Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
slackmeister

Er du en linux bruker?

Recommended Posts

Hvis du tror du forstår kvantefysikk, så forstår du ikke kvantefysikk :)

Hvorfor skal store selskaper bruke tid og penger på å utvikle til noe som blir brukt av et fåtall av den totale mengden forbrukere?

De store selskapene driver business. Windows er mest utbredt så det er rett og slett logisk at man utvikler til den plattformen slik at man når ut til flest mulig og dermed tjener mest mulig. Linux-brukere tilhører ofte "indie-kulturen" og følgelig vil et indie-selskap ta seg tiden til å utvikle for dem, det er tross alt deres markedsgruppe til å begynne med. Dette er også business siden de små indie-selskapene vet de ikke kan utkonkurrere de store selskapene "head on", men vil fortsatt ha en kundegruppe, så de utvikler til indie-markedet som naturligvis er interessert i produktet da det er en del av deres allerede etablerte "indie-kultur" .

Er ikke akkurat kvantefysikk.

Nå er det vel slik at OpenGL fungerer på BÅDE windows OG linux?

Hvorfor ikke utvikle til begge, istedetfor kun windows?

Skal vel være litt kritisk til hva som blir skrevet på internettet, men sånn som det står i artikkelen til skvate, ser jo OpenGL bedre ut?

Tror litt på at MS har noen penger inni bildet/støtte for selskaper som vil utvikle med DX.

bruke ubuntu server versjonen, men ville aldri i livet vurdert å bruke det som OS på hovudmaskina mi. Er alt for tungvindt å bruke + mykje stress med rettigheteter (Eg er typen som ha full adminrettigheter og klikke i vinkel dersom maskino nekte meg å gjera det eg vil

Obvious troll is obvious?

Bruker selv Arch Linux på jobb-laptop, Debian på server og Ubuntu på hovedmaskinen, men vurderer å gå tilbake til Arch også her. Ut over det, så må jeg snart kjøpe meg en Windows 7 lisens, nå som Homefront kommer og Battlefield 3 er i horisonten. Alle løsninger har sine fordeler, prisen på en Windows lisens aldri har vært en faktor folk tar med i beregningen, når de fleste stjeler Windows uansett. For meg handler det mye om at Linux er gratis, og enda mer om at Open Source Software er feltet jeg arbeider med.

Jeg tror nok de fleste skal forberede seg på en helt annen OS situasjon i fremtiden enn den vi ser i dag. OSS gjennomsyrer store deler av IT-bransjen og jeg kan ikke helt se hvor lenge Microsoft skal klare å stå utenfor. Det er uansett en spennende tid vi går i møte. Dersom vi ser utviklingen og den økonomiske tendensen på verdensbasis i dag så har billigere programvare for sluttbrukeren en lys fremtid.

Jeg er veldig fornøyd med Ubuntu og har brukt det både som server og brukerPC. Min kone har brukt fedora i mange år på sin datamaskin og hun var og fornøyd med dette. Jeg bruker en del programvare som er microsoft nå, men hadde det ikke vært for det hadde jeg fortsatt hatt ubuntu på min arbeidslaptop.

Jeg anbefaler lett ubuntu til folk. Det er brukervennlig, gratis og stabilt.

Linux suger som desktop, så derfor bruker jeg Win 7.

Linux suger som server, så derfor bruker jeg FreeBSD.

Argh, hater folk som skriver slikt uten en begrunnelse.

- At Linux suger som Desktop kommer helt an på hva du skal bruke den til. Har brukt Linux i alle år og er etter mine meninger et mye bedre operativsystem enn hva Windows 7 er - Når man lærer seg det og når man ikke skal spille krevende Windows-spill.

For eksempel i Linux installerer man (som regel) programmer kjappere. Linux har et mye bedre filsystem som bruker rundt halvparten av tiden Windows 7 bruker ved flytting eller sletting av filer. Selve installasjonen av operativsystemet er både enklere, kjappere og tar mindre plass enn hva Windows 7 bruker, samtidig som Linux starter opp/avslutter kjappere, bruker mindre minne og støtter mer hardware.

- At Linux suger som server blir feil, begge to er veldig stabile og gode. FreeBSD er så og si ferdig satt opp på mange områder når det først er installert, mens med Linux kan det være (mest sannsynlig) litt ekstra arbeid. For eksempel når det kommer til sikkerhet og ytelse er FreeBSD av ypperste klasse, kanskje hakket bedre enn Linux, men Linux suger ikke!

Jeg har ikke brukt FreeBSD mye utenom å teste det grundig ut for 5-6 år siden og det har sikkert blitt mange forbedringer etter den tid, men vil gjerne høre fra deg hva du bruker serveren til og hvorfor FreeBSD er så sinnsyyykt mye bedre enn hva en ferdig konfigurert Linux-server er. :lol:

Linux suger som desktop, så derfor bruker jeg Win 7.

Linux suger som server, så derfor bruker jeg FreeBSD.

What he said. Bortsett fra at jeg kjører linux på servern fordi jeg kan for lite om BSD :lol: