Sign in to follow this  
Huldra

Kul og/eller fascinerende kunst

Recommended Posts

All kunst er kultur, så jeg regner med det funker å lage denne tråden her. :)

Viktig at vi utvider vår kulturelle horisont!

Hva mener du er kul eller fascinerende kunst? Er det noe spesielt som har sjokkert deg?

Post bilder, linker, etc til ting som du har stoppet opp og sett litt ekstra nøye på.

Jeg syns blant annet Jason Taylor har et litt kult konsept:

En undervannsverden med menneskelige skulpturer som er laget på en slik måte at de kan bli kunstige korallrev.

vicissitudes-6.jpg

lost-correspondant-1.jpg

Man kan se flere bilder her!

Også har vi Peter Witkin, en kar jeg ikke helt vet om jeg skal applaudere eller spy av. Han brukte ofte tabuer til sin kunst; dauinger, dverger, hermafroditter, transseksuelle, deformerte mennesker, etc.

F.eks:

Diverse Witkin
joel_peter_witkin_05.jpg

joel-peter_witkin_02.jpg

336891.jpg

Så ... kjør på; post ting som fascinerer (på godt og vondt).

Edit: tja, jeg er ikke så empatisk. Tenkte ikke på de sarte sjelene, lagt på spoilere på Witkin ;)

Edited by Huldra

Da må jeg dra en klisjè her, men Escher har jeg alltid likt, fantastisk brainfuck med perspektiver :)

Fucka
Berømt bilde og "bevis" på evighetsmaskinen? ;)

Ikke glem vår egen Morten Viskum som har sjokkert på sine utstillinger med b.la. døde rottefostre på olivenglass.

Oliven og rotter på glass!
Morten-Viskum.jpg

Ellers har jo også Gunther Von Hagens Body Worlds utstillinger med døde mennesker (og dyr) som er "plasterisert" og vist frem i ymse positurer og med mer eller mindre kjøtt på laget overskrifter verden over.

Dr Death" med hud- og toppløs dame
Gunther-von-Hagens-Circle-001.jpg

Edit: Lagt på spoilere for sarte sjeler...

Morten Viskum, ja. Tenkte på det der, men kom ikke på hva han het. :)

Hadde ikke hørt om Gunther Von Hagen før. Men det var ganske ... friskt? :tafse:

Jeg også liker Escher, men det er noe jeg syns alle burde gjøre... ;)

Jeg kom forresten over dette:

Spiraljetty.jpg

Jeg syns det er ganske kult med kunst i naturen. Bildet over er kunstverket til Robert Smithson - Spiral Jetty.

The Spiral Jetty, considered to be the central work of American sculptor Robert Smithson, is an earthwork sculpture constructed in 1970.

Built entirely of mud, salt crystals, basalt rocks, earth, and water on the northeastern shore of the Great Salt Lake near Rozel Point in Utah, it forms a 460 m long, 4.6 m wide counterclockwise coil jutting from the shore of the lake which is only visible when the level of the Great Salt Lake falls below an elevation of 1,279.5 m.

Les mer på wiki

Dessuten er Naoko Ito en ganske kul kunstner:

tumblr_kwhwycCmDw1qzpdjwo1_400.jpg

NaokoIto6.jpg

NaokoIto_1.jpg

All kunst er kultur, så jeg regner med det funker å lage denne tråden her. :)

Viktig at vi utvider vår kulturelle horisont!

Hva mener du er kul eller fascinerende kunst? Er det noe spesielt som har sjokkert deg?

Post bilder, linker, etc til ting som du har stoppet opp og sett litt ekstra nøye på.

Jeg syns blant annet Jason Taylor har et litt kult konsept:

En undervannsverden med menneskelige skulpturer som er laget på en slik måte at de kan bli kunstige korallrev.

vicissitudes-6.jpg

lost-correspondant-1.jpg

Man kan se flere bilder her!

Også har vi Peter Witkin, en kar jeg ikke helt vet om jeg skal applaudere eller spy av. Han brukte ofte tabuer til sin kunst; dauinger, dverger, hermafroditter, transseksuelle, deformerte mennesker, etc.

