Sign in to follow this  
nerd

Samlivsproblemer

Recommended Posts

Beklager Reinsdyr, men det er ikke slik at man gjør hva faen man vil i et forhold. Man er nødt til å hensyn til den andre parten.

No shit ;-)

Du har gode poenger - jeg tenkte selvsagt kun ut fra min egen horisont og mitt eget liv, som ikke involverer så mye tid foran pc'en (og som dessuten foregår i en leilighet som ikke har adskilt stue og soverom). Men hovedpoenget mitt er: Man går ikke på byen og drikker seg full hvis motivasjonen er at man tror madammen er utro hvis man heller blir sittende hjemme. Det blir et klaustrofobisk liv for begge parter. Det var min vesle innsikt, basert på erfaring. Ja, ta deg et par timer i sofaen om kvelden sammen med madammen, og legg deg samtidig (duh?), men ikke adopter alle interessene hennes på bekostning av dine egne. Akkurat som du ikke kan forvente at hun skal 2v2'e i StarCraft med deg. Scenariet ditt, Zaxo, kunne vært sett fra en annen vinkel: Der satt du muttens alene hver eneste kveld og fikk ikke spille co-op, mens hun drev med soving og slikt (hyberboler det opp her, ikke ta på alvor).

Appendix: At avholds er synonymt med at man ikke kan gå ut er 1) noe jeg ikke har sagt (jeg sa at jeg er avholds OG går lite ut) og 2) diskutabelt.

For å klargjøre: Jeg er enig med Zaxo i at man ikke kan gjøre hva faen man vil i et forhold.

ellers Talgmar - Er du helt sikker på hva du ville gjort hvis dama du var glad i, hadde vært sammen med i over 10 år og hadde felles med; hadde hatt en 1-night stand? - Det er mange som ville gjort som du sier, men det høres også riktigere/enklere ut på forhånd enn etter at situasjonen har oppstått.

ellers2 Talgmar - Dersom man har vært over 10 år sammen så har man mange verdifulle felles erfaringer og opplevelser - noe som IMO gjør et forhold mer verdifullt. Det er riktignok mange fisk i havet, men fisken skal IMO være ganske mye fetere for å veie opp for at man må starte på nytt. Som fiskere vet vi også at fiskene ser mye større og finere ut når de biter på kroken enn når man får de opp av vannet og endelig for veid dem !!

Er en gammel ringrev på 30 år med mine forhold bak meg, de fleste på rundt 3-4 år. Jeg føler vel at jeg forklarte ganske klart hvorfor jeg ikke orker å leve med noen som velger å pisse på det jeg setter aller helligst i et forhold. Dette har jeg selv erfart begge veier - og, som jeg også sa, rent personlig så fikser ihvertfall ikke JEG å bli usikker på noen etter mange år med troskap.

Som jeg også sa, mulig jeg er litt konservativ, men noe av det styggeste jeg vet på denne kloden er folk som tar kjærlighet for gitt. Og slike folk prøver jeg å holde på avstand.

Som jeg også nevnte så er jeg skremmende tilgivende opp til ETT eneste punkt, og det er utroskap.

Jeg forstår ikke at folk klarer å være sammen noen som har vært utro, men jeg respekterer at de har et annet syn - og kanskje får det til å fungere.

Orker ikke å gå inn på det psykologiske rundt å ha blitt utsatt for utroskap, men det blir sjelden noe BEDRE i etterkant, utover falskhet hvor man prøver å endre seg til noe man ikke er.

Er ikke så mye hokus pokus egentlig, du har de som klarer å leve med å ha blitt bedratt - og du har de som ikke klarer det. Jeg tilhører den siste gruppen, og det er jeg stolt av.

edit: må bare si en ting, når jeg så en kommentar her ang at man ikke kan gjøre som man vil i et forhold:

Gjør det slutt hvis du er misfornøyd, ikke vær utro. Dette tar jeg for gitt hos alle og enhver.

Synes ingen verdens ting unnskylder utroskap, men MYE kan unnskylde et brudd!

Sorry meg as, men utroskap er noe av det verste jeg ser på kloden.

Enig med: Talgmar

Går rett og slett ikke med et slikt tillitsbrudd. Blir ikke det samme. (for meg)

Har opplevd tilnærmet nøyaktig hendelse selv.

