Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Its a war out here

The Elder Scrolls V: Skyrim

Recommended Posts

For de som lurer på varulver.

Her er en videosnutt av meg selv som raser rundt som varulv og slakter. Rimelig brutalt.

Var noe uvant med 3rd person styring så løper litt halvfull rundt hehe.

Hvem er kvinnfolket du har med deg rundt? Jeg har en selv men ligner ikke på hu der. Jeg "fikk" min i Solitude.

Hu (Lydia) daua kjapt for min del. Men var nyttig meatshield så lenge det varte :p

Hun som er med meg er Aela som er en av lederne i guildet Companions.

Hun du får med deg fra Jarlen in Whiterun er Lydia.

Du kan bytte followers i spillet. I dette tilfellet var det del av en quest serie (å bli varulv) og da ble hun med som follower istedenfor Lydia (som jeg har med til vanlig).

Hu daua kjapt for min del. Men var nyttig meatshield så lenge det varte :p

Lydia (som du får fra Jarlen i Whiterun) kan ikke bli drept av monster og NPCs. Du kan drepe henne, men hvis de andre "dreper" henne så blir hun bare sittende på kne en stund og regenere helse.

Med andre ord lever hun evig og er dermed glimrende å bruke som follower siden du kan oppgradere armor og våpen uten å være redd for å miste disse. Min Lydia er foreløpig armert i fullt sett med dwarven plate, dwarven bow og dwarven 2H hammer. Veldig grei å ha med seg, og hun kan jo bære massevis av loot så du slipper la ting bli igjen, eventuelt måtte gå to turer for å selge alt.

Fiksa problemet med grafikk driverene som klikka ser det ut som :D

Lyda er dau for min del og. Regner med man får flere followers etterhvert?

Mouse lag and smoothing fix

Here's the fix:

Launch a Windows Explorer window (win key + e)

Navigate to \Program Files\Steam\steamapps\common\skyrim\Skyrim

Open SkyrimPrefs.ini in Notepad.

Locate [Controls] and then find 'bMouseAcceleration=1'

Change bMouseAcceleration=1 to bMouseAcceleration=0 instead; this will disable "mouse smoothing" and "mouse acceleration" in Skyrim.

Kjenner jeg sliter veldig med å finne interesse for å spille videre på Skyrim. Har drept min første drage og fått shout og greier, men jeg syns bare det ikke er interessant å spille. Selv om jeg har likt Morrowind, Oblivion og Fallout, så merker jeg at min interesse for sandbox-spill er stadig synkende. Red Dead Redemption rundet jeg aldri, ditto GTA IV. Jævlig kjipt, fordi Skyrim er jo et ufattelig imponerende spill på mange måter.

Jeg merker at jeg sammenligner med The Witcher2 hele tiden mens jeg spiller, og føler at jeg savner en mer "fokusert" opplevelse slik jeg fikk av det spillet. Færre characters, men mer personlighet og bedre skuespillere. Mindre verden, men mer detaljer og bedre grafikk. Færre monstre, men bedre slåsse-mechanics, kortere spill, men dypere historie (godt mulig at historien i Skyrim er bra, men det fins så ufattelig mye man gjør som ikke er knyttet opp mot hovedhistorien)

Jeg er ikke så glad i corridor-shooters à la CoD (som da er veldig lineære), men The Witcher 2 ga en veldig fin balansegang mellom lineært gameplay og sandbox. Skyrim er for massivt og jeg føler jeg trenger en game director's visjon bak min spill-opplevelse. Den der "gamer empowerment" er nok ikke for meg lengre. Jeg vil heller ha et mer "fokusert" spill som gir meg mer igjen for selve opplevelsen, enn å ha et spill som gir meg mange flere opplevelser som føles veldig utvannet.

Jeg kommer nok til å fortsette litt til med main questet, og håper at jeg får inspirasjon nok til å runde ihvertfall dét, men det er ingen tvil om hva som er GOTY for min del...

Varierer nok veldig fra person til person det der, Angel. Syntes sandbox-spill er veldig moro, selv om Oblivion (kinda') er det eneste ordentlige jeg har spilt en del. Syntes Skyrim er genialt, men Oblivion på sin tid var fetere, syntes jeg.

