Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Entreri

Litt oppklaring rundt nettinnstillinger

Recommended Posts

Fin artikkel Entreri! :innocent:

kan vel også nevne at Zblock forcer settings. Så spiller man på zblock servere er dette mindre farlig da det blir gjort for deg.

Edit: Smart Gal sekt; creds to you!

cl_legacy_crosshair_scale 1 vil gjøre at man får tilbake den gode gamle crosshairen. Da kan du bruke cl_crosshairscale som før.(husk cl_legacy.. FØRST. Så den gamle commanden)

- hvis noen enda ikke har fått det med seg  :thumbsup:

Full info

cl_crosshairsize specifies the size of the crosshair in pixels at 640x480 resolution

cl_crosshairthickness specifies the thickness of the crosshair in pixels at 640x480 resolution

- The crosshair now scales proportionately for all screen resolutions. This replaces the old scaling behavior, and the cvar cl_crosshairscale is no longer used. Players can revert to old crosshair behavior by setting cl_legacy_crosshair_scale to 1.

- Setting cl_crosshaircolor to 5 enables the use of custom crosshair colors, specified by cvars cl_crosshaircolor_r, cl_crosshaircolor_g, and cl_crosshaircolor_b.

- The default of cl_crosshairuseapha has been changed to 1. Alpha blending makes the crosshair much more visible on new HDR maps, and it is recommended that existing players enable this setting manually or through the options interface (Multiplayer->Crosshair appearance->Translucent).

- Cvar cl_legacy_crosshair has been renamed to cl_legacy_crosshair_recoil for consistency.

For det og mer (på engelsk)

http://forums.steampowered.com/forums/show...d.php?t=1480629

Hellfragger sine servere har vel satt minimums-lerpen på 30.3ms, hvertfall får jeg ikke satt cl_interp noe lavere enn det.

Fin artikkel, kunne trengt flere slike etterhvert egentlig, ser mange spørsmål om de nye updatene og hva som skjer. Kunne nesten nevnt hvordan man fikser crosshair-scalen her og, bare for å ha nevnt det til alle :innocent:

Fin og informativ nyhet. Visste ikke så mye om lerp før det ble et tema i går og Entreri satt meg på plass med litt research :innocent:

Bruker cl_legacy_crosshair_scale 1 jeg også. It' awesome.

Bra du oppdaterer oss som ikke er så teknisk anlagt :innocent:

Mikael det er bare deg! :thumbsup::blush:

det med lerpen e bullshit, den sette du berre på 0 for og få det beste samman med server innstillingane

Litt informasjon.

Fargen på lerpen kan man ike bekymre seg overi det hele tatt da denne vil endre seg på bakrunn av server, plugins eller eventuelt zblock.

Serverene/plugins vil uansett være forskjellige så det stemmer som Xypro skrev at sett den på 0 så vil den stilles inn automatisk med hjelp fra serveren.

Anbefaler de som er usikkre på dette og sjekke ut informasjonen som kommer fra RegnaM, han tester alle nye oppdateringer på beta stadiet og kjenner "best practice".

Eventuelt kopier ned configen hans og bruk det som står under net settings.

Dette er det vi bruker i vår Lions GUI:

rate "1048576"

cl_cmdrate "66"

cl_updaterate "66"

cl_interp_ratio "1"

cl_interp "0"

cl_lagcompensation "1"

cl_pred_optimize "2"

cl_predict "1"

cl_predictweapons "1"

cl_smooth "0"

cl_smoothtime "0"

cl_wpn_sway_interp "0"

Link til fulll RegnaM config fra 19/10/2010: http://regnam.fr/autoexec.cfg

-Enj0y!

Dette var interessant, for jeg finner ingen dokumentasjon på at det ikke er noen sammenheng mellom hva du setter cl_interp til og mulighet for opplevd lagg.

Poenget med interpolasjon er jo å "smoothe" over pakketap (aka interpolation), som svært ofte oppstår grunnet linjekvalitet og routing mellom serveren og maskinen din.

cl_interp på 0.1, som er standard, er en verdi satt ut i fra at man har en updaterate på 20, altså er laveste defaultverdi:

updaterate på 20 = Forventet datapakke fra serveren hvert 50´ende millisekund (1000 / 20).

cl_interp på 0.1 = 100ms (50 ms x 2) = clienten interpolerer og "glatter" over de tilfellene hvor man mister en pakke.

updaterate på 66 = datapakke hvert 15. millisekund (1000 / 66) => ideell interpolering på 15ms x 2 = 30 ms => cl_interp 0.03.

