Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Photon

Replay-analyse / konstruktiv kritikk tråden

Recommended Posts

Jeg er uten gamingriggen min en måned nå desverre, hvis ikke skulle jeg gladelig lastet opp hauger og lass av replays til deg. ' /> (Mente jeg hadde lastet opp noen tap mot terran allerede, men kanskje det bare er tap mot toss som er lastet opp?

Vet ikke om jeg har gjort noe spes Terran-QQ siden patch notes for 1.2 kom heller. p

repimg-33-157433.jpg

Lengde: 8:47

Map: Metapolisis

Terran vs Protoss

Nivå: Gold(meg) vs Diamond

Okey, dette er et relativt kort game, begge onebaser hele veien og det går til helvete for min del. Jeg gjør den eneste build orderen jeg egentlig kan mot Protoss. Den går egentlig ut på at jeg pumper marines fra 2 barracks (tech lab og reactor), mens jeg ordner +1 weapon upgrade, combat shield og stim. Når jeg får ut 2x medivacs angriper jeg samtidig som jeg expander. Trader vi armies gjør det ikke så mye, til tross for den korte avstanden på f.eks metapolisis.

Det er altså planen i hodet mitt. Det som skjer i dette gamet er noe ganske annet. Jeg blir eid. Hardt. Jeg er klar over at ghosts er en vital del av denne matchupen, men det jeg egentlig trenger er tips på hvordan jeg skal stoppe pushet han gjør der. Helt obviouse ting jeg ser i retrospekt er jo å slenge ned en bunker tidlig for safety measures, men skal det være nødvendig? Er det noe jeg burde gjort annerledes?

Jeg vil ha tilbakemelding på hva jeg gjør galt, altså ting jeg seemingly er helt oblivious to. Jeg trenger ikke å vite at jeg kanskje supply blocka meg, eller burde lage flere scv's.

Takk for tilbakemelding smile.png

repimg-33-157433.jpg

Lengde: 8:47

Map: Metapolisis

Terran vs Protoss

Nivå: Gold(meg) vs Diamond

Okey, dette er et relativt kort game, begge onebaser hele veien og det går til helvete for min del. Jeg gjør den eneste build orderen jeg egentlig kan mot Protoss. Den går egentlig ut på at jeg pumper marines fra 2 barracks (tech lab og reactor), mens jeg ordner +1 weapon upgrade, combat shield og stim. Når jeg får ut 2x medivacs angriper jeg samtidig som jeg expander. Trader vi armies gjør det ikke så mye, til tross for den korte avstanden på f.eks metapolisis.

Det er altså planen i hodet mitt. Det som skjer i dette gamet er noe ganske annet. Jeg blir eid. Hardt. Jeg er klar over at ghosts er en vital del av denne matchupen, men det jeg egentlig trenger er tips på hvordan jeg skal stoppe pushet han gjør der. Helt obviouse ting jeg ser i retrospekt er jo å slenge ned en bunker tidlig for safety measures, men skal det være nødvendig? Er det noe jeg burde gjort annerledes?

Jeg vil ha tilbakemelding på hva jeg gjør galt, altså ting jeg seemingly er helt oblivious to. Jeg trenger ikke å vite at jeg kanskje supply blocka meg, eller burde lage flere scv's.

Takk for tilbakemelding smile.png

Hvis du hadde hatt et par marauders til å ta stalkerne med, så tror jeg det ville gått mye bedre. Krever litt micro siden immortals er immune mot marauders, men hvis marinene hadde fokusert immortalen (som de jo gjorde) og du hadde hatt et par marauders vs. stalkerne, ville han ikke hatt noe han skulle ha sagt. Og du har jo god micro (omg @ apm). Du kunne sikkert ha scoutet stalkerne for å finne ut at du trengte marauders.

Min humble opinion som Toss-spiller. Maraudere er egentlig et mareritt for protoss, siden de countrer stalkers og zealots (hvis de har conc shells).

Først og fremst ville jeg droppa den tidlige +1 upgraden, og heller fått meg en rax eller et factory. Du scouta jo ikke, så det var jo ikke så mye du egentlig kunne gjøre. Jeg bytter som regel ut den 3 MULE'en min med scan, hvis jeg ikke har scouta på noen annen måte. Tror det var sånn ca. litt før han angrep, så da hadde du vært mer forberedt. Husk på at bunkere er sterkere enn de virker, og i tillegg så er de gratis. :innocent:

Dessuten kunne du microa litt mer effektivt med Rine'sa slik at de ikke tok så mye dmg, men sånt kommer etterhvert.

url=http://www.gamereplays.org/starcraft2/replays.php?game=33&show=download&id=158955]repimg-33-158955.jpg[/url]

TVP

22 min

Jeg har virkelig problemer med tvp, taper rundt 90% mot protoss. I dette gamet går jeg for en ganske safe åpning med 3 rax expand mens protoss går 4 gate, jeg slår tilbake det første pushet hans greit, så expander jeg. Jeg scouter mye og ser etterhvert at han prøver å expande. Jeg går for et timingpush og tar nexus rett etter det er warpet inn. Men i det jeg tar nexuset ser jeg HT. Trekker meg derfor

tilbake og techer til ghost. Hele gamet har jeg vært usikker på om det kommer coloussos eller HT har derfor klar en stargate med reactor. Men når jeg ser HT må jeg lage ghost på bekostning av medivac. Noe som reduserer min mobilitet betraktelig. Men ghosts kommer ut for seint og jeg blir skameid av storm og warprism dropp som forøvring var jævlig nice og effektivt som faen.

