Sign in to follow this  
scavenger

Pels og vanskjøtte dyr

Recommended Posts

Nok en gang er måten pelsdyr (i hovedsak rev og mink) holdes i Norge satt på dagsplan. Etter NRKs reportasje er store deler av Norges fjortiser og platinablonde bimboer i full harnisk. Det samme kan sies om ymse naturvernere som ikke går av veien for å benytte seg av klær sydd av flittige små barnehender.

Det er ikke mange år siden en lignende sak var oppe i media, felles for disse sakene er at også den gang var gruppene nevnt over i harnisk og alle var enig om at noe måtte gjøres. Så langt er det bare dyrevernerne som bryr seg. Resten av oss får en dose dårlig samvittighet her og der, men hos de fleste (og dem som skriker høyest fra sofaen og inn i Internettet) går det fort over og vi er tilbake i god gammel stil.

Jeg spiser kylling, jeg liker kylling og jeg vet kyllingen lider for å komme den lange veien til mitt fat. For å være ærlig, jeg gir litt faen. Jeg og de fleste andre. Hvorfor skal jeg ha dårlig samvittighet for en samling pelsdyr da? Jeg har aldri eid pels, jeg kommer aldri til å eie pels og jeg har innsett at mennesker gjør nytte av naturen uansett. Er man svak i naturen lider man, medlidenhet og etiske dilemma er menneskelige fantasikonstruksjoner.

Hva er i så fall best? Å være kynisk eller å være en jævla hykler som skriker i noen dager og glemmer alt siden?

Skal innrømme at jeg ikke engasjerer meg så veldig innenfor dette, men jeg føler jo at det er litt annerledes med pelsdyr, som brukes som klær (til pynt til og med), og dyr, som brukes til mat. Selv om kyllingen kanskje ikke har det så bra som sitter der i buret sitt og blir fôret med drittmat hele livet sitt, så ser jo disse pelsdyrene ut til å være i en helt annen situasjon. Man kan jo se på video og bilder der de gnager av hverandre pelsen og ikke blir behandlet på noen måte etterpå.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så er det bedre å være kynisk enn å være en av hykler. Men på en annen side så påvirker kanskje de skrikende hyklerne saken i en liten grad.

Synes argumentasjonen til aktivistene er sykt tynn. På den ene siden så kan man jo si at pelsdyroppdrett bør gjøres ulovlig på lik linje med f.eks. alkoholregler (selv om man kan bruke det bra, så er det noen som misbruker det). Men på den andre siden så tviler jeg på at de har belegg for at man skal innføre så strenge lover.

Slik jeg ser det så er det to debatter som er mikset inn i 1, noe også landbruksministeren kommenterer gang på gang.

den ene debatten går på videoen, avvik, og regelverket.

- Gjør mattilsynet jobben sin?

- Bør strakstiltak innføres?

- Er forholdene gode nok?

- Bør strengene lovverk regulere næringen?

Her har jo aktivistene slått i bordet med en video som er ganske avslørende, og alle parter virker å være enig i om at sånn kan vi ikke ha det.

den andre går på om det er etisk riktig å ha rovdyr i bur, og om det skal være lovlig.

- Kan rovdyr ha det fint i bur?

- Er det bedre med mink i bur enn kylling i bur?

- Hvilke retningslinjer gjelder?

Her har ikke avvikene noenting å si, men idèen om rovdyr i bur. Skulle de ha filmet for å argumentere for dette, så hadde det vært mer riktig å filme helt vanlig mink i bur. Da hadde jo det vært nok - de hadde ikke trengt å bryte seg inn og filme sykeavdelinger og liknende. Jeg føler aktivistene feiler når de drar en linje fra den første debatten og rett til konklusjon på den andre.

Tankekorset her er: Hva gjør man med dyra hvis man forbyr pelsfarmer?

Skal de slippes fri? Skal de "adopteres" vekk? Eller blir det som det alltid er i sånt, Staten avliver hele røkla?

Redd pelsdyrene! Avliv dem nå!

...

Kan nesten ikke skjønne hvordan det er mulig at det er så dårlig stand på disse pelsfarmene da. Greit nok, stakkars dyr osv., men her er det jo masse penger tapt i tillegg.

Er forresten kult hvor åpent de prater om at de ikke avler "negative traits". Er jo kult, da får man jo uansett etterhvert super-mink som stortrives i bur med masse pels og kort levetid.

Evolution ftw.

Ja, det er elendige forhold i visse situasjoner, men det er nok til de grader satt på spissen. Med flere tusen dyr er det umulig å luke bort ethvert tilfelle av skader og infeksjoner som utvikler seg raskt. Jeg har selv vært mye på bondegårder opp igjennom tiden, og jeg skal ærlig innrømme at dersom et tv-team av hippier hadde kommet på rette tidspunkt og filmet rette individer, så ville det nok raskt blitt bortimot samme hatet mot f.eks sauebønder.

