Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Entreri

Vi tester gamingbriller!

Recommended Posts

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7194&g2_serialNumber=2 Vi tester gamingbriller!

GUNNAR Optiks har det siste halvåret dukket opp i mange nettbutikker med databriller i stilig design, rettet mot spillere og folk som jobber mye foran skjermen. Virker det? Vi har testet!

Vi snuste første gang på dette produktet for et halvår siden, da det var offisiell lansering her i Norge. Vi var til stede under lanseringsfesten, men ønsket å få testet produktet skikkelig over lengre tid før vi omtalte det noe videre. Nå har vi både epillet og arbeidet med brillene på nesen i lengre tid, og kan fortelle deg om inntrykkene våre. Er dette noe å satse på?

GUNNAR briller? Hva er så det?

Brillene kommer i mange fasonger og modeller. Felles for de alle er den gule fargen, og gjennomført, stilig design. Men hva er tanken bak dette?

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9169&g2_serialNumber=1
Brillene er tilgjengelige i en rekke design, felles for alle er fargen på glasset

I en digital hverdag sitter mange av oss foran en dataskjerm flerfoldige timer om dagen. For undertegnede, som jobber med data 8 timer daglig og gjerne legger inn noen timer gaming på kvelden, er resultatet ofte slitne og såre øyne når kvelden kommer.

GUNNAR påstår at de ikke bare skal forhindre slitne øyne og hodepine, men også gjøre meg bedre i dataspill. Ved å benytte spesielt utformede linser i brillene, skal resultatet være et langt mer behagelig lys for øynene, bedre kontrast og en svak forstørrelse av det du ser på skjermen.

Brillene er tilgjengelige i flere norske nettbutikker, på komplett.no får du disse fra 749,-

Dette høres selvsagt lovende ut, men virker det? Dette måtte vi selvsagt komme til bunns i. Vi tester brillene til daglig arbeidsbruk og i spillene Bad Company 2 og Counter-Strike:Source, og gir delkarakterer i alle testene.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7943&g2_serialNumber=1
Terrorist med moteriktige gamingbriller!

På kontoret

Vi begynner testen ved å legge inn noen gode arbeidsøkter foran dataskjermen. De fleste har kjent hvor sliten man kan bli i hodet etter timer foran Word og Excel, og vi var svært spente på om brillene fra GUNNAR kunne avlaste litt på dette.

Det første som slår deg når du setter brillene på nesen, er fargen. Ja, det er faktisk ganske gult. Dette var litt rart i starten, men det gikk ikke lang tid før dette føltes helt naturlig. Faktisk gikk det ikke mange minuttene før øyne merkbart slappet av, og spenningene i pannen gav sakte, men sikkert, taket. Ordene i word sklir ikke lenger så lett sammen, og regnearkene føles helt uanstrengte å jobbe med over lengre tid.

Til dette bruket kan dermed brillene definitivt anbefales, og vi velger å gå så langt som å si at det hadde vært en god investering for arbeidsgivere å spandere noen GUNNAR briller på sine ansatte.

Delkarakter:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7824&g2_serialNumber=1

Battlefield: Bad Company 2 (BC2)

Dette spillet kan skilte med svært god grafikk og stor detaljrikdom for FPS å være. I tillegg skjer det mye, det er mange spillere på kartene og avstandene er tidvis store. Dette gjør at det ikke alltid er like lett å få med seg alt som skjer på skjermen, i tillegg til at det kan bli slitsomt for øynene i lengden.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9163&g2_serialNumber=1

Også her er de første minuttene litt uvant med den gule fargen, men siden jeg har sett kartene før og ikke bruker tiden til å rusle rundt og se på naturen, er dette ikke noe tema. Det som raskt blir klart, er at det faktisk ER lettere å få øye på fiender som gjemmer seg i busker og ruiner!

Etter å ha lagt inn noen timer med spilling på forskjellige kart med varierte omgivelser, er inntrykket at brillene helt klart har noe for seg i dette spillet. I tillegg føles hodet langt mer våkent enn det bruker å gjøre etter en økt BC2, og øynene var på ingen måte så slitne som de ofte er seint på kvelden.

