Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Killing4fun

Pratetråden

Recommended Posts

Climategate var en forsker som måtte løse et problem når han skulle lage en presentasjon. Man bruker treverk/årringer for å finne informasjon om temperatur fra gamle, gamle, gamle dager. Og det har vist seg å være en veldig pålitelig metode som er lett etterprøvbar. hvertfall frem til 60-tallet, da begynte man å se en endring i tre-prøver som ikke stemte overens med de direkte målingene fra målestasjoner og satelitter. Ingen vet ennå hvorfor og er et interessant mysterium.

Uansett: Siden data hentet fra trær blir feil for perioden etter 1960 så blir også grafen feil. Organisasjonen som dette skulle lages for (World Meteorological Organization) ønsket en relativ enkel graf/plansje. Den første var en som viste både klima-endringer basert på info fra tre-ringer og perioden med direkte data om temp (termometer, satelittter, høy nøyaktighet). Dette følte de kunne bli litt komplisert å begynne å forklare til publikum. Så løsningen ble å ta data fra direkte målinger (målestasjoner, satelitter) for perioden 1960 utover og "spleise" på grafen som viste temperatur-info hentet fra trær. Det var dette som var "nature trick" som ble referert til i e-postene.

"Spleise" data i en graf og kalle det "nature trick" = Climategate? *mumble*

Forøvrig så fant etterforskningen av det ikke noe som helst, annet enn kritikk for å ikke ha informert om "spleisingen".

Feilen denne forskeren gjorde var ikke at han fiksa en graf. Det var at han ikke informerte om det. Og der har vitenskapen et problem for tiden. Det har blitt mindre og mindre "kontakt" mellom det vitenskapelige samfunn og samfunnet ellers. Jeg tror vitenskapen har hengt litt etter samfunnsutviklingen og den åpenheten vi har i dag (FB, Twitter ++). De burde være flinkere med å få ut informasjon og studier ut til folket. Altfor ofte blir det liggende i fag-journaler, altfor ofte foregår det utrolig vitenskap som ikke blir nevnt i annet enn en notis. Ja, og tradisjonelle annonseringen av en sol eller måneformårkelse med Ødegaard tweaka ut som vanlig.

Jeg husker jeg satt å så live når de først fyrte opp CERN og så science-geeksa juble ( :) ). Burde være mer slikt. Og mindre av disse jævla reality-horene og danse-kor-tullet. Vitenskapen må gå main stream!

Fra en annen side så skal det ikke så mye til for å krysse grensen "detta er bra kjedelig!!!".. Greit nok med Cern, der hadde jo media mast om at verden kom til å gå under.. Hvorfor ikke få med seg nedtellingen liksom? :)

Men hva annen forskning angår, så tviler jeg sterkt på at hvermansen har interesse av å følge med til enhver tid. Jeg gidder i hvertfall ikke se over hva alle andre gjør til enhver tid.. Og det hadde blitt ekstremt mye arbeid også. Og du tenker da "joda, men vil jo bare se på det som faktisk er interresant og skaper resultater". Ofte vet man ikke om et eksperiment har gitt resultatene man er ute etter. I såfall vil det være gjenskapning av tidligere eksperimenter som må ses på. Uansett så blir det så himla detaljert at det blir uforståelig..

Ta meg f.eks. Jeg prøver å utvinne metan fra hydrat ved hjelp av CO2. Vi har brukt NMR til å måle vannmetning i kjernen samtidig som vi har brukt GC til å måle produksjonsgassen. Og vi har målt rundt 2% metan (måling per time) i flere dager ved relativt lav rate.

Hørtes ikke like artig ut? For meg er det der helt utrolig! Men det er ikke et forsøk jeg har gjenskapt, det er ikke et forsøk hvor man har stadfestet nøyaktig hva som har skjedd og avkreftet at alle andre ting ikke har skjedd. Vi kan strengt tatt, i vitenskapens navn, ikke si altfor mye på grunn av all usikkerheten knyttet til det.

