Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Pazuzu

Noob-tråden

Recommended Posts

Føler vi trenger en sånn tråd, for jeg har ikke spilt RTS siden Dune 2...

Hva gjør jeg som terran når protoss går mass void rays? Jeg bygget opp en rimelig fin ball med vikings, ispedd 4-5 battle ship, men ble gruseeid.

stim'ed marines. Med medivacs. Klart ikke lett om de kommer med en svær svær haug. Men må scoutes, ser du starport. vært hissig og ta de før de får gjort altfor mye skade i basen din og når et helvtes antall

Kan ikkje skade med en ghost eller to i mixen heller. Voids har 100 shield og 150 hp, mao så fjerner du 40% av HP med eit par velretta emps.

Ghosts er heldigvis undervurdert :S

Void rays er ofte enkle å deale med så lenge du er klar over at de finnes. Om det plutselig står 10 void rays med full charge på command centeret ditt så kommer de til å smelte hele basen din uansett hvor mye du hiver på dem (overdrevet, spesielt etter patch, men uanz).

Gjelder vel å være aggressiv, om han dumper så mye på void rays kan han ikke ha stort annet, med mindre du har latt han expande x 3 og han koser seg med hele kartet.

Ofte når man blir gruse-eid av en unit er det beste å fikse den delen av gameplayet ditt som gjorde at han kom til det punktet, enn å prøve å finne ut "hva dreper void rays!".

Blir litt omvendt måte å tenke på, men jeg synes at det er det som hever skillsa mest ! Ikke se så mye på unit vs unit, men se hva det var i replayen som mangla mtp ditt macro-game, og hva du kunne ha gjort for å holde han nede.

Ofte vil du se at på mange steder hadde du en mye større hær enn han som kunne ha dampveivalsa hele basen hans, men du holdt deg til din side av mapet mens han klarte å bygge seg stor.

Mye som kanskje ikke svarer direkte på spørsmålet ditt her, men ellers synes jeg at stimmed marines smelter void rays så lenge du har oppdaget dem, og de ikke har rukket full charge på noe fjas i basen din

Scouting er ordet altså. Er ikke noe flink på det selv enda. Men de gangene jeg virkelig har klart å få med meg alt jeg trenger å vite har jeg ofte bare sittet tilbake og stått i mot. expandet. harasset litt og bare tømt han for mineraler og nekter han expo's. En evig deilig følelse når man vet man har 100% kontroll. Synd det skjer sjeldent,hehe. Et annet triks er å les litt ut i fra hva du ser. Om du etter en stund scanner main hans. og tenker WTF? han har jo nesten ikke units ute. betyr ofte det at han har gjemt unna noe glede som en bunke void rays eller annet faenskap

stimmed marines er så megaOP for tiden.

prøv å spille litt random. jeg vet hva som svir mest mot zergeunits da jeg har spilt mest zerg. spiller du litt av alle, så oppdager du fort hva som tar hva.

kommer du med megamye voids, og blir spist opp av thor/marines/whatever, så vet du det til neste gang du møter en toss. smile.png

Som sagt flere ganger så er scout tingen, så du vet hva som kommer.

Når du da vet det er void ray, så er min erfaring at i dette tilfellet er marines (helst med stimpack, husk at denne må startes: Trykke T med marines selected, det er ikke nok å bare researche den*).

Hvorfor er marines bedre enn vikings mot void rays?

Fordi damageoutputen til Void Rays (per 1.1.2 og 1.1.3 (som kom i dag)) er:

Initial (før charge har begynt):

6 dmg [+4 vs armored] (per 0.6 sekund eller noe sånt)

Fully charged:

8 dmg [+8 vs armored] (damageoutput øker gradvis fram til full charge)

En viking koster 150 minerals og 75 gas, dette er nok til 3 marines, i tillegg til at du kan bruke gas på f.eks. reactor (og få flere marines raskere ' />). Desuten har starports en 100gas dyrere pris enn barracks.

Denne vikingen gir mot armored 28 dmg per andre sekund, mens hver marine UTEN stim gjør 6 dmg per 0.8608 sekund (nei, du trenger ikke huske dette tallet), med stim økes fire rate med 33%, you do the math p

I tillegg tar ikke marines ekstra dmg fra VRs, i motsetning til vikings som er armored.

Burde være forståelig......... :blush:

* Siden du er noob så utdyper jeg veldig, i tilfelle du ikke er klar over det, ikke ta det ille opp tongue.png

Utdypning er fint. Møtte nettopp en tosk som sa "GG" etter at jeg knuste basen hans, for så å pause spillet. Når det ikke funket skrev han "Dranen has quit the game" (eller hva enn det står når folk velger surrender) og pauset spillet IGJEN... ' /> Håper virkelig ikke folk faller for sånne triks, er jo bare trist.

Litt av problemet mitt er vel at jeg bare vet hva Terran-bygninger faktisk gjør (men skjønte at stargate = fly). Men sist jeg forsøkte å storme en terran med marines før han rakk å bygge fly så ble jeg slaktet av hans ground units, hvorav flere var usynlige. Derfor går jeg alltid for å bygge Raven selv, så jeg kan se jævlene. Å scoute med SCV har jeg nesten gitt opp. Fienden bygger alltid siste sted jeg sjekker, og da er alltid inngangen blokkert så jeg uansett ikke ser noe p

OK, neste spørsmål: Er det cheezy å gå mass air mot Zerg? Nå spiller jeg jo bronse, så de jeg møter er vel ikke noe bedre enn meg (tongue.png) men jeg vinner alltid mot zerg takket banshee. Har ikke testet etter siste patchen da.

