Sign in to follow this  
ReWrite

Er det marked for seriøse LAN?

Recommended Posts

Jeg har lenge planlagt litt løst i hodet og litt på papir rundt det og hoste det jeg kaller et "Seriøst" LAN.

For og utdype det så har jeg et par punkter:

-Seriøse Deltagere som tar sin "Sport" seriøst.

-Kun 2-3 Spill med max fokus.

-Null Høytalere

-Alle Runder spilles på compo-pcer

-Skikkelig stoler og bord, ingen jallamekk ala TG.

-Skikkelig Entrypass med Navn, Nick og Clan.

-God Mat og gode sove muligheter.

-Max 100 deltagere

Jeg har vært på såpass mange lan opp igjennom tidene, både i Norge, Sverige og Danmark. Og det er helt klart at det er små ting som gjør de store forskjellene. Det klart beste lanet jeg har vært på er Slap som ligger rett utenfor København.

Her var alt utenom sovefasiliteter veldig godt arrangert. Jeg savner noe tilsvarende i Norge, og spørr dermed litt ut i luften her om dere ser ett marked?

Prisen for deltagelse vil selvfølgelig bli høyere enn de andre lanene her i Norge, og det er her jeg er mest usikker. Vil folk betale? Premier i spillene vil selvfølgelig være høyere også, men tar folk sjansen for og betale mer hvis de ikke tror de kan vinne?

En annen ting er at dette ikke skal drives non-profit, jeg ser kun positive ting med dette. De som er involvert vil gi 110% for at det skal lykkes, og man har en mye større motivasjon.

Ser gjerne at dere kommer med synspunkter, evt andre innskudd dere selv gjerne ville sett på et slikt lan?

Mye det samme som HF-lan har som mål bortsett fra at flere spill er i fokus, om jeg forstår det rett?

Rekker ikke skrive så mye akkurat nå, men tror ut fra min erfaring med e-sportNorge per i dag at det er et marked for det, dog ganske lite.

Det vil nok kreve mye innsats for at prosjektet skal leve (velgående), og det vil neppe resultere i noen stor pengebinge de første årene, da e-sport i Norge ikke tas så fryktelig seriøst enda, men dette kan endre seg i løpet av noen år.

Den mest gunstige lokasjonen for et sånt LAN vil nok være i nærheten av Gardermoen da det er lettest tilgjengelig for "alle". En stor utfordring i dette tilfellet kontra HF-lan er at merkevaren må bygges fra grunnen (Hellfragger hadde allerede et stort navn i CS:S-Norge, og få vansker med å få spredd budskapet til målgruppen) og at det må informeres og reklameres mot flere grupper.

Jeg tror helt klart at dette har noe for seg.

HF LAN gjorde mye riktig. Ved å bygge videre på noe slikt, samt ta tak i de forbedringspotensialene det hadde og utvide med et par spilltittler til - så tror jeg man har noe som definitivt ville trukket folk.

Personlig er et "dataparty" 110% utelukket for en eldre gamer som meg selv å reise på, men jeg kunne gjerne tatt turen til noe slikt.

Ja, jeg er også i den aldersgruppen der jeg ikke orker fjortisslan. Jeg vil dra på lan med folk som tar det de gjør seriøst og ikke løper rundt i supperus fordi de endelig får lov til og være alene uten moren sin..

VoksenLAN lite med en seriøs tone er vel det jeg vil få til :)

Når du sier VoksenLAN lite, vil det si at du vil vurdere å sette aldersgrense?

I såfall vil jeg påstå at en aldersgrense høyere enn 16 år vil være å skyte seg selv i foten, da en ganske stor prosent av seriøse gamere i Norge vil bli berørt av dette. En aldersgrense på 16 år tror jeg ville fungert utmerket, helst med en mulighet for å søke om unntak (for lag med spillere under aldersgrensen som skal delta i compo f.eks.)! :)

Og ja, må kanskje legge til: Liker ideen :):ohmy:

Når du sier VoksenLAN lite, vil det si at du vil vurdere å sette aldersgrense?