Delkarakter:

Counter-Strike:Source (CS:S)

CS:S er et av de mest populære FPS-spillene gjennom tidene, og spilles fortsatt av svært mange.

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=9165&g2_serialNumber=1

Dette spillet skiller seg fra BC2 med en langt ?renere? grafikk, og har langt mindre detaljrikdom i kartene og omgivelsene det spilles i. Av denne grunnen får man riktig nok ikke samme gevinsten som i BC2 av GUNNAR-brillene, da det å få øye på fiendene uansett ikke er et problem. Brillene gjør dog uten tvil nytte for seg når vi ser på hvor mye mindre sliten man blir av å spille flere timer i strekk.

Delkarakter:

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7822&g2_serialNumber=1

Oppsummering og konklusjon

Etter å ha brukt brillene fra GUNNAR Optiks over en lenger periode, har vi ingen problemer med å anbefale dette produktet. Det holder det det lover, og det er vanskelig å se for seg dagene foran dataskjermen uten disse brillene igjen.

Det er to ting vi nok pirker litt på:
Om du skal spille et enspiller-spill med god grafikk, ville vi kanskje droppet brillene til dette. Den gule fargen i linsene ødelegger noe av den visuelle opplevelsen. I FPS-spill, har vi derimot ingen problemer med å anbefale produktet.

Det andre man skal være litt oppmerksom på, er at om du bruker et headset som sitter veldig stramt på hodet, kan brillearmen komme litt ubehaelig i klem mellom øret og hodet.

Ut over dette er vi svært fornøyde, og nøler ikke med å gi brillene totalkarakteren: 

Jeg skjønte ikke helt formålet med brillene... Er det vanlig briller med styrkeglass, eller er det en type gamingbriller med fargede glass for å kun avlaste øyne når du sitter ved pcen? Er det mulig å få et bilde av brillene? Funker det også til andre formål som photoshop ol.?

Ellers fin artikkel!

Takk for test!

Jeg og en kompis satt og stusset over disse på komplett.no her om dagen, og for dem som aldri har hørt om slike før så virker det jo bare utrolig teit. Men det ser jo ut til at de har noe for seg. Om jeg kommer til å kjøpe dem tviler jeg derimot på :)

Jeg skjønte ikke helt formålet med brillene... Er det vanlig briller med styrkeglass, eller er det en type gamingbriller med fargede glass for å kun avlaste øyne når du sitter ved pcen? Er det mulig å få et bilde av brillene? Funker det også til andre formål som photoshop ol.?

Ellers fin artikkel!

Brillene avlaster "slitasjen på øynene" ved å gi et mer behagelig lys, samtidig som de forsterker kontrast og forstørrer ting på skjermen bittelitt.

Summen er at det er utrolig mye mer behagelig å tilbringe dagen foran dataskjermen, i tillegg til at det faktisk gir en merverdi i spill også :)

Merker stor forskjell på å stirre på skjermen med og uten briller faktisk.

Takk for props :happy:

Gule/brune solbriller anbefales til bilkjøring også da de forsterker kontrastene og avlaster øynene. Jeg merker ihvertfall enorm forskjell på mine brune solbriller mot vanlige grå. Dette er vel bare samme prinsippet men applikert til PC.

Det kjekke med disse brillene er at de kan bestilles med styrke så man kan få spesialtilpassede briller og slipper å ha dem utenpå vanlige briller. Er dette tilgjengelig i Norge enda?

Skulle hatt bilder av produktet og ikke minst link til hvor man kan kjøpe produktet! :)

^2

Hadde ikke gjort noe å ta med prisen i artikkelen også..

Har oppdatert med bilde og pris (med link!) :)

Burde vært en selvfølge å ha med, men glemte det visst i farta :-S

Vil forresten tro at aktive RTS-spillere også vil ha god nytte av disse brillene, men siden jeg ikke spiller dette selv valgte jeg å droppe den delen.