Opplevde forresten noe rart nå nettopp. Fasttravla fra hovedsstaden til den første landsbyen man kommer til (ikke der hvor dragen angriper, men den andre). Så dukka det opp en drage. Klarte ved et uhell å skyte en guard med ei pil, så han instadrepte meg ganske fort. Forbanna tenkte jeg at jeg måtte få fatt på den jævla dragon soul-greia, så jeg loada tilbake. Uheldigvis for meg var siste autosave ikke når jeg ankom byen, men da jeg gikk ut av ei dør i hovedstaden. Jeg kryssa finga og fasttravla tilbake tilbake til landsbyen. Da dukka ikke dragen opp. De har jo tidligere sagt at dette er random. Irritert prøvde jeg å teste spillet, så jeg fasttravla til den byen hvor den 2. dragen dukker opp. Da jeg ankom der rusla jeg litt rundt og fasttravla tilbake til landsbyen. Etter å ha gjort dette to ganger frem og tilbake, dukka plutselig dragen opp over landsbyen igjen.

Konklusjonen min er at drager til somewhat random, og at det virker som om spillet tenker "nå er det snaaaart på tide med en ny drage..hmm". I alle fall dukka den opp på nøyaktig samme spot som den jeg faila på å ta før jeg døde. Kanskje kjekt å vite for noen :)

Er det bare meg som ikke forstår motivasjon bak å lage et så vannvittig pent spill som Skyrim, for å så tvinge spilleren ned i kjedelige gruver, tunneler og huler gang på gang på gang? Orker snart ikke å ta quests lenger, er ny hule hver gang.

Er det bare meg som ikke forstår motivasjon bak å lage et så vannvittig pent spill som Skyrim, for å så tvinge spilleren ned i kjedelige gruver, tunneler og huler gang på gang på gang? Orker snart ikke å ta quests lenger, er ny hule hver gang.

Helt enig, selv om hulene skal være spesial designet og alt det der, er det bare repetitivt og kjedeligt.

Jeg elsker å utforske dungeons. Tar meg god tid når jeg snoker rundt og får med meg detaljene de har laget. Er utrolig mye bra detaljer som jeg tror mange bare løper rett forbi.

Men jeg har alltid likt dungeon crawling siden jeg spilte Eye of the Beholder på Amiga og senere EQ1 på PC. Har det som plommen i egget i Skyrim!

Jeg joinet stormcloaks fordi jeg trodde de var " the good guys" etter et godt førsteintrykk fra han man møter i begynnelsen av spillet. Har tatt et oppdrag for de nå men de virker jo som en gjeng med douchebags! :( Får ta noen flere oppdrag, kanskje jeg kan bli kvitt han lederen etterhvert.

Noen som vet hva fordelen er med søvn/å være well rested? Får ikke sovet ordentlig etter jeg ble varulv men har ikke merket noe negativt enda.

Noen som vet hva fordelen er med søvn/å være well rested? Får ikke sovet ordentlig etter jeg ble varulv men har ikke merket noe negativt enda.

Når du er rested får du 5-20% raskere skillup. Oversatt, du levler opp raskere. Tror du får høyest % av å hvile i eget hjem kontra stråseng i villmarken, og det har noe å si hvor lenge du hviler i tillegg.

aldri likt huler, man er pr definisjon inne i et lukket område uten muligheter, og for meg er hele pointet med spill som skyrim å kunne gå hvor jeg vil :(

Jeg merker også at selv om karakteren min nå er på lvl 14, føler jeg egentlig ikke at han har blitt så mye sterkere. Har jeg uflaks og møter giants eller bandit chiefs, må jeg ta overdose på health potions for å i det hele tatt ha en sjangse. Samt at evig quicksave spamming er noe drit, men det burde jeg ha husket siden fallout.

Lydia (som du får fra Jarlen i Whiterun) kan ikke bli drept av monster og NPCs. Du kan drepe henne, men hvis de andre "dreper" henne så blir hun bare sittende på kne en stund og regenere helse.

Med andre ord lever hun evig og er dermed glimrende å bruke som follower siden du kan oppgradere armor og våpen uten å være redd for å miste disse. Min Lydia er foreløpig armert i fullt sett med dwarven plate, dwarven bow og dwarven 2H hammer. Veldig grei å ha med seg, og hun kan jo bære massevis av loot så du slipper la ting bli igjen, eventuelt måtte gå to turer for å selge alt.