I såfall vil jeg påstå at en aldersgrense høyere enn 16 år vil være å skyte seg selv i foten, da en ganske stor prosent av seriøse gamere i Norge vil bli berørt av dette. En aldersgrense på 16 år tror jeg ville fungert utmerket, helst med en mulighet for å søke om unntak (for lag med spillere under aldersgrensen som skal delta i compo f.eks.)! :)

Og ja, må kanskje legge til: Liker ideen :):ohmy:

Tja, tenkte mer på mentaliteten til VoksenLAN, at det er litt tilrettelagg for de litt eldre gutta også. Var på TG selv til jeg var 23år og da ble det straks for mye rosa helikopter osv for meg.. Og jeg er langeek numero uno!

Men isåfall ha det rundt Gardemoen, så folk lett kan komme seg til og fra. Ikke noe midt i landet.

Vel jobber med et prosjekt allerede, og det blir nok så nær gardemoen man kommer :)

La meg gjette, alkoholfritt, 20-års grense og bare CSS? (til nøds cod 4)...

Noe høyere aldersgrense, ellers rimelig spot on. Dog ingen mulighet for cod4, kanskje mw2 om vi får leid noen servere....ohwait

Noe høyere aldersgrense, ellers rimelig spot on. Dog ingen mulighet for cod4, kanskje mw2 om vi får leid noen servere....ohwait

cod4 er jo genialt. Det hadde vært kult hvis noen faktisk tok cod4 særiøsti norge. Det er et bra spill

Woho..

Det er alltid marked for LAN.

Man må bare finne "sin lille nisje", samt at man må ha god tid til å bygge opp ett rykte og deltagermasse.

VoksenLAN kjøres nå for 10 gang, og langt fra alle gjennomføringene våre har vært bra.

Vi har i midlertid lagt oss i selen for å ikke gjøre samme feil fler ganger.

Det har resultert i at vi er 6 som arrangerer med overlappende ansvarsområder.

Jeg har primært vært server og compo ansvarlig, noe som ettehvert blir ett problem for meg, da man i mindre grad kan ha LAN servere (MW2 + BC2).

Dette gir en liten utfordring med tanke på hva man skal ha på ett lan.

For oss har det alltid vært viktig å ha spillservere "inhouse", men nå må vi vurdere titler bedre.

Det hjelper oss stort at folk er voksne, det er lite klaging selvom ting ikke går på skinner..

Det ligger også mye arbeid i forkant av ett lan, finne lokaler og sponsorer er tungt, men viktig.

Vi har også ett mantra om at VoksenLAN er non-profit.

Det vi tar inn av inngangspenger skal tilbake til spillerene, og vi har en regnskapsfører.

Alle LAN som samler opp folk som faller utenfor TG er alltid velkomne :)

Lykke til med prosjektet ditt :)

Høres ut som noe for meg! For meg passer begge under like bra vertfall. og faller den under en av de, så er jeg med på dagen!

1. Alkoholfritt og dønn seriøst!

- Ikke musikk over annlegg. Ikke putekrig eller dumme smp konkurranser og slikt TG tull. Rene compoer med premier og alle bruker likt hardware. (unntatt mus, tastatur, headsett og musematte)

2. Med alkohol og kosekose!

kjenner også fler som hadde hoppet på ett av de 2. :)

Et slikt LAN appelerer ikke for meg fordi jeg drar ikke på LAN for å konkurere seriøst.

Det er noe fjortisser gjør i mine øyne.

Skal jeg konkurere seriøst, så foretrekker jeg å sitte hjemme uforstyrret for meg selv.

På LAN handler det mye om å være sosial og ha det gøy i tillegg til gaming.

Jeg holder meg til VoksenLAN som er det beste LAN konseptet som finnes.