Sliter litt med å se hvor IKKE en "oransje" lerp skal være noe å bry seg om, da en interpolering på under 30 ms vil føre til at interpoleringen ikke er i overenstemmelse med pakketrafikken - og dermed ikke virker som den skal. Er jo en grunn til at Valve har gjort det slik :innocent:

Hvordan en plugin skal endre på dette stiller jeg meg også kritisk til, da dette er ren matte.

Ved å sette cl_interp slik jeg nevnte det er man i alle fall sikker på at ikke noe er feil.

Er på ingen måte noen prinsippsak dette altså, men om infoen jeg sitter på skulle være feil vil jeg gjerne se noe konkret dokumentasjon på det.

Ellers blir det som veldig mange andre ting når det gjelder settings oppgjennom årene; at noen har hørt at en har sagt at det skal være sånn og sånn..

Og mange av de tingene har vist seg å ikke stemme særlig godt.

Dette var interessant, for jeg finner ingen dokumentasjon på at det ikke er noen sammenheng mellom hva du setter cl_interp til og mulighet for opplevd lagg.

Poenget med interpolasjon er jo å "smoothe" over pakketap (aka interpolation), som svært ofte oppstår grunnet linjekvalitet og routing mellom serveren og maskinen din.

cl_interp på 0.1, som er standard, er en verdi satt ut i fra at man har en updaterate på 20, altså er laveste defaultverdi:

updaterate på 20 = Forventet datapakke fra serveren hvert 50´ende millisekund (1000 / 20).

cl_interp på 0.1 = 100ms (50 ms x 2) = clienten interpolerer og "glatter" over de tilfellene hvor man mister en pakke.

updaterate på 66 = datapakke hvert 15. millisekund (1000 / 66) => ideell interpolering på 15ms x 2 = 30 ms => cl_interp 0.03.

Sliter litt med å se hvor IKKE en "oransje" lerp skal være noe å bry seg om, da en interpolering på under 30 ms vil føre til at interpoleringen ikke er i overenstemmelse med pakketrafikken - og dermed ikke virker som den skal. Er jo en grunn til at Valve har gjort det slik :innocent:

Hvordan en plugin skal endre på dette stiller jeg meg også kritisk til, da dette er ren matte.

Ved å sette cl_interp slik jeg nevnte det er man i alle fall sikker på at ikke noe er feil.

Er på ingen måte noen prinsippsak dette altså, men om infoen jeg sitter på skulle være feil vil jeg gjerne se noe konkret dokumentasjon på det.

Ellers blir det som veldig mange andre ting når det gjelder settings oppgjennom årene; at noen har hørt at en har sagt at det skal være sånn og sånn..

Og mange av de tingene har vist seg å ikke stemme særlig godt.

det vil kanskje bli meir "smooth" men den som spela med lågast lerp vil ha ein fordel over den som har settings sånn som du seir

det vil kanskje bli meir "smooth" men den som spela med lågast lerp vil ha ein fordel over den som har settings sånn som du seir

dokumentasjon?

dokumentasjon?

cba.. desto mindre lerp desto mindre delay

California Bluegrass Association

Cambridge Buddhist Association

Canadian Bankers Association

Canadian Bar Association

Chicago Bar Association

Chinese Benevolent Association

Commonwealth Broadcasting Association

Consumer Bankers Association

Council for British Archaeology

Hvem av disse er det som uttaler seg om lerp?

som xypro og ovrum sier, sett cl_interp på 0.

Orker ikke finne frem forskjellige cadred tråder, men dette er testet nøye. Lavest lerp vil gi lavest interpolate som da gjør at du får mindre delay.

Akkurat vært på dsracklan, og det var helt fantastisk å spille uten delay at all, så gled dere til lans folkens.

det med lerpen e bullshit, den sette du berre på 0 for og få det beste samman med server innstillingane

At lerp bør settes til 0 er jo irrelevant til hva Entreri forklarer. Det han sier er ikke bullshit, selv om du har en annen oppfatning av hva setting skal være. Det Entreri forteller om hva cl_interp etc er og hvordan det fungerer, det er korrekt.

Litt informasjon.

Fargen på lerpen kan man ike bekymre seg overi det hele tatt da denne vil endre seg på bakrunn av server, plugins eller eventuelt zblock.

Serverene/plugins vil uansett være forskjellige så det stemmer som Xypro skrev at sett den på 0 så vil den stilles inn automatisk med hjelp fra serveren.

Å sette cl_interp til 0 er ikke synonymt med lavest cl_interp, antar jeg. Som du selv skriver, så vil dette føre til at cl_interp blir stillt inn automatisk sammen med server. Jeg vet ikke hvor bra automatisk innstilling av cl_interp er, men det kan godt være at denne gir optimal verdi. Jeg har ikke mulighet til å teste ut dette heller akkurat nå :innocent:

Som sagt, cl_interp til 0 gir ikke nødvendigvis lavest cl_interp. Men spørsmålet er vel ikke om lavest er best heller.