Skjønner ikke helt hva du snakker om her, men hun ble drept av fiender i en hule og reiste seg ikke opp igjen. Jeg kunne loote liket hennes og det er et ganske klart tegn i et spill på at figuren er død som en sild :p

Der er jeg ikke enig, har ikke sett en eneste hule som ligner på hverandre, hulene er som regel veldig detaljrike og varierende. Ja og lange ikke minst! Var nede i en dwarvenhule igår jeg brukte over 2 timer på å fullføre. Er den hulen som er inngangen videre til Black Reach området som er ENDA mer utrolig. Detaljnivået og hvordan dem har klart å programmere alt innholdet i spillet her er bare ekstremt.

Har flere gang startet på nytt med nye karakterer for å virkelig bestemme meg for en rolle jeg skal gå. Utrolig nok er det like morro å oppleve starten, forskjellig er det alltid også for gameplayet er jævlig kult så det blir aldri et kjedelig øyeblikk.

Har null problem med dungeons o.l. Ikke bare er det mange av dem skjult rundt omkring, men selv om de ikke er quest-related så er det alltid en god grunn å besøke dem. Selv om jeg møter fiender som kverker meg på 1-2-3 i en god del av dem :p

Syns uansett det er masse å gjøre "above ground" også, først og fremst finne dragene og diverse umerka camps, men bare det å snike seg rundt på jakt er uhyre artig. Har faktisk begynt med cooking :lol:

Forøvrig så starta jeg temmelig standard kriger-nord, men nå er jeg blitt mer og mer "battlemage". ELSKER dual wield (både i form av to våpen eller med magi i ene og våpen i andre) og EEEELSKER at pil og bue faktisk funker fett! Ja., og ikke minst shouts! Faen så bra spill :wub:

Skjønner ikke helt hva du snakker om her, men hun ble drept av fiender i en hule og reiste seg ikke opp igjen. Jeg kunne loote liket hennes og det er et ganske klart tegn i et spill på at figuren er død som en sild :p

Har aldri hatt Lydia dø når jeg utforsker dungeons og slik. Nå skal det være sagt at jeg sloss mot noen kjemper ganske tidlig og ble oneshotta... fikk aldri sjekket om hun overlevde det eller ikke. Men i dungeons generelt så har hun aldri dødd. Hun blir sittende på kne og så ignorerer dyr/monster henne og ryker på meg for fulle mugger. Etterpå reiser hun seg opp og er klar for innsats igjen. Det stod også noen ord om Lydia på en av wiki sidene til Skyrim (husker ikke hvilken og har ikke tilgang til slike sider fra PC på jobb, men skal finne det senere) der de forklarte at hun ikke kunne bli drept av monster, kun av spilleren selv.

Vet ikke hvordan du fikk henne drept, men shit (glitches) happens?

Det jeg virkelig lurer på i forhold til followers/companions... hva slags skills og abilities har de? Nå er jo orken min nygift med Aela the Huntress fra Companions guildet. Hun virker å foretrekke bue (tydeligvis, utfra navnet hennes og det faktum at hun kan trene opp Archery for deg) dermed lagde jeg ett fullt sett med oppgradert Elven armor og Elven Bow. I tillegg hadde hun ett skjold på seg, så jeg lagde ett Elven Shield og ett Elven Sword til henne. Jeg gjorde det utfra tanken at hun liker best bue og være mobil, dermed ville jeg gi henne light armor kontra ett tykt lag med dwarven eller orcish plate som gjør henne treg(ere).

Men med Lydia så ga jeg henne fullt sett med Dwarven plate og en diger Dwarven 2H hammer. Hun gruser jo det meste som kommer innpå og ser ut til å gjøre en god jobb i melee, pluss at hun har en bue (som default, men jeg ga henne en dwarven bow) som hun bruker hvis monster er for langt unna eller på toppen av murer og slikt.

Nå skal det være sagt at jeg bare fikk gifta meg og gitt Aela armor før jeg måtte ta kveld og reise bort på jobb denne uken så fikk ikke testa henne i kamp. Det jeg la merke til var ihvertfall at selv om Aela fikk en Elven bow, så foretrakk hun å bruke sin egen (default) hunting bow. Kanskje hun gjør mer skade med den, aner ikke, men er akkurat det jeg er nysgjerrig på.