Hvis det er et "løst forhold", at man vet at hver part roter rundt, så er det annen sak. Og jeg hadde personlig faktisk godtatt dette hvis det hadde blitt foreslått (er en ganske liberal fyr). Men når dama ikke en gang gidder å ta dette opp på en direkte måte og er utro så blir det ikke det samme igjen. Det er et klart tegn på at noe er alvorlig galt mellom to personer.

Er også gøy å snu situasjonen på hodet, at fyren er utro. Dæven så annen låt pipa får da....Hysterisk tbh

Edit: Det virker som forholdet har skrantet siste tida, så dette er i all ærlighet "spikeren i kista". Joda, det går å "tilgi", men realiteten er at man aldri (ihvertfall de forhold jeg har sett) glemmer noe slikt. Vil du virkelig leve i et forhold hvor du aldri klarer å stole på dama igjen?

Når det gjelder ungen, joda. Det gjør ting mer "komplisert", men skal man seriøst gå tilbake til "være sammen i drittforhold for ungens skyld"? Det vil jo skade ungen mye mer enn et voksent brudd. Er da tonnevis med såkalte "skilsmissebarn" (som inkluderer alle foreldre som er separert), og majoriteten har da ingen problemer i det hele tatt så fremt foreldrene håndterte situasjonen på en grei nok måte.

Edited by BcK

må bare si en ting, når jeg så en kommentar her ang at man ikke kan gjøre som man vil i et forhold:

Gjør det slutt hvis du er misfornøyd, ikke vær utro. Dette tar jeg for gitt hos alle og enhver.

Synes ingen verdens ting unnskylder utroskap, men MYE kan unnskylde et brudd!

Tipper det var meg du så kommentaren hos og den lå i del to av innlegget.. Det var derfor svaret mitt var todelt.. Den andre delen var et svar på tidligere innlegg hvor jeg fikk inntrykket av at man skulle kunne dure på som man selv ville og om ikke kjæresten likte dette, så var det hennes problem.. Jeg mener ikke det er slik.

Det er derimot selvsagt ingen unnskyldning for utroskap, der er vi helt enig og brudd fremfor utroskap i en slik situasjon er jeg også helt enig med deg i.

Jeg kan bare snakke av erfaring andre veien, og basert på det kan jeg i det minste synse litt. Jeg har forøvrig en god del år på baken som samboer selv, har barn og felles. Ta det for det det er, synsing og subjektive oppfatninger (det meste i hvertfall).

Det verste jeg gjorde, var å fortelle det. Ikke fordi det ville vært enklere å skjule det, eller fordi det fikk konsekvenser. Det verste med å fortelle partneren sin at man har vært utro er det faktum at man belaster den andre parten med en utrolig vond, brutal og unødvendig situasjon. En jævlig greie man egentlig fortjener å bære på selv, for det er garantert verre for "offeret" og lettere for "gjerningsmannen" fra sekundet katten er ute av sekken. For all del, en hver må gjøre det som føles rett, personlig ville jeg uansett fortalt det til min samboer skulle det skjedd igjen, men det krever også at du er villig til å stille opp i ettertid, og da skal du faen meg stille opp mye, om det så er å trekke te og prate midt på natten. Du stiller. Dette er noe jeg mener du kan kreve av din samboer.

Det som i hvertfall skjedde for oss, var at vi tok en lang samtale, med barnevakt, slik at vi kunne være i fred. Vi var også i samtaler med en rådgiver. Så klart kunne jeg ikke prate meg ut av det jeg hadde gjort, men jeg hadde tid på meg til å vise at det ikke bare var jeg som var viktig i livet mitt, men også kjæresten min og ikke minst familien vår med barn. Prat om forholdet, ikke om det som skjedde. Som påpekt tidligere, du ønsker ikke å vite noe om den kvelden. Det verste som kan skje er tanke som "hvorfor gjør hun aldri slik med meg?". Drit i rådet til Hauger, han er såvidt tørr bak ørene. Det at folk ikke behøvde dette før er bare noe forbanna sprøyt. Samfunnet forandrer seg og vi får nye behov etterhvert som relasjoner, samliv og kjærlighet blir ytterligere komplisert. Det er kjempeflott at dere har valgt å snakke med noen!