F.eks:

Diverse Witkin
joel_peter_witkin_05.jpg

joel-peter_witkin_02.jpg

336891.jpg

Så ... kjør på; post ting som fascinerer (på godt og vondt).

Edit: tja, jeg er ikke så empatisk. Tenkte ikke på de sarte sjelene, lagt på spoilere på Witkin ;)

"No!' says the man in Washington, 'It belongs to the poor.' 'No!' says the man in the Vatican, 'It belongs to God.' 'No!' says the man in Moscow, 'It belongs to everyone.'

"No!' says the man in Washington, 'It belongs to the poor.' 'No!' says the man in the Vatican, 'It belongs to God.' 'No!' says the man in Moscow, 'It belongs to everyone.'

Nei til sensur, mao?

On topic;

Banksy sin grafitti er ganske kul:

17banksyES_468x606.jpg

banksy_Banksy_Graffiti_Art-s302x480-16547-580.jpg

banksy.jpg

Det er ganske mye gøy dere ute. Gatekunst er utrolig gøy når det er gjennomført. Eller morsomt.

Rondellhund som ble populært i Sverige rundt 2006 er et artig påfunn.

Det går ut på å lage hundeskulpturer av forskjellige materiale og sette ut der det ferdes mye folk.

Wiki om Rondellhund

rondellhund.jpg

Rondellhund%20Halterner%20Zeitung.preview.jpg

Rondell%20hund%202.jpg

Har forstått det slik at det er blitt ganske utbredt i Sverige og har spredt seg til andre land også. :) Søtt og fiffig.

Vel, som audiofil til tusen så føler jeg jo at musikk og kan være fantastisk kunstnerisk :)

Emerson, Lake & Palmer for eksempel, progrock på sitt beste med et veldig kunstnerisk uttrykk. Musikk man virkelig må lytte på for å få med seg alt ;)

Anbefaler Pictures At An Exhibition, som du finner blant annet her:

http://open.spotify.com/artist/0nCiidE5GgDrc5kWN3NZgZ

Sånn for synets skyld så har dere albumarten her:

album-pictures-at-an-exhibition.jpg

Ja, musikk kan absolutt være kunst.

Samme med dans.

Hvis vi skal inn på kunsterisk innenfor musikk må jeg dra frem

Det er helt utrolig bra. Tenk på kordinasjonen. Det der krever ganske mye øving vil jeg tro. Harpe er ikke det jeg hører mest på akkurat, men dette er ganske chill å høre på.

Jeg fikk i hvert fall frysninger.

er også ganske kul. Jeg syns egentlig ikke munnspill er så jævlig tøft.

Det virker uhygienisk, ser teit ut, og når folk som ikke kan prøver høres det jo ut som en stukken gris.

Og hun dama

er jo ganske bra også. Å kunne bevege seg på den måten til trommene .. O.o Krever nok endel kontroll på hofte- og mageregionen.

Kudos.

Emerson, Lake & Palmer for eksempel, progrock på sitt beste med et veldig kunstnerisk uttrykk. Musikk man virkelig må lytte på for å få med seg alt :)

Anbefaler Pictures At An Exhibition, som du finner blant annet her:

http://open.spotify.com/artist/0nCiidE5GgDrc5kWN3NZgZ

Ganske kult. ;)

Annie Liebovitz

Fantastisk fotograf fra statene. Har tatt en masse bilder, og det er spesielt portetter hun er annerkjent for. Har kjente covere for blandt annet Rolling Stone Magazine og Vanity Fair, og en hel haug med kjente folk (og ukjente).

mest kjente er kanskje hennes portrett av Lennon (og Yoko) som ble tatt samme dag som drapet. (ble brukt som cover på Rolling Stone Mag)

Lennon & Yoko
john_lennon_and_yoko_ono_by_annie_leibovitz.jpg

Bildene hennes av Iggy Pop, Lance Armstrong og Demi More er veldig bra (imo). google it!

Brian Donnoly, bedre kjent under artistnavnet KAWS, er en amerikansk designer/kunstner fra Brooklyn. Har laget utrolig mye bra, og en del som har blitt ganske kjent. han har laget massevis av klær for det japanske merket Original Fake(dyrt og vrient å få tak i i norge, men dødsfett).

Mannen har ihvertfall sykt mange jern i ilden, han har laget Album covers og alt av design i forbindelse med Kanye Wests 808's & Heartbreak, og gjorde det samme for Clipse sitt nyeste album (till the casket drops).

album covers
kanye-west-808s-heartbreak-kaws-2.jpg

clipse-til-the-casket-drops-album-cover-by-kaws-1.jpg

Varemerket hans er blitt mikke mus tennene og "X X" bruken er enorm.

Div KAWS shit
kaws-lowdown-001.jpg

kaws1.jpg

kaws%20kate%20moss.jpg

kanye-west-808-heartbreak-cover-kaws-529x540.jpg

det var del 1. kommer mere fra meg i denne tråden.

del 2. yessir.

Åpner med en av mine favoritter, Terry Richardson.

sykt simpel kunst, og ganske sære greier og til tider veldig provoserende (det dukker opp litt pikk og pupp innimellom). Han tar alle bildene sine med et sånn sykt simpelt billig drittkamera, også tar han litt random bilder av kjente folk, ofte med hvit bakgrund. Han har også laget en rekke bilder for diverse klesmerker. Har tatt noen sinnsykt fete bilder for SUPREME som er en NYC basert streetwear sjappe (hipsterish).

Div Terry Richardson (slenger det i spoiler fordi det er mye bilder og ulik str osv
terry-richardson-obama-photo-2.jpg

1128.jpg

2Robert%20Downey%20Jr.jpg

tomFord_terryRichardson02.jpg

pU1p3ehaPp516565Yf4N9rvjo1_500.jpg

icb-terry-richardson-pink-panther-1.jpg

RTEmagicC_terry-richardson-tom-ford.jpg

lil-wayne-terry-richardson-gq-interview-1.jpg

RTEmagicC_terryrichardson_jackass_1.jpg.jpg

noen bilder fra supreme greiene

edit: nye album artwoork til N.E.R.D. er gjort av Terry Richardson

http://www.highsnobiety.com/news/2010/09/2...rry-richardson/

Grace Jones, kjenner dere kanskje til fra div greier (synging, skuespill og litt modellering), og jeg er ikke så opptatt av henne som kunstner. Grace Jones som motiv derimot er sinnsykt kult. Hun må være det kuleste portrettobjektet i verden. Jeg vet ikke riktig hvem som har tatt disse bildene (sikkert mye forskjellige folk) men bildene er kule imo.

noe Grace Jones greier
freemans-lot-29-grace-jones.jpg

grace-jones-1.jpg

grace_jones_99.jpg

19083_image0_20080311_auto.jpg <-- et av mine fav album covers

Grace-Jones-Slave-To-The-Rhyt-18664.jpg

grace-jones.jpg

Apropos musikk, Michael Manring - Selene:

Bassist som spiller på en unik måte mener jeg da, sykt chill.

Dali:

Young Virgin Autosodomized by Her Own Chastity
chastity.jpg
Putta i spoiler, da bildet er ganske stort.

James Christensen er søt og quirky, eller hva jeg skal si. Det er weird og kult på en gang.

christensen-lawrence-pretended-not-to-notice-that-a-bear-had-become.jpg

"Lawrence Pretended Not to Notice That a Bear Had Become Attached to his Coattail"

christensen-beggar-princess-magic-rose.jpg

Beggar Princess & the Magic Rose

Vekker liv i denne igjen, jeg da. Siden dere er noen ukulturelle, spillnerder :D

Haha, neida :]

Dette er superkult.

Eks:

2443548739.JPG

Morsomme sand(slott?). Helt utrolig at det er mulig å få til, sjekk flere her:

sand_03.jpg

Jeg kom også over André Martins de Barros her en dag.

Surrealistisk og rart, men også interessant.

171006-1.jpg