Sign in to follow this  
eivi

Åpne porter (Altibox - Vikenfiber)

Recommended Posts

Hei hei. Håper noen kan fortelle meg svaret på dette.. Har seg slik at jeg nettopp har fått innstallert fiber fra altibox hjem hit med trådløs router "innebygd" i boksen som sitter på veggen. Har prøvd å åpne porter i kveld uten stort hell og kan rett og slett ikke skjønne hvorfor..

Jeg har gått inn på mine sider, fylt ut alt riktig(dvs port, min macs ip-adresse, og type port) deretter restartet routeren og så testet om porten er åpen med feks. www.canyouseeme.org og andre lignende tjenester, men porten kommer opp som blokkert hver gang.. Noen forklaring? Burde jeg resette hele routeren og begynne fra skratch? Det skal ikke ta tid før en port registreres som åpen, skal det vel? Blir nesten gal her jeg sitter..

Håper noen kloke sjeler sitter med et svar der ute smile.png

På forhånd takk!

Skrev opprinnelig her at det fungerte, men etter å ha avsluttet torrent-programmet så gikk den tilbake til å vise blokkert port. Er det sånn den fungerer? Er den smart nok til å skjønne at den skal slippe gjennom når den blir bedt om det, for å så stenge når den ikke blir bedt om det? Om dere skjønner tongue.png

Edited by eivi

Har samma oppsettet selv. Kan jo hende at den operer med "port triggering" sånn at den bare åpner porten når du prøver å bruke den innenifra.

Selv synes jeg den trådløse greia sugde så hest at jeg har en annen trådløs router kobla til den igjen (altibox routern er i en bod utenfor huset ;( ).

Vel jeg ringte altibox og fikk de til og åpne portene for meg.

Men sånn som det var da så måtte pcen din ha egen IP og mas...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare tatt en telefon og hørt med dem :)

Tror alle isp som leverer routere har DMZ (demilitarized zone) ip du kan bruke, da er alt åpent og du må ha egen router eller pc software å styre porter/brannmur med.

Nei ikke her. Men du må ha en egen ip for og åpne opp portene. Dvs over telefon fikk jeg forklart det vertfall at du ikke kunne åpne porten helt i routeren.

Dvs da at jeg måtte inn i nettverkseinstilligne og skrive inn ipene og låse pcen på fks 192.168.0.101...

skal du åpne porter/aktivere DMZ (uansett router) _burde_ du sette fast IP på dataen din for å unngå at anna utstyr plutselig reserverer IPen. Altså ikkje spesielt for lyse/altibox.

Det som derimot er spesielt er at dette blir gjort via "min side". Dersom du ønsker å ha full kontroll over portene/innstillingane på routeren (eller ønsker å bruke eigen router) burde du ringe kundeservice for å sette hjemmesentralen i "bridge modus" (som betyr at du deaktiver routeren i hjemmesentralen, og lar all trafikk gå videre til din eigen router).

Ja for og sette 2 routere i det faenskapet fungere IKKE ! ' />

Been there done that, kasserte hele D-link routeren p

Ja for og sette 2 routere i det faenskapet fungere IKKE ! ' />

Been there done that, kasserte hele D-link routeren div

funker fint det. Jeg satt router nr2 som dmz og gjorde alt gjennom den

jeg har bett ISP deaktivere NAT i altibox routern min. da slipper jeg alle problemer med oppsett av den, men krevet at du har en annen trådløs router tilkoblet da.

selv har jeg en SmoothWall etter det (en kar med 1,1 AMD Athlon og 512Mb-Ram) noe som klarer ganske mye mere trafikk enn altiboxen.

men å sette som DMZ som Photon sier vil også funke da det kan gjøres via hjemmesida til ISP, å deaktivere NAT krever at at du ringer support å ber de gjøre det for deg