Hva med oss som går med briller fra før? Og når vi skal spille Killzone i 3D?

Vanlige briller + 3D-briller + spillebriller? Heh. :)

Dessuten så får jeg aldri hodepine av noe som helst, så disse brilla er nok ikke midt i min blink.

Hva med oss som går med briller fra før? Og når vi skal spille Killzone i 3D?

Vanlige briller + 3D-briller + spillebriller? Heh. :)

Funny_Pictures_4732.jpg

Hehehehe :-D

De fåes med styrke, men det koster en del ekstra, tror de må bestilles fra California (Kan ta feil, mulig de har i Norge nå)

Om du har et stramt headset er det meningen at du skal ha MLG-serien, som har mye tynnere og mer elastiske "brillearmer" som dere kaller det.

Lånte et par i 3-4 uker selv og merket litt forskjell etter et par-tre dager, så om du faktisk sliter med litt tørre og slitne øyne så er det verdt å teste ut, kanskje det hjelper deg med noe du har vært plaget med lenge.

Hmm, det der var jo de mest p*rno LAN brillene ever.

Interessant lesning :)

Ellers fin artikkel!

Brillene avlaster "slitasjen på øynene" ved å gi et mer behagelig lys, samtidig som de forsterker kontrast og forstørrer ting på skjermen bittelitt.

Summen er at det er utrolig mye mer behagelig å tilbringe dagen foran dataskjermen, i tillegg til at det faktisk gir en merverdi i spill også :)

Merker stor forskjell på å stirre på skjermen med og uten briller faktisk.

Takk for props :happy:

Ah, da skjønner jeg. Skal sterkt vurdere disse brillene, da jeg sliter med vonde øyne og tildels hodepine enkelte ganger hvis jeg sitter lenge ved skjermen. Takk for input :happy:

De fåes med styrke, men det koster en del ekstra, tror de må bestilles fra California (Kan ta feil, mulig de har i Norge nå)

Om du har et stramt headset er det meningen at du skal ha MLG-serien, som har mye tynnere og mer elastiske "brillearmer" som dere kaller det.

Lånte et par i 3-4 uker selv og merket litt forskjell etter et par-tre dager, så om du faktisk sliter med litt tørre og slitne øyne så er det verdt å teste ut, kanskje det hjelper deg med noe du har vært plaget med lenge.

De leveres med styrke rett fra norge via Krogh Optikk. :)

Ah, da skjønner jeg. Skal sterkt vurdere disse brillene, da jeg sliter med vonde øyne og tildels hodepine enkelte ganger hvis jeg sitter lenge ved skjermen. Takk for input :)

Det høres ut som om du generelt sett trenger å få deg briller, evt. bytte briller.

Står ikke en dritt om det på hjemmesiden deres?

Ah, da skjønner jeg. Skal sterkt vurdere disse brillene, da jeg sliter med vonde øyne og tildels hodepine enkelte ganger hvis jeg sitter lenge ved skjermen. Takk for input :)

Det høres ut som om du generelt sett trenger å få deg briller, evt. bytte briller.

Jeg er ikke langsynt hvis det var det du mente. Jeg kan fint lese bøker osv. uten å få samme symptomer. Gjelder bare når jeg ser på skjerm eller sterkt lys.

Står ikke en dritt om det på hjemmesiden deres?

http://www.gunnars.no/rx/index.html

Har oppdatert med bilde og pris (med link!)

Burde vært en selvfølge å ha med, men glemte det visst i farta :-S

Ble med en gang mycket betre :happy:

Er dette et symptom på at vi gamere faktisk begynner å bli gammel?! :)

Hmm disse testet jeg på TG og fikk en veldig fin oppfatning. Men jeg glemte det og nå kom det opp.

Nå som jeg har litt penger må jeg se på mulighetene på og kjøpe disse.

Men først må jeg kansje sjekke synet om jeg kunne trengt noe styrke i de. Siden synet mitt ikke er heeeelt 100% kjenner jeg.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...