I Norge har vi et delvis fungerende system som luker bort de verste tilfellene. Hva skjer da dersom vi stenger alle de norske farmene? Vil folk slutte å bruke pels? Neppe, men etterspørselen vil bli dekt av utenlandske aktører, og det kan vel tenkes at forholdene og rutinene er noe dårligere der :innocent:

(leste en artikkel på vg om en pelsopdretter som uttalte seg om akkurat det)

Tankekorset her er: Hva gjør man med dyra hvis man forbyr pelsfarmer?

Skal de slippes fri? Skal de "adopteres" vekk? Eller blir det som det alltid er i sånt, Staten avliver hele røkla?

Det vanligste er at dyrevernerne slipper dem løs, de dør som oftest enten av sult, rovdyr eller i trafikken innen noen få uker. Selvsagt med lidelser som lett topper den fra tiden i fangenskap.

I Norge har vi et delvis fungerende system som luker bort de verste tilfellene. Hva skjer da dersom vi stenger alle de norske farmene? Vil folk slutte å bruke pels? Neppe, men etterspørselen vil bli dekt av utenlandske aktører, og det kan vel tenkes at forholdene og rutinene er noe dårligere der :innocent:

Det er verre i utlandet. En av de vanligste måtene å flå et dyr på i f.eks Kina er å slå det så hardt og så lenge i bakken at det enten paralyseres eller er for skadet til å gjøre motstand. Etterpå flår man dyret levende og slengere det opp i en lastebil med flere andre levende dyr, uten pels. Jeg tror vi alle kan si at vi foretrekker den norske måten dersom Kina er alternativet.

Bare jeg får den pelsen på knaggen jeg trenger så går det bra.

Ikke under hvann da.

Jeg syns dere glemmer de tre aller viktigste tingene her.

1. Rever er søte. Helt seriøst, har dere sett bildet i dyrebeskyttelsens reklame ? Den er kjempesøt !

2. Folk som kjøper pels er umoralske, det er lett å la være å kjøpe pels. Å bli vegetarianer er ikke fullt så lett. Dermed så kan mye lettere vi se ned på de som kjøper pels enn på de som spiser kjøtt uten å være dobbeltmoralske.

3. Om dette ender i at Kina får mer pelshandel og enda flere dyr lider der nede så betyr det veldig lite. Hvorfor betyr det lite ? Kina ligger ikke i Europa, Kina er befolket av kinesere, ikke tidligere europeere, kinesere er kommunister(greit nok at de er kapitalister først og fremst, men det viktige er å leve i et autoritært samfunn). Kineserne er fattigere enn nordmennene, og må være litt uforsiktige med dyr for å overleve. Nordmenn bare piner dyr for å kjøpe seg store biler og forurense, ett langt mindre nobelt formål.. Alt dette er egenskaper som fritar eventuelle kinesiske dyremishandlere fra skyld.

Er ikke noe argument at folk uansett vil kjøpe pels. Blir som å si at du uansett skal dø, så kan jo like godt drepe deg jeg.

Er ikke noe argument at folk uansett vil kjøpe pels. Blir som å si at du uansett skal dø, så kan jo like godt drepe deg jeg.

Det blir et argument dersom du tar høyde for at pelskjøpere ikke slutter å kjøpe pels fordi resten av befolkningen presser industrien ut av landet.

Blir som å si at dersom alle på Jorden holder pusten, får Mars en bedre atmosfære.

Hvorfor brukes ikke katter i pelsdyrnæringen? Folk dumper jo katter i hytt og gevær.

Kanskje det var det Lillebjørn Nilsen hadde i tankene da han laget sangen "Katt og kaniner og et småbruk på Høland!" - Både katter og kaniner har jo kurrant pels.

Hvorfor brukes ikke katter i pelsdyrnæringen? Folk dumper jo katter i hytt og gevær.

Kanskje det var det Lillebjørn Nilsen hadde i tankene da han laget sangen "Katt og kaniner og et småbruk på Høland!" - Både katter og kaniner har jo kurrant pels.

Kaniner er derimot søte, og egner seg derfor ekstra godt til pels.

Fordi eventuelle kattefarmeiere innser at katteelskerne ville flådd dem levende om de hadde prøvd på noe sånt.

Hadde det vært opp til meg burde man også farmet opp pelshunder! Kunne tenkt meg en sånn dalmatiner-frakk ala Cruella de Ville i 101 dalmatinere. Dyre-emo's kan brenne for min del. Men for all del misforstå ikke, jeg er absolutt for human avliving.