Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Nilzor

Civilization V

Recommended Posts

Fått noen favoritt civ's til nå? Selv synes jeg China, Japan og Greece er ville. Samme med India. Men chu-ko-nu samt papermaker'en til kineserne gjør dem insane! Spilte nettopp et game som Alexander, og early game domineres av companion cavalery (erstatter horsemen og har 14 str i stedet for 10) + spearmen replacement som har 9 str i stedet for 7. Hellenic league akkompagnert med patronage gjør også kultur og matproduksjon til en lek. Trenger ikke mange gullmyntene hvis man bare gjør quests for bystatene.

Frankrike er forøvrig også bra om man vil ha store riker.

Helt klart, Hellas sin evne med CS er helt sykt med tanke på at CS er himmel eller helvete og kombinert med de kraftigste enhetene helt fram til MA er de en dødlig kombo. Ellers er Japan meget kraftig, weapon upgrade på ruiner med honor SP kan knuse 5 civs lett før du når CS tech`n. Samt at du får bruk av AB hele game`n. Føler Kina er litt begrenset, man trenger jo bare 2-4 GG, og du må ligge ofte i krig for å full utnyttelse.

Kina er ikke mye begrenset med CKNs........... Husk at musket/rilfes etc overtar egenskapen deres når du upgrader direkte.

Kina er ikke mye begrenset med CKNs........... Husk at musket/rilfes etc overtar egenskapen deres når du upgrader direkte.

Kjørte første runden med "Play now" som Iroquis, men da var det jo korteste tiden, og letteste vanskelighetsgrad.

Kjører nå på Epic i forhold til antall 'turns' og Prince som vanskelighetsgrad. Denne gangen ble det tyskerne. Deres Landsknecht er forsåvidt OK enheter, men følte de var ikke fullt så effektive i angrep, og jeg har vært i konstant krig med 4 forskjellige sivilisasjoner fra rundt 1000-500BC og helt frem til 1925AD før jeg fikk kasta Egypterne på sjøen og renska øyen min for fiender. Har ikke fått prøvt Panzer enda, men synes sverdmenn, og spesielt Longswordmen, var utrolig effektive, spesielt på by-angrep. Faktisk var de mer effektive enn både musketmen og riflemen, men den sammenligningen ble ikke helt balansert da mine sverdmenn hadde langt mer erfaring og upgrades enn ferske muskett/rifle enheter.

Ett godt tips dersom du spiller aggressivt er ihvertfall å bygge en eller to katapulter tidlig siden disse oppgraderes til kanon og artilleri senere og du får da med deg erfaringen og oppgraderinger. 2-3 enheter for nærkamp, 2-3 bue/armbrøst enheter og 1-2 katapulter/kanoner er som regel nok til å gjennomføre en invasjon. Etterpå sender du bare enhetene spredt rundt i landet til for å bekjempe Barbarians som dukker opp og stadig irriterer byene dine.

Har du mye hav rundt deg er det bra med ett par Frigates så snart du kan få dem. De skyter 2 ruter som bueskyttere og kan bombardere byer og enheter som er på land. I tillegg får de litt andre oppgraderinger, istendenfor rough/open terrain får de mer movement og kan se lenger rundt seg. I tillegg får de bonuser som går på bombardering av landenheter eller angrep på sjøstyrker.

Foreløpig har jeg ikke kommet lenger frem enn til flyet på tech-treet, så alt etter det slik som Panzer, tanks, mech infantri osv har jeg ikke prøvt enda. De fleste sivilisasjonene rundt meg ble jo jagd på sjøen av sverdmenn, så nå er alt fokuset i byene rettet mot culture og science smile.png

Jo Kina er litt begrenset, skal du ha full utnyttelse må du ligge i krig hele tiden. CKN`s er en meget god unit ja, at du får med deg Ab vidre er kjent. Men du kan kun jo kun bygge et begrenset anntall (i form av tid, kommer ann på game speed). En god civ skal nyte godt av alle Ab hele gamen både i krig og fred.

