Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Fett

Lisens

Recommended Posts

Tror de ikke gjør forskjell på en TV uten eller med mottaker hvis du skulle få kontrollører på døra. Var jo en sak om en pensjonistdame i fjor ellno som fikk straffeavgift fordi hun hadde unnlatt å betale lisens for TVen hun brukte til VHS selv om hun ikke var tilkoblet det nye digitale nettet og hun bare hadde gammel antenne.

Derimot, hvis du har mottaker til en PC med skjerm tror jeg ikke du må betale.

TV uten dekoder er bare en skjerm, og må ikke betales lisens for. TV-kort til PC må du betale lisens for.

Det er dekoderen/tuneren du betaler lisens for. Hva den er montert i er revnende likegyldig.

Jeg betaler da også skatt med glede jeg.. Og lisens, den var vel fremsatt som en avgift slik at tvselskapene, når de var riktig purunge på 50,60-tallet skulle kunne bygge ut og tilby hele befolkningen TV. Med andre ord var det da slik at de som allerede hadde TV-dekning var med på å sette opp slik at de som bodde i dalstrøk også skulle få dekning. Helt greit, sosialistiske norge, ville ikke hatt det på noen annen måte! (absolutt ingen ironi her, jeg mener det beint ut).

Etter hvert kom det jo parabol for de rike, men fremdeles er jeg happy for at man kunne tilby vanlig antennedekning for hvermansen..

Problemet nå mener jeg er at det er mange tilbydere i disse moderne tider som er jevngode om enn ikke bedre, og man er ikke lenger nødt til å gå gjennom statens bedrift for å få TV-dekning. Riks-tv ble jo sett på som en storhet.. Det var intent annet enn en oppgradering til de samme systemene som canal digital, get og lyse allerede brukte.. Hvordan i pokker klarer ikke NRK å tilby noe bedre når de mottar ikke mindre enn 4 milliarder (!) i lisenspenger årlig.. Det skurrer bare!

I tillegg har det vært flere artikler ute om hvor dårlig effektiviteten er i NRK, hvor gammeldagse de er. Ja faktisk var det jo nylig en nyhetsmelder som sa opp på direkten hvor grunnen var NRKs eldgamle holdning innad..

Jeg klarer ikke helt se hvorfor NRK skal motta enorme bidrag når de ikke klarer produsere noe..

Du glemmer jo halvparten av organisasjonen:

- Værvarsel for alt av Norge innland og norsk industri på havet

- MYE bedre nyhetsdekning, med et helt annet fokus på internasjonale nyheter men også lokale nyheter uten at det må være en katastrofe

- Radiodekning og satsing på alle ulike aldersgrupper på radio

- Nrk sitt kringkastningsorkester som er en herlig kulturformidler

- en økonomi som gjør det mulig å være blant de beste i europa på tekniske løsninger og produksjoner - noe som gjør at de blant annet blir leid ut til andre land nesten hver gang det skal arrangeres et større idrettsarrangement

- gratis streaming av nyheter, sport og annet til alle på nett uten kostnad - kåret til årets nettsted 2010

- ingen reklameavbrudd

- nrk urørt som formidler av ny musikk og inngangsport for et utall ungdommer innenfor alle mulige sjangere

+++

I det hele tatt en bunch med ting jeg ikke ser på og ikke er interessert i, men som jeg jaggu ser verdien av at et land har tilgang til uten begrensninger eller annen kostnad. En større identitetsbygger for et lite land i en internasjonal verden kan jeg ikke tenke meg. Å sammenlikne nrk opp mot en helt ordinær tvkanal er rett og slett bare for dumt.

Og når det kommer til tvproduksjon:

http://www.abcnyheter.no/kultur/100408/nrk-banker-tv2

Når det gjelder kvalitet på programmene til TV2/TVN/TV3 så sender de til et bredere publikum enn NRK.

