Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Entreri

Game of Thrones

Recommended Posts

I forrige episode ser du en redd arya med sverdet gjemme seg i en hule eller noe sann. Neste dager hopper hun rundt og smiler osv. Ho vet hva som venter. Ho hadde ikke oppført seg sann

Ligger mer i korta at det ikke var Arya vi såg. Øyet som ser er det første som lyver.

Støtter Stappa her, hu har aldri oppført seg slik som vi såg hun her. Hvor har hun fått penga fra liksom?!?

Var nok en annen jente Arya "puttet et ansikt" på, uten av hun viste det. :rolleyes:

Om hun viste det så hadde det nok blitt tatt vekk etter hun falt i elva.

The dog kommer til å gå berserk som F nå..

*The Hound

Men, ja, sykt bra episode. Blir veldig spennende å skje hva som skjer neste gang, spesielt hva Clegane :D

No er eg litt lei av formatet på GoT. Kvar einaste episode bygger opp mot neste episode, utan at ein får noko klimaks i den episoden heller, fordi hovudfokuset i episoden er å bygge opp til neste episode igjen. Hadde vore spanande med ei opptakt til ei "konflikt" og klimaks i same episoden til ein forandring.

No er eg litt lei av formatet på GoT. Kvar einaste episode bygger opp mot neste episode, utan at ein får noko klimaks i den episoden heller, fordi hovudfokuset i episoden er å bygge opp til neste episode igjen. Hadde vore spanande med ei opptakt til ei "konflikt" og klimaks i same episoden til ein forandring.

Der må jeg si meg uenig. Game of Thrones har ikke en "ukens skurk"-format, men er basert på bøker, hvor man følger en overordnet handling for nesten hver eneste sesong (bok), og en større historie som alle disse er koblet til. Episoder er ikke selvstendige -- sesonger er. Når det gjelder selvstendige episoder, vil jo jeg påstå at episode 5, "The Door", hadde en konflikt og klimaks av typen du etterlyser.

Når det er sagt, er jeg enig med deg i enkelte deler av historien. Daenerys' handlingsforløp, siden sesong 2, er en av de minst inspirerende og interessante av dem alle, hvor det i store og hele består av å vente på hennes reise over havet. De politiske intrigene og ulike karakterene i hennes historie (især Varys og Tyrion) har vært mer interessant enn henne. Jeg gikk allerede lei hennes konstante overvinnelse av folkegrupper/hærer i sesong 3, og hun har ikke utviklet seg noe siden den gang.

Jeg vet ikke hvor interessen hos folk ligger, når de ser på Game of Thrones. Men personlig ser jeg på det på grunn av GRRMs skremmende gode gjenskildring av historie (fra antikken opp til 1600-tallet) og politikk i Game of Thrones format. Nesten alt du du ser i serien er basert på historiske begivenheter, og alt i fra de sosiale, politiske og sosioøkonomiske systemene til de nærgående og personlige konfliktene, er gjengivelser av systemer og konflikter i historien og nåtiden. Det er denne detaljen (hjulpet av store produksjonskostnader), samt hans nådeløse/anti-Hollywood tilnærming til heltehistorier, som gjør verdenen hans så levende; det er lag på lag med detalje, symbolikk og menneskelighet som jeg rett og slett ikke har sett maken til. For å ikke snakke om samfunsskritikk; skildring og kritikk av religion og staten har vært fremtredende de siste episodene. Glem actionsekvensene, så gode og underholdende som de skulle være. Det er i dialogene og samfunnsskildringen kvaliteten til Game of Thrones ligger. Dessverre går dette hus forbi mange, til fordel for Hollywood-drama, hendelser og actionsekvenser. "Det skjer ikke noe" blir gjerne synonymt med "jeg vil se noen dø, en krig, osv." Er ikke samspillet mellom Sansa og Jon og de andre husene (Bear Island/Glover), med Starksøskenenes manglende lederskikkelse i fokus, som vi så i forrige episode, mer interessant?

Utover det er det skuespillet, samspillet mellom karakterene og ikke minst karakterutviklingene jeg setter størst pris på. Og akkurat her kommer vi tilbake til det med å bygge opp til ting. Mange jeg kjenner snakker hele tiden om at "ingenting skjer i Game of Thrones". Men jeg kan ærlig talt ikke tenke meg en eneste serie som har hatt karakterer med mye så mye utvikling som Sansa og Arya Stark. GoT har dessverre hatt en lei tendens til å bygge opp til en klimaks i slutten av hver sesong, for å tilfredsstille fansen. Men det er diskusjonene og den generelle utviklingen av karakterer som er mest interessant, ikke hendelser. Episode 8 i sesong 4 er et perfekt eksempel på dette. Likevel er det den innholdsløse episoden etter, slaget ved "The Wall", alle husker...

• Like 2

Er det kun jeg som gir blanke i hva som skjer med Daenerys? Den enesten grunnen til at jeg bryr meg nå er fordi Tyrion og Mormont er der.

Fin episode. Deilig å se The Hound svinge øksa! Nå må The Brotherhood & bikkja se å komme seg til Jon og de :D

Regnet med, som jeg skrev her etter forrige episode, at det ble hun skuespillerinnen som kom til å hjelpe Arya.

Håper også at vi ikke må vente til neste sesong for å se at Arya og de blir gjenforent.

Håpet mitt er at vi før sesongslutt har alle kidsa tilbake i winterfell samlet, og at neste sesong blir winterfell mot WW og danygirl mot tronen.

Dessverre tilsier vel all erfaring med got at det ikke går som man ønsker, alle kidsa blir sikkert drept eller noe sånt i en fight mot en ww-versjon av Jon også ender serien med at ww vinner. Fuck got :p

• Like 1

Enig med Menthe! ^_^ Og er morsomt å se han komme innom i ny og ned, for det er alltid en vellskrevet vegg av tekst :p

Tidenes episode ever. Saaaaaatan altså så vanvittig fett

Plager vettet av meg at ingen tenker på å gi jævelen en trestamme som klubbe. Han hadde jo vært fuckings uovervinnelig. Plager meg også at ikke stark-broren zig-zagget over sletten. ALLE vet at man skal zig-zagge!!!

Stort sett det som plaget meg også qed, ellers konge episode :)

Fantastisk episode! Gjorde meg ingenting at Rickon døde - han har vært useless gjennom hele serien.

• Like 1

Brydde meg mer om alle hestene som døde enn Rickon :p

Kul episode ja. Håper Bran og Benjen kommer til Winterfell i neste episode :wub:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...