Jeg sier det igjen, Kina er OP:

CKNs er selvforklarende. UB'en deres, papermaker, erstatter library. Library gir 1s for hver andre citizen, mens papermaker gir deg akkurat det samme PLUSS 4g. +4g i hver eneste by! I tillegg kan man bygge den veldig tidlig (trenger bare å tech'e writing).

For ikke å snakke om great generals som gir 20% mer strength enn vanlige GGs. I tillegg spawner de raskere = flere citadels eller golden ages.

Forbanna drittspill sad.png Står på esken at du skal kunne spille det på alt fra high-end pcer til laptops. Men på min stasjonære er det helt uspillbart, når jeg panorerer, dvs ser rundt på kartet så hakker det noe værre, og bruker 5 sekunder på å komme seg igjen når jeg har stabilisert meg på et sted. Også hvis jeg skifter fra strategic view til vanlig så kræsjer spillet til desktop halvparten av gangene. Eneste muligheten min er å spille hele spillet i strategic view. Er det 1337?

Også sliter jeg med at jeg vet hvordan jeg får skippa den helvetes introen fort som f. Den hakker også forøvrig.

Noe jeg kan gjøre for å bedre på dette? Prøvde å sette ned settings, men hjalp overhodet ikke noe som helst. Kan det hjelpe å frigjøre mer plass på hd og defragmentere?

I følge 2kForum og utviklerne så kan oppdatering av skjermkortdrivere hjelpe.

Hvordan spec's har du på laptopen? Spiller det finfint på laptopen min, men opplever ofte grafiske...glitch, eller hva man skal kalle det.

Spillet loader stuff under introfilmen, men det er mulig å skippe den når loadinga er fullført.

Å skru av introen gjør du i spillets config..

- Browse to Documents\My Games\sid meier's Civilization 5

- Open the usersettings.ini in Notepad

- Find the setting SkipIntroVideo = 0 and change the value to 1

- Save your changes and you're done

Jeg kjører også spillet på en laptop, en 2 år gammel Dell.. Jeg har måttet skru ned en god del på grafikken, men slapp å skru ned så mye at skyene ble firkanta tongue.png (ja, skrur du ned nok så blir de hexagonale.. himla deilig). Jeg og lurer litt på de specsa dine.

Første du kan gjøre er ihvertfall å oppdatere driverne hvis det ikke er gjort.

Defrag hjelper litt, men tviler sterkt på at du vil merke noen vesentlig forbedring i spillet pga defrag siden defrag bare gjør at data hentes raskere fra harddisken. Den gjør null med forbedring i forhold til flyten på grafikk.

Det andre er jo å se på minimum specs for Civ5 og sammenligne med spec du har på systemet ditt. Har du nok RAM? Kraftig nok prosessor? Godt nok skjermkort? Det er som regel de 3 enkle trinnene å sjekke først; RAM, Prosessor, Skjermkort.

Når du starter spillet kan du jo også velge hvilken DX du vil kjøre... DX10 eller 11. Husker ikke om DX9 er ett valg, men om du kan velge DX9 så er det jo verdt ett forsøk for å se om det flyter bedre da, selv om grafikken blir litt dårligere.

Første du kan gjøre er ihvertfall å oppdatere driverne hvis det ikke er gjort.

Defrag hjelper litt, men tviler sterkt på at du vil merke noen vesentlig forbedring i spillet pga defrag siden defrag bare gjør at data hentes raskere fra harddisken. Den gjør null med forbedring i forhold til flyten på grafikk.

Det andre er jo å se på minimum specs for Civ5 og sammenligne med spec du har på systemet ditt. Har du nok RAM? Kraftig nok prosessor? Godt nok skjermkort? Det er som regel de 3 enkle trinnene å sjekke først; RAM, Prosessor, Skjermkort.

Når du starter spillet kan du jo også velge hvilken DX du vil kjøre... DX10 eller 11. Husker ikke om DX9 er ett valg, men om du kan velge DX9 så er det jo verdt ett forsøk for å se om det flyter bedre da, selv om grafikken blir litt dårligere.

Bugger en del når jeg kjører i dx9. Bl.a. fester landskapet seg til skjermen av og til, slik at man sleper vulkaner og ruiner rundt på kartet når man scroller. De forsvinner ikke heller, og det blir bare flere og flere "frosne" elementer, helt til spillet må restartes. Annoying.