Det som jeg sliter mest med mot protoss er at protoss alltid ligger ett skritt foran, jeg må alltid tilpasse meg protoss. Protoss har valg mellom coloussos eller HT. Mens jeg må vente og se hva det blir,

terran kan aldri velge tech før protoss, derfor er jeg alltid et skritt bak i midgame.

Etter å ha sett replayen ser jeg at jeg burde kanskje flydd over factory for å scoute, men likevel er terran som må scoute mens protoss kan gjøre hva de vil.

Den som er aggresiv bestemmer hvordan spillet kommer til å bli. Og det er ikke sånn at bare den ene rasen må scoute, begge har like mye nytte av å scoute hverandre..

Jeg spiller jo ganske offansivt her da. Stopper 4 gate før han får gjort noe og deneyer naturalen hans. Og i terran mot protoss må alltid terran avvente og se hva protoss techer til.

Gå agressive med ghost marine timing push, betyr ikke stort hva han har techa til da. Han har maks immortals liksom.

Hvis han ikke dør fortsetter du, adder flere barracks og går marauders+marines+ghost

Standard bioball bare med ghosts i tilleg, du kan også gå faktory, det viktigste er at du har ghosts i unitmixen din mot p. Flere ghost builds på nettet : P

Nei nei, men noen ghosts gjør underverker mot protoss. Og hvis dere bruker nukes mot protos, for guds skyld emp byggningene før nuken lander (trenger 2 ghosts tror jeg? spiller ikke t)

Greit nok at emp er bra men hvis man skal rushe til ghost blir man eid 4 gate 3 gate robo og void rays så det holder eller coloussos build, og det holder ikke med to ghosts man må i alle fall 5 hvis du skal noe håp om treffe HT med emp.

For at terran skal gjøre det bra i en fight MÅ du treffe high templars med emp, men for protoss er det samme faen hvor han stormer så lenge han treffer noe som er terran.

Ghosts koster også mer 150 150 mens HT 50 150.

Greit nok at HT er lenger opp i tech treet, men lager du ghost før protoss lager HT bytter protoss bare tech til colossus.

Under diamond er det ikke særlig mye toss som bruker HT, og hvis man ser kamper så er de ikke så veldig vanlige blant toppspillerene heller.

Veien frem til HT er en god del mer kronglete for Toss enn Ghost er for Terran, som kun trenger en ekstra bygning for å produsere ghost ut av samme bygningen som de lager marauders i. Og det er jo ikke kun HT man bruker EMP mot, er jo genialt mot alle enheter som har skjold vel?

Immortals (med hardened shields) spiser marauders til frokost. Om f.eks terran går all in rauder så er det egentlig bare immortals som funker imo. En emp då, og P er TOTALT føkka. Emp tar også ut sentries.

Eg kan ikkje fatte og begripe at T ikkje bruker ghosts oftare. Mulig det blir eid av 4gate, men terran har jo scan, og mulighet for å turtle bittelitt mens han tech switcher til.. whatever om han ser 4gate.

Immortals (med hardened shields) spiser marauders til frokost. Om f.eks terran går all in rauder så er det egentlig bare immortals som funker imo. En emp då, og P er TOTALT føkka. Emp tar også ut sentries.

Eg kan ikkje fatte og begripe at T ikkje bruker ghosts oftare. Mulig det blir eid av 4gate, men terran har jo scan, og mulighet for å turtle bittelitt mens han tech switcher til.. whatever om han ser 4gate.

eneste toss kan gjøre mot ghost er å prøve å få inn noen feedbacks før de angriper, og tømme ghostene for energy

Bottom line er jo at med mindre du har peiling på hva motstanderen din driver med, og vet det er trygt, må man gå for gode kjerneunits, eks MMM, full mech osv. Å gjøre en masse snerte strats og techs blindt er ingenting annet enn risky.

Hvis det er Marine/Ghost-taccen, så kan jeg bare si at jeg har 100% WinRatio med den. Er også utrolig lett strat å execute og lite micro-krevende. :innocent:

kanskje folk får øynene opp for et par ghost i unit mixen sin, og slutter og whine over at 4gate er "unbeatable" med ghosts : (

Greit nok at HT er lenger opp i tech treet, men lager du ghost før protoss lager HT bytter protoss bare tech til colossus.

En annen ting er at mot Terran er Protoss helt nødt til å gå Robo før templar technology, fordi Terran uansett har starport, og det som skjer hvis protoss ikke har robotech og observers er at Terran lager en eneste cloaked banshee så er det game over for toss.

Går fint an å forsvare seg mot banshees med whatthaphocannons. Så eventuelt gå robo før du pusher ut dersom det kommer en cloaked banshee.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...