Haha, kødder du? TVN/TV3 sender for det meste kloner av hverandres reality-oppgulp. Disse kanalene appellerer for det meste til de samme personen som er drita hver helg, tror merkeklær er kult, jobber i kassen på Rema 1000 og tror politikk er noe politiet driver med - dersom denne gjengen i det hele tatt er kjent med 'politi' som et konsept.

Det er urettferdig å putte TV2 i bås med TVN/TV3. TV2 forsøker i det minste, mange gode serier, gode nyhetsendinger og gode debattprogrammer. Det er så klart noe søppel også på TV2, men hva reklamefinansiert TV angår er TV2 trolig kongen av god TV i den gruppen.

NRK er ikke bare TV, NRK er landets beste nyhetstjeneste både pr. radio og web. NRK Alltid Nyheter er f.eks noe av det beste som sender i Norge. De fleste oppegående mennesker er uansett såpass musikkinteresserte at hva radio velger å spille (også NRK kanalene) faller seg totalt uinteressant til vanlig. NRK kan derimot skilte med dedikerte musikkprogram både på P1 og P3. Jeg har enda til gode å høre et program på Radio 1 hvor forskjellige sjangre presenteres av folk som vet mer enn hvordan rusbrus smaker og hvordan man får sjekket herpes på helsestasjonen.

Uansett, felles for slike diskusjoner som dette er at de fleste lærer å akseptere og like NRK med tiden. Det er en del av det å bli voksen. Det er trist at noen aldri når denne alderen, men så er det jo også flust av mennesker over 30år som synes charter turer til syden er kjempestas, særlig dersom man kan drikke seg drita i stråhatt før man engang har gått ombord i flyet i Norge.

Syns ikke det er dritfett å få regningen for lisensen i posten men ser verdien i å ha en nøytral rikskringkaster som motvekt til politiserte kanaler som tv2(les fox news) og ultra-komersielle kanaler som tv3 osv.

Man se jo hvor ignorante de er over dammen når det kommer til hvordan verden faktisk er skrudd sammen, mye grunnet ekstremt politiserte nyhetskanaler.

Å sammenligne tv2 med fox news syns jeg blir litt i overkant.. fox news tar jo helt av under valgkampen. De er så klare tilhenger at det er skummelt.

I samme slengen gidder jo ikke nyhetskanaler i USA å snakke om noe som helst annet enn seg selv.. Da jeg var der sist for et par uker siden var det et rundt om 5 minutter langt interjvue med ei dame som nesten hadde skadet seg under en storm, men snakket om alle menneskene i Indonesia var det nettopp hadde vært både utbrudd og jordskjelv var totalt fraværende.

Lende leve!

Å sammenligne tv2 med fox news syns jeg blir litt i overkant.. fox news tar jo helt av under valgkampen. De er så klare tilhenger at det er skummelt.

I samme slengen gidder jo ikke nyhetskanaler i USA å snakke om noe som helst annet enn seg selv.. Da jeg var der sist for et par uker siden var det et rundt om 5 minutter langt interjvue med ei dame som nesten hadde skadet seg under en storm, men snakket om alle menneskene i Indonesia var det nettopp hadde vært både utbrudd og jordskjelv var totalt fraværende.

Lende leve!

Amerikanere er jo så selvopphøyde at det er til å bli kvalm av. God bless America,lol trur ikke han gidder det akkurat.

Amerikanere er jo så selvopphøyde at det er til å bli kvalm av. God bless America,lol trur ikke han gidder det akkurat.

Jeg trodde du brente for den grenseløse liberalismen og den minimale statlige kontrollen?

Liker USA,jeg. Ja, FOX News er no forbanna møl, men er da flere nyhetskanaler der borte. CNN, MSNBC (ok, de er dem-fanboys) samt de myriadene av lokale nyhetsavdelinger.

Vil fortsatt flytte dit bort.

På TV3 og andre søppelkanaler er det jo reklame for vært jævla 5. minutt!