Har det blitt sluppet noen patcher for Civ5?

*edit* Kjørte ett kjapt "Civ 5 patch" google søk og ser ut for at det er noen patcher ute, eksempelvis 1.0.0.17 og 1.0.0.20

Jeg kjører det via Steam og da blir spillene oppdatert fortløpende så jeg sjekker sjelden det.

Om du ikke har kjøpt det via Steam kan det jo tenkes at det ligger en patch som kan være behjelpelig. Vet det var en del prat på forskjellige forum rett etter release der det var klager på at spillet ikke fungerte som det skulle. Ikke urimelig at de har sluppet en hotfix eller patch for å fikse eventuelle problemer som folk har hatt.

Edited by xAncalagonx

Forbanna drittspill sad.png Står på esken at du skal kunne spille det på alt fra high-end pcer til laptops. Men på min stasjonære er det helt uspillbart, når jeg panorerer, dvs ser rundt på kartet så hakker det noe værre, og bruker 5 sekunder på å komme seg igjen når jeg har stabilisert meg på et sted. Også hvis jeg skifter fra strategic view til vanlig så kræsjer spillet til desktop halvparten av gangene. Eneste muligheten min er å spille hele spillet i strategic view. Er det 1337?

Også sliter jeg med at jeg vet hvordan jeg får skippa den helvetes introen fort som f. Den hakker også forøvrig.

Noe jeg kan gjøre for å bedre på dette? Prøvde å sette ned settings, men hjalp overhodet ikke noe som helst. Kan det hjelpe å frigjøre mer plass på hd og defragmentere?

Sliter med det samme på min mer eller mindre highendpc, de har rett og slett gjort en rævva jobb når det kommer til optimalisering og bugfixes.

Ser det er patchez på vei.

http://kotaku.com/5663455/big-fixes-coming...-civilization-v

Har spillet via steam. Spiller ikke på laptop nei, men på stasjonær.

Har en AMD Athlon 64 3700+ 2,21 ghz cpu. 4 GB ram og Geforce 8800 GTX 768MB. Kjører på windows 7.

Prosessoren er kanskje noe svak, men har ikke hatt noe problemer med den før, til å spille for eksempel Boarderlands, Starcraft 2, Fallout, Dragon Age origins... Mass effect 2... Også står det på eska at Civ 5 skal være veldig skalerbart... Da forventer jeg at det spillet også fungerer når de andre nevnte gjorde det?

Kan se om det finnes noen updates for skjermkortet, men tviler egentlig.

Takker for hjelp og tips dudes :innocent:

Gleder meg til det blir mulig å kvitte seg med bygninger i byene, for å ikke snakke om alle de andre småfiksene.

når er det neste patch kommer, noen som har noen dato?

Klarte å hale i land en romskipseier på immortal i dag, eneste lille streken i regningen var at jeg kom ut i år 2100 et sted før jeg klarte det. Og selvfølgelig var det et duel map. Var Djengis Kahn mot Washington. Lagde ikke en eneste mounted unit, og var aldri i kamp mot en bystat så ikke det mest ideelle valget.

Temmelig frusterende at kontinentet jeg havnet på inneholdt null marmor, og enda værre at det var null aluminium. Aien er jo rimelig dum, og kjørte seg selv konkurs ved å masseprodusere militære units i så stor grad at den dekket sitt eget kontinent med units. Artilleriet, aa og destroyerne mine av forrige generasjon spiste lett opp alt som svømte/flydde over kanalen til mitt kontinent. Kjekt når artilleriet får ekstra rekkevidde og ett ekstra angrep i runden pga høyt lvl. Alle mine forsøk på å invadere ham ble dessverre spist opp like lett. Så jeg teppebombet 75% av kontinentet hans med atombomber.

Var overasket over hvor slemt nuclear fallout var. Ble jo liggende resten av spillet.

Så, hva er den høyeste vanskelighetsgraden folket har greid å vinne på ? Ser at kun 1% av eierne har klart immortal og føler meg litt høy på pæra nå. Tipper at et par har inne har knust deity ?