Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Killing4fun

Pratetråden

Recommended Posts

Noen som kan anbefale en single malt som ikke er alt for dyrt? Fått sansen for whisky, og jeg vil gjerne ha noen tips på andre merker som dere mener er gode.

Så langt har jeg prøvd; Famous Grouse, Jameson (liker denne best), Seagram's 100 pipers, Upper ten og Peter Dawson special.

De to siste med et par dråper vann i, siden jeg liker den bedre litt avrundet.

Anbefaler alltid Laphroaig til alle. Sterk smak med mye røyk, tjære og eiketønne, men bedre sex i munnen får du ikke :wub:

Jeg er ingen stor whiskeyekspert, men hadde meg en tur i Scotland (siden jeg allikevel var på jobbtur, så må man jo gjøre noe fornuftig også!), og da var vi innom talisker destillery. Om det var stemningen som gjorde det, aner jeg ikke, men den var da ikke så himla gale :)

Noen som kan anbefale en single malt som ikke er alt for dyrt? Fått sansen for whisky, og jeg vil gjerne ha noen tips på andre merker som dere mener er gode.

Så langt har jeg prøvd; Famous Grouse, Jameson (liker denne best), Seagram's 100 pipers, Upper ten og Peter Dawson special.

De to siste med et par dråper vann i, siden jeg liker den bedre litt avrundet.

Prøv en "balvenie", mid range dyr, mid range smak, ikke for lys og ikke for røyket. Deilig begynnerwhiskey.

Dalmore lager mye bra, Glenfiddich lager en del godt hvis du går litt opp i pris (30-åren er himmelsk) Johnnie Walker er godt fra double black og oppover, glenlivet er jo en klassisker som har blitt kjent av god grunn etc etc.

Men, du Må legge litt penger i whiskey. Koster det under 300-400kr er det dårlig lagret og smaker spisst samme hvor mye vann du heller i. God whiskey krever lagring og behandling, og det koster litt penger å få til skikkelig.

• Like 1

qed er inne på noe!

Laphroaig er god, men aldeles ikke noen nybegynnerwhisky... eller.. den egner seg i likhet med f.eks Lagavulin kanskje best for "nyfrelste" whisky-drikkere som vil ha overdose på alt. De er gode, ingen tvil om det, men etter hvert som man blir eldre og mer erfaren så foretrekker man gjerne noe som er mer balansert/nyansert. Noen jeg synes er gode er Oban, Glenlivet, Bowmore, Glenfiddich, Highland Park, Ardbeg, Talisker, Glenmorangie (de har noen sære varianter som har ligget på fat av alternative tresorter. Disse er gode men ikke spesielt typiske whiskyer, så her tenker jeg på den vanlige varianten), m.fl.

Johnny Walker har jeg aldri likt (har dog "bare" smakt opp til Blue Label).

da drikker du sannsynligvis ikke whiskey som er verdt huske heller..

• Like 1

En annen god en er Nikka Whiskey fra Japan. Fantastisk god smak på den (dere kjennere og alle ordene avrundet, fin, myk, varm etc... MMM DEN GODT sier jeg). Mange der vil ha et par dråper vann i den, selv tar jeg den ubesudlet rett fra flaska og i glasset.

Joda... men sprit som du ikke husker noe av er verd å anbefale ?

Så lenge du har bevis materiale om hva som skjedde den kvelden, og det er hysterisk, så er det bra whiskey.

Whiskey er så og si synonymt med alle de kveldene jeg husker veldig lite av...

Samme forhold som jeg har til sprit, og før du sier noe qed; ingen sprit er verdt å huske.

skamme seg.

Islay generelt er ofte kraftige og røykpregede, men ville ikke anbefalt det til noen som vil "prøve" whisky eller skal smake for første gang. Er enig med Prosten: Oban og Glenlivet er utmerkede forslag (men ikke Glenfiddich, som er satans munnvann selv). Talisker, på tross av å ikke være Islay, er langt fra noen nybegynner-whisky, den danner imo pallen sammen med Laphroaig og Lagavulin på asfalt-skalaen. Gode/morsomme å ta en klunk av i ny og ne, men ikke noe jeg tar meg for kosens skyld lenger.

Qed'n nevnte Balvenie - den er morsom, men de har en "double wood" utgave som faktisk var veldig bra :)

Fant jaggu bildet jeg tok til en whisky-diskusjon vi hadde på forumet rundt 2005-2006 :D

fosterbarna.jpg

Bebissene til han far :wub:

har den jeg, absolutt anbefalt :-)

velger den over min blue label merker jeg,.

Bowmore, da gjerne Mariner vist du liker torv og salt eller enigma vist du er mer glad i røyk

God smak i whiskey. ;) Bowmore er en av mine favoritter, og det er som oftest Enigma eller Mariner som lander i kurva når jeg er på vei hjem fra jobb. Er så stusslige de småflaskene de har på polet i motsetning til taxfree.

Noen som kan anbefale et annet alternativ en DropBox alias SlowBox ??

Sitter her med 25/25 men dropboxen ligger på max 150kbs men i gjennomsnitt 50/60kbs.

Dette er uholbart da jeg da har kunder/arbeidsgivere med tidsfrister jeg må få sendt mine bilder til. Da nytter det ikke og sitte og vente 3 timer på og laste opp en gb med bilder. I tillegg så har jeg max 3gb ledig inne der så større oppdrag må jeg dele opp.

Noen som kan anbefale noe som er like enkelt og brukevennlig som DropBox?

Jeg har sniffet litt på Google Drive. Må man ha google acount for og laste ned ting jeg legger opp der?

FTP er utelukket. For mye dill dall. Jeg vil ha et gratis og enkelt system.

Nå er det bare DropBox og Google Drive jeg har erfaring med, men vil anbefale Google Drive over Dropbox.

Du må ikke ha G-account for å kunne laste ned fra kontoen din, alt du trenger å gjøre er å sende de linken så har de tilgang. Hastigheten skal være bedre en DropBox, men du må nesten prøve opplastingen, og ikke ta mitt ord for det. Har bare hørt at den går opp til 10mbps :p

Du får iallefall 5GB med Google Drive, og kan oppgraderer videre til 25GB for 2.49$ eller 100GB for 4.99$ månedlig. Så billigere enn DropBox er det også.

Men har du prøvd å endre innstillingene på Dropboxen din? Kan jo være upload er strupet av programmet.

https://www.dropbox.com/help/26/en

Super dupert. Den stod på auto limit eller noe i den duren. Skal teste litt mere nå neste gang jeg bruker det.

Men flott at du slipper og måtte ha bruker. Det er det som gjør DropBox så bra at du trykker 3 ganger så har du linken i neven.

Men igjen! Funker ikke dropbox nå så er det rett over på google drive :)

Klarte selvsagt å miste kortholderen på vei hjem i sted :-S

Gikk tilbake for å se om den lå i veikanten, men nope.

My kinda luck..

Klarte selvsagt å miste kortholderen på vei hjem i sted :-S

Gikk tilbake for å se om den lå i veikanten, men nope.

My kinda luck..

Om du gikk rundt i Skien så er vel sjansen høyere for at du ble frastjålet den på butikken enn at du mistet den på veien :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...