Men det eneste kanalene jeg ser på er Discovery, History Channel, Nat Geo og den slags.

Edit: Haha Fox News ja :blush:

Liker USA,jeg. Ja, FOX News er no forbanna møl, men er da flere nyhetskanaler der borte. CNN, MSNBC (ok, de er dem-fanboys) samt de myriadene av lokale nyhetsavdelinger.

Vil fortsatt flytte dit bort.

Urg. Etter 2.5 år med Fox News og konstant whine på diverse kanaler blir man fort lei as. Før jeg flytta til USA tenkte jeg at jeg kunne bo der permanent, men etter den tiden der borte, ser jeg at jeg aldri ville ha bodd der på en permanent basis =). Man savner mentaliteten i Norge til slutt, uensett hvor tantete den er til tider

Nå skal det sies at jeg ser ikke på nyheter (veldig sjeldent). Jeg leser dem. Så akkurat det ville ikke vært noe problem for min del ' />

Blir aldri å komme meg dit permanent uansett, kun ferier. Norge til jeg dør, enten jeg vil eller ikke p

Who am I to say "nutcase can't have gun"?

Ja, for de litterære nyheten er såååå mye bedre.. Stemmer det..

Ah, tenkte på de skrevne nyheter i usa.. Man vil jo gjerne vite bittelitt om hvordan ting er i ståa der man bor og..

Ah, tenkte på de skrevne nyheter i usa.. Man vil jo gjerne vite bittelitt om hvordan ting er i ståa der man bor og..

Da kan du jo alltids surfe til nrk.no mens du er i statene :blush:

Alle de dedikerte nyhetskanalene i USA er jo bare underholdning mesteparten av de. De skal alltid ha en mening om hva som skjer. Vise en sak, og så si nøyaktig hva de mener om det, og hva som burde gjøres.

Så har du jo i tillegg alle de andre filler-programmene som sendes. Prøv å se på Glenn Beck sitt program uten å rive ut håret

hahaha, Glenn Beck. Han er en eneste stor vandrende vits. På en måte tho, liker at han er der, godt å ha noe så outlandish til å sette ting litt i perspektiv ' />

Har litt respekt for Papa Bear tho (O'Reilly til de som lever under steiner), uenig som bare det med fyren, men i forhold til Beck er han jo faen meg seriøs p

I mean, there's like one actually, there's two brain cells up in my head. One is just going — breath, dummy, breath, dummy; and the other is just like scattering around, trying to figure everything out.

Edit: CNNs dekadedron (eller hva det heter) av pundits under valget nå....Priceless :blush:

Å sammenligne tv2 med fox news syns jeg blir litt i overkant..

Å sidestille tv2 med fox news blir selvfølgelig å ta litt i, men den politiske vridningen er der allikevel og man skal ikke se mange minuttene med tv2-nyhetene for å se hvor i det politiske landskapet de sender fra.

Nå er selvfølgelig ikke dette noe galt siden tv2 finansierer seg selv, men jeg personlig velger altså nrk for å få dekket mine nyhetsbehov.

Å sammenligne tv2 med fox news syns jeg blir litt i overkant..

Å sidestille tv2 med fox news blir selvfølgelig å ta litt i, men den politiske vridningen er der allikevel og man skal ikke se mange minuttene med tv2-nyhetene for å se hvor i det politiske landskapet de sender fra.

Nå er selvfølgelig ikke dette noe galt siden tv2 finansierer seg selv, men jeg personlig velger altså nrk for å få dekket mine nyhetsbehov.

Dette kan strengt talt sies også om NRK. Gjerne ikke like åpenbart, men like forbanna. Var ikke vanskelig å se at AP står sterkt i redaksjonen der.

Er ellers enig, NRK dekker absolutt mine behov for nyheter. Dersom sport angikk meg ville jeg garantert også digget den reklamefri overgangen.