Nå nei.. Tror vi bør la forskningen gå sin vante gang og om noe så kan de store poengene bli tatt ut (slik det gjøres nå) og frontet i media. Eneste jeg skulle ønske var at det fantes personer med forskerbakgrunn som gikk over til journalisme for å skrive.. Er det rene forskere som skriver så blir det håpløst for alle som ikke kan noe om området å lese det. Er det rene journalister som skriver så tar de "worst case" som det tilfellet som skjer og tar overhodet ikke forbehold om alle antagelsene forskerne gjøre... Man kan få dommedag ut av ost på den måten.

Problemet i samfunnet vårt er at vi begynner å få ganske høye utdanninger og desto mer utdanning en person har, desto mer snevert er kunnskapsområdet som de kan noe på. Det fører til at man kan svært mye om en bitteliten del, mens det er så utrolig mye annet man gjerne skulle visst. Det man ikke kan noe om, det svelger man unna som bare det (altså, man kan fort tro på det media sier). Og vi har ganske enkelt ingen god måte å fremvise kunnskapen på, fordi man ikke kan forstå den..

Jeg vil forresten ikke virke arrogant her og påstå jeg kan ting. Poenget med mitt innlegg var at så og si ingen forstår hva andre gjør fordi det tar så lang tid å lære seg teorien bak forskningen.. Så med en gang noen begynner å snakke om ting jeg ikke har peiling på, da skal det ingenting før jeg detter av lasset..

Må ikke komme her og være arrogant og påstå at du kan ting. Jaggu påberoper du deg ikke poenger også.. :)

Anyways, hvorfor prøver du å utvinne metan fra hydrat ved hjelp av CO2? Er det petroleumsingeniør eller noe annet avansert?

Det minner meg om den gangen jeg var på "feil" kurs med en gjeng ingeniørspirer og andre individer på sisteåret av høyere petroleumsutdannelse.Det var den uka jeg følte meg tilbakestående det. Happy days..

Altså.. Jeg mener jo mitt forrige innlegg viser nøyaktig hvorfor realister ikke klarer å få frem poenget sitt... Makan til mas og intet annet enn grautgang.. Hvor er journalistene når man trenger de?! :happy:

Jau, er noe petroleumsrelatert ja. Og jeg vil gjøre det fordi det er en mer miljøvennlig metode for drivstoff enn det vi har i dag:

1) Bli kvitt CO2 (brukes også for økt oljeutvinning)

2) Bruk av metan fremfor olje

I tillegg til at mengden av hydrater er ekstrem..

Miljøbevisste petroleumsingeniøren.. Er en utdøende rase :)

Men gud bedre meg? Tror du kjære vennen min må lese gjennom posten min èn gang til.. Eller bare tuller du med meg? :)

huh? jeg trodde at du var typ eneste som brydde deg om miljø siden du sa det var en utdøende rase.. misforsto jeg? :)

Aaaah, nei.. jeg tok helt feil.. Du har så rett så rett...

Vi er ikke en utdøende rase.. Men en veldig liten rase.. Var det jeg ville ha frem :)

Aaaah, nei.. jeg tok helt feil.. Du har så rett så rett...

Vi er ikke en utdøende rase.. Men en veldig liten rase.. Var det jeg ville ha frem :)

Ahh... <3

Jeg savner å stå på ski as (type nedoverski).

Må få meg en weekend en plass en gang denne måneden tror jeg

Jeg savner å stå på ski as (type nedoverski).

Må få meg en weekend en plass en gang denne måneden tror jeg

Jeg bor minutter fra bakken jeg

feels-good-man.jpg?imageSize=Medium&generatorName=llama-fgm

http://imagebin.org/137200

Er ikke lett å være Armin

tja...han linka til ikkepedia, så med mindre han er helt fjern så postet han som en spøk.

Eller har jeg alt for god tro til mennesker her i verden?

Det er Armin.... alt jeg har å si

Skulle liksom pusse opp, men umulig å rive seg løs fra nyhetene.

http://imagebin.org/137200

Er ikke lett å være Armin

tja...han linka til ikkepedia, så med mindre han er helt fjern så postet han som en spøk.

Eller har jeg alt for god tro til mennesker her i verden?

Det er Armin.... alt jeg har å si

...