Jeg er derimot uenig med alle som mener du skal legge deg flat, og vise henne hvor mye du elsker henne nå ved å plutselig vise ekstra tid. Dersom hun plages av din tid foran pcen eller ps3en er dette noe hun fint kunne tatt opp med deg, ikke med en tilfeldig partner på byen. Derimot er det godt mulig dette var et "rop om hjelp", kanskje du er helt umulig å snakke med, hva vet jeg. Det er derimot ikke ok å gå så langt. Det er garantert noe du tar med deg resten av livet, og det kan jeg love deg hun også gjør (basert på personlig erfaring). Når dere har bodd sammen i 11år og har barn sammen er det vel også snart på tide å slutte å fly på byen uansett? Dersom "utelivet" er hennes store interesse synes jeg faktisk du bør vurdere om det er dette du ønsker. Den beste måten å ødelegge et skjørt forhold på er å dra alene på byen. Dette er i hvertfall det første hun bør legge bak seg. Det er i hvertfall utenkelig at det noen gang igjen kan funke at hun drar alene på byen uten deg, og jeg tror ikke du vil kunne ha det like kjekt (innenfor de begrensninger du hadde) på byen selv. Tross alt var dette arenaen hvor samboeren din begikk et enormt tillitsbrudd.

Det viktigste, vil jeg tro, er at du setter deg ned og tenker nøye gjennom hvor mye av dette du kan leve med. Vet noen i din eller hennes bekjentskapskrets om dette og hva tenker de om du tar henne tilbake? Kommer dine eller hennes foreldre til å få vite det eller høre det av noen og hva vil de mene om det? Det er nemlig det (offeret) det koker ned til her, det er du som har satt på sidelinjen mens livet ditt ble snudd på hodet av en ekstremt egoistisk handling. Det er du som trenger tid og etter min mening er det hennes tid å gi nå. Så får dere heller finne ut hvilke feil du har etter hvert som dere beveger dere fremover. En ting er i hvertfall sikkert, uansett hvor gode intensjoner du har i forhold til barnet ditt, å leve sammen fordi du ønsker det beste for barnet funker bare dersom far og mor har det fint sammen. Det er verre å vokse opp i et konfliktfylt hjem uten tillit enn å bli elsket to steder innenfor rolige og trygge rammer.

"Vi har tatt kontakt med en samlivsrådgiver og skal prøve å dra dit i første omgang."

Smart! Ta det derfra, så får du vurdere hva du gjør videre.

"Young Dumb and Full of Cum"-kjærester (dvs, de man traff før man var 22,5 år gammel - på f.eks. VGS) må man kvitte seg med og aldri aldri gifte seg med eller bli samboere med! Det skjer mye med ens personlighet fra 18 til 23 (og en del frem til 29 og...). Det som passet den gangen trenger ikke nødvendigvis gå så bra når man blir mer voksen. Synd du gikk i den fella og enda verre fikk barn.

Et barn har det mye bedre med 2 foreldre som har det bra hver for seg, enn to som er sammen og krangler (epic fail: "holde sammen for barnas skyld").

Og man kommer heller ikke unna faktum at: En blir lei av hverandre i et forhol, og da kommer menneskets sanne umonogame natur frem. Får man ikke det man trenger hjemme, så blir det å shoppe på det frie markedet... :lol:

For å være 100% ærlig, det du skriver om at tlf var avslått osv tyder på at dette ikke bare var "noe som skjedde i fylla", men at det var planlagt.

Om du ikke er klar for å skille lag (det ville jeg selv gjort), så burde du i alle tilfelle prøve å finne ut hva som virkelig er greia.

En samlivsrådgiver kan sikkert være fornuftig i så måte.

Og det du må tenke på er om du over tid kan leve lykkelig sammen med en dame du ikke kan stole på, selv om dette er moren til ditt barn.

Off nerd, tråki greier og opplevd det selv.

Jeg tror det er veldig forskjellig fra par til par åssen tiden etter blir og om det fungerer. Det fungerte ikke for meg selvom jeg trodde det. Dere har en unge og imo er det veldig opp til ho og bevise hva ho mener, at det var en tabbe. Alle kan gjøre dumme ting, særlig i fylla. Og alle fortjener en second chance. Men det krever sin mann og komme over noe sann og leve ett normalt liv. Så syns du er smart som ikke gjør noe forhastet, men er også lurt og tenke på selv og, man skal leve i fremtiden og følelsene tar lett overhånd.