite viktig mens de jobbet med å beskytte kongefamilie og regjering i Oslo.

Forøvrig - Ber alle om å tenke seg om før de deler videoen til gjerningsmannen fra youtube, dette er meninger og ytringer som han ikke bør få gleden av å spre. Mer og mer tydelig nå at aksjonen er en planlagt handling for å få oppmerksomhet rundt video og hans 1500 siders bok. La oss ikke gi han den gleden!

Oslo-politiet og beredskapstroppen fikk visstnok ikke melding om å måtte komme før de 40 minuttene hadde gått, da dro de omgående. Men man kan jo stusse over om lokal-politiet virkelig trengte 40 minutter, fra de ble varslet om hendelsen, på å komme fram til at det ville nok være best med bevepnet politi.

EDIT: Qed! :blink:

Jeg har sitti med klump i halsen helt siden alt begynte og nærmest felt en tåre. Tankene går til pårørende og ofre.

må huske at det var nok lang avstand til nærmeste politimann i utgangstidspunktet og at politi ikkje er bevepnet i utgangstidspunktet, ville du gått løs på en med glock uten annent en batong, og tenke dere kaoset som møter første enslige lensmann, ikkje vat han sikkert ka som skjer og om det er flere skyttere osv, var nok ganske mye rare meldingen 112 sentralen fikk og den dagen og man må skønne viktigheten av og få folk på stedet til og bekrefte sitvasjoner før man setter himmel og jord i bevegelse,

Men uansett vi var flink på og ikkje trekke konklusjoner på gjerningsmannen sin etnisitet, la oss forsette med og ikkje spekulere, synse og kritisere på politets måte og løse oppdrag på uten at vi på noen som helst måte har oversikt over situasjonen

Har ikke lokalpolitiet mulighet til å bevæpne seg kanskje ? Sist jeg hørte så har de en del biler der ute hvor våpen er lagret. Dette var vel ett fint tilfelle av Norge spesial, av hensyn til sikkerhet [...]så fikk en eller to stk slakte ned ungdommer uhindret av politiet. Da blir jo spørsmålet hvem sin sikkerhet som er viktig. Er det politiet som fins for å beskytte ungdom fra galninger, eller fikk flokkene med ungdom der på øya oppgaven med å holde mannen opptatt til "delta force" fikk en åpning i timeplanen sin. "Vi kunne jo ikke bare sendt vanlig politi med våpen over vet du, det ville vært farlig for både gjerningsmann og politi" :blink:

Nå er ikke poenget her å rakke ned på de som jobber i politiet, de følger sikkert bare de reglene de har fått servert av politikere og byråkrater. Pluss at det norske politiet er jo ikke akkurat bortskjemt med for store ressurser.