VoksenLAN har mange fellesnevnere med ditt iniativ, men har et mer lekent forhold til konkuranser.

Anbefaler deg å prøve VoksenLAN hvis du er gammel nok.

Så du sier at du ikke kan være sosial på lan uten rosa helikopter og alkohol?

Nei det har jeg ikke sagt noe om. Det er noe du insiunuerer, kanskje for å erte...

Jeg setter ikke pris på høytalere som dundrer høy musikk på LAN. På voksenlan er dette heller ikke lov, heldigvis!

Alkohol er dessuten også hyggelig på LAN. Sosial smøring kan man kalle det. Man trenger jo ikke drikke mye heller. Bare for å kose seg liksom. Det betinger at det er folk som kan oppføre seg nogenlunde. Har ikke opplevd dette som noe trøbbel på vlan til nå. De har jo arrangert 11 vlans til nå. Jeg har selv vært på 8 av dem.

Sosial smøring hahaha. Bra grunn for å drikke alkohol.

Du hater obviously på "seriøse" lan fordi du ikke har prøvd det selv. Sitte hjemme istedenfor å konkurrere mot de beste i Europa

er tydligvis din ting. Prøv lan som Tex.dk hvor alle er seriøse, man har mye tid til å være sosial mellom kampene OG de fleste er faktisk

langt over fjortiss-stadiet. Dessuten ender som regel seriøse lan i lange afterparties som ganske garantert eier dritten ut av alt som blir arrangert i Norge av både "useriøse" og "seriøse" lan.

Får vi til noe slikt i Norge hadde det bare vært supert. Sats på det, Rewrite :)

Sosial smøring hahaha. Bra grunn for å drikke alkohol.

Du hater obviously på "seriøse" lan fordi du ikke har prøvd det selv. Sitte hjemme istedenfor å konkurrere mot de beste i Europa

er tydligvis din ting. Prøv lan som Tex.dk hvor alle er seriøse, man har mye tid til å være sosial mellom kampene OG de fleste er faktisk

langt over fjortiss-stadiet. Dessuten ender som regel seriøse lan i lange afterparties som ganske garantert eier dritten ut av alt som blir arrangert i Norge av både "useriøse" og "seriøse" lan.

Får vi til noe slikt i Norge hadde det bare vært supert. Sats på det, Rewrite :)

Beklager hvis jeg har fyrt deg opp. Det var ikke min intensjon.

Jeg sa bare ærlig at dette ikke appelerer til meg og hvorfor. Det var jo bare et svar på om det var stemining for det iniativet.

Håper du ikke har tatt dette ille opp.

Ha en strålende dag!

Mvh

Joks

Man kan ikke konkurrere seriøst hjemme foran PC-skjermen sin, da ser man ikke lengre enn nestetippen sin.

Ett seriøst LAN i ett konferanserom på f.eks ett hotell på Gardemoen tror jeg virkelig hadde vært noe.. Så kan man ta en fest på Jessheim etterpå slik at vi alle får litt pels på knaggen.. :D

Det er helt greit at du liker det du liker best, og voksenlan er sikkert uten tvil best i sin klasse, men ikke argumenter for det som om alle som liker noe annet er sosialt tilbakestående og fjortisser :) Men jeg skjønner jo at du ikke mente det nå, men det så bare slik ut.

Jess, ReWrite. Kanskje litt dyrt tho? :p Tex.DK var arrangert i en liten konserthall driftet av en liten cafè i Roskilde.

Tror ikke disse lokalene var så dyre heller. Tror man må sikte seg litt inn på en gymsal eller lignende om det skal

lønne seg.

Det er faktisk ikke urovekkende dyrt, så lenge man får hotellet med på en deal med at mange av deltakerne vil bruke hotellets øvrige tjenester som overnatting f.eks.

Og at man selvfølgelig gjør dette i "off-season" :)

Blir spennende å se om det blir noe av dette LAN prosjektet. Håper dere lykkes selv om jeg ikke blir en av deltakerne