Kom gjerne med dokumentasjon (det er en himla god grunn til at vi faktisk spør etter dokumentasjon, hvem som helst kan si hva som helst, bedre er det å faktisk kunne bevise det!).

cl_interp = 0 på LAN vil være naturlig, siden det er tilnærmet lik null mulighet for pakketap i routingen mellom serveren og maskinen din.

Da har du ikke behov for noen interpolering.

Ellers er det jo helt sant det du sier Xypro, det kan helt klart gi en liten fordel konkurransemessig med lavest mulig interpolering.

Uten interpolering vil maskinen du spiller på gi et 1 : 1 - bilde av informasjonen den får fra serveren, uten at den "fyller ut" med generert info for å få det til å se smoothere ut.

Dette blir veldig likt den gangen jeg selv var aktiv klanspiller, hvor man gjerne spilte med cl_interpolate 0.

Dette går ikke an lenger, den settingen ble forcet til 1 etterhvert, men med å sette cl_interp til 0, vil du automatisk få:

- en "lerp" på 0.0152 om du har cl_interp_ratio satt til 1

- en "lerp" på 0.03 om du har cl_interp_ratio satt til 2

Fair enough, men dette ser fortsatt bort fra hele poenget med interpolering, det virker som om at det er en opplest sannhet at man skal gjøre det man kan for å unngå interpolering.

Ved å ukritisk kopiere en config, vil en jevn bruker mye mulig få en interpolering som er for lav til hans linje/routing/ISP for å få en smooth gameplay.

En person som stort sett koser seg public og spiller en mix i ny og ne, meg inkludert, synes dette er temmelig viktig.

Å spille med for lav interpolering vil kunne oppleves som tidvis hakket grunnet pakketap, spesielt om du har en litt "trøblete" routing til yndlingsserverene dine.

Ved å følge "oppskriften" for å stille cl_interp vil du derimot sette interpoleringen så lavt som du kan samtidig som du beholder den i tilstrekkelig grad til å "dekke" over de værste luggene grunnet pakketap.

Et eksempel er en bekjent som bor i Narvik, som måtte opp på 0.4 for å komme opp på "hvit" nivå.

Og jo: Fargen på lerpen HAR en funksjon, så lenge man bryr seg om hva cl_interp står på og ikke bare setter den til lavest mulig verdi :innocent:

Vi oppklarer et par ting som de fleste bør vite for en best mulig spillopplevelse i Counter-Strike:Source.

Er det mulig med en god spillopplevelse i dette spillet i det hele tatt?! :innocent:

uuhm, snakker man ikke uansett om forskjeller på noen millisekunder som ikke et menneske i verden greier å merke forskjell på like vel? Da spiller jeg heller med en litt smooth opplevelse.

uuhm, snakker man ikke uansett om forskjeller på noen millisekunder som ikke et menneske i verden greier å merke forskjell på like vel? Da spiller jeg heller med en litt smooth opplevelse.

Og statsen din er gjerne deretter :innocent:

Et eksempel er en bekjent som bor i Narvik, som måtte opp på 0.4 for å komme opp på "hvit" nivå.

?!?! BOR DET FLERE FOLK I NARVIK? HVEM ER DENNE PERSONEN?

Fra RegnaM (spiller i verygames, jobber aktivt med css updaten og kjent for sin gode innsikt i hvordan hl2 og orangebox motoren funker)

"cl_interp 0 in autoexec.cfg, your lerp should now be 15.2ms on well setup servers.

FAQ :

Dummy's question : WHY THE FUCK IS MY CL_INTERP red/yellow/purple/gay/white/black

Quick answer : cl_interp color has to be ignored"

Lenger svar fra J3di (Sjefkoder for zBlock)

"To summarise - it's best to ignore the in game lerp text. It's not an actual representation of the lerp the game is using under certain situations and the colours can make it's meaning difficult to understand.

If you set your interp low online i.e. 0.0152, then you will find you get some extrapolation due to packets missing/not received on time. The net effect of this is there is slight animation stuttering and the hitboxes likely do not line up 100% perfectly.

But you will have a reaction advantage over higher interp users. So most competitive gamers opt for this setting.

Higher interp you have more accurate, smoother hitboxes but a reaction disadvantage.

Low interp I will class as "cl_interp_ratio 1" - i.e 1/tickrate.

Mid interp [balanced] - cl_interp_ratio 2 to 2.5.

High interp - cl_interp_ratio > 3. "

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...