OK, neste spørsmål: Er det cheezy å gå mass air mot Zerg? Nå spiller jeg jo bronse, så de jeg møter er vel ikke noe bedre enn meg (:blush:) men jeg vinner alltid mot zerg takket banshee. Har ikke testet etter siste patchen da.

Er ikke cheese, er bare feigt ^^ men jeg syntes du burde øve litt på orgentlige builds også for i de høyere leaguene kan du ikke regne med å vinne med early air lenger smile.png

Banshee er en helt legit åpning, og en fin måte å få inn harass. Men å bare gå air vil neppe funke mot andre enn de du allerede er mye bedre enn.

Cheese er som regel når du satser absolutt alt på ett kort, f.eks. om du ikke lager noe ground army, men går BARE for banshees, så er det megacheese, ettersom du vil være rimelig fucked om motstanderen enten får opp anti-air (og detection), eller han har nok ground army til å effektivt baserace deg.

^Veldig satt på spissen eksempel egentlig...

Kanskje mest kjente cheesen er 6pool. Dette er om zergen dropper å lage en eneste worker (drone), men bare sparer opp til han har 200 minerals for å lage spawning pool (bygningen som tillater zerg å produsere zerglings, queens, og å fortsette på tech-treet), for så å spamme zerglings på deg megatidlig. Dette er cheese da han i så tilfelle vil ha en fullstendig fucked up økonomi om det slår feil (om du har wall-in så er 6pool megaenkelt å forsvare som terran, bare husk å reparer bygningene med scvs mens han attacker). Om du klarer å stå i mot et 6pool-rush trenger du bare macroe opp bittelitt til, lage en grei hær, for så å angripe. Ettersom du etter rushet sannsynligvis vil ha over dobbelt antall workers :blush:

Menne, skuffet over at du ikke har postet i nick og id-tråden, gief!!

Ah, der kom jeg på tredje spørsmål: Det tallet folk har skrevet back nicket sin i den tråden, hva er det? Og hvor finner jeg det? tongue.png

Player number.

Når du adder venner ingame står ditt der

evt. når du logger deg inn på blizzard sine hjemmesider osv

Litt av problemet mitt er vel at jeg bare vet hva Terran-bygninger faktisk gjør (men skjønte at stargate = fly). Men sist jeg forsøkte å storme en terran med marines før han rakk å bygge fly så ble jeg slaktet av hans ground units, hvorav flere var usynlige. Derfor går jeg alltid for å bygge Raven selv, så jeg kan se jævlene. Å scoute med SCV har jeg nesten gitt opp. Fienden bygger alltid siste sted jeg sjekker, og da er alltid inngangen blokkert så jeg uansett ikke ser noe tongue.png

Scouting, scouting og atter scouting. ofre noen units i ny og ne for og finne ut hva du vil. En viking, en cloacked banshee kan fly gjennom, scans osv. Bygger de ikke usynlige ting, kanskje raven ikke er nødvendig, selvom ravens er <3

Google units og les hva styrker, svakheter er. se youtube filmer av huskey,HDStarcraft og day9. ser man åssen proffene gjør det. og day9 forklarer masse underveis om feil, riktige ting osv. Mye og lære på tuben=)

Enig i at day9 nok har vesentlig mer tyngde, men som noob så kan man lære veldig mye av husky og, dessuten er han fantastisk underholdende biggrin.png

Day9 er jo ren education, men på de som caster pro-games så er det jo ofte ikke castern du lærer av, han bare kommenterer hva som skjer. Det du plukker opp er jo hva spillerne gjør.

Men ja, noob-greiene til day9 er omg so good

Enig i at day9 nok har vesentlig mer tyngde, men som noob så kan man lære veldig mye av husky og, dessuten er han fantastisk underholdende biggrin.png

Husky er slitsom - får etterhvert vondt i hodet av fyren.

Kan skjønne at noen får litt vondt i hodet av husky, personlig elsker jeg han og frå ikke noen bivirkninger av han ' />

HD derimot går meg litt på nervene til tider (selv om jeg er kjempeglad i han og), mye grunnet hvordan han har en tendens til å gjenta de samme ordene konstant på en litt plagsom måte, som "the longest time" osv...

Sorry for å deraile tråden med mine opinions på kommentatorer pazuzu, skal slutte når jeg får iden din p

Forresten, om du plutselig finner ut at du heller vil spille zerg, da må du sjekke ut PsyStarcraft!

Crota er den beste da. Han roter jo så mye units names underveis at man bare må trekke på smilebåndet

Day9 er han beste imo, han kan utrolig mye om spillet og spillerne som spiller det. : D

This post was brought to you by the number j

Mtp game casters så går det for min del: Husky > Psy > HD.

Day9 ser jeg nesten ikke på som game caster, mer litt gameshow/education type ;p

Blir svett av spillet her, søker mentor som også er villig til å holde min hånd i vanskelige tider.