Hvis både Lydia og Aela fikk fulle sett med heavy armor og 2H hammere, ville de da begge gjøre like mye skade i kamp?

Eller hvis begge fikk Elven armor og buer, vil da begge gjøre like mye skade med bue?

Og i det tilfellet du gifter deg med Camilla Valerius (fra Riverwood merchant huset) eller Ysolda (jenta som vil ta over vertshuset i Whiterun) som begge to er kledd i kjole og utstyrt med en dagger, og tar dem med deg ut i kamp... hvor gode er de da? Kan de uten videre tanke i heavy armor eller smadre monster med 2H hammers?

Føler det er lite info det ute angående akkurat det, men det har jo en viss betydning for hvordan du legger opp spillestilen når du har med deg companions.

Som den støgge og fæle orken jeg er så kjører jeg på med 2H øks og heavy armor, og ruser inn i kamp for å kløyve folk. Litt av tanken med å slepe med meg Aela er jo at jeg står fremme og klubber ekle ting mens hun holder seg bak og skyter dem ned med piler.

Ps. 2H øks + perken som gjør at du kan sprinte og hugge til + perken som gjør at du kan halshugge folk er kjempedigg! Vet mange liker å bruke magi, eller kjøre 1h (sverd, dagger osv) og magi i offhand. Til nå i spillet (jeg er level 22 atm) har jeg brukt null magi og kun basert meg på 2H øks og dragonshouts. Har ikke hatt problemer så langt ihvertfall. Har av og til, etter kamp, brukt healing bare for å fylle på helsa igjen, men det er alt jeg har brukt også.

Vil nok kjøre en magibasert character senere, men foreløpig har jeg det utrolig morsomt med min dumstygge ork som kun kan det med å slå folk :)

Ser ut til at jeg må lage meg en ny character. Er ikke fornøyd med spillestilen som barbar. Tror nok jeg må være en form for Drizzt copycat.

Noen som vet hvor mange av de maskene som er på loadingscreen-bildet der historien til Labyrinthian blir forklart man faktisk kan finne ingame?

Noen som vet hvor mange av de maskene som er på loadingscreen-bildet der historien til Labyrinthian blir forklart man faktisk kan finne ingame?

Finner dem i huler, som regel på ''bossen'' i den hula.

Ser ut til at jeg må lage meg en ny character. Er ikke fornøyd med spillestilen som barbar. Tror nok jeg må være en form for Drizzt copycat.

Har så mange planer vedrørende spillestiler. Selv om det ikke er klasser i spillet så blir jo hver enkelt karakter begrenset gjennom perk-systemet. Tror ikke det er noen måte du kan 'respecce' så for meg som har kjørt mest inn i heavy armor, 2H weapons, smithing og enchanting så blir det vanskelig å skifte over til en dual wield og magi spillestil i etterkant.

Derfor blir det nok å lage en karakter for hver av disse:

Drizzt type kriger som du nevner er ett must. Dual wielding skal absolutt testes ut.

I tillegg vil jeg kjøre en karakter i stilen til Aela i spillet, eller Catti-Brie hvis du kjenner Drizzt bøkene. Mest bue, men også litt 1H når det trengs.

Utenom det er det absolutt behov for en magiker. Tenker da på å kjøre destruction ganske hardt (fireballs og damage fullt ut) men håper jeg kan kombinere og teste ut samme karakteren som en necromancer (ved å få lik til å sloss for deg og slikt).

Er veldig nysgjerring om det går å kjøre illusion helt ut som en egen spillestil (å få folk til å sloss mot sine egne og sånt). Vet ikke hvor mye offensivt det finnes innenfor illusjons magien, men i mange pen'n'paper rollespill (typisk warhammer FRPG og AD&D) så er det jo mange illusjoner som kan brukes offensivt også.

Ihvertfall skal disse testes (utenom barbar orken jeg allerede har)

• Dual wield kriger
  • Bue og 1h/skjold light armor ranger spillestil
  • Magiker (først ren damage, men forhåpentligsvis mulighet til å teste andre stiler for magi også)